Gå til innhold

Skulle ønske det var oftere fartskontroller, helst hver dag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og skulle ønske terskelen var mye lavere for at råkjørere hadde mistet lappen. Det er så mange ****sekker som kjører LANGT over fartsgrensen. Selv kjører jeg aldri under fartsgrensen og aldri mer enn 7 til max 10 km/t over fartsgrensen. Prøver å unngå å kjøre over, men blir presset opp i fart i huet og ræva av alle råkjørerne. 

Anonymkode: 53aa0...691

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje det bare er meg som ønsker meg dette? 🤔

Ja, jeg er dame og ja jeg er i 30-årene.

Får jeg ikke noen svar her, så tolker jeg det som at folk synes det er greit å kjøre for fort 🙁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke endre andre, bare seg selv.

Senk skuldrene en del, og fokuser på deg selv. Det er på ingen måte normalt at du blir så provosert at du skriver et innlegg her inne, og du er på ingen måte en god sjåfør om du lar deg presse opp i fart. 

Jeg kjører daglig, og forsvarlig, men får aldri høy puls av hvordan andre opptrer i trafikken. 

Anonymkode: 399d8...0e2

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Man kan ikke endre andre, bare seg selv.

Senk skuldrene en del, og fokuser på deg selv. Det er på ingen måte normalt at du blir så provosert at du skriver et innlegg her inne, og du er på ingen måte en god sjåfør om du lar deg presse opp i fart. 

Jeg kjører daglig, og forsvarlig, men får aldri høy puls av hvordan andre opptrer i trafikken. 

Anonymkode: 399d8...0e2

Det er greit. Da er jeg ikke helt normal og ikke en god sjåfør. Vi er forskjellige alle sammen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen steder er det jo kontroll hver dag. Det heter fotobokser.

Men de er jo varslet med skilt på forhånd, og div gps-/kart-apper, og er godt synlige, så de tar ikke like mange som de kunne tatt.

Anonymkode: b43be...6c5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PetterKanin skrev (3 timer siden):

Hvorfor slipper du ikke forbi?

Jeg gjør det, men på steder der forbkjøring er forbudt blir jeg presset opp selv om jeg kjører  5 km/ t for fort allerede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg gjør det, men på steder der forbkjøring er forbudt blir jeg presset opp selv om jeg kjører  5 km/ t for fort allerede. 

Ikke alle kjenner til at bilen ofte melder høyere fart enn hva du egentlig har. Gjør du? Min toyota viser ca 10% over slik at 66 er egentlig 60, 77 er 70, 88 er 80. Bruk google maps eller annen gps-app for å se ca din egentlige fart.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da finner du ei lomme du svinger inn i, sånn at de som kjører fortere kan kjøre forbi, og du slipper å bli stressa. Vinn-vinn.

Anonymkode: e1c3f...ac6

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da finner du ei lomme du svinger inn i, sånn at de som kjører fortere kan kjøre forbi, og du slipper å bli stressa. Vinn-vinn.

Eller så er løsningen at andre må slutte å ha det så jævlig travelt hele tiden. Man sparer så ufattelig lite tid på å kjøre for fort, og hvertfall ikke nok til å forsvare å risikere andres liv. 

Anonymkode: d72e5...95e

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Men herregud da får være grenser hvor mye man skal tilpasse seg folk som insisterer på å kjøre for fort/bryte loven. Det som burde skje er at de som kjører bak kan kjøre i en normal fart.

Anonymkode: 61f02...c9e

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Og skulle ønske terskelen var mye lavere for at råkjørere hadde mistet lappen. Det er så mange ****sekker som kjører LANGT over fartsgrensen. Selv kjører jeg aldri under fartsgrensen og aldri mer enn 7 til max 10 km/t over fartsgrensen. Prøver å unngå å kjøre over, men blir presset opp i fart i huet og ræva av alle råkjørerne. 

Ser du ofte ulykker der du kjører? Det er hovedårsak til at vi har fartsgrenser, og er det ikke ulykker er det også liten grunn til å ha hyppige kontroller. Bedre å fokusere innsatsen der det har en preventiv effekt som faktisk kan redde liv og helse.

At du blir stresset fordi noen "presser deg opp i fart" er din greie. Lær deg stressmestring, så blir du en bedre sjåfør.

Anonymkode: 36a0a...124

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ikke alle kjenner til at bilen ofte melder høyere fart enn hva du egentlig har. Gjør du? Min toyota viser ca 10% over slik at 66 er egentlig 60, 77 er 70, 88 er 80. Bruk google maps eller annen gps-app for å se ca din egentlige fart.

Dette er ikke tilfelle på de fleste biler, iallfall ikke på nye biler. Min viser feks nøyaktig. Ingen biler jeg har sjekket med før har hatt så mye som 10% differanse heller på gamle biler så jeg tror du lurer deg selv om du tror dette er en vanlig greie. 

TS jeg er til dels enig med deg, er så irriterende med råkjørere. Jeg synes det verste er når de skal ligge oppi rompa selv når man selv kjører litt over fartsgrensen eller ta farlige forbikjøringer. Men kjører i blant litt for fort selv så er kanskje litt hyklers, men holder alltid god avstand til bil foran og gjør det mer på veier med flere felter så jeg kan bruke forbikjøringsfeltet, og som regel bare på veier som jeg føler har litt kunstig lav fartsgrense (feks ring 3 i oslo som har fartsgrense mer basert på miljøhensyn enn at veien er for dårlig for å kjøre mer enn 60km/h feks). Men prøver å aldri ligge for mye over da, feks maks 75 i 60-sone, maks 85 i 70-sone osv..  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid vært av den oppfatning at hvis man har så dårlig tid at man må råkjøre, så burde man ha startet før. Ikke noe verre enn det. Andre skal ikke få livene sine satt i fare fordi man har dårlig tid.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ingen grunn til å kjøre forbi noen som kjører i fartsgrensen. 

Samme som når man ser idioter ta forbikjøringer når det blir to felt et par hundre meter i masse trafikk, f.eks på E139.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ost skrev (2 minutter siden):

Samme som når man ser idioter ta forbikjøringer når det blir to felt et par hundre meter i masse trafikk, f.eks på E139.

Om man kjører fortere er det jo greit å passere. Den som blir forbikjørt slipper å føle seg jaget og å bli blendet av lysene, mens den som kjører forbi får kjøre videre i en behagelig hastighet, samt brukt fjernlysene mer om ønskelig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Eller så er løsningen at andre må slutte å ha det så jævlig travelt hele tiden. Man sparer så ufattelig lite tid på å kjøre for fort, og hvertfall ikke nok til å forsvare å risikere andres liv. 

Anonymkode: d72e5...95e

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men herregud da får være grenser hvor mye man skal tilpasse seg folk som insisterer på å kjøre for fort/bryte loven. Det som burde skje er at de som kjører bak kan kjøre i en normal fart.

Selvfølgelig burde man ikke kjøre for fort og man burde ikke ligge oppi ræva til folk. Det er idiotoppførsel.

Men når vi får en sånn tulling opp i ræva, så hjelper det ingenting å sitte å tenke for seg selv at han er en dust. Personen bak kommer ikke til å forandre oppførsel av det. 

Vi kan bare styre hva vi selv gjør.

Altså har vi to valg:

1. Ligge og irritere seg over tullingen bak, mens tullingen bak blir irritert på deg og prøver seg kanskje på en farlig forbikjøring.

Resultat: 2 stk førere irriterte over lang tid, og økt fare for farlige situasjoner.

2. Bruke 15 sekunder på å kjøre inn i en lomme og la råkjøreren kjøre forbi. Du slipper å ha han i ræva, og han slipper å irritere seg over å ikke bli sluppet forbi.

Resultat: 1 stk førere irritert i 20 sekunder, og minsket risiko for farlige situasjoner.

I trafikken handler det potensielt om liv og død, da er det rimelig idiotisk å nekte å fjerne potensielt farlige situasjoner bare fordi man mener at man har moralsk rett - selv om man faktisk har det.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ost skrev (8 minutter siden):

Se mitt innlegg over. Hvordan man handler i trafikken skal ikke ha noe som helst å gjøre med hva man mener andre trafikanter har eller ikke har grunn til å gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette løser seg snart med ny teknologi. Våre barnebarn kommer til å himle med øynene og si "Kjørte dere bilene selv?? Var ikke det veldig farlig?" 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Må innrømme at jeg blir irritert over folk som skal knuge fartsgrensa mil etter mil. Det er slikt som skaper kø og farlige situasjoner. Det er noe med å tilpasse farten etter forholdene og slippe folk forbi der det er mulig.

Anonymkode: 5d40d...fc2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...