Gå til innhold

selvstendig næringsdrivende

Anbefalte innlegg

Gjest gjest 0
Skrevet

Hvor mye kan en som er selvstendig næringsdrivende tjene eller selge for før man må skatte av det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Embla s
Skrevet

Uten at jeg er noen ekspert, tror jeg det er slik at du med et enkeltmannsforetak, beregner inntekten din for hvert år, også betaler du inn beregnet skatt tre(?) ganger i året utfra dette overslaget. Når det gjelder hvor mye du kan tjene, så avhenger jo det av hvilke skattetrekk og momstrekk du har.

Skrevet

Grensen for skattteplikt er den samme for selvstendige som for ansatte. Frikort grensen er vel snaue 20.000 eller så? Og da er det din samlede inntekt hele kalender året som teller.

Skrevet

Du betaler forskuddsskatt 4 ganger i året. Kontakt ligningskontoret ang. beregning.

Her kan du lese mer.

Skrevet

Første året jeg drev firma, fikk jeg ikke betale forskuddsskatt, fordi det ikke var gruunnlag for å beregne dette.

Heldigvis prøvde jeg å beregne sånn cirka selv og satt av penger. Da skatteoppgjøret kom skulle det nelig inn 140000,-

Dette kan jo knekke et lite firma dersom man ikke har satt av penger...

Skrevet

og hvis du har firmaet i tillegg til vanlig fulltidsjobb så kommer må du betale 50,7% skatt av overskuddet fra firmaet. !!!!!!!

Gjest Varg-Menja
Skrevet
og hvis du har firmaet i tillegg til vanlig fulltidsjobb så kommer må du betale 50,7% skatt av overskuddet fra firmaet. !!!!!!!

Wow, for en fantastisk lur måte å oppmuntre folk til å produsere mere penger her i landet... :ironi:

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Hva med når man mottar arbeidsledighetstrygd, og har firma ved siden av, og sender meldekort for når man har jobbet? Skatter man normalt da?

Skrevet

Jeg tror det. Jeg vet i alle fall at det er mulig å få arbeidspenger i etableringsfasen ved oppstart av ny, egen virksomhet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...