Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest en del foruminnlegg under graviditeten min, og ser det er flere som råder folk til å ikke kjøpe str 50 fordi babyen vokser så fort eller fordi de selv måtte gå rett på 56. Dette har jeg også hørt fra flere venner osv. Jeg valgte dessverre å ta dette rådet og har kjøpt veldig lite klær i str 50. Nå sitter jeg her med et nydelig lite barn som var rett over 3 kg ved fødselen og som svømmer i str 50. Hun kan faktisk bruke klær for premature selv om hun ikke er det.

Jeg har lyst til å si til alle dere som sier slikt at alle barn er forskjellige, og selv om det var sånn med ditt barn, så betyr det ikke at det er sånn for alle andre. Dette er jo selvsagt noe både jeg og de fleste andre egentlig vet, men når man søker kunnskap om et tema som dette får man veldig mange råd og meninger og det er lett å la seg påvirke. Tenk litt på hvilke råd du gir. Det er sikkert gjort i beste mening, men det siste jeg har lyst til å gjøre nå rett etter fødselen er å dra på shopping etter nye barneklær.q

Anonymkode: 3320e...521

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Poenget er vel at folk ikke skal kjøpe inn masse klær som de ikke får brukt. Men de fleste kjøper vel inn et par skift sånn i tilfelle. Ellers er det vel ikke noen krise at barnet bruker størrelse 56 et par dager til du får kjøpt inn mindre. 

Anonymkode: 92ee4...a3a

• Liker 33
Skrevet

Usj, vi også gikk på den smellen der med baby født til termin, rett over 3kg. Vi måtte brette opp ermer og buksebein og skulderen datt ut av halsåpningen i str 50, og nesten alt vi hadde var 56 og opp. Måtte pent dra på shopping nesten med samme vi kom hjem og hamstre alt mulig i str 50 og litt 45. Det tok jo faktisk litt tid før vi kunne bruke str 56 komfortabelt. 

Anonymkode: 25276...e22

• Liker 2
Skrevet

3-3,5 kg barn passer fint i 50 en liten stund. Vi lærte dette med førstemann selv om han var 3,8 trengte han str 50 i nesten 3 uker (eller 56 i petit betau). De franske størrelsene er bedre mellomstørrelser enn de vanlige 50-56-62 osv. Til den neste babyen trodde vi at det ville være noenlunde samme størrelse som førstemann, men vi tok helt feil. Han var 3,2 og vi brukte 50 i nesten 2 mnd. Fransk str 50 først en stund passet perfekt. Måtte kjøpe mer str 50 ganske raskt.

Anonymkode: 6a401...6cc

• Liker 2
Skrevet

Det rådet kommer vel for at en skal slippe handle inn masse en aldri får bruk for. Jeg kommer med det samme rådet for ting som kanskje kan være kjekt å ha. Butikken er åpen når en kommer hjem, så skulle en savne det kan det handles etterpå. Det er nok kjedeligere bli sittende med klær og utstyr til flere 1000 som du aldri fikk bruk for, enn måte spørre noen om de kan handle eller ta en tur selv. Mange steder kan en vel velge i nettbutikk hva en vil ha, og bare dra innom butikken hente for tiden. 

Anonymkode: c75db...afe

• Liker 19
Skrevet

Enig!

Vi fikk en baby på 3,2kg for 5 uker siden og vi bruker fortsatt str 50. I noen merker som Lindex og polarno pyret er det faktisk veldig romslig ennå i str 50.

Anonymkode: 6af4c...163

• Liker 3
Skrevet

Nå tror jeg du har litt hormoner. Selv fikk jeg mitt første barn i fjor. Han var 3300 da han kom. Jeg er VELDIG glad for at jeg hørte på det når folk sa at butikkene er oppe etter fødsel også. Fordi det ER mange som bruker 1000vis av penger på klær de aldri får brukt til unga sine, og det øker blandt annet forbruket som ikke er noe gunstig i seg selv - og det er bare teit å gjøre det rent økonomisk også… 

mitt barn brukte 44 i en uke, 50 til han var 8 uker, og 56 til han var 3,5 mnd… og da enda var jeg veldig glad for at jeg heller kunne gå å kjøpe i butikkene ETTER fødsel, å få brukt alt, sett an behovet til baby, hvilket tøy han tålte og ikke tålte… hvilke plagg jeg selv syntes var best å kle på i form av omslag eller ikke osv..

men det er jo fint at barnet ditt svømmer i 50 da, da kanskje du får brukt klæra litt før barnet vokser ut av det.. at DET skulle være noe å henge seg opp i, liksom…

Anonymkode: 276f4...391

• Liker 46
Skrevet

Men da kan du enten ta en tur i butikken og handle litt, sende noen andre for å handle litt eller handle i en nettbutikk! Verre er det jo ikke! Det er jo bedre å gjøre det sånn enn å sitte med masse klær babyen ikke kan bruke fordi det er smått, og som ikke kan byttes fordi det er vasket!

Anonymkode: ade6a...76a

• Liker 15
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har lest en del foruminnlegg under graviditeten min, og ser det er flere som råder folk til å ikke kjøpe str 50 fordi babyen vokser så fort eller fordi de selv måtte gå rett på 56. Dette har jeg også hørt fra flere venner osv. Jeg valgte dessverre å ta dette rådet og har kjøpt veldig lite klær i str 50. Nå sitter jeg her med et nydelig lite barn som var rett over 3 kg ved fødselen og som svømmer i str 50. Hun kan faktisk bruke klær for premature selv om hun ikke er det.

Jeg har lyst til å si til alle dere som sier slikt at alle barn er forskjellige, og selv om det var sånn med ditt barn, så betyr det ikke at det er sånn for alle andre. Dette er jo selvsagt noe både jeg og de fleste andre egentlig vet, men når man søker kunnskap om et tema som dette får man veldig mange råd og meninger og det er lett å la seg påvirke. Tenk litt på hvilke råd du gir. Det er sikkert gjort i beste mening, men det siste jeg har lyst til å gjøre nå rett etter fødselen er å dra på shopping etter nye barneklær.q

Altså... Dette er virkelig ikke et problem. Babyer vokser utrolig fort og det er bedre å ha kjøpt litt for stort enn for lite. 

Jeg hadde kjøpt inn masse i 56 og noen ting i 50 og fikk baby som måtte ha str 62 ved fødselen 😆 Det er kjipt det og, men er jo bare noe man ler av. 

Anonymkode: b5f0d...e0e

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Altså... Dette er virkelig ikke et problem. Babyer vokser utrolig fort og det er bedre å ha kjøpt litt for stort enn for lite. 

Jeg hadde kjøpt inn masse i 56 og noen ting i 50 og fikk baby som måtte ha str 62 ved fødselen 😆 Det er kjipt det og, men er jo bare noe man ler av. 

Kan jeg spørre hvor stor denne babyen var da den kom?😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker det er bedre å kjøpe noen bodyer etter baby er født, enn å bli sittende med masse ubrukt tøy. Jeg hadde aldri reist på shopping med nyfødt, men vet om mange venninner som gjerne hadde tatt en tur for meg. I tillegg til bestemødre på begge sider 😊

Anonymkode: d3c91...152

Regner med at ts også har en partner som kan stikke innom en butikk og kjøpe noen bodyer. Null stress..

Anonymkode: 419e3...6f9

• Liker 12
Skrevet

Med en liten baby på 2,8 kg stakk jeg innom nøstebarn på vei hjem fra klinikken med førstemann 🤣 der kjøpte jeg prematurklær i ull/silke🥰 

Deretter sendte jeg min mor, mormoren til baby ut for å kjøpe str 50🤗 vi brukte str 50 i over 2 mnd 😅

• Liker 5
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan jeg spørre hvor stor denne babyen var da den kom?😅

Baby målte 56cm ved fødsel litt over to uker før termin 😬 Lang rygg også, så alt av bodyer og pysj i str 56 var for smått, unntatt to fra Lindex med forlengerdel  som vi kunne bruke et par uker. Ble veldig mye klær som bare måtte ryddes vek med en gang, og jeg som hadde vært såå flink til å vaske og legge alt så fint på plass 😆

• Liker 5
Skrevet

Min første passet str 50 i to uker. Jeg hadde en pysj og to hele dresser i 50 og var glad jeg ikke hadde kjøpt mere. Til nr tre måtte jeg innom en butikk på vei hjem fra sykehuset. Kjøpte str 44 og det druknet han i men mindre klær fikk jeg ikke tak i så det ble å brette opp ermer og bein. Det gikk det og.

Anonymkode: c1957...22e

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenkte at folk ikke trengte å kjøpe størrelse 50 til oss fordi dette var noe jeg ordnet selv🥰 Så ønsket vi oss heller størrelse 56 og oppover 😀

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samme opplevde vi.

Anonymkode: 8e23a...898

Skrevet

Selvfølgelig er det noen barn som bruker str 50 en stund. Men veldig mange vil oppleve å nærmest hoppe over den størrelsen. Vi fikk en tynn, men lang gutt f.eks.

Det er et klokt råd å ikke kjøpe inn mer enn et par sett i str 50, før barnet er født og en ser hva som passer.

Butikkene er åpne også etter at barnet er kommet til verden.

Å hamstre inn mye tøy i en størrelse det er usikkert om en får brukt er dumt, selv om enkelte selvfølgelig vil oppleve at de trenger mer av nettopp den størrelsen.

Anonymkode: 7630e...854

• Liker 8
Skrevet

Jeg er en av dem som råder til å kjøpe str 50 i slike tråder, jeg. Jeg fikk en helt gjennomsnittlig baby, og str 56 satt virkelig ikke komfortabelt på. Str 50 var også ganske romslig. Vi hadde heldigvis kjøpt str 50 på forhånd. For min del skjønner jeg heller ikke de som sier "at det bare er å dra på butikken etter fødsel hvis du trenger str 50". For meg hadde det vært ekstremt stress å dra på en klesbutikk etter fødselen. Jeg hadde klistremerkebaby og hadde vært gjennom et hastekeisersnitt. Mannen er også helt håpløs når det gjelder å kjøpe klær, så han ville hatt store problemer med å klare det. Da hadde jeg heller tatt sjansen på å kjøpe en størrelse jeg ikke fikk bruk for.

Jeg får også inntrykk av at folk kjøper mange plagg og legger mye penger i det når de argumenterer med at man ikke bør kjøpe str 50. Vi kjøpte bare på H&M, utenom ulldresser, de første månedene. De har mye søtt tøy og babyen rekker ikke å slite tøyet i stykker. Ikke kjøpte vi så mange antrekk heller, da jeg ikke syns det var noe stress å eventuelt måtte sette på en vaskemaskin hver dag, men vi hadde heller ikke en som gulpa så veldig på seg selv, (gulpa en del på meg, da) så han gikk som regel med samme antrekk hele dagen. Måtte kjøpe dyrere tøy da ungen begynte å krabbe og fikk hull på H&M-tøyet på null komma niks. 

Anonymkode: 85d08...b7d

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde akkurat samme opplevelse som TS da vi ventet vår første. Var jeg ute og handlet babytøy ble jeg omtrent stoppet i å kjøpe størrelse 50. Husker jeg dro med meg en pysj i størrelse 50 i ren trass en gang :P Endte vel opp med å ha et par plagg i 50, og hadde de heldigvis med på sykehuset for babyen svømte i 56 i minst 3 uker. Måtte sende mannen ut for å kjøpe mer tøy i størrelse 50 etter fødselen. Gjorde ikke samme tabben da vi ventet nr. 2.

Anonymkode: 2b448...199

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...