Gå til innhold

Mistenker sv.diabetes..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mistenker sv.diabetes på grunn av at de har funnet sukker i urinen min.

Er 28+4, og var på føden er om dagen. Der fant de +1 på sukker i urinen, men hun sa bare at jeg ikke skulle spise så «mye godteri, og bytte ut brus med vann». Dette «mye godteri» er altså én bit sjokolade etter et måltid. Og brusen er jo nå og da.. så er ikke skrekkelig mye altså. 

men jeg ble jo bekymret, så jeg ringte jordmor dagen etterpå og forklarte dette her. Lurte da på om det kunne indikere noe fare, da fikk jeg til svar at det KAN - men at siden jeg testa meg forrige svangerskap, og det er 1,5 år siden, så skulle vi bare la det ligge siden glukosetesten da var såpass fersk. Skulle heller bare følge med på urinen, selv om det er 4 uker til neste kontroll hos jordmor og det var «litt lenge til»… synes selv det var veldig dårlig, men jeg godtok den..

nå ligger jeg i sengen og er ekstremt svimmel, måtte ha hjelp på do fordi jeg ikke klarer å gå selv og alt bare snurrer. Leste da på nettet at jeg skulle ta meg en frukt, så jeg har spist en halv banan og drukket litt vann - og kjenner jeg er ganske urolig for babyen i magen. Jeg krisetenker mye, og har det helt for meg at hvis jeg for eksempel ha svangerskapsdiabetes, føler meg dårlig, og ikke får hjelp NÅ - så kommer babyen til å dø.. 

så, til dere som har svangerskapsdiabetes, merket dere noe selv? Hadde dere noen spesielle symptomer? Og når jeg føler meg slik og mistenker spnn, bør jeg ringe føden da? Aldri vært borti diabetes av noe slag før, kjenner heller ingen som har det.

Anonymkode: a95cd...2e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Merket ingenting. Fikk påvist ved glukosetesten, kjente verken noe før eller siden. Måtte bruke små mengder insulin av svangerskapet. 

Er du reelt dårlig, så må du jo selvsagt søke hjelp NÅ. Men du skriver selv at du krisetenker mye - det er ikke hodet som spiller deg et puss da?

❤️

• Liker 1
Skrevet

I alle dager! Sier du at det ikke er tatt glukosebelastning i dette svangerskapet forbi det ikke er så lenge siden du var gravid og tok testen da? Den testen har ingenting å si for nåværende svangerskap. Jeg ville bedt om en test så fort som mulig. 

Anonymkode: 0a470...c81

• Liker 5
Skrevet
Patriotpaula skrev (3 minutter siden):

Merket ingenting. Fikk påvist ved glukosetesten, kjente verken noe før eller siden. Måtte bruke små mengder insulin av svangerskapet. 

Er du reelt dårlig, så må du jo selvsagt søke hjelp NÅ. Men du skriver selv at du krisetenker mye - det er ikke hodet som spiller deg et puss da?

❤️

Det kan hende at psyken spiller inn altså. Kjenner meg generelt sett veldig uvel, men hva som er «dårlig» i denne sammenheng vet jeg på en måte ikke. Håper denne krisetenkingen går litt over da svangerskapet er over, vært veldig mye psykisk belastet hele svangerskapet. Så er absolutt ikke umulig😅

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I alle dager! Sier du at det ikke er tatt glukosebelastning i dette svangerskapet forbi det ikke er så lenge siden du var gravid og tok testen da? Den testen har ingenting å si for nåværende svangerskap. Jeg ville bedt om en test så fort som mulig. 

Ja… jeg syntes det var litt rart, fordi jeg har tenkt at alle svangerskap har forskjellige utgangspunkt.. men hvem bør jeg ringe da? Lege eller jordmor?😅 får ikke oppfølgning hos legen ift svangerskapet egentlig, alt går igjennom jordmor her i kommunen.. og vi har bare én jordmor, ellers hadde jeg bytta for en stund siden da jeg ellers i svangerskapet har følt på dårlig svangerskapsomsorg. Og med dårlig svangerskapsomsorg mener jeg at jeg fikk min 2. kontroll først i uke 24:)

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er jo bare førstegangsfødende over en viss alder som skal ta den, med mindre man har åpenbare risikofaktorer som er listet opp .. Så sånn er det. 

Til TS, det er veldig lite sannsynlighet for at du får lavt blodsukker og derfor må ta en banan ved svangerskapsdiabetes. Det er som type 2 diabetes, det er høyt blodsukker man må bekymre seg for, da kroppen ikke produserer så mye insulin selv for å få ned blodsukkeret.. 

At du har +1 glukose er ikke uvanlig i det heletatt, og helsepersonell blir ikke bekymret over det ved en urinstix. Nyrene er ganske belastet pga 3-4 liter ekstra blod i omløp, så ganske vanlig at det iblant lekker litt igjennom, hvis man i tillegg har spist en del sukker. Har skjedd meg også. 

Synes du skal ta det helt rolig mtp dette, og høre på helsepersonell som tar seg av slikt daglig. Hadde det vært grunn til bekymring så hadde de tatt en blodsukkernåling og evt henvist deg til den testen. 

Anonymkode: ebf3f...0b6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja… jeg syntes det var litt rart, fordi jeg har tenkt at alle svangerskap har forskjellige utgangspunkt.. men hvem bør jeg ringe da? Lege eller jordmor?😅 får ikke oppfølgning hos legen ift svangerskapet egentlig, alt går igjennom jordmor her i kommunen.. og vi har bare én jordmor, ellers hadde jeg bytta for en stund siden da jeg ellers i svangerskapet har følt på dårlig svangerskapsomsorg. Og med dårlig svangerskapsomsorg mener jeg at jeg fikk min 2. kontroll først i uke 24:)

Dette er jo ikke bra. Jeg hadde dratt på apoteket og kjøpt glukosemåler, lansetter, målestrips og en flaske med glukoseblanding og tatt den testen selv hvis det er så vanskelig å få tilstrekkelig svangerskapsomsorg. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dette er jo ikke bra. Jeg hadde dratt på apoteket og kjøpt glukosemåler, lansetter, målestrips og en flaske med glukoseblanding og tatt den testen selv hvis det er så vanskelig å få tilstrekkelig svangerskapsomsorg. 

Du høres helt hysterisk ut, og skremmer opp TS. Dette er overhodet ikke nødvendig. Dette er normalt at skjer! 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du høres helt hysterisk ut, og skremmer opp TS. Dette er overhodet ikke nødvendig. Dette er normalt at skjer! 

Ja, det kan være helt normalt, men hvis dette hadde vært meg, hadde ikke jeg orket å leve i uvisshet i fire uker om jeg hadde svangerskapsdiabetes eller ikke.

Skrevet

De fleste får i seg mer sukker enn de er klar over. Når du sier en sjokoladebiter og en brus her og der kan det fort være mye mer enn du antyder. På det er programmet som gikk på tv først fikk jo deltagerne sjokk når de fikk vite hvor mye de faktisk spiste. Så hør på de som har peiling. Lykke til ❤️

Anonymkode: 4c2f1...005

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De fleste får i seg mer sukker enn de er klar over. Når du sier en sjokoladebiter og en brus her og der kan det fort være mye mer enn du antyder. På det er programmet som gikk på tv først fikk jo deltagerne sjokk når de fikk vite hvor mye de faktisk spiste. Så hør på de som har peiling. Lykke til ❤️

Anonymkode: 4c2f1...005

Jeg vet ikke hva andre er klar over eller ikke, men jeg er veldig bevisst på hva av godterier jeg har i meg - og det på grunn av tidligere problem med vekta. Har pr.d.d ikke gått opp et gram i graviditeten, så jeg vil si jeg har holdt meg bra i stroppene likevel - når jeg til nå ikke har vært dårlig i form av kvalme eller oppkast:)

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke hva andre er klar over eller ikke, men jeg er veldig bevisst på hva av godterier jeg har i meg - og det på grunn av tidligere problem med vekta. Har pr.d.d ikke gått opp et gram i graviditeten, så jeg vil si jeg har holdt meg bra i stroppene likevel - når jeg til nå ikke har vært dårlig i form av kvalme eller oppkast:)

Ser nå at det kanskje ble et noe aggressivt svar, og det var ikke meningen! Hehe! Men jeg er på ekte bevisst altså:)

Skrevet

Hvis du Googler "+1 glukose urinstix" så kommer det opp en pdf fra helse-Førde som viser ganske tydelig når det er bekymring for diabetes. Det er når den overstiger 10-15 mmol/L. Dvs utslag på minst +2-3. Du ligger på 3 mmol/L. Noe som også hender hos helt friske personer også som f.eks har drukket mye brus. 

Skrevet

Jeg ville skaffet meg blodsukker apparat og målt fastende blodsukker noen dager selv. Mener det er over 5.3 som er grensa. Test gjerne to timer etter mat også. Da får du en grei oversikt. 

Jeg har hatt SV.dia i alle mine svangerskap, det har gått helt fint og barna kom ut normalvektige og sunne. Jeg oppdaget det veldig tidlig begge gangene, takket være en fastlege som var obs pga familiehistorikk. Jeg er enig med AB over her, sukker i urinen kan være en god indikasjon på dia. Jeg har feks aldri hatt sukker i urinen, til tross for diabetes. At du ikke får testet deg i dette svangerskapet er iallefall helt bak mål. 

Skrevet

Hadde +1 på glukose (i uke 30) og fikk beskjed om at det kunne være nok å ha fått i seg noe søtt kvelden i forveien. Frukt, bær, jus og smoothie gikk under kategorien "søtt".

Anonymkode: fcd38...957

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.11.2021 den 0.03):

Det er helt normalt å ha andre svangerskapskontroll hos jordmor i uke 24 :) Men hvis du føler du får dårlig oppfølging kan du ta resten av kontrollene hos fastlegen din. 

Anonymkode: f3450...456

Skrevet

Ta kontakt med fastlegen og ta en glukosebelastningstest? Jeg hadde ingen symptomer på svangerskapsdiabetes, det er vanligvis kun på type 1 og 2 man får symptomer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.11.2021 den 23.45):

Jeg mistenker sv.diabetes på grunn av at de har funnet sukker i urinen min.

Er 28+4, og var på føden er om dagen. Der fant de +1 på sukker i urinen, men hun sa bare at jeg ikke skulle spise så «mye godteri, og bytte ut brus med vann». Dette «mye godteri» er altså én bit sjokolade etter et måltid. Og brusen er jo nå og da.. så er ikke skrekkelig mye altså. 

men jeg ble jo bekymret, så jeg ringte jordmor dagen etterpå og forklarte dette her. Lurte da på om det kunne indikere noe fare, da fikk jeg til svar at det KAN - men at siden jeg testa meg forrige svangerskap, og det er 1,5 år siden, så skulle vi bare la det ligge siden glukosetesten da var såpass fersk. Skulle heller bare følge med på urinen, selv om det er 4 uker til neste kontroll hos jordmor og det var «litt lenge til»… synes selv det var veldig dårlig, men jeg godtok den..

nå ligger jeg i sengen og er ekstremt svimmel, måtte ha hjelp på do fordi jeg ikke klarer å gå selv og alt bare snurrer. Leste da på nettet at jeg skulle ta meg en frukt, så jeg har spist en halv banan og drukket litt vann - og kjenner jeg er ganske urolig for babyen i magen. Jeg krisetenker mye, og har det helt for meg at hvis jeg for eksempel ha svangerskapsdiabetes, føler meg dårlig, og ikke får hjelp NÅ - så kommer babyen til å dø.. 

så, til dere som har svangerskapsdiabetes, merket dere noe selv? Hadde dere noen spesielle symptomer? Og når jeg føler meg slik og mistenker spnn, bør jeg ringe føden da? Aldri vært borti diabetes av noe slag før, kjenner heller ingen som har det.

Hvordan kan babyen dø av svangerskapsdiabetes mener du?

Anonymkode: 7b064...4f9

Skrevet

For å roe deg litt ned, så kan jeg si at jeg alltid får utslag på urinprøven om jeg feks har spist sjokoladepålegg på skiva og drukket et glass juice til frokost, eller spist druer, ananas osv. Tar jeg morgenurin før frokost er den alltid normal igjen 😅 

Jeg får alltid beskjed om å levere ny når den slår ut (slår jo ofte ut). Da stikker jeg bare innom jordmor eller legekontoret med urinprøven, har ingen time. Får svar på minuttet. Stikk innom med ny prøve i morgen, du. Så ser du om den er fin eller fortsatt viser sukker i urinen :)  

Hvorfor får du ikke svangerskapsoppfølging av fastlegen dersom du ikke liker jordmoren? Det er du selv som bestemmer dette. Kanskje legen tar deg mer seriøst på sånne ting som du lurer på og bekymrer deg for. Legen lar deg helt sikkert ta glukekosebelastningstest for å roe deg ned, selv om han/hun mener du ikke trenger det.. Men som sagt et utslag på en enkelt urinprøve er heeelt normalt. 

Anonymkode: fc5fe...e34

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville bare bestilt time hos fastlegen til en glukosebelastningstest, det gjøres på en enkelt fastlegetime (bare at du må møte opp 2 timer før for å drikke drikken og sitte der å vente). Med mindre du har en veldig travel fastlege er det sikkert noe ledig iløpet av de neste 2 ukene. 

Anonymkode: bfbf7...9eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...