AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #1 Del Skrevet 19. november 2021 Hei. Veldig mye om kosthold jeg tydeligvis ikke har skjønt. Trodde alt handler om kalorier jeg. Men har nylig fått med meg at hvis du spiser for mye protein så omdannes dette til fett, og at 1 gram protein er 4 kalorier blant annet og dette gjelder også karbohydrater. Og at dette lagres på innsiden av kroppen... fikk litt sjokk. Jeg har ikke så høy forbrenning så kommer ofte nok litt over, og leste at hvis du er i kalorioveerskudd så skjer omdanningen til fett. Nå anner jeg nesten ikke hvordan eller hva jeg skal spise. Forbrenner jo bare daglig rundt 1200-300 kalorier. Ved aktivitet kanskje 1400. Alltid spist mye proteiner og også karbohydrater men ikke lagt merke til at jeg blir noe tjull av den grunn. Noen somkan noe om dette? Hvor mye karbohydrater trenger jeg forresten? Jge er en dame på 25 år. Går på skole så aktivitet blir det ikke så mye av, går kanksje typ 2-3 timer om dagen på ettermiddagene 3-4 dager i uken. Ellers sitter jeg jo mye stille, og jeg veier bare 49 kg. Så når jeg regna på protein ihvertfall så trengte jeg kun 40 gramom dgaen... vel jeg spiser langt mer enn dette vanligvis. All mat innholder jo sykt mye av dette, og karbohyrater blit det ofte ganske mye av gjennom frukt blant annet, bananspiser...ja. Anonymkode: c8c1c...c9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #2 Del Skrevet 19. november 2021 Man trenger ikke å spise karbohydrater i det hele tatt. Det er mange som trives godt på et kosthold helt uten, og mange som opplever at de funker best med litt karbohydrater, spesielt om de trener. Kjenner ikke til at overflødig protein som omdannes til fett lagres på annen måte eller på andre steder enn fett av annet opphav. Du trenger uansett ikke være redd for å spise for mye protein, fordi det for det første i praksis er umulig siden du blir så mett av det, og for det andre fordi overflødig protein for det meste forsvinner ut igjen, selv om det i teorien kan lagres som fett. Men da må det først omdannes til glukose, og så må glukosen omdannes til fett, og det i seg selv er en veldig energikrevende prosess. Så det er ikke noe kroppen er "god til". Flere studier har da også vist at man kan gi folk veldig store mengder ekstra protein uten at det lagres som fett. Hvis du ikke er hverken over- eller undervektig, trenger du kanskje ikke bekymre deg over om du spiser for mye eller for lite karbohydrater. Det sagt, så er det mange (inkl. meg) som føler seg mye bedre på mange måter når de kutter ned på karbohydrater generelt, selv om de ikke er overvektige. Protein og fett kan gjøre alt som karbohydrater gjør, men karbohydrater kan ikke gjøre noe av det som protein og fett gjør. Karbohydrater kan kun brukes som energi eller lagres som fett Anonymkode: 491dc...5da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #3 Del Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Man trenger ikke å spise karbohydrater i det hele tatt. Det er mange som trives godt på et kosthold helt uten, og mange som opplever at de funker best med litt karbohydrater, spesielt om de trener. Kjenner ikke til at overflødig protein som omdannes til fett lagres på annen måte eller på andre steder enn fett av annet opphav. Du trenger uansett ikke være redd for å spise for mye protein, fordi det for det første i praksis er umulig siden du blir så mett av det, og for det andre fordi overflødig protein for det meste forsvinner ut igjen, selv om det i teorien kan lagres som fett. Men da må det først omdannes til glukose, og så må glukosen omdannes til fett, og det i seg selv er en veldig energikrevende prosess. Så det er ikke noe kroppen er "god til". Flere studier har da også vist at man kan gi folk veldig store mengder ekstra protein uten at det lagres som fett. Hvis du ikke er hverken over- eller undervektig, trenger du kanskje ikke bekymre deg over om du spiser for mye eller for lite karbohydrater. Det sagt, så er det mange (inkl. meg) som føler seg mye bedre på mange måter når de kutter ned på karbohydrater generelt, selv om de ikke er overvektige. Protein og fett kan gjøre alt som karbohydrater gjør, men karbohydrater kan ikke gjøre noe av det som protein og fett gjør. Karbohydrater kan kun brukes som energi eller lagres som fett Anonymkode: 491dc...5da Men det er jo MASSE karbohyfrter i alle mattyper. Jeg spiser f.eks havregrøt til frokost hver dag, sånn porsjonsposer og der er det masse karbohydrater.. det er også mye i epler og bananaer. Og havregrøt er jo det sunneste. Anonymkode: c8c1c...c9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #4 Del Skrevet 19. november 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Men det er jo MASSE karbohyfrter i alle mattyper. Anonymkode: c8c1c...c9f Nei, det er det jo ikke? KJøtt har ikke karbohydrater, egg har mikroskopisker mengder, ost har som regel veldig lite, osv. Forveksler du kalorier og karbohydrater her? Quote Jeg spiser f.eks havregrøt til frokost hver dag, sånn porsjonsposer og der er det masse karbohydrater.. det er også mye i epler og bananaer. Og havregrøt er jo det sunneste. Hvis du ønsker å spise frukt og grønnsaker eller andre planter finnes det mye som er fattig på både kalorier (energi) og karbohydrater. Det finnes en drøss sider med informasjon og oppskrifter på lavkarbomat, min personlige favoritt er dietdoctor.com (som navnet antyder er det med informasjon hovedsaklig fra leger som har satt seg inn i ernæring). Hvor sunt havregrøt er kommer jo an på mengder og hva du sammenligner det med. Det er nok ikke et dårlig valg om du ønsker å spise korn, men det er ikke noe du "må" spise. Anonymkode: 491dc...5da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #5 Del Skrevet 19. november 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: og at 1 gram protein er 4 kalorier blant annet og dette gjelder også karbohydrater. Anonymkode: c8c1c...c9f Man måler kalorier i mat ved å plassere det i en ovn og se hvor mye energi som avgis. Så hvis man sier at f.eks 1 gram protein gir 4 kcal betyr det at det er den mengden energi kroppen får hvis den bruker proteinet som energi. Så det er litt misvisende siden protein i svært liten grad forbrennes i kroppen, det går hovedsaklig til å bygge opp muskler og annet vev. Så hvis du skal justere energiinntaket opp eller ned, er det først og fremst mengden karbohydrater og fett som må endres. Det er altså ikke så enkelt som at "en kalori er en kalori," forskjellige næringsstoffer har helt forskjellige oppgaver i kroppen og man reagerer ikke likt på overskudd av protein som på overskudd av f.eks sukker. Anonymkode: 491dc...5da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #6 Del Skrevet 20. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, det er det jo ikke? KJøtt har ikke karbohydrater, egg har mikroskopisker mengder, ost har som regel veldig lite, osv. Forveksler du kalorier og karbohydrater her? Hvis du ønsker å spise frukt og grønnsaker eller andre planter finnes det mye som er fattig på både kalorier (energi) og karbohydrater. Det finnes en drøss sider med informasjon og oppskrifter på lavkarbomat, min personlige favoritt er dietdoctor.com (som navnet antyder er det med informasjon hovedsaklig fra leger som har satt seg inn i ernæring). Hvor sunt havregrøt er kommer jo an på mengder og hva du sammenligner det med. Det er nok ikke et dårlig valg om du ønsker å spise korn, men det er ikke noe du "må" spise. Anonymkode: 491dc...5da Vel, jeg spiser ikke kjøtt. Ost spiser jeg ikke for det er bare masse fett. Egg spiser jeg ikke fordi det er en hel haug med proteiner , og kan bare spise max 40 gram om dagen. Derfor spiser jeg havrebgøt fordi det metter godt, og har ikke så mange proteiner å t aav liksom, men så blir det og vfeil for.. Anonymkode: c8c1c...c9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #7 Del Skrevet 20. november 2021 8 hours ago, AnonymBruker said: Vel, jeg spiser ikke kjøtt. Ost spiser jeg ikke for det er bare masse fett. Egg spiser jeg ikke fordi det er en hel haug med proteiner , og kan bare spise max 40 gram om dagen. Derfor spiser jeg havrebgøt fordi det metter godt, og har ikke så mange proteiner å t aav liksom, men så blir det og vfeil for.. Anonymkode: c8c1c...c9f Men hvorfor er du redd for å spise fett og protein? Fett og protein er jo de eneste makronæringsstoffene du må ha for å ikke bli syk og dø. Det er i praksis både ufarlig og umulig å få i seg for mye protein (du kan kanskje klare det hvis du drikker litervis med proteinpulver fra morgen til kveld), og fett er heller ikke farlig om du ikke får i deg store mengder. Karbohydrater trenger du strengt tatt ikke å spise i det hele tatt. Forresten er ikke ost "bare masse fett." Det er masse protein, og i tillegg kalsium og vitaminer osv. Anonymkode: 491dc...5da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 20. november 2021 #8 Del Skrevet 20. november 2021 (endret) AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hei. Veldig mye om kosthold jeg tydeligvis ikke har skjønt. Trodde alt handler om kalorier jeg. Men har nylig fått med meg at hvis du spiser for mye protein så omdannes dette til fett, og at 1 gram protein er 4 kalorier blant annet og dette gjelder også karbohydrater. Og at dette lagres på innsiden av kroppen... fikk litt sjokk. Jeg har ikke så høy forbrenning så kommer ofte nok litt over, og leste at hvis du er i kalorioveerskudd så skjer omdanningen til fett. Nå anner jeg nesten ikke hvordan eller hva jeg skal spise. Forbrenner jo bare daglig rundt 1200-300 kalorier. Ved aktivitet kanskje 1400. Alltid spist mye proteiner og også karbohydrater men ikke lagt merke til at jeg blir noe tjull av den grunn. Noen somkan noe om dette? Hvor mye karbohydrater trenger jeg forresten? Jge er en dame på 25 år. Går på skole så aktivitet blir det ikke så mye av, går kanksje typ 2-3 timer om dagen på ettermiddagene 3-4 dager i uken. Ellers sitter jeg jo mye stille, og jeg veier bare 49 kg. Så når jeg regna på protein ihvertfall så trengte jeg kun 40 gramom dgaen... vel jeg spiser langt mer enn dette vanligvis. All mat innholder jo sykt mye av dette, og karbohyrater blit det ofte ganske mye av gjennom frukt blant annet, bananspiser...ja. Anonymkode: c8c1c...c9f 1g karbohydrat og 1g protein er 4 kcal det er sant. 1g fett er 9 kcal og 1g alkohol er 7 kcal. Mat skal tilføre oss energi det er poenget. Det minste anbefalte inntaket av protein for kvinner er 47g. Både karbohydrater, fett og protein kan legge seg som fett på kroppen om du er i kalorioverskudd, men hvis du ikke blir tykkere så er du nok ikke i overskudd. Hvor fettet legger seg er i all hovedsak genetisk. Vil også nevne at karbohydrater har funksjon for kroppen; det er den beste matkilden for rask energi i utholdenhetstrening prestasjonsmessig, energi generelt som du trenger for å leve og hjerneføde. Hjernen kan kun bruke karbohydrater så en liten mengde må du faktisk ha (ikke bekymre deg for å innta verken karbohydrater, protein eller fett. Vi trenger alle.). Tror du har godt av å ikke komplisere til mat ytterligere. Kcal in vs kcal ut og nok protein er det viktigste, det andre er detaljnivå. Er du veldig lav så er 49kg nok for deg, men er du høyere så må du vurdere om din idealvekt kanskje er litt høyere. En hvileforbrenning på 1200-1300 kcal er ikke uvanlig, min er på det samme. Går jeg 10 000 skritt i løpet av dagen uten å trene kommer jeg fort opp i 1800-1900 kcal så det kan hende din daglige kaloriforbrenning er høyere enn du tror. Evt anbefaler jeg å få inn litt mer lavterskel aktivitet (1 time gåtur kan gjøre en forskjell). Konklusjonen er at du kan slappe av, spise proteinrik mat samt all frukten du elsker. Ikke tenk så mye på dette fordi så lenge du ikke har alvorlige vektrelaterte helseproblemer så er disse smådetaljene helt irrelevante. Folk fokuserer for mye på smådetaljer fordi de vil heller at maten er problemet enn å innse at man må jobbe med sitt eget forhold og tankegang rundt mat. Endret 20. november 2021 av *blueberry* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå