Gå til innhold

Barnehager som stenger kl. 14 på onsdag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er sikkert flere foreldre som er i en av de barnehagene som skal stenge kl. 14 på onsdag. Er det virkelig lov å gjøre det for å markere at de er imot regjeringens forslag til kutt i tilskudd til de private barnehagene? 

Anonymkode: de078...2e9

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det har lov å gå ut i streik.

Anonymkode: 2bd12...2b8

• Liker 24
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi er sikkert flere foreldre som er i en av de barnehagene som skal stenge kl. 14 på onsdag. Er det virkelig lov å gjøre det for å markere at de er imot regjeringens forslag til kutt i tilskudd til de private barnehagene? 

Ja

Anonymkode: d4a69...4fc

• Liker 3
Skrevet

Ja, streik er helt lovlig og noe som bør støttes. Vår stenger også 14. Det er to timer før vi vanligvis henter. 

Anonymkode: 2c481...68a

• Liker 21
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det har lov å gå ut i streik.

Anonymkode: 2bd12...2b8

Men er det streik? Jeg oppfattet det ikke som om det er de ansatte som streiker, men ledelsen som har bestemt at de skal stenge. Mulig jeg tar feil?

• Liker 8
Skrevet

Det er for barnas beste at de streiker.

Anonymkode: 42e7e...731

• Liker 16
Skrevet
Sago skrev (4 minutter siden):

Men er det streik? Jeg oppfattet det ikke som om det er de ansatte som streiker, men ledelsen som har bestemt at de skal stenge. Mulig jeg tar feil?

Er vel det som kalles politisk streik.

• Liker 13
Skrevet
Sago skrev (4 minutter siden):

Ts 

Det er dette jeg også fikk inntrykk av! 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Spørsmålet var ikke om dette var bra eller ikke, men om det var lovlig.

Her https://www.utdanningsnytt.no/pbl-politikk-private-barnehager/pbl-ber-over-2000-barnehager-stenge-for-a-protestere-mot-kutt-i-tilskudd/303345 står det litt om aksjonen, og det ser ut som om det ikke er en vanlig streik (initiert av de ansatte), mer en lockout fra arbeidsgiverne. Jeg er ikke nok inni arbeidsrett til å vite om det er lovlig eller ikke.

Endret av Sago
Feil link
  • Liker 5
Skrevet
Sago skrev (6 minutter siden):

De ansatte skal delta i en protest og dermed må ledelsen stenge barnehagen. 

Jeg støtter det fullt ut. 

Anonymkode: b54a8...75f

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De ansatte skal delta i en protest og dermed må ledelsen stenge barnehagen. 

Jeg støtter det fullt ut. 

Men det er jo ledelsen som organiserer det.

• Liker 2
Skrevet
Sago skrev (Akkurat nå):

Men det er jo ledelsen som organiserer det.

Er det? De ansatte går jo glipp av pensjonssparing bl.a. 

• Liker 1
Skrevet

Gud forby om ansatte i barnehagesektoren skal bruke de få virkemidlene de har en gang hvert jubelår, sånn at det oppleves som litt problematisk for noen foreldre. 

Beklager altså, men her burde virkelig ALLE foreldre støtte barnehagene helt uforbeholdent, for det er for barnas beste vi gjør dette her. Det forstår foreldre som bryr seg om kvalitet på tilbudet barna deres har. De som kun er glad for å ha et sted å levere ungen, bryr seg mest om at det er ubekvemt for dem selv. 

Løft blikket bittelitt fra egen navle, og forstå at dette er langt på overtid, og må tas på alvor nå.

Anonymkode: ad244...698

• Liker 38
Skrevet

Burde kanskje spytte inn igjen utbyttet de har tatt ut av overskuddet de siste årene da 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 917e6...ca6

• Liker 23
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det? De ansatte går jo glipp av pensjonssparing bl.a. 

Jo, men aksjonen er det PBL som står bak. Kuttene betyr heller ikke at de ansatta får mindre til pensjon, men myndlighetene mener at barnehagene har fått mer i tilskudd til pensjon enn de faktisk har brukt. Derfor kuttes det.

Jeg skal ikke mene noe om dette er riktig eller ikke, barnehagesektoren generelt (inkludert de kommunale) burde generelt få mer penger og flere ansatte. Men dette er altså ikke en streik, men en aksjon fra arbeidsgiverne (ledet av PLB).

Anonymkode: c8041...d14

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, men aksjonen er det PBL som står bak. Kuttene betyr heller ikke at de ansatta får mindre til pensjon, men myndlighetene mener at barnehagene har fått mer i tilskudd til pensjon enn de faktisk har brukt. Derfor kuttes det.

Jeg skal ikke mene noe om dette er riktig eller ikke, barnehagesektoren generelt (inkludert de kommunale) burde generelt få mer penger og flere ansatte. Men dette er altså ikke en streik, men en aksjon fra arbeidsgiverne (ledet av PLB).

Anonymkode: c8041...d14

Dette var meg, jeg skulle ikke ha vært anonym

Skrevet

Hvor var PBL under verste covid krisen, eller da det ble kjempet om bemanningsnorm?

Da sitter ledelsen på gjerdet, men så fort det dreier seg om utbytte, og de som står bak aksjonen er de som nå kan ta ut litt mindre utbytte, og få litt mindre profitt på å drive barnehager (som forøvrig på lik linje med skole ski vært profittfritt) skal det markeres... på bekostning av foreldrene. 

Smakløst!

Glad barna mine er i en kommunal barnehage. Håper de ansatte får betalt som vanlig, og foreldrene får tilbake for tiden de ikke får benyttet. 

Anonymkode: eb4c1...f72

• Liker 14
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er for barnas beste at de streiker.

Anonymkode: 42e7e...731

Jeg trodde det var så eierne skulle tjene mest mulig penger jeg? Det er nemlig det som er det endelige formålet for mange av de private barnehagene..

Anonymkode: 762a0...d3a

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvor var PBL under verste covid krisen, eller da det ble kjempet om bemanningsnorm?

Da sitter ledelsen på gjerdet, men så fort det dreier seg om utbytte, og de som står bak aksjonen er de som nå kan ta ut litt mindre utbytte, og få litt mindre profitt på å drive barnehager (som forøvrig på lik linje med skole ski vært profittfritt) skal det markeres... på bekostning av foreldrene. 

Smakløst!

Glad barna mine er i en kommunal barnehage. Håper de ansatte får betalt som vanlig, og foreldrene får tilbake for tiden de ikke får benyttet. 

Anonymkode: eb4c1...f72

Å jeg er glad mine er i private 

Anonymkode: d4a69...4fc

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gud forby om ansatte i barnehagesektoren skal bruke de få virkemidlene de har en gang hvert jubelår, sånn at det oppleves som litt problematisk for noen foreldre. 

Beklager altså, men her burde virkelig ALLE foreldre støtte barnehagene helt uforbeholdent, for det er for barnas beste vi gjør dette her. Det forstår foreldre som bryr seg om kvalitet på tilbudet barna deres har. De som kun er glad for å ha et sted å levere ungen, bryr seg mest om at det er ubekvemt for dem selv. 

Løft blikket bittelitt fra egen navle, og forstå at dette er langt på overtid, og må tas på alvor nå.

Anonymkode: ad244...698

Dette kan dere for selv. Det er slik det går når eierne tar ut millionfortjeneste. 

Barnas beste er bare bullshit. Eiernes lommer er med rett. 

Anonymkode: 319da...afa

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...