AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #1 Skrevet 19. november 2021 Noen som har erfaring med den? Har et barn som vurderer å søke der neste høst. H*n brenner ikke akkurat for yrket, men synes det er gøyere å lage mat enn å gjøre lekser. 🙄 Vi foreldre er redd for at h*n tar et lite gjennomtenkt yrkesvalg alt for tidlig, og skulle helst håpet at h*n gikk studiespes for å få et bredere grunnlag for videre studier. Men det er jo ikke vi foreldre som skal styre dette. Er bare redd for at h*n skal brenne broer mht evt seinere studievalg pga h*n mangler flere fag. 🤷♀️ Anonymkode: 344bf...8f5
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #2 Skrevet 20. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Noen som har erfaring med den? Har et barn som vurderer å søke der neste høst. H*n brenner ikke akkurat for yrket, men synes det er gøyere å lage mat enn å gjøre lekser. 🙄 Vi foreldre er redd for at h*n tar et lite gjennomtenkt yrkesvalg alt for tidlig, og skulle helst håpet at h*n gikk studiespes for å få et bredere grunnlag for videre studier. Men det er jo ikke vi foreldre som skal styre dette. Er bare redd for at h*n skal brenne broer mht evt seinere studievalg pga h*n mangler flere fag. 🤷♀️ Anonymkode: 344bf...8f5 Yrkesfag er gull hvis barnet ditt ikke er så veldig glad i skole. Dessuten kan h*n ta påbygg senere slik at h*n kan studere videre. La oss si at h*n får fagbrev som kokk og etterpå vil studere videre, så har h*n mulighet for en ok deltidsjobb på si. Anonymkode: 38971...4e8 8
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #3 Skrevet 20. november 2021 Takk for svar. Det jeg synes er litt ekstra vanskelig, er at h*n er veldig glad i naturfag, spesielt kjemi. Og jeg er redd det vil gjøre det vanskelig å studere realfag senere med "bare" generell studiekompetanse dersom h*n ønsker det når den tid kommer. Eller tar jeg feil? 🤷♀️ TS Anonymkode: 344bf...8f5
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #4 Skrevet 20. november 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Takk for svar. Det jeg synes er litt ekstra vanskelig, er at h*n er veldig glad i naturfag, spesielt kjemi. Og jeg er redd det vil gjøre det vanskelig å studere realfag senere med "bare" generell studiekompetanse dersom h*n ønsker det når den tid kommer. Eller tar jeg feil? 🤷♀️ TS Anonymkode: 344bf...8f5 Dersom h*n er veldig glad i disse fagene og vil studere videre innen det, er det null stress å ta de som privatist. Det finnes også realfagskurs og forkurs på universitetet for de som ikke har disse. Anonymkode: 38971...4e8 4
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #5 Skrevet 20. november 2021 Tusen takk for gode svar! 🌸 TS Anonymkode: 344bf...8f5
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #6 Skrevet 21. november 2021 Ikke press elever som ikke er motiverte til å ta studspes. Det er de elevene som ender opp med mye fravær og dårlig/mangelfullt vitnemål. Snakk gjerne mye om hva han vil, se på fordelet og ulemper. Spør hvilke arbeidstider man vil ha senere. Og husk at det er bedre å ta noen fag som privatist senere fordi man vil oppnå noe, enn å måtte ta fag pga. lavt snitt/ufullstendig vitnemål. Anonymkode: f580a...f3b
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #7 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (På 20.11.2021 den 3.59): Yrkesfag er gull hvis barnet ditt ikke er så veldig glad i skole. Dessuten kan h*n ta påbygg senere slik at h*n kan studere videre. La oss si at h*n får fagbrev som kokk og etterpå vil studere videre, så har h*n mulighet for en ok deltidsjobb på si. Anonymkode: 38971...4e8 Yrkesfag som KOKK er på ingen måte gull, det er tidenes mest underbetalte jobb med høyt tempo og elendige arbeidstider. Men, resten du sier er såklart gode poeng. Det åpner for en god jobb på siden av studier. Men det får du som servitør også liksom. Anonymkode: 9b164...415 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #8 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Yrkesfag som KOKK er på ingen måte gull, det er tidenes mest underbetalte jobb med høyt tempo og elendige arbeidstider. Men, resten du sier er såklart gode poeng. Det åpner for en god jobb på siden av studier. Men det får du som servitør også liksom. Anonymkode: 9b164...415 Dette har jeg også inntrykk av. Har ei venninne som er kokk. Når hun hadde fagbrev og jobbet fulltid, fikk lillebroren hennes som var elektriker-lærling mer utbetalt i lærlinglønn (han var på siste semester riktignok). Utbrendt ble hun og. Anonymkode: 634c2...96e
origin Skrevet 21. november 2021 #9 Skrevet 21. november 2021 La h*n ta lærlingtiden forså å søke seg over på studiespes når h*n er ferdig med fagbrevet om h*n da ønsker det selv? Mange med både fagbrev og studiekompetanse er ettertraktet i arbeidslivet 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #10 Skrevet 21. november 2021 Om barnet ikke er motivert for skole, så vil ikke studspes gi veldig godt grunnlag for videre studier uansett. Man brenner flere broer om man har elendige karakterer eller dropper ut fordi man er umotivert. Jeg var en av dem som ble presset inn på studspes når jeg ikke var motivert. Jeg brukte fem år etter russetiden på å motivere meg selv til å ta opp fag som privatist for å få studiekompetanse. De fagene jeg besto ga meg så lavt snitt at jeg uansett ikke hadde sjans til å komme meg inn på de fleste studier. Velge yrkesfag kan være veldig smart om man får velge noe man selv ønsker, motiverende fag er beste oppskriften på å komme seg bra igjennom VGS. Og yrkesfag er på ingen måte noe som ødelegger muligheter for videre studier. Anonymkode: 80792...c5e 3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #11 Skrevet 21. november 2021 Som lærer på stud.spes i realfag så må jeg si at alt for mange ungdommer velger den veien pga press hjemmefra. Det er alt for mange elever i klasserommet som burde gått yrkesfag først, og så heller enten teknisk fagskole, eller kveldskurs når de var litt eldre og mer motivert. Med yrkesfag kan man alltid velge å ta stud.spes fag seinere. Velger man stud.spes, så kan man ikke ta yrkesfag. Den veien er stengt ved valg av stud.spes. La guttungen bli kokk om det er det han vil. Så kan han alltid endre retning senere. (Og utdanning først som kokk, og så gå veien til næringsmiddelkjemiker er jo definitivt en vei det er mulig å tenke på dersom han liker naturfag) Anonymkode: b9f3c...1ae 6
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #12 Skrevet 21. november 2021 Det går fint an å ta påbygg og studiespesialiserende seinere, la barnet forsøke det han vil. Som kokk må man heller ikke slite seg ihjel på et restaurantkjøkken, man kan jobbe på institusjon (sykehus, sykehjem, fengsel ect), eller i kantine (på jobben min har kokkene kun dagtid og er ferdig kl 15-16) f.eks. Anonymkode: 3ab18...a59 2
Gjest O.G. Skrevet 21. november 2021 #13 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Yrkesfag som KOKK er på ingen måte gull, det er tidenes mest underbetalte jobb med høyt tempo og elendige arbeidstider. Anonymkode: 9b164...415 Vel, men hva gjør bransjen selv for å endre på det da?
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #14 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (På 20.11.2021 den 15.09): Dersom h*n er veldig glad i disse fagene og vil studere videre innen det, er det null stress å ta de som privatist. Det finnes også realfagskurs og forkurs på universitetet for de som ikke har disse. Anonymkode: 38971...4e8 Privatist er ikke akkurat null stress. Anonymkode: 3752c...db6 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #15 Skrevet 21. november 2021 Jeg har en ungdom som går VGs Kokk. Han var usikker om han skulle satse på det. Da ble vi enige om at han ville i verste fall lære seg å lage mat, og i beste bli veldig dyktig å lage mat. Han begynte og nå er han helt klar på at eet er kokk han vil bli. Det er stort behov for kokker, og det er ikke bare på kveldstid de jobber. Det er flere retninger en kan ta på 2. året, og en får praksis på ulike foretak. Noen blir jo slaktere, konditor og kokk Hotell, restaurant, delikatesse, sykehuskjøkken, kantine osv Anonymkode: 9538e...488 3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #16 Skrevet 21. november 2021 Tusen takk for alle gode svar! TS Anonymkode: 344bf...8f5
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #17 Skrevet 21. november 2021 Ja, restaurant- og matfag gir mange muligheter. Jeg underviser selv i matte (1P-Y) på RM, og har i tillegg en sønn som går vg2 på RM på en annen skole i området. Han har valgt baker og konditor på vg2, kunne også ha valgt kokk og servitør. Restaurant- og matfag passer veldig bra for de som har interesse for matlaging og ikke er motivert for en skolehverdag med mye teori - slik studieforberedende er. De går 2 år på skole (med kjøkken ca. to dager i uka, pluss fellesfag som matte, norsk, engelsk, samfunnsfag, naturfag, gym begge år), da har de også utplassering i bedrift et visst antall dager pr år. Så søker de om lærlingplass og hvis de får det, er det 2 år i lære som leder opp til fagbrev. Om man har lyst til å studere etterpå, er det mulig å ta påbygg. Det finnes også RM med YSK-løp, da tar man fagbrev og får generell studiekompetanse samtidig, men det er ganske krevende. Lykke til, det er supert med yrkesfag og det er stor mangel på gode kokker og bakere Anonymkode: e0454...4f9 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #18 Skrevet 30. november 2021 TS her igjen. Nå har h*n fått litt kalde føtter, for hver gang h*n nevner for venner og bekjente at kokkelinjen er et alternativ, får h*n som svar: "Er det ikke bare raringer som går der da?" Stemmer det? Jeg forbinder ikke kokker med "raringer" i utgangspunktet, men det kan jo selvsagt være en del som begynner på skole og aldri kommer seg videre... 🤷♀️ Kanskje et litt rart spørsmål, men det er overraskende mange som har det inntrykket, tydeligvis... Anonymkode: 344bf...8f5
origin Skrevet 13. januar 2022 #19 Skrevet 13. januar 2022 Nei. Det går alskens mennesker på kokkelinja
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2022 #20 Skrevet 13. januar 2022 Jeg h*ns del håper jeg h*n går vekk ifra kokk. Det er vel få yrker som betaler dårligere i timen enn kokk. Klart dette tenker man jo ikke på i tenåra men når man er i midten av tjueåra og vil kjøpe hus eller leilighet så er det stuslig med 190,- timen . Anonymkode: aba45...463
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå