Gå til innhold

Når hjelpe barna inn på boligmarkedet? Når de er 20? 25? 30?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to barn, ene er ute av redet og hun andre er siste året vgs. Jeg ønsker hjelpe dem med egenkapital og komme inn på boligmarkedet, men samtidig vil jeg de skal bli selvstendige. Tenker kanskje de kan prøve seg noen år uten hjelp først. Og så, når de er i slutten av 20-årene kan jeg gi dem hjelp til dette. Men da må de ta opp studielån osv.

Anonymkode: 37d81...319

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det smarteste rent økonomisk er jo tidligere jo bedre. Hvis du har gode egenkapitaler til de nå så lønner det seg å kjøpe nå, da prisene bare stiger og stiger og vil fortsette med det. De som kjøpte for ti år siden har fått verdien omtrent fordoblet. Så det er en bedre investering å kjøpe nå og heller lære de å ta ansvar ved å forplikte seg til lån og avdrag og skjønne at de må jobbe for å kunne beholde boligen. 

Men om du har lav egenkapital og et lån ikke vil være nok til å få en grei leilighet er det bedre om de jobber et par år for å øke egenkapitalen og få bedre lån - med forbehold om at de klarer å prioritere inntekten sin til sparing. En god del unge og unge voksne, inkl meg selv, festet bort hele lønna og sparte ikke en krone utenom hva som gikk til leieutgifter. Først når jeg som 35 åring fikk kjøpt bolig ved hjelp av kommunalt startlån og arv skjønte jeg verdien av å eie og angret på jeg ikke hadde spart egenkapital fra jeg begynte å jobbe som ung. 

Anonymkode: 0ece5...71f

• Liker 6
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det smarteste rent økonomisk er jo tidligere jo bedre. Hvis du har gode egenkapitaler til de nå så lønner det seg å kjøpe nå, da prisene bare stiger og stiger og vil fortsette med det. De som kjøpte for ti år siden har fått verdien omtrent fordoblet. Så det er en bedre investering å kjøpe nå og heller lære de å ta ansvar ved å forplikte seg til lån og avdrag og skjønne at de må jobbe for å kunne beholde boligen. 

Men om du har lav egenkapital og et lån ikke vil være nok til å få en grei leilighet er det bedre om de jobber et par år for å øke egenkapitalen og få bedre lån - med forbehold om at de klarer å prioritere inntekten sin til sparing. En god del unge og unge voksne, inkl meg selv, festet bort hele lønna og sparte ikke en krone utenom hva som gikk til leieutgifter. Først når jeg som 35 åring fikk kjøpt bolig ved hjelp av kommunalt startlån og arv skjønte jeg verdien av å eie og angret på jeg ikke hadde spart egenkapital fra jeg begynte å jobbe som ung. 

Anonymkode: 0ece5...71f

Jeg har ganske mye penger, omtrent fire millioner i fond. Tenker å minst gi hver av dem en million. Fondene vokser omtrent like fort som boligmarkedet i Oslo, så det er den psykologiske effekten på barna jeg er mest usikker på. Jeg er redd de vil bli bortskjemt om de får økonomisk hjelp for tidlig. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det beste er nok å hjelpe, men stille krav. F.eks. at de må klare å spare opp 100 000 selv og ha fast jobb før du hjelper med ek. Da viser de at de klarer å bruke mindre enn de tjener og har selvdisiplin. Det er godt å ha når økonomien blir vanskelig i perioder senere i livet. 

Endret av Miewyn77
  • Liker 5
Skrevet

Å ha navnet sitt på et lånepapir kan være ganske disiplinerende. Men hvis de skal utdanne seg kan det være verdt å vente til de har fast jobb og litt mer langsiktige planer enn 3 år. Om de er superdisiplinerte og skal gå medisin i 6 år så kanskje, da blir de bundet på stedet ganske lenge. Det er upraktisk å kjøpe om man ikke har noen års horisont, det blir nok også vanskelig å betjene et lån før studier er ferdig.

Anonymkode: 8639d...ad5

Skrevet

Så tidlig som mulig. 

En million forandrer deg ikke som menneske. Da var grunnlaget isåfall meget dårlig.

Anonymkode: 9b8cf...010

• Liker 1
Skrevet

Dersom du har råd til eller planer om å kjøpe en hybel eller leilighet til de; Gjør det så raskt som mulig, og krev at de betaler deg samme leie som de ville ha betalt for en annen hybel/leilighet. Kjøp den evt. i ditt eget navn.

Dersom du kun har tenkt til å gi de bidrag til egenkapital så får de vel ikke noe boliglån før de har en fast jobb, så da bør du vel vente til de er ferdig med studiene og har kommet seg i jobb. 

Anonymkode: 7935c...7b4

• Liker 1
Skrevet

Utdanning er gratis i Norge. I andre land må man betale. Nordmenn er ikke blitt bortskjemt og uansvarlige av den grunn.

Bolig er ikke som biler. Det er ikke luksus. Det er som utdanning. Nødvendigheter. Jo tidligere, jo bedre. Bolig er ikke bare prisstigning, det er også sparte leieutgifter. Så bolig er bedre økonomisk enn dine fond.

Anonymkode: 57f84...612

• Liker 1
Skrevet

En million er en flott egenkapital. Jeg hadde sagt at de fikk den når de hadde spart opp 100.000. 

Anonymkode: 1626d...947

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har to barn, ene er ute av redet og hun andre er siste året vgs. Jeg ønsker hjelpe dem med egenkapital og komme inn på boligmarkedet, men samtidig vil jeg de skal bli selvstendige. Tenker kanskje de kan prøve seg noen år uten hjelp først. Og så, når de er i slutten av 20-årene kan jeg gi dem hjelp til dette. Men da må de ta opp studielån osv.

Den jobben har du allerede gjort eller ikke gjort. Oppdragelsen av barna dine skjedde mellom 0 og 18 år. Deres utvikling av selvstendighet står og faller ikke på om du hjelper de innpå boligmarkedet. 

Anonymkode: 90a35...5eb

• Liker 1
Skrevet

Du vil at de skal bli selvstendige og samtidig hjelpe dem? 🤷‍♀️

Anonymkode: d053e...9da

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk penger da jeg hadde vært i arbeidslivet i 2-3 år, og selv spart opp en del egenkapital. Visste ikke om disse pengene før jeg nevnte for foreldrene mine at det nærmet seg at vi var klar til å kjøpe felles bolig, både økonomisk og som par. 

Er glad for at det ikke var noe boligkjøp før. Som student trenger man friheten, det var en del av opplevelsen å kunne flytte "på dagen", bo med ulike mennesker, ikke ha noen forpliktelser. 

Anonymkode: 13c11...97c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du vil at de skal bli selvstendige og samtidig hjelpe dem? 🤷‍♀️

Anonymkode: d053e...9da

Det er ikke hva man får/ikke får som oppdrar et barn. 

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg hadde hjulpet dem den dagen de hadde bruk for det. Hvorfor skal de leie i flere år mens de sparer som besatt når de kan eie fra dag en? Å betale ned lån er også en form for sparing.

Men det er mange måter å hjelpe på. Man kan f.eks. være medeier med en andel som tilsvarer den millionen. Da kan din pode betale sin andel av lånet mens du eier og den dagen de eventuelt bytter bolig kan du "overraskelse" gi dem den andelen du har hatt hele tiden med den markedsverdien den har den dagen. Man må ikke nødvendigvis gi penger. Da kommer de tidlig inn i boligmarkedet selv om de mangler egenkapital og du unngår at de kommer gratis til det samtidig som de betaler ned på boligen sin.

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Utdanning er gratis i Norge. I andre land må man betale. Nordmenn er ikke blitt bortskjemt og uansvarlige av den grunn.

Bolig er ikke som biler. Det er ikke luksus. Det er som utdanning. Nødvendigheter. Jo tidligere, jo bedre. Bolig er ikke bare prisstigning, det er også sparte leieutgifter. Så bolig er bedre økonomisk enn dine fond.

Anonymkode: 57f84...612

Ikke så mye spart som mange tror og kanskje ingenting. Om man kjøper så eier banken opptil 85% i starten for mange. Rentene kan regnes som husleie pluss at fellesutgiftene stadig øker i mange eldre borettslag med etterslep i vedlikeholdet eller styrer som ikke evner balansert innkjøp og å forhandle gode priser med leverandører.

Anonymkode: ab84b...a29

Skrevet
Blondie65 skrev (17 minutter siden):

Jeg hadde hjulpet dem den dagen de hadde bruk for det. Hvorfor skal de leie i flere år mens de sparer som besatt når de kan eie fra dag en? Å betale ned lån er også en form for sparing.

Men det er mange måter å hjelpe på. Man kan f.eks. være medeier med en andel som tilsvarer den millionen. Da kan din pode betale sin andel av lånet mens du eier og den dagen de eventuelt bytter bolig kan du "overraskelse" gi dem den andelen du har hatt hele tiden med den markedsverdien den har den dagen. Man må ikke nødvendigvis gi penger. Da kommer de tidlig inn i boligmarkedet selv om de mangler egenkapital og du unngår at de kommer gratis til det samtidig som de betaler ned på boligen sin.

Mine foreldres tankegang var i alle fall at alle har godt av å prøve seg litt, og at det er en lærdom i det. Si at jeg fikk bolig rett i fanget, uten å ha noen erfaring med å spare, eller ned- og oppturer på leiemarkedet. Da er det mange erfaringer man ikke har fått med seg i livet. Så de lot oss alle gå gjennom studieårene uten økonomisk støtte. 

I tillegg binder det å eie bolig. I 20-årene endrer man gjerne bosted en del ganger, tar et utenlandsopphold, med mer. Da var det godt å pakke alt jeg eide i noen få pappesker, og lett flytte på meg. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dersom du har råd til eller planer om å kjøpe en hybel eller leilighet til de; Gjør det så raskt som mulig, og krev at de betaler deg samme leie som de ville ha betalt for en annen hybel/leilighet. Kjøp den evt. i ditt eget navn.

Dersom du kun har tenkt til å gi de bidrag til egenkapital så får de vel ikke noe boliglån før de har en fast jobb, så da bør du vel vente til de er ferdig med studiene og har kommet seg i jobb. 

Anonymkode: 7935c...7b4

Enig i dette. 
Jeg sparer selv til mine barn, og de vil en dag få minst like mye som TS planlegger å gi til sine barn. 
Jeg ser fordelen med å komme inn på markedet så tidlig som mulig, men en bolig kan også holde deg tilbake som student, hindre deg i å for eksempel bytte studium og flytte til en annen by. Det er også mye ansvar for en 19-åring å eie egen leilighet.

Jeg synes det kan være en god idé å kjøpe en leilighet i eget navn, og la barnet leie den (gjerne sammen med andre, en 3- eller 4-roms). Husleie går til å betale lån, kommunale avgifter etc. Når barnet er ferdig med la oss si fem års studier, kan leiligheten overføres til barnet - da har boligen økt i verdi, lån er delvis nedbetalt, barnet har betalt husleie til seg selv i fem år, og barnet kan betale restlånet selv siden det nå har fått inntekt. Dermed har foreldrene kontroll. Barnet står også friere til å for eksempel flytte til en annen by i studietiden. Dette fordrer selvsagt at foreldrene er villige til å ta jobben og risikoen som kan være forbundet med utleie. 

Det andre alternativet er kanskje enklere og mer realistisk for alle parter, men gir potensielt mindre igjen. 

Det er nok mer sannsynlig at vi vil gå for alternativ nummer to til egne barn, siden vi ikke ønsker å kjøpe utleiebolig. Vi investerer penger i fond (og delvis aksjer/krypto) i stedet, siden vi ikke ønsker arbeidet og risikoen som følger med dårlige leietakere. 

Anonymkode: 0fc0d...05f

• Liker 1
Skrevet

Oppdragelsen starter allerede fra de ble født. 

Min mann fikk leilighet i gave da han flyttet hjemmefra og han er likevel ansvarlig og økonomisk av seg. Jeg måtte klare meg selv, og har på egenhånd lært å bli økonomisk uavhengig. Når barna vokser, skal de også få leilighet i gave. 

Leiemarkedet er dyrere enn å eie og standarden er dårligere. Så om du har økonomien til det, syns jeg du skal slå til. 

Anonymkode: a069d...283

• Liker 1
Skrevet

Jeg og broren min fikk hjelp til egenkapital etter vi var ferdig med studiene og hadde fått oss fast jobb.
Jeg hadde vikariat en stund, så flyttet jeg til ny by for fast jobb, og ventet enda ett år fordi jeg var usikker på om jeg ønsket bo her.

Selv om vi ikke hadde spart veldig mye selv, så hadde vi igjennom studietiden og noen år ellers etter vi flyttet hjemmefra bevist at vi hadde grei kontroll på økonomien, og var selvstendig. Selvstendighet er så mye mye mer enn om man har mulighet til å spare egenkapital eller ikke.

Anonymkode: e5a69...0db

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har ganske mye penger, omtrent fire millioner i fond. Tenker å minst gi hver av dem en million. Fondene vokser omtrent like fort som boligmarkedet i Oslo, så det er den psykologiske effekten på barna jeg er mest usikker på. Jeg er redd de vil bli bortskjemt om de får økonomisk hjelp for tidlig. 

Nå som den nye regjeringen vurderer å innføre arveavgift igjen burde du skynde deg å hjelpe dem!

Anonymkode: 8983c...5ef

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...