Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer er lærling no.

Det er ikkje særlig bra betalt- for å sei det enkelt.

Lurer på om det er vanlig at lærlingar får stipend eg?

Og kor mykje- evt?

Vi har et barn og felles huslån.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk ca 40000 i stipend i året. Hadde i tillegg litt lån.

Skrevet
Jeg fikk ca 40000 i stipend i året. Hadde i tillegg litt lån.

Det er jo flott då!

Då er det håp for oss ;)

Skrevet

kjæresten min søkte nettopp, fikk avslag om grunnstipend fordi han hadde for høy lærlinglønn. han fikk heller ikke borteboerstipend, siden han ikke har noen spesiell grunn til å ikke bo hjemme hos foreldrene.

står mer om alt dette på lånekassen da.

Skrevet

Jeg fikk ikke stipend som lærling... Søkte ikke på lån, da jeg klarte meg likevel.

Skrevet
kjæresten min søkte nettopp, fikk avslag om grunnstipend fordi han hadde for høy lærlinglønn. han fikk heller ikke borteboerstipend, siden han ikke har noen spesiell grunn til å ikke bo hjemme hos foreldrene.

står mer om alt dette på lånekassen da.

Bor han nær foreldrene? For det har jo og noe å si. Jeg har heller ikke spesiell grunn for ikke å bo hjemme, men jeg bor ca 3,5 timer fra foreldrene mine. Jeg fikk heller ikke grunnstipend da. Bare bostipend, det som tidligere var borteboerstipend.

Skrevet

Ja, rundt 3000 i måneden.

Men du kan ikke tjene mer enn 100.000 på et år, da vil det bli gjort om til lån.

Skrevet

Hvis avstanden mellom hjem og arbeidssted er stor nok får lærlinger bostipend.

Lærlinger kan også søke om lån og grunnstipend, men må være obs på at støtten reduseres fra første krone for lærlinger. Andre kan tjene 5000 i mnd før det har innvirkning på støtten.

Skrevet

Det stemmer ikke.. Jeg hadde 14000 i mnd som lærling og fikk likevel fullt stipend..

Skrevet
Det stemmer ikke.. Jeg hadde 14000 i mnd som lærling og fikk likevel fullt stipend..

Du fikk fullt bostipend Iselilja. det blir ikke redusert.

Resten av støtten reduseres fra første krone. Derfor får ikke min datter som er lærling mer enn bostipendet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...