AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #1 Skrevet 19. november 2021 Jeg har jobbet på samme arbeidsplass i et par år. Noen år som jobbår og resten ved siden av studier. Jeg trives godt både med arbeidsoppgavene og sosialt. Har fått meg flere venner gjennom jobben og jeg er med på sosiale opplegg. Føler jeg går godt overens med alle, utenom én. Helt siden jeg begynte i jobben har jeg opplevd denne kollegaen som fiendtlig mot meg. Hun sender meg ofte e-poster som jeg opplever som ufine, det kan for eksempel stå "Hva er problemet???" bare fordi hun er uenig med meg i noe. Dette er en jobb der en del av jobben er at det vil ofte vil oppstå faglige uenigheter, og da må man kunne diskutere på en saklig måte. Videre har vi klare rutiner på at dersom man ikke blir enige, må man drøfte saken med en person lenger opp i systemet, eventuelt ta problemstillingen opp på et møte. Men når jeg foreslår på e-post at siden vi ikke blir enige så kan vi ta opp saken på neste møte eller snakke med personen som vi skal, så svarer hun ikke. Jeg opplever det som ganske frustrerende for hun virker ikke interessert i å komme frem til noe. Kan få meldinger der det bare står "Jeg er uenig med deg." Uten noen begrunnelse for hvorfor hun er uenig med meg. Dette gjør at det føles vanskelig å kommunisere med henne. I tillegg er hun ofte uenig med meg i ting vi tidligere har avklart på møter. Jeg gruer meg hver dag til å sjekke e-posten i frykt for hva hun har sendt denne gangen. Jeg opplever at e-postene stort sett alltid er ufine og usaklige. Da jeg var ny ble jeg tre ganger hengt ut av henne på møter. Det var ydmykende og jeg følte meg skikkelig dritt, gråt da jeg kom hjem for det var så ubehagelig. Flere har sagt at hun alltid har vært sånn og at ingen orker å diskutere med henne, for man kommer ingen vei. Det er umulig å diskutere med henne, er min erfaring. Hun virker mer opptatt av å ha rett enn å faktisk finne ut hva som er riktig. Har sagt fra til ledelsen, og hatt møte sammen med kollegaen og verneombud angående dette. I tillegg ville kollegaen ha med en annen person som ingen av oss kjenner på dette møtet, og personen avbrøt meg flere ganger under møtet. Når jeg begynte å snakke om at jeg opplever måten kollegaen ordlegger seg på i e-posten som ufin, avbrøt personen meg med "Jeg hører hva du sier, men..." og byttet tema. Kollegaen min fikk snakke først og mest, jeg kom lite til orde og fikk ikke presentert min side av saken. Jeg har vært borte fra jobb i forbindelse med studier, og kollegaen sa på dette møtet at "Alt er så bra når *mitt navn* ikke er her". Jeg ble helt satt ut. Kollegaen snakket også mest om andre problemer på arbeidsplassen, enn om kommunikasjonen mellom oss. På en måte var det en lettelse, for det virker jo som grunnen til at hun er som hun er i kommunikasjonen egentlig bunner i andre ting som ikke har noe med meg å gjøre. Men samtidig følte jeg at vi da ikke fikk tatt opp hovedproblemet. Hvordan håndtere en slik kollega? Hvordan takle dette på best mulig måte og ikke la det gå så mye inn på meg? Det har i perioder vært veldig belastende. Jeg har vurdert å bytte jobb, men siden jeg er student med flere år igjen før jeg er ferdig er det skikkelig vanskelig å finne en like god jobb som jeg har nå, med tanke på lønn, fleksibilitet osv. Anonymkode: 90d80...e09
Anonym546u Skrevet 19. november 2021 #2 Skrevet 19. november 2021 Når du sender mail til henne selv, eller svarer på hennes mail - sett sjefen din ALLTID på kopi. 5
Silva Pluvialis Skrevet 19. november 2021 #3 Skrevet 19. november 2021 Lagre alle mail og meldinger og sendt videre til sjefen. Ellers ville jeg prøvd å la det prelle av. Jeg skjønner fryktelig godt at det er ukomfortabelt og vondt, men kanskje det kan hjelpe å tenke at det er hun det er noe galt med, og ikke deg? At hun er sånn handler ikke om deg. Det er ikke personlig, selv om det føles sånn. 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #4 Skrevet 19. november 2021 Du må bli litt tøffere til å svare for deg på saklig måte. Eks hvis hun bare skriver at hun er uenig med deg. Så må du be om begrunnelsen og hva hun må/bør gjøre annerledes. Hvis hun fortsetter å holde seg til at hun bare er uenig uten begrunnelse. Så kan du feks skrive at jeg forstår at du er uenig med meg. Men for å komme videre med saken må jeg vite hva du mener ikke fungerer/er riktig. Å bare være uenig er ganske urelvant. og usmakelig faktisk i jobb. Du kan også be om råd fra noen over. Hvis du står helt fast ved vedkommende. Pass på å ikke forklar på inn og utpust. Det kan oppfattes negativt. Og ikke så strukturert og konstruktivt. Når du feks gjentatte ganger har bedt om klarhet i synspunkter hvordan denne personen mener noe skal løses. Uten å få det. Kan du ta det et steg videre og be om råd. Være heller litt ydmyk og spør om det er noe her andre forstår og ikke du. Og at du virkelig ønsker å forstå det. Kan også være lurt å bare la denne personen få viljen sin evnt spør hvordan hun ønsker å løse det. Skriv da hvordan og hvorfor du ville ha gjort noe annet. Og evnt, da prøver vi din løsning om personen er uenig. Går det da galt, blir det veldig synlig om denne kollegaen er helt udugelig. Noen ganger er det bare sånn at to hoder tenker så forskjellig at det er vanskelig å forstå poenget og løsninger hos den andre og oppleves som mer kronglete fir feks deg, men så er det ikke sånn alltid alikevel. Det er bare at synet er så forskjellig fra to kanter. Anonymkode: 6ed19...692 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå