Gå til innhold

Hvor mye penger er mye å ha når man er 28 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå tenker jeg på inkludert verdi i leilighet:

Hva er vanlig å ha?

Hva er mye å ha?

NB: snakker ikke om felles midler med mannen, kun ens egne!

Anonymkode: 3c5f0...b2c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå tenker jeg på inkludert verdi i leilighet:

Hva er vanlig å ha?

Hva er mye å ha?

NB: snakker ikke om felles midler med mannen, kun ens egne!

(Felles midler blir da delt på to skulle jeg skrive :) )

Skrevet

Det du har TS føler jeg er mye.

Anonymkode: d6bed...00a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det du har TS føler jeg er mye.

Anonymkode: d6bed...00a

Og det er?

Skrevet

Er vel bra å ha pluss. Altså at man har mer i egenkapital i bolig enn studielån, billån og boliglån. 

Anonymkode: 72e7d...f3c

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Og det er?

Det vet vel du best?

Anonymkode: 27f6a...178

Skrevet

Dette avhenger veldig av situasjon. Svaret er noe annet for noen som har studert hele livet og noen som gikk ut i jobb rett etter 18 for eksempel. Eller om man har arva eller ikke. 

Jeg ville gjetta på at en netto formue (alt av verdier minus lån) på mellom -500 000 til 2 000 0000 er ganske vanlig. Jeg har en magefølelse på at en formue over 2 millioner er mye, alt over 5 millioner tilsier at man er rik.

Anonymkode: 2dccf...93b

• Liker 2
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette avhenger veldig av situasjon. Svaret er noe annet for noen som har studert hele livet og noen som gikk ut i jobb rett etter 18 for eksempel. Eller om man har arva eller ikke. 

Jeg ville gjetta på at en netto formue (alt av verdier minus lån) på mellom -500 000 til 2 000 0000 er ganske vanlig. Jeg har en magefølelse på at en formue over 2 millioner er mye, alt over 5 millioner tilsier at man er rik.

Som 28 åring ?

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg stiller meg bak denne. Med tanke på boligprisveksten som har vært. Mange kan ha 2 000 000 kr og mange har minus pga studielån etc. har du 5 000 000 kr er du rik, det er mer enn hva mange klarer selv med flaks. 

Anonymkode: 07599...90d

• Liker 1
Skrevet

Jeg er 30 og føler meg ganske rik med god inntekt og et hus med en verdi på 15 millioner, men når jeg tar eiendommen vår minus hans særeie i tomt og hans halvdel, så har jeg 4,3 millioner. Jeg har imidlertid også et boliglån på 3,0 millioner, et privat lån på 750 tusen og studiegjeld på 680 tusen. Så strengt talt har jeg minus 130 tusen. 

Anonymkode: 41399...700

• Liker 1
Skrevet

Nok egenkapital til å kjøpe sitt eget sted å bo tenker jeg er bra. Fra 300.000 og oppover. 

Hva som er vanlig vet jeg ikke. 

Anonymkode: 7b77f...82a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg er 30 og føler meg ganske rik med god inntekt og et hus med en verdi på 15 millioner, men når jeg tar eiendommen vår minus hans særeie i tomt og hans halvdel, så har jeg 4,3 millioner. Jeg har imidlertid også et boliglån på 3,0 millioner, et privat lån på 750 tusen og studiegjeld på 680 tusen. Så strengt talt har jeg minus 130 tusen. 

Anonymkode: 41399...700

Forstod ikke helt denne. Du har 4,3 i egenkapital i huset på 4,3 eller din del av huset tilsvarer 4,3 millioner? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Forstod ikke helt denne. Du har 4,3 i egenkapital i huset på 4,3 eller din del av huset tilsvarer 4,3 millioner? 

Ops, rotete skrevet. Men; lurte på om du har 4,3 som ek eller som din del av boligen :) 

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Ops, rotete skrevet. Men; lurte på om du har 4,3 som ek eller som din del av boligen :) 

Vil tro hun eier 4,3 mill av boligen, slik at hun har 1,3 mill i egenkapital i boligen. Da stemmer resten av regnestykket.

Vil si meg enig i at -500k til 2mill er ganske normalt.

Skrevet (endret)

SSB har for alle personer over 18 år beregnet et gjennomsnitt på nettoformue: 1,8 millioner kroner.

Credit Suisse kom med en rapport på bl.a. medianformue for alle voksne (med alle menes alle - også uføre, innvandrere, studenter, o.l.) i mange forskjellige land, deriblant Norge. Dette er mer rettferdig som indikator siden gjennomsnittet dras opp av de som er veldig rike. Rapporten sier at medianformuen til en voksen person i Norge er på 1 million kroner.

Ergo så vil du, dersom du oppnår 1 million i formue i løpet av din voksne alder, ha gjort det bra i Norge. Spesielt om du har oppnått dette når du er 28 år!

... Og dette er faktisk noe få nordmenn er klar over, og det er at land som Luxembourg, Australia, Danmark, Belgia, Canada, Japan ja også Italia har høyere medianformue per voksne enn det vi har i Norge. Selv om vi synes vi har det så bra her så er det mange land som ligger over Norge når det gjelder likestilling i formuesfordeling.

Endret av Pachka Sigaret
  • Liker 1
Skrevet

Er 2 år eldre enn deg, men hvis jeg trekker lån fra verdier og deler på 2 fordi jeg er gift så er svaret for min del 1,655 mill. Vil tro det er helt ok, det utgjør en grei egenkapital hvis vi skulle blir skilt.

Anonymkode: 67fd4...9ad

Skrevet
Pachka Sigaret skrev (9 timer siden):

SSB har for alle personer over 18 år beregnet et gjennomsnitt på nettoformue: 1,8 millioner kroner.

Credit Suisse kom med en rapport på bl.a. medianformue for alle voksne (med alle menes alle - også uføre, innvandrere, studenter, o.l.) i mange forskjellige land, deriblant Norge. Dette er mer rettferdig som indikator siden gjennomsnittet dras opp av de som er veldig rike. Rapporten sier at medianformuen til en voksen person i Norge er på 1 million kroner.

Ergo så vil du, dersom du oppnår 1 million i formue i løpet av din voksne alder, ha gjort det bra i Norge. Spesielt om du har oppnått dette når du er 28 år!

... Og dette er faktisk noe få nordmenn er klar over, og det er at land som Luxembourg, Australia, Danmark, Belgia, Canada, Japan ja også Italia har høyere medianformue per voksne enn det vi har i Norge. Selv om vi synes vi har det så bra her så er det mange land som ligger over Norge når det gjelder likestilling i formuesfordeling.

Oi, 1 mill var lite med disse enorme boligprisvekstene.

Jeg arvet bittelitt da jeg var 18 som jeg har satt i aksjer og Oslobolig og har jobbet deltid siden jeg var 16, og har nå 2,5 mill. Trodde helt ærlig talt jeg lå under snittet i Norge, hvordan er det mulig at folk ikke har mer enn 1 mill? Vet du hva medianformuen er i Oslo? TS

Skrevet
Pachka Sigaret skrev (9 timer siden):

Veldig informativ denne. I og med den tar denne rapporten for seg alle personer fra 20 år og oppover, der gruppen under 30 drar medianen til et noe lavere nivå en man kanskje ville forestilt seg.

Det å måle økonomisk likestilling vil denne rapporten ikke helt fremstille da den ikke tar inn de sosiale godene utenom egen formue.

Side 139 viser at Norge har en større andel med formue under 100 000kr, noe som forsterkes av spesielt godene man har i Norge for uførepensjon. Det er på det rene at om andel av befolkning i normalt arbeidsdyktig alder som har falt utenfor arbeidslivet blir tatt inn som en faktor så foklarer det den høye andelen i nedre skala Norge har. 
Om man derimot ser på formue mellom 1 og 10 millioner kroner så faller 49% av alle voksne i Norge innenfor denne kategorien, og her er man mer på linje med de land man ønsker å sammenligne seg med når det gjelder sosial velstand.

Anonymkode: 11e84...5bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...