AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #1 Skrevet 19. november 2021 Jeg har bare en baby, så kan ikke helt relatere enda. Spør fordi jeg er nysgjerrig og vil være forberedt! Jeg hører ofte fra venner og familie at de må komme seg hjem så ikke barnet sovner i bilen og lignende. Ofte er det bare en biltur på maks 10 minutter. Hva skjer om de sovner i 5 minutter på vei hjem om ettermiddagen? Er det virkelig sånn at hele natten blir ødelagt med 5-10 minutters søvn?😴 Anonymkode: 42f29...e66
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #2 Skrevet 19. november 2021 Jeg tenker at om barnet sovner pga en liten biltur, så skulle han/hun ha sovet/sovet mer på dagen. Må være forferdelig slitsomt for dem å være så trøtte halve dagen. Ja, så sovner ungen senere på kvelden da. Er et veldig norsk og sært fenomen at ungene på død og liv må være i seng kl sju. Hva skjedde med at de skal ha det bra i løpet av dagen? Er det virkelig så ille å tilbringe kveldene med egne barn som man ikke har sett i løpet av hele dagen? Anonymkode: 21b38...6f4 5
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #3 Skrevet 19. november 2021 To ting får barn til å sove: døgnrytme og søvntrykk. Mulig den korte 10-minuttersen reduserer søvntrykket nok til at leggingen blir vanskelig etterpå?🤷♀️ Anonymkode: 27e79...571 7
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #4 Skrevet 19. november 2021 Hvis vår får en liten powernap sent på ettermiddagen blant hun holde det gående i timesvis på kvelden i stedet for å sovne ved legging Anonymkode: 40172...384 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #5 Skrevet 19. november 2021 For vår to-åring går en ekstra dupp på 5-15 min helt fint og påvirker sjelden leggingen. Hører andre si at fem min kan forskyve legging fra 20-23, så kommer sikkert an på ungen som med så mye annet Anonymkode: 281bf...04d 6
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #6 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenker at om barnet sovner pga en liten biltur, så skulle han/hun ha sovet/sovet mer på dagen. Må være forferdelig slitsomt for dem å være så trøtte halve dagen. Ja, så sovner ungen senere på kvelden da. Er et veldig norsk og sært fenomen at ungene på død og liv må være i seng kl sju. Hva skjedde med at de skal ha det bra i løpet av dagen? Er det virkelig så ille å tilbringe kveldene med egne barn som man ikke har sett i løpet av hele dagen? Anonymkode: 21b38...6f4 Du snakker av uvitenhet skjønner jeg. Handler ikke om at ungen ikke er i seng til syv og at man synes det er ille å tilbringe tid med ungen på kvelden, altså hva tror du egentlig? 😅 men ungen sovner kanskje ikke før kl er 22 eller det som verre er og skal tidlig opp neste dag. Tror du det blir en god dag for barnet? Og som i tillegg, som min yngste om hun dupper av, er kjempegrinete når hun våkner igjen og da frem til hun omsider sovner alt for sent og er tilsvarende trøtt neste dag. Anonymkode: 6b98a...24b 27
Gjest 123 eller noe Skrevet 19. november 2021 #7 Skrevet 19. november 2021 Nå som han er blitt 3 er det ingen krise med 10-15 min dupp i bilen, men før kunne en 2min lur ødelegge hele leggingen og vi sleit med det 23 på kvelden.. alltid uten unntak. Nå legger han seg 2030 hver kveld og det passer fint for alle oss 3, ingen her vil opp 6 om morraen uansett 😀 sover han plutselig halvtime-time på dagen kan det være han ikke vil sovne før 21 eller litt senere, litt slitsomt men ingen krise 🙂
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #8 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tenker at om barnet sovner pga en liten biltur, så skulle han/hun ha sovet/sovet mer på dagen. Må være forferdelig slitsomt for dem å være så trøtte halve dagen. Ja, så sovner ungen senere på kvelden da. Er et veldig norsk og sært fenomen at ungene på død og liv må være i seng kl sju. Hva skjedde med at de skal ha det bra i løpet av dagen? Er det virkelig så ille å tilbringe kveldene med egne barn som man ikke har sett i løpet av hele dagen? Anonymkode: 21b38...6f4 Ungen sover ikke før 21/22 her ved en dupp i bilen, men våkner allikevel klokken 05;30, så det er for barnets del, ikke min egen. Eller så sovner barnet til vanlig tid, men er våken 2 timer på natta pga den duppen. Anonymkode: a623c...fa9 6
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #9 Skrevet 19. november 2021 Jeg hadde mer problemer med sånn soving da baby var under 1 år. Når hun f.eks sov 3 ganger om dagen og bare sov 30 min av gangen (som også er ganske lite) så var det irriterende hvis hun sovnet 5 min i bilen, for da tok hun den som den ene duppen og var grinete og ville ikke sove mer før neste dupp. Nå er hun 2 år og går greit om det skulle skje Anonymkode: 3157f...58c 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #10 Skrevet 19. november 2021 Mitt barn sovnet i bilen ved mer enn ti minutters kjøring frem til han var 10 år. Det var særlig ille på kjøring hjem fra barnehagen, klarte aldri å holde han våken da. Men det forstyrret ikke nattesøvnen hans, han sovnet som normalt ved 19 tiden. Anonymkode: b0d22...281 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #11 Skrevet 19. november 2021 Her blir det et problem med eldste barn. Det skjer ikke ofte nå mer, men mellom 1 og 2 år sovnet hun alltid i bilen om hun så nettopp hadde våknet etter en lang lur før vi dro, kjentes det som. Det skjedde en gang i sommer, da sov hun fra 15.30 til 16 på en biltur, og resultatet var at hun ikke sovnet for natten før over midnatt. Men da gjorde det ikke så mye fordi det var ferie. Det var en periode jeg satt i baksetet for å holde henne våken for å slippe masse surr med sen kveld eller mye våkentid på natt, og veldig trøtt barn i barnehagen dagen etter. Med yngste, som er 1,5 år nå har vi ikke trengt å tenke på det. Nå var det veldig begrenset hvor mye vi kjørte hjem fra steder da hun var baby da, pga. korona. Men nå kan hun sovne i bilen, bæres inn på badet for kveldsstell hvor hun våkner til litt og likevel sovne som en stein igjen etterpå. Hvis hun sovner i bilen før vanlig tid for lur på dagtid, er det nytteløst å få henne til å sove mer på dagtid da. Anonymkode: bca55...832
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #12 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tenker at om barnet sovner pga en liten biltur, så skulle han/hun ha sovet/sovet mer på dagen. Må være forferdelig slitsomt for dem å være så trøtte halve dagen. Ja, så sovner ungen senere på kvelden da. Er et veldig norsk og sært fenomen at ungene på død og liv må være i seng kl sju. Hva skjedde med at de skal ha det bra i løpet av dagen? Er det virkelig så ille å tilbringe kveldene med egne barn som man ikke har sett i løpet av hele dagen? Anonymkode: 21b38...6f4 Barna dine går ikke i barnehage forstår jeg. Siden du kan legge barnet senere enn kl 19 og fortsatt gi barnet nok timer søvn. Hadde jeg vært hjemmeværende sånn at barna mine kunne sove så lenge de ville, så hadde de naturligvis ikke trengt å legge seg kl 19 for å få nok timer på øyet. Google deg fram til en søvntabell, så finner du fort ut hvor mange timer søvn barn i ulike aldre trenger for optimal utvikling og normal funksjon på dagtid. Anonymkode: 11032...5e9 4
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #13 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har bare en baby, så kan ikke helt relatere enda. Spør fordi jeg er nysgjerrig og vil være forberedt! Jeg hører ofte fra venner og familie at de må komme seg hjem så ikke barnet sovner i bilen og lignende. Ofte er det bare en biltur på maks 10 minutter. Hva skjer om de sovner i 5 minutter på vei hjem om ettermiddagen? Er det virkelig sånn at hele natten blir ødelagt med 5-10 minutters søvn?😴 Anonymkode: 42f29...e66 Ikke hele natten. Noen barn, feks mitt, får ikke sove før 23 - 00 om hun får en supernap på 15 min etter kl 13. Og det er hvis jeg er heldig og klarer å vekke henne. Det tar gjerne en halvtime og påfølgende raserianfall. Sovner hun sent, skla hun også ha 12 timer, og det er tilnærmet umulig å vekke henne til barnehage feks. Og ja. Legger jeg henne til et tidspunkt som er passende for henne, tar det fort 1 time 2, for hun har lakenskrekk 😁 Anonymkode: a0ebb...f9b
Gjest Albbas Skrevet 19. november 2021 #14 Skrevet 19. november 2021 Med femåringen er det krise, han er våken lengre enn oss hvis han får en timeout. 🥴 Han har alltid vært en power napper. Toåringen har vi mer slingringsmonn på, hun har bedre sovehjerte.
Maleficenta Skrevet 19. november 2021 #15 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har bare en baby, så kan ikke helt relatere enda. Spør fordi jeg er nysgjerrig og vil være forberedt! Jeg hører ofte fra venner og familie at de må komme seg hjem så ikke barnet sovner i bilen og lignende. Ofte er det bare en biltur på maks 10 minutter. Hva skjer om de sovner i 5 minutter på vei hjem om ettermiddagen? Er det virkelig sånn at hele natten blir ødelagt med 5-10 minutters søvn?😴 Anonymkode: 42f29...e66 ikke hos mini her. er det derimot en times kjøretur...men vi hadde det priblemet før at han ikke sovna uten kjøretur så da var trikset å kjøre hjem når det var leggetid, for da sovna han i bilen, sov når vi tok han ut av bilen, så vi la han da i sengs og han sov hele natta igjennom
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #16 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Barna dine går ikke i barnehage forstår jeg. Siden du kan legge barnet senere enn kl 19 og fortsatt gi barnet nok timer søvn. Hadde jeg vært hjemmeværende sånn at barna mine kunne sove så lenge de ville, så hadde de naturligvis ikke trengt å legge seg kl 19 for å få nok timer på øyet. Google deg fram til en søvntabell, så finner du fort ut hvor mange timer søvn barn i ulike aldre trenger for optimal utvikling og normal funksjon på dagtid. Anonymkode: 11032...5e9 Drøy påstand. Nå har jeg googlet søvntabell, og der står det 12 timer for 2-åring, og at man skal legge til samme tid hver dag. Så da får jo ungen nok søvn når han sover fra 20-8? Funker jo helt greit med den døgnrytmen når man bor nærme jobb og barnehage og har fleksitid. Anonymkode: d711e...296
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #17 Skrevet 19. november 2021 45 minutter siden, AnonymBruker said: Drøy påstand. Nå har jeg googlet søvntabell, og der står det 12 timer for 2-åring, og at man skal legge til samme tid hver dag. Så da får jo ungen nok søvn når han sover fra 20-8? Funker jo helt greit med den døgnrytmen når man bor nærme jobb og barnehage og har fleksitid. Anonymkode: d711e...296 Der var det mye hvis. Det er ikke alle som både har fleksitid, bor nærme barnehage og bor nærme jobb... Om ungen sovner kl 20 en dag er ikke det krise - det er verre når de ikke sovner før 22-23-00, som er vanlig her i huset hvis søvnen blir forstyrret. Da er det kjipt å prøve å dra en sur treåring i barnehagen dagen etterpå :(. Anonymkode: 40172...384 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #18 Skrevet 20. november 2021 Her handler det mer om at barnet blir veldig grinete og kranglete. Barnet er 16 mnd, og reelt sett synes jeg det er helt okei at han sovner i bilen. Dilemmaet da er at jeg må ta han med i min seng og ligge der muse stille til han våkner - hvis jeg legger han i fra meg, våkner han og er lys våken - og ekstremt sur resten av dagen. Han må ha 1-2 timer søvn på dagen, så de dagene jeg selv har lite å gå på - så velger jeg heller å kjøre en tur den timen han skal sove.. enn å risikere å måtte høre på en stakkars som er veldig misfornøyd resten av dagen. Mulig jeg er kald som mamma slik sett, men det er ikke hver dag jeg har kapasitet til slik surv - selv om jeg har valgt å bli mamma.. på eftan der imot, hvis han sovner i bilen i 3-10 minutter for eksempel kl 18:30? Da kan du banne på at han våkner når bilen stopper, og så skal alt utforskes og testes til kl nærmer seg 23-24. med et ekstremt aktivitetsnivå. får han ikke den normale duppen sin på dagen, sover han også veldig urolig natten etterpå. Da kan han gjerne våkne 5-6 ganger, og ha mer mareritt. Slik ellers, når han får den normale duppen sin, kan han sovne kl 20 og våkne mellom 8-9 dagen etter - uavbrutt. så ja, det er faktisk litt blanda følelser med å la barnet sovne i bilen på en strekke som varer 5-10 min. Verst på eftan/kvelden. Døgnrytmen til mitt barn BLIR helt ødelagt, og humøret er enda verre. Og jeg kan forsåvidt kjenne meg igjen. Er ikke så forbanna fornøyd når jeg ikke har fått søvna mi jeg heller🤪🤣 Anonymkode: 865ed...dc7
Gjest 123 eller noe Skrevet 20. november 2021 #19 Skrevet 20. november 2021 (endret) AnonymBruker skrev (11 timer siden): Barna dine går ikke i barnehage forstår jeg. Siden du kan legge barnet senere enn kl 19 og fortsatt gi barnet nok timer søvn. Hadde jeg vært hjemmeværende sånn at barna mine kunne sove så lenge de ville, så hadde de naturligvis ikke trengt å legge seg kl 19 for å få nok timer på øyet. Google deg fram til en søvntabell, så finner du fort ut hvor mange timer søvn barn i ulike aldre trenger for optimal utvikling og normal funksjon på dagtid. Anonymkode: 11032...5e9 Det er ikke alle som leverer når barnehagen åpner... det er ikke alle som er hjemmeværende selv om de ikke begynner klokka 8 om morgenen på jobb Endret 20. november 2021 av 123 eller noe
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #20 Skrevet 20. november 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Der var det mye hvis. Det er ikke alle som både har fleksitid, bor nærme barnehage og bor nærme jobb... Om ungen sovner kl 20 en dag er ikke det krise - det er verre når de ikke sovner før 22-23-00, som er vanlig her i huset hvis søvnen blir forstyrret. Da er det kjipt å prøve å dra en sur treåring i barnehagen dagen etterpå :(. Anonymkode: 40172...384 Jeg vet. Bare svarte den som sa at ungene ikke fikk nok søvn om de legges senere enn 19. Og at man ikke kunne ha barnehagebarn om man var uenig. Anonymkode: d711e...296
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå