AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #1 Skrevet 20. november 2021 Hvordan var det å bli satt i gang mot det at ting skjedde «naturlig»? De snakker om å muligens måtte sette meg i gang og jeg har hørt så mye grusomt om det og vil virkelig unngå det om mulig. Slik ting er nå er det jeg om holder tilbake så godt jeg kan, så lenge det lar seg gjøre. Hører gjerne ærlige erfaringer 🙏🏻 Anonymkode: 4c07c...b81
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #2 Skrevet 20. november 2021 Fødte naturlig første gang. Tok ca 20 timer fra jeg merket murringer til babyen var ute. 16 timer aktiv fødsel. Ble utrolig sliten siden det tok så lang tid. Fikk epidural. Satt igang med ballong med nr to. Den falt ut etter ca 4 timer. Tok flere modningspiller etter det. Ca 1,5 døgn etterpå, måtte de ta vannet pga blødning hos meg. Hadde hatt litt rier innimellom underveis i denne perioden, men ikke noe åpning. Da de tok vannet gikk det fort og jeg fikk kraftige rier med en gang. Fikk epidural og babyen var ute to timer senere. En mellomting av disse fødslene hadde vært fint. Var ikke forberedt på at ting skulle skje så fort på slutten med nummer to, men formen var kjempefin etterpå. Totalt sett var opplevelsen med igangsettelse veldig bra. Jeg hadde lite plager og smerter underveis i prosessen. Det var kun etter de tok vannet det ble litt mye da kroppen ikke startet med svake rier som gradvis bygget seg opp, men det ble fullt kjør med en gang. Anonymkode: 00f95...f96 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #3 Skrevet 20. november 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Fødte naturlig første gang. Tok ca 20 timer fra jeg merket murringer til babyen var ute. 16 timer aktiv fødsel. Ble utrolig sliten siden det tok så lang tid. Fikk epidural. Satt igang med ballong med nr to. Den falt ut etter ca 4 timer. Tok flere modningspiller etter det. Ca 1,5 døgn etterpå, måtte de ta vannet pga blødning hos meg. Hadde hatt litt rier innimellom underveis i denne perioden, men ikke noe åpning. Da de tok vannet gikk det fort og jeg fikk kraftige rier med en gang. Fikk epidural og babyen var ute to timer senere. En mellomting av disse fødslene hadde vært fint. Var ikke forberedt på at ting skulle skje så fort på slutten med nummer to, men formen var kjempefin etterpå. Totalt sett var opplevelsen med igangsettelse veldig bra. Jeg hadde lite plager og smerter underveis i prosessen. Det var kun etter de tok vannet det ble litt mye da kroppen ikke startet med svake rier som gradvis bygget seg opp, men det ble fullt kjør med en gang. Anonymkode: 00f95...f96 Takk for svar. Jeg har tre fødsler bak meg. 1: ks 2: fødsel som varte fra 6 om morgenen til 3 om natten. 3: styrtfødsel på 3 timer fra start til slutt Ønsker meg en mellomting mellom 2 og 3🙈 Anonymkode: 4c07c...b81 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #4 Skrevet 20. november 2021 Jeg har opplevd begge deler, og foretrakk helt klart den fødselen som startet av seg selv. Mer komplikasjoner med de to igangssatte, men alt gikk fint med både meg og ungene. Anonymkode: cfca6...f46 1
Trouble Skrevet 20. november 2021 #5 Skrevet 20. november 2021 1. Tok 18 timer naturlig. 2. Tok 8 timer naturlig. 3. Tok 3 dager igangsatt 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #6 Skrevet 20. november 2021 Kanskje årsak til igangsettelse også er relevant? Anonymkode: 536b2...59a 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #7 Skrevet 20. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kanskje årsak til igangsettelse også er relevant? Anonymkode: 536b2...59a Absolutt. De har oppdaget at hjertet mitt er overbelastet og ønsker å muligens skåne det for yttligere belastning ved å sette i gang. Jeg derimot er redd for å bli satt i gang. Anonymkode: 4c07c...b81 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #8 Skrevet 20. november 2021 Fødte naturlig med første, aktiv fødsel på 40-50 minutt. Ble igangsatt med nr 2, 24 timer etter vannavgang. Det var tiden fra vannet gikk til jeg ble satt igang som var ille. Når jeg ble satt igang fikk det ganske raskt framover før ny styrtfødsel Anonymkode: 8d22c...135 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #9 Skrevet 20. november 2021 Første gang startet det av seg selv, hadde rier i 17 timer, og tok ikke lang tid før riene var veldig vonde, og uten noe pause, var grusomt, selv jordmoren sa at jeg hadde en helt for jævlig fødsel. Andre fødsel ble jeg satt igang, fra første rie til babyen var ute, tok det 1,5 time, og riene var middels vonde, og med pause. Så den fødselen var helt fantastisk. Anonymkode: 1cdb4...956 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #10 Skrevet 20. november 2021 Hørte så mye negativt om igangsetting men ungen var ute på 4 timer (nr 1). Andremann var naturlig og det tok 15 timer fra vannet gikk. Syns ikke det var vondt å settes i gang, og fødsel nr 1 var lettere å mindre vondt enn nr 2 for meg. Anonymkode: 1452d...282 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #11 Skrevet 20. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kanskje årsak til igangsettelse også er relevant? Anonymkode: 536b2...59a Og måte man blir satt igang på. Tror det er forskjell på ballong/ta vannet - og at kroppen deretter styrer fødselen selv - og å få drypp gjennom hele fødselen. Jeg har prøvd sistnevnte, og det var IKKE hyggelig å få konstante stormrier pga kunstige hormoner. Men de vennene jeg kjenner som har blitt igangsatt med ballong har positive opplevelser. Anonymkode: bef8c...26e 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #12 Skrevet 20. november 2021 1. Igangsatt med piller, 46 timer fra vannet gikk. Epidural pga sinnsykt vonde rier fra start og langdryg fødsel. 2. Naturlig, styrtfødsel 1 time aktiv. Ikke epidural, rakk ikke. Anonymkode: be0b0...927
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #13 Skrevet 20. november 2021 3 kjappe fødsler her. Nr 1 og 2 var naturlig og nr 3 satt i gang. Den var definitivt vondeste av de, men fikk epidural med nr 3 også så gikk greit. Nr 1 og 2 var uten smertelindring. Anonymkode: 337fb...81e
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #14 Skrevet 20. november 2021 Jeg har kun en fødsel bak meg, og den ble igangsatt. Vannet mitt gikk naturlig men riene kom ikke ordentlig i gang. Ble satt i gang med modningspiller og riestimulerende drypp. Jeg fikk maserier av modningspillene. Det var intenst og smertefullt, men jeg innbiller meg at det hadde vært lettere å håndtere dersom jeg ikke lå livredd og helt alene på KK (pga korona, fødte våren 2020). Ca 20 timer etter første modningspille hadde jeg 3-4 cm åpning og ble overført til fødestue. Jeg ble sterkt oppfordret til å ta epidural fordi riene kan bli ganske kraftige på riestimulerende drypp. Og det hadde de rett i! Jeg husker ikke helt når de koblet på dryppet, men riene var smertefulle til tross for epidural. På et tidspunkt gikk jeg fra 4 cm til full åpning på ca 1,5 time. Jeg fikk en del komplikasjoner like etter barnet var født, men det har sannsynligvis ingen sammenheng med igangsettingen. Fra vannet gikk til jeg fikk første modningspille gikk det ca 1 døgn. Fra vannet gikk til barnet var ute tok det over 3 døgn... Jeg hadde en traumatisk fødsel (det ble sagt av jordmødre og leger i etterkant så er ikke noe jeg har funnet på), men jeg tenker jo at fødsler er ulike fra person til person, både de "naturlige" og de som blir igangsatt. Om sykehuset anbefaler en igangsetting så er det jo basert på faglige begrunnelser jeg i utgangspunktet tenker man skal stole på ❤️ Anonymkode: ef32d...eef
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #15 Skrevet 20. november 2021 Født 3x, to var igangsatt. Syns ikke det var noen forskjell egentlig. Anonymkode: 25fce...e44
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #16 Skrevet 20. november 2021 Født en gang og var igangsatt med drypp. Tok syv timer og gikk bra. Fikk lystgass, var jo vondt selvfølgelig, men ingen komplikasjoner. Tror ikke det hadde vært noe lettere uten igangsetting og hadde heller følelsen av at det gikk fortere fordi jeg ble igangsatt. Fødte en veldig stor baby på nesten 5 kg uten å revne nesten noe. Anonymkode: 0c051...7c8
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #17 Skrevet 20. november 2021 To naturlige på ca 12 og 7 timer, en igangsatt på 2 timer. Den igangsatte var absolutt å foretrekke 😊 Ble satt i gang pga overtid, var moden og klar da. Fikk kun drypp. Anonymkode: 6d8e5...1a6
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #18 Skrevet 20. november 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvordan var det å bli satt i gang mot det at ting skjedde «naturlig»? De snakker om å muligens måtte sette meg i gang og jeg har hørt så mye grusomt om det og vil virkelig unngå det om mulig. Slik ting er nå er det jeg om holder tilbake så godt jeg kan, så lenge det lar seg gjøre. Hører gjerne ærlige erfaringer 🙏🏻 Anonymkode: 4c07c...b81 2 normale fødsler og en igangsatt. Riene var virkelig mye mye verre ved igangsetting. Dersom du ikke må bli igangsatt så anbefaler jeg deg å la fødselen starte av seg selv. Anonymkode: e71a0...6ce
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #19 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): 2 normale fødsler og en igangsatt. Riene var virkelig mye mye verre ved igangsetting. Dersom du ikke må bli igangsatt så anbefaler jeg deg å la fødselen starte av seg selv. Anonymkode: e71a0...6ce Det er det jeg hører folk si, at det blir veldig langdratt ofte også da det ikke er naturlig for kroppen. Huff håper virkelig jeg slipper🙈 Anonymkode: 4c07c...b81
Arkana Skrevet 21. november 2021 #20 Skrevet 21. november 2021 Jeg synes de to igangsatte fødslene var mange ganger bedre enn den som startet naturlig. Riene jeg hadde med den "naturlige" fødslene var akkurat like kraftige og intense som med de igangsatte, forskjellen var bare at de igangsatte gikk mye mye raskere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå