Gå til innhold

Hvorfor reiser bare 12 % av norske studenter på utveksling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare 12 % av studentene drar på utveksling. Hvorfor er det slik? Hvorfor er ikke folk interessert i å oppleve noe nytt?

Anonymkode: 7f7e0...211

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi mange klarer å oppleve noe nytt, og likevel studere hjemme. I tillegg er det dyrt, mye jobb og det kan fort bli ensomt. 

Å oppleve noe nytt, betyr ikke at man må flytte. 

Anonymkode: a6abd...8a9

• Liker 9
Skrevet

Vi hadde mulighet til å dra deler av studiet til utlandet når jeg gikk sykepleien. Fant ut det ble for dyrt og mistet en god del av studiet her hjemme. Har mer bruk for praksis på norske sykehus enn utenlandske da jeg tenker å jobbe kun i Norge.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Bare 12 % av studentene drar på utveksling. Hvorfor er det slik? Hvorfor er ikke folk interessert i å oppleve noe nytt?

Kan kun svare for egen del.

Da jeg studerte hadde jeg en livssituasjon med mye jobb og en baby/lite barn hjemme. Upraktisk samt dyrt med utveksling.

• Liker 2
Skrevet

Fordi det er uforholdsmessig dyrt ifht utbytte. Da jeg tok bachelor var det egentlig ingen vits i å reise på utveksling, det eneste det ville medført var dårligere nettverk i fagfeltet her hjemme, og i tillegg at jeg gikk glipp av ting jeg ønsker å ha med meg. Da jeg tok master var utveklingen mer bistandsarbeid og opplevelse enn faktisk fagutbytte, og for min del var ikke det aktuelt. Skulle jeg tatt et fag kun for å drive met utveksling ville det vært for dyrt. Jeg har derimot en utdannelse som kan brukes stort sett over hele verden, så min plan var å jobbe utenlands etter noe år hjemme. Sommeren 2020 skulle jeg etter planen starte ett jobbår i UK, men så kom pandemien og jeg valgte å holde meg hjemme.

Anonymkode: 1abc1...d90

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Fordi det er dyrt, og mange har som mål å komme inn på boligmarkedet så tidlig som mulig. Har man kjøpt leilighet kan man ikke ta seg fri for å reise.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men du at man ikke kan oppleve noe nytt hvis man ikke drar til utlandet?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes 12% er mange 😄 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke noe poeng da det innebærer mye stress, lite gevinst og det går utover andre ting i livet. Uansett hvor mye politikere snakker om at de skulle hatt "flere som studerer ute", så har det vært, samlet sett en ganske pen nedgang de siste årene. Utvekslingstallene har holdt seg stabile, men antallet heltidsstudenter har stupt nedover, og det vil fortsette å synke for 2021 - 2022 også, for ikke å snakke om 2022 - 2023 da de nye reglene fra statsbudsjettet for 2022, trer i kraft, så er det den siste spikeren i kista for vanlige studenter som ikke kan sponses av Rich Papi og mor. 

Jeg vet heller ikke hvordan et par artikler har kommet frem til tallet 12%. Antallet studenter i Norge er nå over 312.000 totalt sett og antallet de som var på utveksling var på 8,316 studenter like før pandemien. Så det er ikke engang snakk om 3% av det totale antallet studenter. 

Under pandemien, kollapset antallet fra 8,316 og ned til 819 utvekslingsstudenter.

Litt over 4% studerer fulltid i utlandet - mellom 13,500 - 14,000 - så det er også veldig lave tall. Som påpekt over, dette tallet ligger an til å reduseres ytterliggere fra august 2022.

"Like muligheter for alle" gjelder definitivt ikke lenger når det gjelder utenlandsstudier. Dette er nå i stadig større grad noe man kan gjøre hvis man har foreldre med penger, eller at man lar seg lure til å ta opp massive studielån for veldig diffuse "opplevelser" lovet av "studieagenter", som jeg mistenker at flere vil måtte legge ned sin virksomhet med de nye reglene som nå står på trappene. 

I tillegg har nok pandemien minner de fleste på, nok en gang, at "hjemme er best", da en del studenter ble plutselig isolert og satt fast i andre land, uten noen som helst rettigheter. Det må ha vært en skremmende opplevelse. 

Anonymkode: 02ec2...6d7

• Liker 7
Skrevet

Skulle gjerne men da må jeg betale husleie i utlandet samtidig som jeg fortsatt sitter med studenthybelen her. 

Skrevet

Før pandemien og andre personlige ting som gjør dette vanskelig som at man har barn, tror jeg det handler om man er eventyrlysten eller ei. Om man ønsker å jobbe i Norge eller internasjonalt.

Anonymkode: 77383...36c

Skrevet

Jeg ble gravid og fikk tvillinger på førsteåret på bacheloren, dette bidro til at jeg aldri tenkte på utveksling som et reelt alternativ. Jeg hadde nok med studiet, barn, mann, hus, bikkje og hage. 🤯

Enkelte av mine medstudenter (helsefag) dro til et afrikansk land og fikk mange spennende opplevelser, men intet faglig utbytte.

Anonymkode: 19792...5f6

Skrevet

Fordi Norge er best 

Anonymkode: 458e0...d55

• Liker 7
Skrevet

Fordi skoler i andre land er grådige. Oxford koster 22 000 pund pr år bare for undervisning. 

Anonymkode: 2d6da...6b8

• Liker 6
Skrevet

Kommer nok ikke til å dra på utveksling pga. jeg eier leilighet og synes det blir stress å leie ut. I tillegg er det praktisk å studere her jeg er, nært hjemme og får ofte besøk av familie. Har jo også lyst å oppleve noe nytt, men er veldig mye styr å flytte, spesielt til et annet land. Vil ikke ta emner på engelsk heller, kan fint lese pensum på engelsk, men å skrive eksamen på engelsk tror jeg blir vanskelig.

Anonymkode: 263c0...e2d

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Fordi skoler i andre land er grådige. Oxford koster 22 000 pund pr år bare for undervisning. 

Anonymkode: 2d6da...6b8

De grådige har nok jekket opp prisen med nesten 6,000 Pund i forhold til tallet du nevner. Så nå er det minimum i underkant av 28,000 Pund per år for Overseas og 2022 entry, og norske statsborgere er i Overseas kategorien.

https://www.ox.ac.uk/admissions/undergraduate/fees-and-funding/course-fees

"Gøy det". 😆 For 2023 entry, tipper jeg det runder 30,000 Pund per år når det gjelder skolepenger.

"Like muligheter for alle", sier politikere 😂

Anonymkode: 02ec2...6d7

• Liker 4
Skrevet

Ovet 1/10 anser jeg ikke som lite.  Det er vel dessuten de færreste studenter som har så voldsomt faglig utbytte av utveksling.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvorfor går du ut i fra at de som ikke drar på utveksling ikke opplever noe nytt?

Jeg dro ikke på utveksling. Tok heller et halvt år fri fra skolen i løpet av studiene, og dro på backpacking på andre siden av atlanteren. Vil påstå jeg opplevde mye mer det halvåret enn de som tar et semester i utlandet.  

• Liker 2
Skrevet
Myrmica skrev (45 minutter siden):

Hvorfor går du ut i fra at de som ikke drar på utveksling ikke opplever noe nytt?

Jeg dro ikke på utveksling. Tok heller et halvt år fri fra skolen i løpet av studiene, og dro på backpacking på andre siden av atlanteren. Vil påstå jeg opplevde mye mer det halvåret enn de som tar et semester i utlandet.  

Hva opplevde du?

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hva opplevde du?

Jeg har ikke tenkt å ramse opp et halvt års reising i en KG-post. Men langt mer enn mine venner som studerte utenlands et halvt år 😁

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...