AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #1 Skrevet 19. november 2021 Først som sist, jeg er ung ufør. Ikke hatt mulighet til å spare på noen som helst måte. Fikk startlån av husbanken. Dette er ikke en sånn irriterende ufør-tråd, og det er verken av sjalusi eller noe sånt. Er bare en barnslig krangel meg og min søster jeg trenger innput på. I mange år så har min søster hatt den oppfatningen om at hun ikke må spare til bolig. For om hun er alenemor så vil hun garantert få startlån av husbanken allikevel. Hun har bevist ikke spart og heller ikke spart på BSU. Stemmer det? At alenemor = garantert startlån? Jeg mener det ikke stemmer. På husbanken så står det "Du er i en familie med barn, og har behov for en stabil og trygg bolig.". Men er usikker på om hun har rett eller ei. Kort fortalt om min søster; vondt i viljen, vil ikke jobbe, gått på sosialstønad i mange år. Påsto det var på grunn av angst. Avslag på AAP og DPS flere ganger, fordi hun har ikke en angstlidelse (DPS sin konklusjon). Etter hun fylte 36 år så fikk hun en nerveskade i ryggen etter en fødsel. Er alenemor på papiret, sammen med barnefar men de bor ikke sammen (vil ikke gå mer innpå det). I dag mottar hun AAP på grunn av ryggen og hun mener selv det går mot uføretrygd og hun er overlykkelig for det. Alltid vært målet å ikke jobbe. Angstplagene hun har brukt som grunn til å ikke jobbe i mange år er falsk og overdrivelse. Hun har ikke angst eller annen psykisk lidelse. Hun er lat og har vondt i viljen og bare det. Men nerveskaden i ryggen og smerten er absolutt reell og ekte. Sånn at det er sagt først som sist. Jeg tviler ikke på smertene og plagene. Hun velger smertestillende fremfor behandling, bruker angsten som unnskyldning til å ikke forsøke å bli bedre i ryggen. Om hun faktisk kan bli frisk eller frisk nok til å jobbe, det vet ingen. Men hun vil ikke en gang prøve. Om hun vil få innvilget uføretrygd er ikke noe jeg spekulerer i, for jeg vet ikke hva NAV krever og tenker. Men igjen, hun mener nå som at blir hun ufør, så får hun garantert startlån og også enda høyere lån enn meg, fordi hun har barn. Hun påstår hun skal søke ung ufør, men det kan hun glemme. For det får hun aldri, siden nerveskaden skjedde under fødselen, og hun var over 36 år da det skjedde. Så hun blir minstesats ufør, har ingen oppsparte midler. Vil hun da få startlån? Er usikker på om hun har rett, for hun er så bestemt og stødig i sin mening. Så da spør jeg dere. Anonymkode: 99388...21a
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #2 Skrevet 19. november 2021 Jeg fikk startlån da jeg har uføretrygd. Og tillegg fra kommunen pga jeg ikke hadde oppsparte midler. Så blir hun ufør og søker til husbanken så vil hun få det ja. Anonymkode: 1b75d...9d4
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #3 Skrevet 19. november 2021 Nei, det er motsatt. Har du barn stilles det strengere krav til økonomi før du får lån, også hos Husbanken. De gir deg ikke et lån de ikke tror du kan betjene, og barn koster. Husbanken baserer seg i stor grad på SIFO her. Anonymkode: 89e75...941
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #4 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg fikk startlån da jeg har uføretrygd. Og tillegg fra kommunen pga jeg ikke hadde oppsparte midler. Så blir hun ufør og søker til husbanken så vil hun få det ja. Anonymkode: 1b75d...9d4 Hadde du barn? AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei, det er motsatt. Har du barn stilles det strengere krav til økonomi før du får lån, også hos Husbanken. De gir deg ikke et lån de ikke tror du kan betjene, og barn koster. Husbanken baserer seg i stor grad på SIFO her. Anonymkode: 89e75...941 Det jeg har lest her inne også. 🤷♀️ Familier vil jo si to inntekter og da kan man nok få innvilget startlån. Men alenemor vil ikke få, eller? ts Anonymkode: 99388...21a
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #5 Skrevet 19. november 2021 12 minutter siden, AnonymBruker said: Det jeg har lest her inne også. 🤷♀️ Familier vil jo si to inntekter og da kan man nok få innvilget startlån. Men alenemor vil ikke få, eller? ts Anonymkode: 99388...21a Det avhenger jo helt av inntekten hennes, og hvor mye hun vil låne. Mange får lån, mange får ikke. Anonymkode: 89e75...941
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #6 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hadde du barn? Det jeg har lest her inne også. 🤷♀️ Familier vil jo si to inntekter og da kan man nok få innvilget startlån. Men alenemor vil ikke få, eller? ts Anonymkode: 99388...21a Er man to til å betjene et lån vil man kvalifisere til å få lån i vanlig bank og da oppfyller man ikke lenger det kravet om å få startlån. For det gis kun om man ikke får lån i vanlig bank. En alenemor får mer i startlån enn noen uten barn, men uansett er det nyttig å ha egenkapital fordi det betyr at man kan kjøpe seg en grei bolig. Startlånet man får er et minimum og spesielt om man bor i noen av storbyene er det vanskelig å få en leilighet til den prisen man får startlån for Anonymkode: 677a6...220 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #7 Skrevet 3. januar 2023 TS, hvordan gikk dette? Fikk hun lån? Ifølge kalkulatoren kunne jeg ha fått lån om jeg var barnløs, men ettersom jeg har barn kan jeg ta sikte på å få nøyaktig kr. 0 i lån. Anonymkode: 79e3b...985
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #8 Skrevet 3. januar 2023 0kr i lån i disse dager må jo rett og slett være toppen av nytelse? I følge kalkulatoren? Ikke det, 0kr i lån i disse dager er vel bra det, men en tar jo selvsagt kontakt med banken og viser til et budsjett i stedet for å trykke&plotte på kalkulatorer? Anonymkode: 1f129...3bf
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #9 Skrevet 3. januar 2023 Jeg fikk 2.4 mill i startlån. Er en enslig 32 år gammel mann på ung uføre. Anonymkode: a1adf...ab3
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #10 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): TS, hvordan gikk dette? Fikk hun lån? Ifølge kalkulatoren kunne jeg ha fått lån om jeg var barnløs, men ettersom jeg har barn kan jeg ta sikte på å få nøyaktig kr. 0 i lån. Anonymkode: 79e3b...985 Hun har ikke fått lov av NAV til å søke uføretrygd enda. Hun har ikke fått søkt om startlån, så vet ikke om hun har rett eller om jeg har rett enda 😅 Eneste som er nytt er at hun nå har 2 barn, og er enda mer fast bestemt på at hun garantert vil få startlån som alenemor. Jeg tror hun vil få avslag hvis hun får innvilget uføretrygd. Hadde hun hatt 100% jobb med bra nok inntekt så kunne hun ha fått startlån. Hun vil ikke jobbe og er fast bestemt på uføretrygd fortsatt. TS Anonymkode: 99388...21a
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #11 Skrevet 3. januar 2023 Jeg fikk 4.5 i lån i høst. Alenemor til tre barn. Full jobb, inntekt 450k. Anonymkode: d5f98...b14
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #12 Skrevet 3. januar 2023 Jeg fikk vite at jeg var midt i målgruppen som enslig og ufør med barn. Anonymkode: 62bb5...4aa
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #13 Skrevet 3. januar 2023 Jeg er ung ufør med flere barn, og bor i en altfor liten leilighet med for få soverom og utrygt nabolag, noe som var det eneste jeg fikk lån til i vanlig bank. Jeg fikk avslag fordi jeg hadde vist at jeg kunne få lån i vanlig bank, så stanger hodet i veggen her Anonymkode: 2e08e...21f
Diry72 Skrevet 3. januar 2023 #14 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 19.11.2021 den 21.51): Er man to til å betjene et lån vil man kvalifisere til å få lån i vanlig bank og da oppfyller man ikke lenger det kravet om å få startlån. For det gis kun om man ikke får lån i vanlig bank. En alenemor får mer i startlån enn noen uten barn, men uansett er det nyttig å ha egenkapital fordi det betyr at man kan kjøpe seg en grei bolig. Startlånet man får er et minimum og spesielt om man bor i noen av storbyene er det vanskelig å få en leilighet til den prisen man får startlån for Anonymkode: 677a6...220 Selv om man er to voksne og begge jobber, så kan man kvalifisere til startlån hvis man har vanskeligstilte barn.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #15 Skrevet 3. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er ung ufør med flere barn, og bor i en altfor liten leilighet med for få soverom og utrygt nabolag, noe som var det eneste jeg fikk lån til i vanlig bank. Jeg fikk avslag fordi jeg hadde vist at jeg kunne få lån i vanlig bank, så stanger hodet i veggen her Anonymkode: 2e08e...21f Hvorfor ikke ta lånet i den vanlige banken da? Anonymkode: 1f129...3bf 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2023 #16 Skrevet 3. januar 2023 Varierer fra kommune til kommune virker det som. Tror også dem behandler hver sak individuelt. Selv er jeg alene-mor til 2 barn, en med spesielle behov. Har ett lavtlønnet yrke, ca 400.000 i året. Lite oppsparte midler. Fikk avslag i husbanken pga inntekten tilsa at jeg kan få lån i vanlig bank. Fått avslag i alle bankene jeg har vært i, til tross for kausjonist. Mens en venninne av meg har mye gjeld, 3 barn og uføre fikk fullfinansiert bolig via husbanken… Dette her er i samme kommune.. Anonymkode: c252f...aac
Christina82 Skrevet 4. januar 2023 #17 Skrevet 4. januar 2023 Ryddet for avsporinger. Christina82, mod
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #18 Skrevet 4. januar 2023 Diry72 skrev (9 timer siden): Selv om man er to voksne og begge jobber, så kan man kvalifisere til startlån hvis man har vanskeligstilte barn. Barna? I Husbankens regelverk står det at det er lånetaker(ne) som skal være "varig vanskeligstilte". Ikke nødvendigvis barna,altså, men foreldrene som skal ha lånet. Men det hjelper sikkert på lånetilsagnet om man har vanskeligstilte barn også. Ellers er det lånetakeren de snakker om som skal være varig vanskeligstilt. Her er utdrag fra diverse kommuner om startlån: - Du må være varig økonomisk vanskeligstilt. - Tilskuddet gis kun til de som regnes for å være varig økonomisk vanskeligstilt. - Du må være over 18 år · Du må være varig økonomisk vanskeligstilt · Du må ha fast inntekt, eller være varig trygdet - Hvis finansieringsproblemet er knyttet til at du har svak økonomi og er varig vanskeligstilt, er det startlån og eventuelt tilskudd til ... Anonymkode: 9f16c...c28
Diry72 Skrevet 4. januar 2023 #19 Skrevet 4. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Barna? I Husbankens regelverk står det at det er lånetaker(ne) som skal være "varig vanskeligstilte". Ikke nødvendigvis barna,altså, men foreldrene som skal ha lånet. Men det hjelper sikkert på lånetilsagnet om man har vanskeligstilte barn også. Ellers er det lånetakeren de snakker om som skal være varig vanskeligstilt. Her er utdrag fra diverse kommuner om startlån: - Du må være varig økonomisk vanskeligstilt. - Tilskuddet gis kun til de som regnes for å være varig økonomisk vanskeligstilt. - Du må være over 18 år · Du må være varig økonomisk vanskeligstilt · Du må ha fast inntekt, eller være varig trygdet - Hvis finansieringsproblemet er knyttet til at du har svak økonomi og er varig vanskeligstilt, er det startlån og eventuelt tilskudd til ... Anonymkode: 9f16c...c28 Jaja. Jeg og samboeren fikk startlån, og vi begge hadde fast jobb. Og vi har vanskeligstilte barn. Vi hadde dog svak økonomi, slik at vi fikk det 100 % finansiert .
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #20 Skrevet 4. januar 2023 5 minutter siden, Diry72 said: Jaja. Jeg og samboeren fikk startlån, og vi begge hadde fast jobb. Og vi har vanskeligstilte barn. Vi hadde dog svak økonomi, slik at vi fikk det 100 % finansiert . Fikk dere dekka kåken 100% via tilskudd? Ikke noe lån? Anonymkode: eab5e...3f1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå