Gå til innhold

Hvordan fungerer svangerskapsuker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er man i svangerskapsuke 10 når man er f. eks. 9+3 uker på vei, eller når man er 10+3 uker på vei? Lurer veldig på om jeg rekker i ta NIPT før juleferien eller ikke, vil jo helst få gjort det snarest mulig. Skjønte ikke helt når jeg prøvde å Google, setter stor pris på om noen kan hjelpe meg😊

Anonymkode: 5a579...20b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror jeg fant svaret selv nå, at 9+3 er svangerskapsuke 9. Gjerne korriger meg om det ikke stemmer. TS

Skrevet

Det er forvirrende fordi når du er 9+3 er du 9 fullgåtte uker, og inne i den tiende uka, og det er ikke tydelig hva folk (eller nettsider) mener når de bare sier "uke 10" uten å spesifisere. Men helsevesenet forholder seg stort sett til fullgåtte uker, sånn som du også kom fram til. 😊

Anonymkode: 14ea0...28d

• Liker 1
Skrevet

Helsevesenet i Norge forholder seg til fullgåtte uker så man er i uke 9 når man er 9+0 - 9+6, uke 10 når man er 10+0 - 10+6 osv. Det er greit å vite når man skal bestille de forskjellige kontrollene, få OUL osv, at det er sånn de teller. 

Men i andre land + en del apper snakker de om uken man "er i" altså fullgåtte uker+1. Så de sier man er i uke 10 når man er 9+0 - 9+6, uke 11 når man er 10+0 - 10+6 osv. 

Anonymkode: b592e...ffd

Skrevet

Jeg tok NIPT i går, jordmoren  sa at de har lov til å ta testen fra uke 10+1. 

Anonymkode: e9811...119

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Da får jeg bare smøre meg med tålmodighet 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...