AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #1 Skrevet 20. november 2021 Jeg ammer babyen på 7 mnd og gir mat. Men jeg lurer på hvor mye fast føde de skal ha når de er 7mnd og hvor mye amming? Jeg ammer ganske mye og ofte. Føle baby henger i puppen døgnet rundt. Han får middag enten kl 13 eller kl 15.30 alt etter hva vi skal ha til middag. Og grøt kl 17.30 Er dette for lite? Hvor mye fast føde gir dere de på 7mnd og hva gir dere? Hvordan er deres matrutiner enten dere ammer eller gir mme? Anonymkode: b51d3...d6b
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #2 Skrevet 20. november 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg ammer babyen på 7 mnd og gir mat. Men jeg lurer på hvor mye fast føde de skal ha når de er 7mnd og hvor mye amming? Jeg ammer ganske mye og ofte. Føle baby henger i puppen døgnet rundt. Han får middag enten kl 13 eller kl 15.30 alt etter hva vi skal ha til middag. Og grøt kl 17.30 Er dette for lite? Hvor mye fast føde gir dere de på 7mnd og hva gir dere? Hvordan er deres matrutiner enten dere ammer eller gir mme? Anonymkode: b51d3...d6b Jeg husker ikke helt eksakt hvordan matrutinene var da(trossalt tre måneder siden😂), men tror vi på det tidspunktet ga to måltider, og holdt på å introdusere enda et måltid. Da ga vi også melk(mme) etter måltidene. Etterhvert sluttet vi å tilby melk etter mat, og introduserte enda et måltid. Så nå får hun 2 flasker om dagen, og fire måltider. Jeg er super rigid tidspunktene hun får mat, og har vært det siden vi startet med fastføde. Altså hun får mat om hun er sulten, misforstå rett, men lunsjen er kl 11, om du forstår. Anonymkode: 74c5d...1a9
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #3 Skrevet 20. november 2021 Det anbefales 2-3 måltid når de er 7-8 måneder. Når de blir 9 skal man øke til 3-4 måltid.Hvert måltid på ca en dl. Dette er helsedirektoratet sin anbefaling. Vil de ha mer, supert. Men minimum dette er det de anbefaler. Så grøt morgen og kveld, og middag på dagtid er jo helt topp. Anonymkode: 01a3a...725
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #4 Skrevet 20. november 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg ammer babyen på 7 mnd og gir mat. Men jeg lurer på hvor mye fast føde de skal ha når de er 7mnd og hvor mye amming? Jeg ammer ganske mye og ofte. Føle baby henger i puppen døgnet rundt. Han får middag enten kl 13 eller kl 15.30 alt etter hva vi skal ha til middag. Og grøt kl 17.30 Er dette for lite? Hvor mye fast føde gir dere de på 7mnd og hva gir dere? Hvordan er deres matrutiner enten dere ammer eller gir mme? Anonymkode: b51d3...d6b Min spiser/drikker dette ( 7 mnd+1uke) 07: 100 ml mme. 09. 0,5-1dl grøt og fruktmos + 60-80 ml mme. 11. 130- 170 ml mme. 14. 0,5 dl grøt. 60-100 ml mme. 16.30. middag eller grøt ( kresen på mye middagsmat, prøver meg frem) Kveldstid: fruktmos + 260 ml mme spredt utover kvelden. Pluss gir vann Min er småspist per måltid, men elsker å ha matøkter. Siden han bare vil ha små porsjoner om gangen sa helsesykepleier at det var greit å heller ha litt hyppigere matøkter, men gi mindre porsjoner. Så lenge han trives med matøktene og det gjør han. Bare orker ikke så mye om gangen. Alle babyer er forskjellige. Noen trenger mer tid for å vennes til fast føde, noen tar det fort. Ikke stress, babyen spiser mer og mer etter hvert. Anonymkode: 01a3a...725
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #5 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det anbefales 2-3 måltid når de er 7-8 måneder. Når de blir 9 skal man øke til 3-4 måltid.Hvert måltid på ca en dl. Dette er helsedirektoratet sin anbefaling. Vil de ha mer, supert. Men minimum dette er det de anbefaler. Så grøt morgen og kveld, og middag på dagtid er jo helt topp. Anonymkode: 01a3a...725 Hvert måltid på ca 1 dl? Ærlig talt, dette styrer barnet. Anonymkode: d8e40...ce9 1
RockyRose Skrevet 21. november 2021 #6 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hvert måltid på ca 1 dl? Ærlig talt, dette styrer barnet. Anonymkode: d8e40...ce9 Ikkje meg du sitera, men h*n skriv jo "vil de ha mer, supert..." og at det er anbefalingar frå helsedirektoratet? Vår er no 8 mnd. Ved 7 mnd hadde vi graut morgon og kveld på ca 1-1.5dl vatn + ca 150g middag midt på dag(same antal måltid no, berre litt meir mengde). Av og til åt han ein god porsjon, av og til nesten ingenting så varierte om eg amma etterpå eller ikkje. Får litt smaking av frukt/bananpannekaker/smoothie mellom måltida Jobbar turnus så vi prøvde å få inn gode og faste måltid slik at han ikkje trengde mm ved alle måltida
AnonymBruker Skrevet 23. november 2021 #7 Skrevet 23. november 2021 AnonymBruker skrev (På 21.11.2021 den 14.31): Hvert måltid på ca 1 dl? Ærlig talt, dette styrer barnet. Anonymkode: d8e40...ce9 Ja men det er en anbefaling, ikke tvang. Noen spiser knapt en spiseskje i den alderen. Det kan ikke helsedirektoratet gjøre noe med. Så enig med deg i utgangspunktet. Men 2-3 dl er vel en slags retningslinje/ ide til de som ikke aner hvor mye de skal gi. Hva barnet har behov for Anonymkode: 01a3a...725
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå