Gjest gjest1 Skrevet 9. oktober 2005 #1 Skrevet 9. oktober 2005 altså, siden mamma har fått kreft og skal begynne med en heste-kur nå til torsdagen så skal jeg og mannen min ha lillebror i ukedagene (skal være i leiligheten til mamma pga mins mulig forandringer for lillebror si del) Men så komme jeg til å tenke på at det kaskje er på tide å potte trene litt med han.. Mamma har ikke kommet i gang siden hun har vært så mye dårlig. Derfor lurer jeg på hva som er "normalt" ang alder. Vet jo at alle unger er forskjellige.. Lillebror har vært litt treg med det meste, gikk ikke før han var 1,5 år ca og nå er han 2,5 og den motoriske utvikligen er veldig bra (fikk sykkel med støttehjul og på 5 min lærte han å gå på og av alene samt sykle bortover, men det hente han bremset i steden for å trå i begynnelsen) Språklig sett er det en del "rare" ord, men nå setter han sammen opptil 3 ord.. Er det for tidlig å begynne med pott/do trening? og hva er best? Potte eller do? og hvordan setter man dette i gang?
liv Skrevet 9. oktober 2005 #2 Skrevet 9. oktober 2005 (endret) Merker han selv at han må på "do"? Endret 9. oktober 2005 av liv
Gjest Primula Skrevet 9. oktober 2005 #3 Skrevet 9. oktober 2005 Det går selvfølgelig an å introdusere potte/do for han, men når barna er klar for å bruke det er veldig individuelt. Med jenta vår begynte vi rett på doring. ( synes det er unødvendig å først lære å gå på potte, så lære å gå på do..) Det vi gjorde var at etter hun hadde spist lot vi henne av og til sitte på doringen. Hun fikk gjerne ha med seg en bok slik at hun syntes det var ok å sitte der. detet var for at hun skulle bli kjent med det. Noen ganger kom det litt tiss, noen ganger ikke. Vi stresset ikke. Etter hvert bæsjet hun på do også. Jeg tror hun var ca 2 år og 3-4 mnd da vi startet. Men det var ikke før hun var 2år og 7 mnd at hun gikk uten bleie, og tisset og bæsjet på do. Så prøv dere litt frem, men ikke stress.
Fibonacci Skrevet 9. oktober 2005 #4 Skrevet 9. oktober 2005 Jenter er ofte tidligere ute med å lære dette enn gutter, tror de må ville det og være motivert for det selv, men det går jo an å prøve litt sånn som de skriver over her. De fleste små gutter jeg vet om har sluttet når de var rundt 3 år, fortrinnsvis på sommeren når man har lite klær på seg og kan gå uten bleie uten at det er noe krise hvis det skjer en "ulykke".
Apple- Skrevet 9. oktober 2005 #5 Skrevet 9. oktober 2005 Jeg tror pottetrening har mye med tid å gjøre, hvor mye du har av den. Når jeg ser rundt i vennekretsen, er det vanlig å slutte rundt 3-årsalderen, noen går med bleie helt til de er 4. Men jeg har bodd i Statene, og der har "alle" jeg kjenner sine barn sluttet når de var rundt 2-2,5. De fleste mødrene til disse er hjemmeværende. Med dette i tankene, begynte jeg å sette lilleeple på do (med doring) da han var 2 (jeg var da hjemmeværende). Faste tider - hver morgen, etter mat, før vi skulle ut osv - og gjerne 10-15 minutter av gangen. Jeg satt selvsagt der inne sammen med ham, vi leste bok eller sang, hva som helst for at det skulle bli en positiv opplevelse. Kom det den minste dråpe, lagde jeg et STORT nummer ut av det (jublet høyt, klappet osv), og den første gangen han tisset ordentlig på do, ringte jeg både mormor, farmor, bestefar og tante og fortalte om den store hendelsen. Lilleeple fikk telefonen på øret og fikk så masse skryt av vedkommende på den andre enden. Vi holdt på med dette i godt og vel to mndr før han sluttet helt å gå med bleier. Jeg prøvde trikset med at hvis han tisset på seg, skulle han gå med trusa litt (for å kjenne hvor ubehagelig det er), men han bare kledde av seg... Forøvrig har han hatt få uhell. To andre jeg kjenner har barn som sluttet rundt samme alder, så det er ikke helt uvanlig. Og selv om det er lettere å slutte på sommeren, gikk ikke lilleeple noe særlig truseløs den sommeren han sluttet, så han kunne like gjerne sluttet om vinteren. Men han elsket å tisse i gresset! Metoden jeg brukte er forøvrig en variant av et forslag jeg fant på drphil.com. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2005 #6 Skrevet 9. oktober 2005 Helt enig med Apple... Mange foreldre utsetter potte/dotreningen fordi det er en litt travel periode. Travel er den enten barnet er 2 år eller 4 år. Man utsetter det "ubehaglige" til barnet er såpass stor at bleie begynner å bli flaut. Før i tiden ble alle barn tørr rundt 2 års alderen, og det kom selvsagt at man hadde bleier man måtte vaske. Det var aldri noe problem da, og aldri noe snakk om at barnet ikke var moden for pottetrening/ikke klar for å gå på do.
Gjest EvaL Skrevet 10. oktober 2005 #7 Skrevet 10. oktober 2005 Vet du, at jeg syns faktisk ikke dette er riktige tidspunktet for å begynne med pottetrening på din bror. Mamma'en hans er syk og skal på sykehuset, og så skal han i tillegg måtte begynne å fokusere på å gå på do? Jeg tror faktisk ikke at fokuset hans kommer til å være det rett nå som det blir en del endringer i hverdagen hans. Jo da, jeg vet at han kjenner dere, men det blir allikevel en del endringer i rutiner og hvordan han ellers er vant til at ting skal være. En annen ting er om du har diskutert dette med din mor, eller har du på en måte bare tenkt til å være snill og gjøre henne en tjenste mens hun er på sykehuset? Mange foreldre mener nemlig at bleieavvenning er noe de selv bør stå for og kan føle seg tråkket på om noen begynner å pottetrene deres barn uten at de selv har gitt sitt samtykke til dette. Helt enig med Apple... Mange foreldre utsetter potte/dotreningen fordi det er en litt travel periode. Travel er den enten barnet er 2 år eller 4 år. Man utsetter det "ubehaglige" til barnet er såpass stor at bleie begynner å bli flaut. Pottetrening behøver så absoultt ikke være ubehagelig, det kommer helt ann på hvor modent barnet er når man starter avvenningen. Må si jeg reagerer litt på at noen liksom hevder at de har fasit svaret på dette med bleieavenning, nemlig at den skal starte i den og den alderen, og man skal gjøre slik og slik. Gjør man ikke det, er det fordi foreldrene er late osv. Før i tiden ble alle barn tørr rundt 2 års alderen, og det kom selvsagt at man hadde bleier man måtte vaske. Det var aldri noe problem da, og aldri noe snakk om at barnet ikke var moden for pottetrening/ikke klar for å gå på do. ← Dette er rett og slett ikke sant gjest. Før i tiden sluttet de fleste med bleie rundt 2 års alder, rett og slett fordi samfunnet var innstilt på at slik skulle det være. Mødrene gikk hjemme med barna, og det var en av deres oppgaver å få barna tørre så tidlig som mulig, det lå nemlig en masse prestisje i dette med bleieavvenning. Klarte man ikke få ungene tørre til den og den alderen, ja så hadde man rett og slett ikke gjort jobben sin som mor. Resultatet av dette var at man tok av bleiene når ungen var blitt så og så stor, uansett om hun/han var ordelig tørr eller ikke. Så tok man heller de uhellene som måtte komme, da det jo var like lett å vaske klærne til ungen, som det var å koke og vaske tøybleier som det tok lang tid å tørke. Så det er så absolutt en sannhet med modifikasjoner at ungene ble tørrere så mye tidligere enn før.
Gjest Gjest_Hege_* Skrevet 10. oktober 2005 #8 Skrevet 10. oktober 2005 Kom på noe en sykepleier en gang fortalte meg. For ca 20 år siden var det snakk om barn og pottetrening, og at barna måtte bli moden for dette. Man skulle ikke presse barn til å gå på do, men vente til de ville dette selv. Resultatet var at hun hadde flere barn i 5-6 års alderen inne for å lære de å gå på do, og ikke gjøre fra seg i bleien Jeg syns faktisk det er rart å høre om barn som bruker bleie når de er over 4 år, selv om det er om natten. (like rart at enkelte mater barn på 4 år) Uhell har jeg hatt med mine barn, uansett når jeg har startet pottetrening, så jobben med å vaske klær og gulv, er like ubehaglig når barnet er 2,5 år som 3,5 år.
Gjest Gjest_Siren_* Skrevet 10. oktober 2005 #9 Skrevet 10. oktober 2005 Kom på noe en sykepleier en gang fortalte meg. For ca 20 år siden var det snakk om barn og pottetrening, og at barna måtte bli moden for dette. Man skulle ikke presse barn til å gå på do, men vente til de ville dette selv. Resultatet var at hun hadde flere barn i 5-6 års alderen inne for å lære de å gå på do, og ikke gjøre fra seg i bleien Hmm, det hørtes rart ut. Over her hevdes det jo at barn ble mye tørrere tidligere, rundt 2 års alder. Kan ikke huske å ha hørt at barn for 20 år siden brukte bleier så lenge som du hevder her. Jeg syns faktisk det er rart å høre om barn som bruker bleie når de er over 4 år, selv om det er om natten. (like rart at enkelte mater barn på 4 år)Ærlig talt, du kan da ikke mene at det at en 4 åring fortsatt bruker nattbleie kan sidestilles med å mate en 4 åring som en baby?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå