Gå til innhold

Kommunal bolig? Noen som kan svare på noen spørsmål?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er mulig at jeg og kjæresten må søke kommunal bolig, da det ikke finnes bolig her med 3 soverom, de som er, er 15-20.000 mnd noe vi ikke har råd til. Vi bor ikke sammen, har barn fra hver vår side, men jeg oppdaget at jeg var gravid alt for sent, noe som overhode ikke var planlagt. 

det jeg lurer på vist vi søker om kommunal bolig, betaler man etter inntekt? Fastpris? Vet om en som betaler mer eller mindre og at det kommer an på inntekten hennes men syns det virket litt rart? 

kan vi søke selvom vi ikke bor sammen nå? Og pga leiligheten vi har er alt for liten. 55 kvadrat ca som ikke er plass til oss nå en gang. Og jeg har ikke økonomi til å fortsette å bo her jeg bor( 12.000 mnd ) 
finner absolutt ingenting til en grei pris. Og dette er på en måte siste sjangse. :( 

Anonymkode: 6ae2a...a06

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror nok det må mer til for å få kommunal bolig. Dersom dere bor i et dyrt område hvor dere ikke har mulighet for å kjøpe 3roms så bør dere heller flytte til et rimeligere område. Dere er jo nå eventuelt to om å kjøpe eller leie. Så om dere går å ser etter bolig i billigere områder finner dere sikkert noe som kan passe ☺️

• Liker 8
Skrevet

Her er det lav leie de første to årene, så settes den opp til markedsleie. Flyktninger/innvandrere prioriteres, men hvis minst en av dere er kommunalt ansatt har dere en sjanse.

Anonymkode: bfce0...cbf

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her er det lav leie de første to årene, så settes den opp til markedsleie. Flyktninger/innvandrere prioriteres, men hvis minst en av dere er kommunalt ansatt har dere en sjanse.

Anonymkode: bfce0...cbf

Oki. En sjanse ? Det står jo at de med dårlig økonomi/familiesituasjon også prioriteres.  jeg får bare søke og se om det er en mulighet siden vi ikke akkurat har så mye valg. 😊

Skrevet

"Kommunal bolig" er som regel litt belastede boliger/områder og kan medføre mye rus/psykiatri i nabolaget og de kan en ikke så lett snakke til og be dem oppføre seg og evt. dempe seg, ikke stjel tingene mine etc. Ville ha tenkt meg om der. 

Tror det skal mere til for å få det innvilget enn at man bare kunne ha tenkt seg en billigere bolig. 

Anonymkode: fcab3...587

• Liker 6
Skrevet

Herregud for et kaos. Kan det være rimeligere og bedre å bo hver for seg i mindre bopæl og slippe å bo i et belastet område som kommunale boliger ofte er? 

Anonymkode: c2501...fd5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er mulig at jeg og kjæresten må søke kommunal bolig, da det ikke finnes bolig her med 3 soverom, de som er, er 15-20.000 mnd noe vi ikke har råd til. Vi bor ikke sammen, har barn fra hver vår side, men jeg oppdaget at jeg var gravid alt for sent, noe som overhode ikke var planlagt. 

det jeg lurer på vist vi søker om kommunal bolig, betaler man etter inntekt? Fastpris? Vet om en som betaler mer eller mindre og at det kommer an på inntekten hennes men syns det virket litt rart? 

kan vi søke selvom vi ikke bor sammen nå? Og pga leiligheten vi har er alt for liten. 55 kvadrat ca som ikke er plass til oss nå en gang. Og jeg har ikke økonomi til å fortsette å bo her jeg bor( 12.000 mnd ) 
finner absolutt ingenting til en grei pris. Og dette er på en måte siste sjangse. :( 

Tror du at du får kommunal bolig fordi du føler du må ha 3 soverom??

• Liker 7
Skrevet

Hvis dere er ellers friske og normale, og har null historie med verken NAV, rus, psykiatri, eller politi er dere sannsynligvis ikke i målgruppen....

Det er ikke en menneskerett å bo i ett område der man må ut med 20 000 i måneden for bolig. Sannsynligvis er det nok også heller dårlig med kommunale boliger i det området du ser på.

• Liker 5
Skrevet

Dette er ikke slik at de tingene du spør om er likt i alle kommuner. For å få riktige svar må du ta kontakt med din kommune. 
Her jeg bor er f.eks leia på de kommunale boligene høyere enn prisene på det private utleiemarkedet.

• Liker 3
Skrevet

Her jeg bor i Vestfold, leier en fjern bekjent av meg kommunal bolig med 1 (ett) soverom til drøye kr 8000, -. Vedkommende er også på gjeldsanering. Ikke akkurat billig å leie av kommunen her.

Anonymkode: a4909...067

• Liker 1
Skrevet

Her hvor jeg bor er det markedsleie for kommunale boliger.

Anonymkode: ff779...4f8

Skrevet

Her jeg bor er det gjengs leie, og kommunal bolig gjelder for vanskeligstilte på boligmarkedet, som kan bety mye forskjellig. Men det går mye på økonomi. Vi har to barn, ønsket tre soverom, men fikk leilighet med bare to, da leiligheter med flere soverom var beregnet for dem med flere enn to barn, fikk jeg beskjed om. Jeg er ufør og min mann var arbeidsledig på tidspunktet. Leiligheten er 60 kvm og vi betaler ca 11200 + strøm og Internett. Ca 20 minutter utenfor Bergen sentrum. Er en del rusavhengige/tidligere rusavhengige som naboer, men de fleste her er det lite bråk med, de er rolige, høflige og holder seg for seg selv. Ellers er det en god blanding av eldre, uføre og nye landsmenn i gaten jeg bor. Og fullt i eneboliger rundt oss...

Anonymkode: 3f246...dea

Skrevet

Jeg bodde i kommunal bolig for noen få år siden, det var en gruppe med rundt 8 leiligheter på samme område. Hadde ingen problemer med naboene, var rolig og fredelig, men alle (inkludert meg) hadde diverse problemer(rus, diagnoser).

Kostet 8.000 kr for 32 kvm.

Anonymkode: 03de6...9d8

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg bodde i kommunal bolig for noen få år siden, det var en gruppe med rundt 8 leiligheter på samme område. Hadde ingen problemer med naboene, var rolig og fredelig, men alle (inkludert meg) hadde diverse problemer(rus, diagnoser).

Kostet 8.000 kr for 32 kvm.

Dette var en liten halvtime gange fra sentrum i by på rundt 50.000 innbyggere.

Skrevet

Kjenner to som har det. Den ene er på 43kvm sovealkove til 7000 pr mnd pluss strøm. Den andre er 58 kvm 11400 inkl strøm.

Jeg leier selv via min jobb betaler 9600 for rekkehus leilighet på 130kvm. Er dere ikke i jobb?

Anonymkode: 40783...b6c

Skrevet

Kanskje dere også burde søke om startlån, ts?

Anonymkode: b821b...899

Skrevet

Her i byen/kommunen er det markedsleie, det er det i de andre kommunene som jeg vet noe om kommunale boliger.

Anonymkode: 6b99d...aa9

• Liker 1
Gjest laPistola
Skrevet

Kommunal leilighet er ikke billigere, det er markedspris. Det er for folk som av ulike grunner ikke kan skaffe seg bolig selv. I Oslo kan feks en familie på 5 få bo i en 2- roms på 55 kvm til 12500 kr. Eneste forskjellen er at en kan søke om kommunal bostøtte som er maks 1000 kr i måneden. ( og selvsagt statlig bostøtte, men det kan en jo uansett). Mulig det er ulikt fra kommune til kommune. 

Skrevet

Herregud, dere får da ikke kommunal bolig fordi dere ikke har råd til en bolig med tre soverom🙄 Hva er det med folk egentlig🤷‍♀️ Med mindre dere tilhører et belastet miljø, har psykiske problemer, osv, men da håper jeg barnevernet er involvert

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...