AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #1 Del Skrevet 19. november 2021 Vil kjøpe lyslenke og ha på terrassen, den er ikke så stor. Trekker slike mye strøm? For da ønsker jeg ikke kjøpe det.. Anonymkode: dc544...1cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pillarguri Skrevet 19. november 2021 #2 Del Skrevet 19. november 2021 I dag er så godt som alle lyslenker LED lys. De trekker veldig lite strøm. Tviler på at du vil merke det på regningen. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #3 Del Skrevet 19. november 2021 Pillarguri skrev (Akkurat nå): I dag er så godt som alle lyslenker LED lys. De trekker veldig lite strøm. Tviler på at du vil merke det på regningen. Ååh, så hyggelig med svar. Tusen takk!😃 Anonymkode: dc544...1cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #4 Del Skrevet 19. november 2021 Lys pleier å være dyre i forhold til strøm, men nå om dagen er strømmen så dyr at ledlys kan nok være billigere og, om man ser per kw. Nei, lyslenker pleier ikke trekke noe særlig med strøm, men det varierer veldig. Maksimalt strømforbruk pleier å være markert på adaptere, i tillegg til i spesifikasjonene. Watt kan regnes ut med volt ganger amper (V*A), og det er maksimalt forbruk. Anonymkode: 01900...c82 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 20. november 2021 #5 Del Skrevet 20. november 2021 Husk også at man kan kjøpe lyslenker som går på batteri. Disse har også den fordelen at de slår seg av etter 6 timer og på igjen etter 6 timer. Men ellers er jeg enig i at ledlys ikke er den store strømtyven. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 20. november 2021 #6 Del Skrevet 20. november 2021 Her er det mange sammenkoblete lenker i bruk. Langs garasje, over noen busker, opp og ned på et tre og litt til. Regnet ut for noen år siden at totalt var forbruket som en 60-watts lyspære (av den gamle sorten). Tenker ikke ett sekund på hva det koster. Denne gangen skal det være på i 47 døgn. Tenker litt tilbake på den tiden da jeg var liten da mine foreldre hadde juletre i hagen med 16 normalpærer hver på 25 watt (mulig det faktisk var mer). 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #7 Del Skrevet 20. november 2021 Kobler du på timer slik at lysene slås av på dagtid, bruker du enda mindre strøm. Anonymkode: a4835...79e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 20. november 2021 #8 Del Skrevet 20. november 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Kobler du på timer slik at lysene slås av på dagtid, bruker du enda mindre strøm. Anonymkode: a4835...79e Jeg tenkte litt på det for noen år siden, men kom til at prisen for timere laget for utendørsbruk kombinert med den korte tiden det faktisk er lyst ute i desember og januar gjorde at det ble med tanken. Noen skrur av på natten også og da gir det kanskje mer mening, iallfall vil antall sesonger timeren må brukes for å betale seg selv bli redusert. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #9 Del Skrevet 20. november 2021 Jeg har to lyslenker i et tre slått på året rundt, jeg merker det overhodet ikke på regninga. Anonymkode: 73f9d...84c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 20. november 2021 #10 Del Skrevet 20. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har to lyslenker i et tre slått på året rundt, jeg merker det overhodet ikke på regninga. Anonymkode: 73f9d...84c Er du sikker på at du ikke merker det på regninga når de er på året rundt? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #11 Del Skrevet 20. november 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Lys pleier å være dyre i forhold til strøm, men nå om dagen er strømmen så dyr at ledlys kan nok være billigere og, om man ser per kw. Nei, lyslenker pleier ikke trekke noe særlig med strøm, men det varierer veldig. Maksimalt strømforbruk pleier å være markert på adaptere, i tillegg til i spesifikasjonene. Watt kan regnes ut med volt ganger amper (V*A), og det er maksimalt forbruk. Anonymkode: 01900...c82 Dette forsto jeg ikke noe som helst av. Lys dyre i forhold til strøm? Det er jo strøm som gir lys. Og hvordan blir ledlys billigere når strømmen er dyr? Ledlys er alltid billigere i bruk enn alternativene, uansett hvor dyr strømmen er. Det er strømprisen og hvor mange watt lyslenkene trekker som bestemmer hvor mye det koster. Og led-lyslenker bruker som tidligere sagt omtrent ikke strøm i det hele tatt. Se på denne, for eksempel: 50 m lang, med 500 lyskilder, og bruker bare 6 W. Det tilsvarer TO (!) av disse gammeldagse julelyspærene. Anonymkode: b883a...967 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pachka Sigaret Skrevet 20. november 2021 #12 Del Skrevet 20. november 2021 (endret) Dette gjelder hvis du har en ny LED lyslenke, noe du sikkert har siden de har en tendens til å bli ødelagt. Med en LED lyslenke, litt avhengig av antall pærer og lengde, så bruker du like mye strøm som 1-2 vanlige LED lyspærer på rundt 400-1000 lumen. Dvs 6-12 watt i forbruk, og da estimerer jeg noe rundt dette her totalt: 6 W * 24 timer = 144 Wh * 30 dager = 4320 Wh. Det blir da 4.3 kWh. 2 W * 24 timer = 288 Wh * 30 dager = 8640 Wh. Det blir da 8.6 kWh. For meg med 800 lys i LED lyslenka (12W) på balkongen så har jeg forbruk på ca. 8.6 kWh om jeg lar lyslenka på hele dagen. Det utgjør for meg en kostnad på ca. 0.33 kr * 8.6 = 3 kr I strøm. For nettleien må jeg betale 0.4524 * 8.6 kr, og det blir 4 kr. Total pris for å ha LED lyslenka på i måneden i sone NO3 Midt-Norge - Trondheim blir da ca. 7 kr. Med forbehold om at økte strømpriser gjøre det dyrere, selvfølgelig. Hvis jeg skrur den av og på så vil jeg spare litt. Likevel er det bare snakk om få timer hvor det er lyst, og man ønsker vel å ha den på om natta, så kostnaden for timer er dyrere enn det smaker. Endret 20. november 2021 av Pachka Sigaret 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #13 Del Skrevet 20. november 2021 Tvist skrev (4 timer siden): Er du sikker på at du ikke merker det på regninga når de er på året rundt? Jepp, bor i hus og den største strømregningen min i året er på 1300. De lyslenkene utgjør ingenting. Jeg hadde sikkert spart noen hundrelapper, men det har jeg råd til. Anonymkode: 73f9d...84c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #14 Del Skrevet 20. november 2021 Jeg bor i et gammelt trekkfullt hus og har elbil. Bilen merker jeg knapt på strømregningen. Kommer til å bruke lysende med god samvittighet og heller slå av en panelovn hvis det blir for ille. Anonymkode: da47a...511 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #15 Del Skrevet 20. november 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Dette forsto jeg ikke noe som helst av. Lys dyre i forhold til strøm? Det er jo strøm som gir lys. Og hvordan blir ledlys billigere når strømmen er dyr? Ledlys er alltid billigere i bruk enn alternativene, uansett hvor dyr strømmen er. Det er strømprisen og hvor mange watt lyslenkene trekker som bestemmer hvor mye det koster. Og led-lyslenker bruker som tidligere sagt omtrent ikke strøm i det hele tatt. Se på denne, for eksempel: 50 m lang, med 500 lyskilder, og bruker bare 6 W. Det tilsvarer TO (!) av disse gammeldagse julelyspærene. Anonymkode: b883a...967 Det ble spurt om lys var dyre i forhold til strøm. Det er vanskelig å sammenligne, da lys blir solgt i meterlengder, og strøm i kw/timer. Forholdet mellom dem er vanskelig å se på prismessig, men hvis vi ser på hver og enkelt led så er de nok billigere enn kw-timer. Anonymkode: 01900...c82 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #16 Del Skrevet 20. november 2021 Jeg tolker spørsmålet som om ts lurer på om julelysene vil merkes på strømregningen. Jeg tror du skal ha ganske mye pynt før det er en aktuell problemstilling. Anonymkode: da47a...511 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #17 Del Skrevet 20. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det ble spurt om lys var dyre i forhold til strøm. Det er vanskelig å sammenligne, da lys blir solgt i meterlengder, og strøm i kw/timer. Forholdet mellom dem er vanskelig å se på prismessig, men hvis vi ser på hver og enkelt led så er de nok billigere enn kw-timer. Anonymkode: 01900...c82 Aha, så du var spydig. Skjønner. 👍 Anonymkode: b883a...967 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #18 Del Skrevet 20. november 2021 Vi har to lange lyskjeder rundt verandaen og en mindre ved utgangsdøra. De står på 24/7 fra desember og ut i januar (tror vi hadde de på til ut i februar i år også fordi det er så mørkt her). Merker ikke noe på strømregninga. Anonymkode: d131f...8a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #19 Del Skrevet 21. november 2021 Pachka Sigaret skrev (9 timer siden): Dette gjelder hvis du har en ny LED lyslenke, noe du sikkert har siden de har en tendens til å bli ødelagt. Med en LED lyslenke, litt avhengig av antall pærer og lengde, så bruker du like mye strøm som 1-2 vanlige LED lyspærer på rundt 400-1000 lumen. Dvs 6-12 watt i forbruk, og da estimerer jeg noe rundt dette her totalt: 6 W * 24 timer = 144 Wh * 30 dager = 4320 Wh. Det blir da 4.3 kWh. 2 W * 24 timer = 288 Wh * 30 dager = 8640 Wh. Det blir da 8.6 kWh. For meg med 800 lys i LED lyslenka (12W) på balkongen så har jeg forbruk på ca. 8.6 kWh om jeg lar lyslenka på hele dagen. Det utgjør for meg en kostnad på ca. 0.33 kr * 8.6 = 3 kr I strøm. For nettleien må jeg betale 0.4524 * 8.6 kr, og det blir 4 kr. Total pris for å ha LED lyslenka på i måneden i sone NO3 Midt-Norge - Trondheim blir da ca. 7 kr. Med forbehold om at økte strømpriser gjøre det dyrere, selvfølgelig. Hvis jeg skrur den av og på så vil jeg spare litt. Likevel er det bare snakk om få timer hvor det er lyst, og man ønsker vel å ha den på om natta, så kostnaden for timer er dyrere enn det smaker. Er de 4kr og 7kr du never, dagspris eller i mnd eller året? Anonymkode: dc544...1cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 21. november 2021 #20 Del Skrevet 21. november 2021 Kjøp batteridrevne julelys. Lette å plassere, trenger ikke skjøteledninger og slipper sikringer som går på grunn av jordfeil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå