Gå til innhold

Normalt å være så sliten av kombinasjonen jobb og familieliv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

..at du føler du må bruke all energi på å klare å komme deg på jobb? 

Jeg jobber med kundesupport og sitter i et åpent kontorlandskap. Her er det mye støy i form av prating og «kakling» fra snakkesalige kollegaer. Jeg står opp kl.05:00 og jobber fra kl.07:00 til 14:30. Koronatiden med hjemmekontor var fantastisk, fikk en helt annen ro og konsentrasjon. Men nå er det tilbake til kontoret. Det er mas gjennom hele arbeidsdagen. Vi får heller ikke lov å spise lunsj på kontorplassen. Da kommer sjefen bort med en gang og minner om at lunsjen skal inntas sammen med kollegaer for å være sosial. Vi får utenom lunsj anledning til å gå en 10 minutters tur 2 ganger daglig. Men det er ikke lov å gå alene, kun med kollegaer. 

Dette med å aldri ha ett eneste pusterom alene i løpet av arbeidsdagen sliter meg fullstendig ut. Jeg har to små barn og når jeg kommer hjem fra jobb er jeg totalt utslitt, uten overskudd til noe som helst. Men da venter jo jobb nr.2 med middagslaging, klesvask og andre oppgaver. Legger meg kl.20:30-21 hver kveld for å makte jobben.
Er dette normalt fir dere andre med små barn og 100% stilling? Jeg har aldri følt det slik før i andre jobber jeg har hatt. Men da hadde jeg heller ikke barn.

Anonymkode: 6d22d...370

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi får heller ikke lov å spise lunsj på kontorplassen. Da kommer sjefen bort med en gang og minner om at lunsjen skal inntas sammen med kollegaer for å være sosial. Vi får utenom lunsj anledning til å gå en 10 minutters tur 2 ganger daglig. Men det er ikke lov å gå alene, kun med kollegaer. 

Dette høres temmelig lovstridig ut.

• Liker 31
Skrevet

Normalt for meg! Jeg er sykepleier på en travel avdeling. 3 pauser ila dagen høres magisk ut da, kanskje du bare må venne deg til å jobbe på nytt. Jeg har lunsjpause ca tre dager i uken, ellers blir det et knekkebrød mens jeg gjør kontorarbeid. Helt utslitt av livet. 

Anonymkode: 04c2b...98a

• Liker 5
Skrevet

For et styr de holder med folk! De har ikke lært noe av denne koronatiden.... uff... 

Det høres ikke rart ut at du blir sliten når dere blir overvåket og ikke får 1 minutt til å trekke dere tilbake. 

Bytt jobb! Det er mange jobber ledig nå, og det kan jo være en jobb der du har større mulighet til hjemmekontor noen dager og mer fleksibilitet. Dette hadde jeg orket TS - om jeg var deg. 

• Liker 15
Skrevet
Fufu skrev (5 minutter siden):

Dette høres temmelig lovstridig ut.

Tror det kommer av at vi har betalt lunsj. Da mener sjefen at han har rett til å legge føring på hvordan lunsj skal avvikles. Skal sies at det kun er de dagene jeg har migrene og/eller er helt «kokt i toppen» at jeg har blitt sittende ved plassen min. Synes det er fint å kunne lese avisen på nettet eller høre noe musikk når jeg er så sliten.

ts

• Liker 1
Skrevet
Mooza skrev (5 minutter siden):

For et styr de holder med folk! De har ikke lært noe av denne koronatiden.... uff... 

Det høres ikke rart ut at du blir sliten når dere blir overvåket og ikke får 1 minutt til å trekke dere tilbake. 

Bytt jobb! Det er mange jobber ledig nå, og det kan jo være en jobb der du har større mulighet til hjemmekontor noen dager og mer fleksibilitet. Dette hadde jeg orket TS - om jeg var deg. 

Skal prøve å bytte jobb. Er bare så synd at jeg faktisk elsker selve jobben og oppgavene. Er kun arbeidsforholdene som ødelegger.

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror det kommer av at vi har betalt lunsj. Da mener sjefen at han har rett til å legge føring på hvordan lunsj skal avvikles. Skal sies at det kun er de dagene jeg har migrene og/eller er helt «kokt i toppen» at jeg har blitt sittende ved plassen min. Synes det er fint å kunne lese avisen på nettet eller høre noe musikk når jeg er så sliten.

ts

Betalt lunsj betyr kun at du ikke kan forlate arbeidsplassen og/eller kan forstyrres.

Handler ikke om at du må sosialisere mens du spiser.

• Liker 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Normalt for meg! Jeg er sykepleier på en travel avdeling. 3 pauser ila dagen høres magisk ut da, kanskje du bare må venne deg til å jobbe på nytt. Jeg har lunsjpause ca tre dager i uken, ellers blir det et knekkebrød mens jeg gjør kontorarbeid. Helt utslitt av livet. 

Uff ja, sykepleiere har det så grusomt på jobb :ironi:

Anonymkode: 16e7a...b66

• Liker 6
Skrevet

Kanskje noen du kan be om å være barnevakt? Var i lignende situasjon en lang periode før jeg fikk min 17årige lillesøster til å sitte barnevakt en eller to hele lørdager hver måned og noen søndager. Hun fikk lommepenger og jeg fikk lange turer alene i skog og fjell for å "nullstille systemet". Gull verdt. Folk har forskjellig behov for egentid og det burde alle sjefer og samboere vite.

Anonymkode: 98dea...299

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er litt annerledes å sitte på kontor med kundesupport enn å være i aktiv jobb hele tiden. Har jobbet både på kontor, i kundesupport og som veterinær, og når man løper rundt blir man mindre sliten i hodet. Man har gjerne 12 timers dager som veterinær.(Og ja jeg skrev også journaler i lunsjen, men stirret ikke på en skjerm hele dagen).

Anonymkode: ebd76...48b

• Liker 1
Skrevet

Kjenner meg igjen.

Jobber 100% i psykiatrien, og det blir mye uro og støy i løpet av dagen. Pausene er sammen med kollegaer stort sett. 

Har også en mann som jobber offshore, så er i perioder alene med ansvarer for en 2 åring + hund.

Det som hjelper meg er at jeg går noen lange vakter i måneden (14 timer, har da barnepass) som gjør at jeg av og til har litt fri i ukene. Legger meg sjeldent senere enn 22, men er sliten likevel! Barnet skal opp kl 05-06 uansett om det er helg eller hverdag😴

Anonymkode: c0aa9...e41

• Liker 1
Skrevet

Normalt ja😃 Men man må ikke ha det sånn🤷‍♀️. Spørs hva du er villig til å ofre. 

Anonymkode: f595c...0c7

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Normalt ja😃 Men man må ikke ha det sånn🤷‍♀️. Spørs hva du er villig til å ofre. 

Anonymkode: f595c...0c7

Har vurdert å redusere til 80 % stilling men har egentlig ikke råd til det. Penger er imidlertid ikke alt.

ts

Skrevet

Kjenner meg igjen. Kontaktlærer i første klasse, og mor til en 3 og 4åring.  I dag ble det wienerpølser til middag. Legger meg sammen med ungene om en halvtime. Husarbeid får jeg ta i morgen. Er helt skutt! 

Anonymkode: 1bfb6...e59

Skrevet

Tviler på sjefen kan tvinge deg til å ta pause sammen med de andre. 

Jeg står opp kvart på seks hver dag og er på jobb til rundt fire-halv fem. Vi rekker aldri å ha pause og det er sjelden jeg rekker å spise på jobb. Jeg har vel og merke ikke barn, men jeg tror rett og slett noen tåler mer enn andre. At noen har mer stamina rett og slett. 

Anonymkode: a7786...790

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har vurdert å redusere til 80 % stilling men har egentlig ikke råd til det. Penger er imidlertid ikke alt.

ts

Tenker det er arbeidssituasjonen som utgjør endel her.

Åpent landskap med kundesupport (på telefon?) er veldig slitsomt støymessig.

Det er veldig forskjell på dette og det å kunne skjerme seg mer for lyd hele tiden, for eksempel skriftlig arbeid med mulighet til å ha ørepropper iblant. 

Anonymkode: b0d9d...77c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tviler på sjefen kan tvinge deg til å ta pause sammen med de andre. 

Jeg står opp kvart på seks hver dag og er på jobb til rundt fire-halv fem. Vi rekker aldri å ha pause og det er sjelden jeg rekker å spise på jobb. Jeg har vel og merke ikke barn, men jeg tror rett og slett noen tåler mer enn andre. At noen har mer stamina rett og slett. 

Anonymkode: a7786...790

Det er enorm forskjell på barn/ikke barn. Har prøvd begge deler i arbeidslivet, og unger krever et sinnsykt tempo og langt mer logistikk/husarbeid/støy osv. Nattevåk, blabla. Sykt barn og trallala. 

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Tenker det er arbeidssituasjonen som utgjør endel her.

Åpent landskap med kundesupport (på telefon?) er veldig slitsomt støymessig.

Det er veldig forskjell på dette og det å kunne skjerme seg mer for lyd hele tiden, for eksempel skriftlig arbeid med mulighet til å ha ørepropper iblant. 

Som nevnt føltes det mye lettere før jeg fikk barn. Da hadde jeg jo ettermiddagen og kvelden til å hvile eller gjøre hva jeg ville. Nesten helt ubegrenset med egentid. Nå er jeg sjelden ferdig med husarbeid og andre ting som må ordnes før klokka er 18. Deretter skal ungene legges, og dette kan ta opptil 2 timer. Den eldste våkner ofte på natta så sjelden vi får en natts sammenhengende søvn. 

ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kjenner meg igjen. Kontaktlærer i første klasse, og mor til en 3 og 4åring.  I dag ble det wienerpølser til middag. Legger meg sammen med ungene om en halvtime. Husarbeid får jeg ta i morgen. Er helt skutt! 

Anonymkode: 1bfb6...e59

Kjenner meg igjen😒 Lærer på 4.trinn her og mamma til en 1 åring. Jeg er også helt ferdig etter en vanlig arbeidsdag 

Anonymkode: e9c4d...215

• Liker 2
Skrevet

Kan du ikke jobbe deltid? Kutte ut i luksusvarer og heller prioritere en dag eller to hvor du enten får gjort husarbeid og matlaging, eller rett og slett bare slappe av med tur og hobbier?

Anonymkode: 3cfe0...c4a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...