J.E Skrevet 19. november 2021 #1 Skrevet 19. november 2021 https://www.dagbladet.no/nyheter/nedslaende/74688373 Overlegen ba om å bli hørt og uttalte seg i går om fulle intensiv avdelinger, stor mangel på personell og at planlagte operasjoner må utsettes. Han foreslå munnbind i det offentlig. Han ble ikke hørt. Kjerkol har ikke tatt hensyn til de som kjenner til situasjonen på sykehusene best. Vår nye helseminister lar helsekøene vokse. Det kan straffe seg. Tipper på masseoppsigelser snart, hvorfor i all skal noen gidde dette kjøret i all evighet og ofre egen helse og familieliv. Kjerkol nevnte at Norge har fått flere respiratorer men hun glemte at det trengs personell... 29
NorthernLight Skrevet 19. november 2021 #2 Skrevet 19. november 2021 J.E skrev (4 minutter siden): https://www.dagbladet.no/nyheter/nedslaende/74688373 Overlegen ba om å bli hørt og uttalte seg i går om fulle intensiv avdelinger, stor mangel på personell og at planlagte operasjoner må utsettes. Han foreslå munnbind i det offentlig. Han ble ikke hørt. Kjerkol har ikke tatt hensyn til de som kjenner til situasjonen på sykehusene best. Vår nye helseminister lar helsekøene vokse. Det kan straffe seg. Tipper på masseoppsigelser snart, hvorfor i all skal noen gidde dette kjøret i all evighet og ofre egen helse og familieliv. Kjerkol nevnte at Norge har fått flere respiratorer men hun glemte at det trengs personell... Dagens tiltak i store deler av Norge er en stor vits. Som du sier så gadd de ikke en gang å anbefale munnbind og sa det var opp til kommunene selv. Det er i praksis nesten ikke smittevern i store deler av Norge nå. Ansatte på sykehus er slitne, operasjoner blir utsatt, en drøss med eldre og helsepersonell har ikke fått dose 3 enda pga treghet fra regjeringen og FHI. Den forrige regjeringen hørte mer på Helsedirektoratet mens den nye hører på FHI. Man kan jo lure på hvorfor, men sjefen i FHI er jo søsteren til Jens og han er vel bestekompis med Støre , så gode venner holder sammen. Itillegg har vel Støre fått noen supre tips fra kompisen Stefan Löfven i søsterpartiet til Arbeiderpartiet i Sverige om hvordan man håndterer koronasituasjonen.... Nei de gjør en latterlig dårlig jobb og bryr seg tydeligvis ikke mye om smittesituasjonen. 20
Pterinochilus Skrevet 19. november 2021 #3 Skrevet 19. november 2021 Ingvild Kjerkol valgte fullstendig å se bort i fra de rådene fra Helsedirektoratet som faktisk kunne ha hjulpet på smittetrykket. De anbefalte å innføre munnbind som nasjonalt tiltak og oppjustere TISK slik at nærkontakter i husstander må teste seg ut av karantene uavhengig av vaksinasjonsstatus. Istedenfor fikk vi en anbefaling om å ikke håndhilse... 14
Lana01 Skrevet 19. november 2021 #4 Skrevet 19. november 2021 (endret) Nærkontakter burde gå i karantene, spesielt, om man bor i samme husstand. , og i alle fall uvaksinerte En i klassen til yngstemann er smittet, og har gått på skolen hele uken, frem til torsdag da han testet pos. Faren testet positivt i helgen som var.Det får så mange ringvirkninger om han har tatt med smitten inn på skolen. Jeg jobber i helsevesenet og kan gå på jobb, om sønnen min nå er smittet ( om jeg tester neg og ikke har sympt). Helt feil mener jeg Karantenetiden er for kort. 5 dager for uvaksinerte og 2 dager for vaksinerte ( om man ikke har symptomer) Endret 19. november 2021 av Lana01 16
J.E Skrevet 19. november 2021 Forfatter #5 Skrevet 19. november 2021 Pterinochilus skrev (2 minutter siden): Ingvild Kjerkol valgte fullstendig å se bort i fra de rådene fra Helsedirektoratet som faktisk kunne ha hjulpet på smittetrykket. De anbefalte å innføre munnbind som nasjonalt tiltak og oppjustere TISK slik at nærkontakter i husstander må teste seg ut av karantene uavhengig av vaksinasjonsstatus. Istedenfor fikk vi en anbefaling om å ikke håndhilse... Kjerkol burde definitivt hørt på H.dir ! 10
NorthernLight Skrevet 19. november 2021 #6 Skrevet 19. november 2021 Pterinochilus skrev (6 minutter siden): Ingvild Kjerkol valgte fullstendig å se bort i fra de rådene fra Helsedirektoratet som faktisk kunne ha hjulpet på smittetrykket. De anbefalte å innføre munnbind som nasjonalt tiltak og oppjustere TISK slik at nærkontakter i husstander må teste seg ut av karantene uavhengig av vaksinasjonsstatus. Istedenfor fikk vi en anbefaling om å ikke håndhilse... Det er så tragisk ... Dessverre så hører regjeringen bare på FHI som har gjort en meget dårlig jobb siden pandemien startet. Hadde de hørt på andre eksperter så hadde smittesituasjonen i Norge vært langt bedre nå. Her er fra Dagbladet i dag: Sitat Jeg og mange andre professorer og leger advarte allerede i august mot den nåværende situasjon. Dessverre har hverken FHI eller ansvarlige politikere lyttet. Jeg er svært bekymret om både eldre og barna, den første gruppen har mistet en del av vaksinebeskyttelsen. Barna, som er ikke fullvaksinert, vil ikke dø, men en del vil oppleve langvarige problemer også etter milde sykdomsforløp, skriver smittevernforsker Jörn Klein ved Universitetet i Sørøst-Norge i en e-post til Dagbladet. https://www.dagbladet.no/nyheter/forsker---har-advart-siden-august/74682119 8
J.E Skrevet 19. november 2021 Forfatter #7 Skrevet 19. november 2021 NorthernLight skrev (14 minutter siden): Dagens tiltak i store deler av Norge er en stor vits. Som du sier så gadd de ikke en gang å anbefale munnbind og sa det var opp til kommunene selv. Det er i praksis nesten ikke smittevern i store deler av Norge nå. Ansatte på sykehus er slitne, operasjoner blir utsatt, en drøss med eldre og helsepersonell har ikke fått dose 3 enda pga treghet fra regjeringen og FHI. Den forrige regjeringen hørte mer på Helsedirektoratet mens den nye hører på FHI. Man kan jo lure på hvorfor, men sjefen i FHI er jo søsteren til Jens og han er vel bestekompis med Støre , så gode venner holder sammen. Itillegg har vel Støre fått noen supre tips fra kompisen Stefan Löfven i søsterpartiet til Arbeiderpartiet i Sverige om hvordan man håndterer koronasituasjonen.... Nei de gjør en latterlig dårlig jobb og bryr seg tydeligvis ikke mye om smittesituasjonen. Det er ganske spesielt at regjeringen ikke hører på H.dir. De bryr seg ikke nei og det er spesielt. Sykehusene melder om situasjonen og H. dir har ansvaret men blir ikke hørt. 8
NorthernLight Skrevet 19. november 2021 #8 Skrevet 19. november 2021 J.E skrev (4 minutter siden): Det er ganske spesielt at regjeringen ikke hører på H.dir. De bryr seg ikke nei og det er spesielt. Sykehusene melder om situasjonen og H. dir har ansvaret men blir ikke hørt. Det er meget spesielt. Det er også spesielt at uansett hvor mange tabber og feil FHI gjør så må ingen i ledelsen gå av. Makan til arrogant besserwizzer ledelse som igjen og igjen estimerer feil og kommer med mye rart. 15
Gjest Optimo Skrevet 19. november 2021 #9 Skrevet 19. november 2021 Regjeringsskiftet kom på et veldig ugunstig tidspunkt. Høie & co hadde vært i modus med dette her i halvannet år. Etatene kan bare komme med anbefalinger, det er regjeringen som beslutter. Hdir og FHI gir ofte litt ulike råd også, FHI virker å være litt mer laidback (helhetsorienterte? Folkehelse er mer enn korona) enn Hdir. Det er sikkert vanskelig å komme inn som ny statsråd og skulle finne den riktige balansen på hva man skal gjøre. Jeg vet så klart ikke, men jeg mistenker Høies team hadde valgt litt annerledes nå. Men jeg tror vi ser hardere tiltak i Osloregionen om en måneds tid, når det virkelig er kaos på sykehusene i Oslo..
Rosasko Skrevet 19. november 2021 #10 Skrevet 19. november 2021 Så klart strammer ikke Norge inn midt i julen… Det er jo nå dei tjener penger. Trenger ikke vere rakettforsker for å skjønne det 🤷🏻♀️ 6
NorthernLight Skrevet 19. november 2021 #11 Skrevet 19. november 2021 Optimo skrev (6 minutter siden): Regjeringsskiftet kom på et veldig ugunstig tidspunkt. Høie & co hadde vært i modus med dette her i halvannet år. Etatene kan bare komme med anbefalinger, det er regjeringen som beslutter. Hdir og FHI gir ofte litt ulike råd også, FHI virker å være litt mer laidback (helhetsorienterte? Folkehelse er mer enn korona) enn Hdir. Det er sikkert vanskelig å komme inn som ny statsråd og skulle finne den riktige balansen på hva man skal gjøre. Jeg vet så klart ikke, men jeg mistenker Høies team hadde valgt litt annerledes nå. Men jeg tror vi ser hardere tiltak i Osloregionen om en måneds tid, når det virkelig er kaos på sykehusene i Oslo.. Syns du regjeringen har gjort en god jobb nå som det er mye smitte, operasjoner blir utsatt , utslitte helsearbeidere osv? De har jo faktisk nesten ikke gjort noe med smittesituasjonen. 7
velociraptor Skrevet 19. november 2021 #12 Skrevet 19. november 2021 Det med at ikke husstandsmedlemmer skal i karantene er helt merkelig, jeg skjønner ikke tanken bak der. Må gjerne være munnbind på kollektiven også, og hvis man må stå tett i kø. Men jeg er livredd for at de skal gjeninnføre treningsforbud, forbud mot å ha venner og familie på besøk, forbud mot å få feire bryllup, bursdager et, forbud mot besøk på sykehjem/omsorgsboliger etc. Jeg tar heller et kollapset helsevesen og noen flere dødsfall enn å gå tilbake til det nazi-regime vi hadde på det verste. 9
Gjest Optimo Skrevet 19. november 2021 #13 Skrevet 19. november 2021 NorthernLight skrev (9 minutter siden): Syns du regjeringen har gjort en god jobb nå som det er mye smitte, operasjoner blir utsatt , utslitte helsearbeidere osv? De har jo faktisk nesten ikke gjort noe med smittesituasjonen. Alt i alt syns jeg forrige regjeringen håndterte det bra, helt til Høie kastet tommestokken og forlot Stortinget i triumf. Den avslutningen sendte noen uheldige signaler som det nok er umulig å rette opp i nå.
Pterinochilus Skrevet 19. november 2021 #14 Skrevet 19. november 2021 Optimo skrev (8 minutter siden): Men jeg tror vi ser hardere tiltak i Osloregionen om en måneds tid, når det virkelig er kaos på sykehusene i Oslo.. Strengere tiltak i Oslo og omegn kommer definitivt til å tvinge seg frem ut av nødvendighet, men ved å vente så lenge kommer de til å bli mer inngripende enn om de hadde tatt grep tidligere. Det ble registrert 542 nye smittede i Oslo i dag og fortsatt har ikke byrådet gjort noe så enkelt og lite inngripende som å innføre et påbud om munnbind på overfylt kollektivtransport, butikker og andre steder hvor det er vanskelig å holde avstand. Utover massetesting av elever på 5.-10. trinn har vi ingen lokale tiltak her i Oslo. 6
Callisto83 Skrevet 19. november 2021 #15 Skrevet 19. november 2021 Altfor vinglete retningslinjer av den nye regjeringen synes jeg. Det kommer jo bare til å bli verre. Hva er det de holder på med? 11
Babushka Skrevet 19. november 2021 #16 Skrevet 19. november 2021 Rosasko skrev (10 minutter siden): Så klart strammer ikke Norge inn midt i julen… Det er jo nå dei tjener penger. Trenger ikke vere rakettforsker for å skjønne det 🤷🏻♀️ Hotell og restaurantbransjen er nok fornøyde med at ikke får innstramninger før julebordsesongen. De er nok livredde for at andre skal følge Helsedirektoratets eksempel å avlyse julebordet. https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/nho-fryktar-julebordsesongen-skal-rase-saman-1.15736936 3
Gjest Optimo Skrevet 19. november 2021 #17 Skrevet 19. november 2021 Pterinochilus skrev (2 minutter siden): Strengere tiltak i Oslo og omegn kommer definitivt til å tvinge seg frem ut av nødvendighet, men ved å vente så lenge kommer de til å bli mer inngripende enn om de hadde tatt grep tidligere. Det ble registrert 542 nye smittede i Oslo i dag og fortsatt har ikke byrådet gjort noe så enkelt og lite inngripende som å innføre et påbud om munnbind på overfylt kollektivtransport, butikker og andre steder hvor det er vanskelig å holde avstand. Utover massetesting av elever på 5.-10. trinn har vi ingen lokale tiltak her i Oslo. Ja, helt enig. Jeg så Raymond var i media i går og gikk langt i å antyde at koronapass skulle vi hvertfall ikke ha her i byen. For så vidt enig med han i det, men jeg skjønner ikke denne motviljen mot å gjøre selv de minste ting, som dette med munnbind på kollektivtransporten. Eller oppfordre folk til hjemmekontor igjen. Det må da være mye bedre å gjøre små tiltak nå heller enn å måtte stenge en hel masse litt senere.
Gjest Lawyam Skrevet 19. november 2021 #18 Skrevet 19. november 2021 velociraptor skrev (7 minutter siden): Det med at ikke husstandsmedlemmer skal i karantene er helt merkelig, jeg skjønner ikke tanken bak der. Må gjerne være munnbind på kollektiven også, og hvis man må stå tett i kø. Men jeg er livredd for at de skal gjeninnføre treningsforbud, forbud mot å ha venner og familie på besøk, forbud mot å få feire bryllup, bursdager et, forbud mot besøk på sykehjem/omsorgsboliger etc. Jeg tar heller et kollapset helsevesen og noen flere dødsfall enn å gå tilbake til det nazi-regime vi hadde på det verste. Men du forstår at det er dit vi beveger oss mot når du tar sjanser som ikke er nødvendige å ta. Selvforskyldt.
Babushka Skrevet 19. november 2021 #19 Skrevet 19. november 2021 Callisto83 skrev (1 minutt siden): Altfor vinglete retningslinjer av den nye regjeringen synes jeg. Det kommer jo bare til å bli verre. Hva er det de holder på med? De følger sitte på gjerdet å vente og se strategien. Eller tisse i buksa for å holde seg varm om du vil. Merkelig å skrote alle tiltak/anbefalinger helsemyndighetene foreslo og komme med et kompromiss om ikke anbefale håndtrykk. 7
Babushka Skrevet 19. november 2021 #20 Skrevet 19. november 2021 velociraptor skrev (12 minutter siden): Det med at ikke husstandsmedlemmer skal i karantene er helt merkelig, jeg skjønner ikke tanken bak der. Må gjerne være munnbind på kollektiven også, og hvis man må stå tett i kø. Men jeg er livredd for at de skal gjeninnføre treningsforbud, forbud mot å ha venner og familie på besøk, forbud mot å få feire bryllup, bursdager et, forbud mot besøk på sykehjem/omsorgsboliger etc. Jeg tar heller et kollapset helsevesen og noen flere dødsfall enn å gå tilbake til det nazi-regime vi hadde på det verste. Tror dessverre ikke du kan velge, kollapser helsevesenet kommer alle tiltakene du er livredd for tilbake. Men vi kan jo håpe 3. dosene gir god effekt på sykehusinnleggelser, for å ikke anbefale håndtrykk tror jeg gir liten gevinst. 5
Anbefalte innlegg