AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #1 Skrevet 19. november 2021 Ja, det lurer jeg på. Hvis jeg har ønske om avlastning (er alene med barn med diagnose) og kontakter barnevernet, er det da slik at de oppretter en undersøkelsessak? Er det standard? Anonymkode: 72a70...5a8
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #2 Skrevet 19. november 2021 Om du har behov for avlastning pga barn med særskilte behov, har du rett på hjelp under et annet lovverk enn barnevernet sitt. Anonymkode: 12726...631 11
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #3 Skrevet 19. november 2021 For å svare på spm ditt - avlastning via bvt er et vedtak, og det vedtaket må gjøres på bakgrunn av en undersøkelse ja. Anonymkode: 12726...631 6
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #4 Skrevet 19. november 2021 Ja. Det må en undersøkelse til for å finne ut som dere har rett på hjelp etter lov om barneverntjenester. Mulig at bistandsavdelingen er mer rette instans for dere? Anonymkode: 6e124...b52
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #5 Skrevet 19. november 2021 Dersom du (barnet) har hjelp fra andre tjenester har dere kanskje en IP og en koordinator. Dere har ev rett på dette. Vedkommende kan hjelpe dere videre i systemet. Ellers kan du ta opp behovet med spesialisthelsetjenesten om de er inne, eller helsesøster ev andre i kommunehelsetjenesten. I min kommune er det forvaltningen som har ansvar for å gi tilbud om avlastning. Anonymkode: 12726...631 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #6 Skrevet 20. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dersom du (barnet) har hjelp fra andre tjenester har dere kanskje en IP og en koordinator. Dere har ev rett på dette. Vedkommende kan hjelpe dere videre i systemet. Ellers kan du ta opp behovet med spesialisthelsetjenesten om de er inne, eller helsesøster ev andre i kommunehelsetjenesten. I min kommune er det forvaltningen som har ansvar for å gi tilbud om avlastning. Anonymkode: 12726...631 Det tror jeg også. Nav eller andre organer. Men det er vel barnevernet evt så må finne hjemmene som kan avlaste? Eller kan man finne noen selv? Anonymkode: 171de...ae3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #7 Skrevet 20. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det tror jeg også. Nav eller andre organer. Men det er vel barnevernet evt så må finne hjemmene som kan avlaste? Eller kan man finne noen selv? Anonymkode: 171de...ae3 Bestillerenheten/tildelingsenheten i kommunen har egne lister med hjem. Barn med diagnoser skal få avlastning derfra. Anonymkode: e64e1...ff3 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #8 Skrevet 20. november 2021 I vår kommune heter det Habiliteringstjenesten, de som har med avlastning og tjenester til barn med diagnoser. Anonymkode: 3123c...738 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #9 Skrevet 20. november 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det tror jeg også. Nav eller andre organer. Men det er vel barnevernet evt så må finne hjemmene som kan avlaste? Eller kan man finne noen selv? Anonymkode: 171de...ae3 Det er ikke de samme som avlaster via bvt og forvaltningstjenesten. Avlastning i hjem er heller ikke vanlig om man har barn med særskilte behov, da er det ofte barnebolig med fagpersoner. Anonymkode: 12726...631 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #10 Skrevet 20. november 2021 Som andre sier, barnevernet er i utgangspunktet feil instans i ditt tilfelle. Det er kommunens omsorgsavdelingen eller liknende som skal tilby avlasting og tiltak for barn med særskilte behov. Snakk med barnets behandler/utreder i spesialisthelsetjenesten, ofte vil de ha sosionom som kan hjelpe med søknader. Eller diskuter med fastlegen. En må gjerne ta kontakt med og snakke med kommunen selv, men greit å ha fastlegen ‘med på laget’ når søknad sendes inn og kommunen ber om bekreftelse/info fra fastlege. Anonymkode: fe66a...635 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #11 Skrevet 20. november 2021 Ja bv starter en undersøkelse, feks med skolen. For å høre om barna trenger avlastning. Det sa de til meg. Jeg trengte avlastning pga barnefar ikke stilte opp. Jeg tok ikke saken lenger. Bv er veldig vanskelige med dette. Og du bør helst ha en avlaster selv for hand. Anonymkode: b1ed6...9ba
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #12 Skrevet 20. november 2021 TS trenger da ikke kontakte barnevernet for avlastning til barn med særskilte behov. Da tar man kontakt med kommunen. Jeg har jobbet i avlastningsbolig, og vi hadde overhodet ikke noe med BV å gjøre, det er underlagt helse og omsorgssektoren. Noen ganger kan man benytte privat avlaster, som for eksempel familie eller venner, og disse får da lønn for jobben. Om man ikke har mulighet for privat løsning, kan man søke om avlastning i bolig. Anonymkode: aebce...1d0 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #13 Skrevet 20. november 2021 TS dette gjøres som andre sier gjennom kommunen om du har sykt barn/barn med nedsatt funksjon osv, bv trenger ikke involveres. Men om du ikke får hjelp fra kommunen kan du jo høre med bv. Det er ikke så lett å få avlaster gjennom kommunen så om de gir avslag og familielivet ikke funker i den grad det går ut over barnet så kan du spørre bv om det er noe de kan hjelpe med. Anonymkode: 2f5be...f70 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #14 Skrevet 20. november 2021 Tror nok ikke dette hører inn under barnevernet, men dersom du tar kontakt med de så kan de sikkert hjelpe deg å finne ut hvor du kan få hjelp. Dersom det av en eller annen grunn skulle blitt laget en "sak" hos barnevernet på dette likevel så har du ikke noe å frykte. Det høres så dramatisk ut med sak hos barnevernet, men det er egentlig bare en formalitet for at de skal kunne gå inn og se hva de kan bidra med. Det vil bli gjort i samarbeid med deg. Anonymkode: 2d437...e14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå