Gå til innhold

Kun 40 år og tilbaketrukket tannkjøtt. Flere som har det uten å ha betennelse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ikke betennelse i tannkjøttet, men ser godt at tenna har lengre de siste åra. Går regelmessig til tannlege og vet jeg ikke har betennelse. Men er dette vanlig blant 40-åringer? Redd jeg kommer til å utvikle tannkjøttsykdom på sikt og miste tenna.

Anonymkode: 3b02b...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er 40, men har ikke problemer med tannkjøttet, nei. Jeg har fått mye bedre tenner etter at jeg fulgte kostholdsråd fra en veldig bra mann. 

Jeg har fulgt Anthony William medical medium på nettet, og har bøkene hans, og grunnen til at man får problemer med tannkjøtt og tenner kommer fra magen. Det er pga gasser fra magen som kommer opp i munnen når vi sover, og all fermentert mat og alt med eddik er med på å ødelegge tennene. Men det er også flere årsaker som gluten og melkeprodukter og egg osv. 

Det viktigste er å spise mye frukt, bær, grønsaker, drikke vann osv. 

Du må nesten lese på nettet, og følge med på Instagram, tiktok, Facebook, YouTube osv. Om du søker på nettet Anthony William medical medium teeth and gums får du opp mye info. 

Skaden på tennene dine kan repareres. Er norske grupper på Facebook hvor vi diskuterer og hjelper hverandre. 

Anonymkode: 7dc9c...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Har ikke betennelse i tannkjøttet, men ser godt at tenna har lengre de siste åra. Går regelmessig til tannlege og vet jeg ikke har betennelse. Men er dette vanlig blant 40-åringer? Redd jeg kommer til å utvikle tannkjøttsykdom på sikt og miste tenna.

Anonymkode: 3b02b...628

Jeg opplevde det samme for 2-3 år siden (var 40/41 år da). At tannkjøttet trakk seg tilbake på en måte. Jeg har ingen tannkjøttbetennelse, så tannlegen kom fram til at jeg pusset tennene for hardt, da det var tegn på pusseskader på tann og tannkjøtt. Er det det som kan ha skjedd hos deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan

Det kan vel være inntak av syreholdige drikkevarer som gjør at man også kan få det eller pusse for hardt. 

Jeg har også det litt. Sist jeg var til tannlegen mente hun at jeg hadde pusset for hardt, men jeg drakk ganske mye brus da også og har alltid drukket endel brus. I tillegg til juice hver dag. Så mulig det er en kombinasjon. 

Endret av AprilRyan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått endra tannkjøtt pga snus. Ikke bra. Ellers nokså heldig med tenna, vil jeg si. 

Anonymkode: 4c829...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola

Ja, har merket det samme. Tannlegen min sier det er helt vanlig når en blir eldre. Ikke pusse for hardt og ikke drikke syrlig drikke som brus/ juice/ smoothie kan hjelpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk på at det er stor forskjell på å spise/drikke sitron, appelsin, frukt, grønsaker og bær,

Og på å drikke brus og uekte juice på kartong. 

Anonymkode: 7dc9c...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...