AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #1 Skrevet 20. november 2021 Hei! Vi har et barn med store hjelpebehov og som begynner å bli tung. Trenger hjelp til alt (forflytte seg, komme opp på do, tilrettelegging i spisesituasjon osv). Vi foreldre jobber 100 % men har tidvis hatt pleiepenger i noen prosent når det er mye oppfølging på sykehus. På nyåret skal jeg gjennom en operasjon det vanlig sykmelding er 6 uker. Vi har pleid å gjøre det slik at en bringer og en henter barnet til barnehage/skole. Barnet har 7,5 timers dager pga det er tiden med assistent/spesialpedagog. Er det noen som har erfaring med hva man gjør når den ene forelderen er satt ut av spill? Må far søke permisjon uten lønn, eller finnes det andre ordninger? Anonymkode: b88a9...c90
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #2 Skrevet 20. november 2021 Kommer ann på hva slags diagnose barnet har, ulike diagnoser utløser ulike rettigheter. Anonymkode: 2ee52...5ba 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #3 Skrevet 20. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kommer ann på hva slags diagnose barnet har, ulike diagnoser utløser ulike rettigheter. Anonymkode: 2ee52...5ba Funksjonsnedsettelse som gjør at rullestol er nødvendig. Anonymkode: b88a9...c90
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #4 Skrevet 20. november 2021 Har dere ekstra sykt barn dager? Kan dere ha rett på noe hjelpepleier? Jeg ville hørt med nav. Anonymkode: 8da2f...763 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #5 Skrevet 20. november 2021 Har dere bpa? Det er kanskje for seint å få det i stand på så kort varsel, men det høres definitivt ut som om dere har rett på det. Anonymkode: b14c3...1e2 7
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #6 Skrevet 20. november 2021 Det blir for dere som for alle andre barnefamilier der den ene voksne bli midlertidig satt ut av spill. Enten må den andre voksne redusere arbeidstid gjennom velferdspermisjon/avspasering/feriedager/hjemmekontor eller så må dere spille på nettverket med familie/venner/naboer. Anonymkode: f9552...c0c 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #7 Skrevet 20. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har dere ekstra sykt barn dager? Kan dere ha rett på noe hjelpepleier? Jeg ville hørt med nav. Anonymkode: 8da2f...763 Ja, vi har ekstra sykt barn-dager, men mannen får ikke ta ut i timer, så det holder ikke når det er snakk om seks uker (er vel 20 vi har). AnonymBruker skrev (1 time siden): Har dere bpa? Det er kanskje for seint å få det i stand på så kort varsel, men det høres definitivt ut som om dere har rett på det. Anonymkode: b14c3...1e2 Vi har søkt om det for over et år siden, men treneres av kommunen, så vi har ikke fått svar enda. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det blir for dere som for alle andre barnefamilier der den ene voksne bli midlertidig satt ut av spill. Enten må den andre voksne redusere arbeidstid gjennom velferdspermisjon/avspasering/feriedager/hjemmekontor eller så må dere spille på nettverket med familie/venner/naboer. Anonymkode: f9552...c0c Nei, det blir egentlig ikke helt det. Å påstå det viser at du ikke har innsikt. Vi kan ikke spørre familie, venner eller andre fordi de ikke klarer å håndtere alle behovene og hjelpemidlene, det er noe helt annet med et «vanlig» barn. De andre barna våre går helt fint, de har vanlig skole og barnehage også. Anonymkode: b88a9...c90 13
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #8 Skrevet 20. november 2021 Bare det å ha hjemmekontor med et barn som trenger hjelp til alt, til og med å holde leker selv. Du vet ikke hva du prater om, jeg blir faktisk ganske provosert. Anonymkode: b88a9...c90 8
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #9 Skrevet 20. november 2021 Høres egentlig ut som om dere har rett på hjelpestønad og. Høres også ut som at dere kan få pleiepenger selv når det ikke er mye oppfølgning på sykehus. Anonymkode: 0200f...3d9 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #10 Skrevet 20. november 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Ja, vi har ekstra sykt barn-dager, men mannen får ikke ta ut i timer, så det holder ikke når det er snakk om seks uker (er vel 20 vi har). Vi har søkt om det for over et år siden, men treneres av kommunen, så vi har ikke fått svar enda. Nei, det blir egentlig ikke helt det. Å påstå det viser at du ikke har innsikt. Vi kan ikke spørre familie, venner eller andre fordi de ikke klarer å håndtere alle behovene og hjelpemidlene, det er noe helt annet med et «vanlig» barn. De andre barna våre går helt fint, de har vanlig skole og barnehage også. Anonymkode: b88a9...c90 Så ingen andre enn dere to klarer å bringe/hente barnet? Ingen andre kan bidra med noe som helst i den perioden du er sykemeldt, f.eks ta de andre barna så far kan ha fokus på det barnet som trenger hjelp? Ingen andre kan lage mat, gjøre husarbeid ect? Hvis du dør under operasjonen, hvordan løser far da dagene mon tro? At du er sykemeldt i 6 uker betyr jo ikke at du ikke kan gjøre noe som helst på 6 uker. AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Bare det å ha hjemmekontor med et barn som trenger hjelp til alt, til og med å holde leker selv. Du vet ikke hva du prater om, jeg blir faktisk ganske provosert. Anonymkode: b88a9...c90 Hvis barnet er ute av huset 7,5 timer pr dag så kan det selvfølgelig gjøre det lettere med hjemmekontor om det korter reiseveien eller gjør det mer flesibelt ifht NÅR far må jobbe. Du får blir så provosert du bare vil, du er ikke den eneste i verden som har barn med spesielle behov (selv om du åpenbart tror det), du er ikke den eneste som blir operert og skal få familielivet hjemme til å gå opp, ei heller er det alle som er to foreldre når de skal opereres og blir langvarig sykemeldt mens de har omsorg for barn. Anonymkode: f9552...c0c
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #11 Skrevet 20. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så ingen andre enn dere to klarer å bringe/hente barnet? Ingen andre kan bidra med noe som helst i den perioden du er sykemeldt, f.eks ta de andre barna så far kan ha fokus på det barnet som trenger hjelp? Ingen andre kan lage mat, gjøre husarbeid ect? Hvis du dør under operasjonen, hvordan løser far da dagene mon tro? At du er sykemeldt i 6 uker betyr jo ikke at du ikke kan gjøre noe som helst på 6 uker. Hvis barnet er ute av huset 7,5 timer pr dag så kan det selvfølgelig gjøre det lettere med hjemmekontor om det korter reiseveien eller gjør det mer flesibelt ifht NÅR far må jobbe. Du får blir så provosert du bare vil, du er ikke den eneste i verden som har barn med spesielle behov (selv om du åpenbart tror det), du er ikke den eneste som blir operert og skal få familielivet hjemme til å gå opp, ei heller er det alle som er to foreldre når de skal opereres og blir langvarig sykemeldt mens de har omsorg for barn. Anonymkode: f9552...c0c Nei, ingen andre kan hente og levere pga de behovene som er mht bil, spesialsete, hjelpemidler osv. De andre barna er ikke noen stor utfordring, ei heller det andre praktiske. Det byr selvsagt på en stressende situasjon i noen uker, men det er løsbart. Hvis jeg dør, håper jeg han får avlastning, det er vel ganske vanlig om man er aleneforelder med barn med funksjonsnedsettelser? Anonymkode: b88a9...c90 5
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #12 Skrevet 20. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Høres egentlig ut som om dere har rett på hjelpestønad og. Høres også ut som at dere kan få pleiepenger selv når det ikke er mye oppfølgning på sykehus. Anonymkode: 0200f...3d9 Takk, vi har forhøyet hjelpestønad og pleiepenger også i en normalsituasjon, er mer den begrensede perioden her jeg tenkte på. Håpet kanskje man hadde rett på skyss osv. Men vi får bare undersøke nærmere. Anonymkode: b88a9...c90
Gjest Lija Skrevet 20. november 2021 #13 Skrevet 20. november 2021 Vi skal snart gjennom det samme, men har et litt annet utgangspunkt. Her kan far hente og bringe fordi han kan jobbe inn litt timer på kveld etter at barna har lagt seg.. også har vi noen timer bpa i uka. Men det går an å høre om kommunen kan utvide tilbudet sitt disse ukene. Altså at barnet kan være lenge nok til at far kan både hente og bringe ? Eller så skal dere ha krav på taxi til barnet att og frem hvis det er snakk om spesialpedagogiske timer. Bortsett fra det tror jeg ikke det finnes så mange rettigheter dessverre. Men om far alene må ta mye nattevåk feks, kan han jo søke noen prosent pleiepenger. Noen helsestasjoner tilbyr miljøarbeider som kan hjelpe til hjemme, og noen kommuner har homestart som kanskje kan bidra. Eller så må man høre med familie og venner til pass av søsken hvis det blir mye for far. Lykke til:)
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #14 Skrevet 20. november 2021 Lija skrev (1 time siden): Vi skal snart gjennom det samme, men har et litt annet utgangspunkt. Her kan far hente og bringe fordi han kan jobbe inn litt timer på kveld etter at barna har lagt seg.. også har vi noen timer bpa i uka. Men det går an å høre om kommunen kan utvide tilbudet sitt disse ukene. Altså at barnet kan være lenge nok til at far kan både hente og bringe ? Eller så skal dere ha krav på taxi til barnet att og frem hvis det er snakk om spesialpedagogiske timer. Bortsett fra det tror jeg ikke det finnes så mange rettigheter dessverre. Men om far alene må ta mye nattevåk feks, kan han jo søke noen prosent pleiepenger. Noen helsestasjoner tilbyr miljøarbeider som kan hjelpe til hjemme, og noen kommuner har homestart som kanskje kan bidra. Eller så må man høre med familie og venner til pass av søsken hvis det blir mye for far. Lykke til:) Tusen takk! 😊 Har spesialpedagog, så da skal jeg sjekke det opp basert på det. Vi sjekker pleiepenger og med kommunen med avlastning vi allerede har, kanskje kan det funke å utvide tilbudet i en periode siden vi ikke har fått svar på Bpa. Takk for hjelpen 😊 Anonymkode: b88a9...c90 2
Gjest Lija Skrevet 20. november 2021 #15 Skrevet 20. november 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Tusen takk! 😊 Har spesialpedagog, så da skal jeg sjekke det opp basert på det. Vi sjekker pleiepenger og med kommunen med avlastning vi allerede har, kanskje kan det funke å utvide tilbudet i en periode siden vi ikke har fått svar på Bpa. Takk for hjelpen 😊 Anonymkode: b88a9...c90 Ja gjør det👍 Håper det ordner seg:) (Søk evt råd hos «Løvemammaene» på Facebook/Instagram.)
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #16 Skrevet 20. november 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Tusen takk! 😊 Har spesialpedagog, så da skal jeg sjekke det opp basert på det. Vi sjekker pleiepenger og med kommunen med avlastning vi allerede har, kanskje kan det funke å utvide tilbudet i en periode siden vi ikke har fått svar på Bpa. Takk for hjelpen 😊 Anonymkode: b88a9...c90 Ja, sørg for å få møte med kommunen. Har dere ansvarsgruppe og individuell plan? Push på og bruk kommende operasjon som grunn til at nå et det snart krise og hjelpeapparat rundt barnet må etableres. Engasjer fastlege og spesialpedagog, og andre som har med barnet å gjøre. Anonymkode: d63eb...ce2 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #17 Skrevet 20. november 2021 Lija skrev (20 minutter siden): Ja gjør det👍 Håper det ordner seg:) (Søk evt råd hos «Løvemammaene» på Facebook/Instagram.) Tusen takk for råd! ❤️ AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja, sørg for å få møte med kommunen. Har dere ansvarsgruppe og individuell plan? Push på og bruk kommende operasjon som grunn til at nå et det snart krise og hjelpeapparat rundt barnet må etableres. Engasjer fastlege og spesialpedagog, og andre som har med barnet å gjøre. Anonymkode: d63eb...ce2 Ja, vi har både ansvarsgruppe, individuell plan og spesialpedagog, men jeg ville bare forhøre meg litt om det faktisk er noe vi kan spørre om før jeg gjør det. 😊 Tusen takk for tips ❤️ Anonymkode: b88a9...c90
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #18 Skrevet 20. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det blir for dere som for alle andre barnefamilier der den ene voksne bli midlertidig satt ut av spill. Enten må den andre voksne redusere arbeidstid gjennom velferdspermisjon/avspasering/feriedager/hjemmekontor eller så må dere spille på nettverket med familie/venner/naboer. Anonymkode: f9552...c0c Nei, barn med spesielle behov har ulike rettigheter enn andre barn, så det du skriver der stemmer ikke. Også ekstremt vanskelig å spille på nettverket når barnet har store hjelpebehov. Ts: press på kommunen ang. bpa. Få hjelp av de ulike instansene som allerede er inne i bildet. Og sjekk ut om barnet ditt har krav på taxi til og fra skolen. https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/Skoleskyss/udir-2-2019-retten-til-skyss1/?depth=0&print=1 Anonymkode: 5bf8c...c8e 4
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #19 Skrevet 20. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for råd! ❤️ Ja, vi har både ansvarsgruppe, individuell plan og spesialpedagog, men jeg ville bare forhøre meg litt om det faktisk er noe vi kan spørre om før jeg gjør det. 😊 Tusen takk for tips ❤️ Anonymkode: b88a9...c90 Hvis du har ansvarsgruppe og individuell plan så har du vel og koordinator? Å styre med å finne ut av alt slikt skal koordinatoren hjelpe med. Jeg har nylig fått koordinator for mitt barn, hun ordner nå "alt". Ringer rundt, sjekker opp ting/ rettigheter osv. Anonymkode: 65e03...7cc
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #20 Skrevet 20. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for råd! ❤️ Ja, vi har både ansvarsgruppe, individuell plan og spesialpedagog, men jeg ville bare forhøre meg litt om det faktisk er noe vi kan spørre om før jeg gjør det. 😊 Tusen takk for tips ❤️ Anonymkode: b88a9...c90 Lykke til forresten med operasjon❤️🙏 Anonymkode: 65e03...7cc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå