Gå til innhold

180.no og deres sleipe salgstriks

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her om dagen ble jeg oppringt av en selger fra 180.no. Tilbudet hørtes lukrativt ut. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke husker stort fra samtalen, men jeg er helt sikker på at jeg ble villedet. Jeg har bedt om å få høre lydopptaket, men fikk beskjed om at det ikke var mulig. Hadde jeg vært i Oslo, hadde det derimot vært mulig (usikker på om det er sant, for han kunne ikke gjengi noe av det jeg hadde sagt. Han sa bare at jeg hadde takket ja til en avtale).

Uansett, jeg forsto det slik at en avtale ble inngått når jeg enten skriftlig avtalte det eller betalte en faktura. Jeg fikk i hvert fall ikke bekreftet at jeg per telefon hadde inngått en avtale. Det er i så fall det selgeren mener jeg har gjort. Jeg fikk aldri beskjed om at når vi la på, så ble ordren iverksatt uten mulighet for å trekke den tilbake. Jeg vet at firmaer ikke har angrerett, men jeg angrer meg jo ikke, jeg ønsker ikke å inngå en avtale. Jeg fikk lettere sjokk da jeg fikk ordrebekreftelse per e-post der det står at avtalen er bindende. Jeg ringte tilbake og sa at jeg ikke ønsket noe inngåelse av en avtale med 180.no. Jeg fikk beskjed om at avtalen var iverksatt, og ikke mulig å trekke tilbake. Den måtte løpe av seg selv i 6 måneder. 

Jeg ba om å få snakke med noen andre i 180.no, men han sa de ikke kunne gjøre noe. Selgeren er nemlig sin egen sjef, og det var ingenting han kunne gjøre for å fjerne ordren.

Jeg har foreløpig ikke fått faktura, og Lindorff (som jeg skal få faktura fra) har ikke noen ordre eller faktura på meg, men jeg kunne ringe tilbake over helgen for å høre. 

Mitt spørsmål er: Hvordan i helvete kommer jeg meg ut av dette? 

Jeg har lest at noen har sendt mail til 180.no der de bestrider avtalen, og så har det løst seg. Dette funket ikke for meg. 

Noen har sendt mail til Lindorff, og forklart at de har blitt svindlet, så har fakturaen blitt slettet. Jeg vet ikke om dette vil fungere for meg, for jeg har ikke fått noe faktura enda.

Andre har kontaktet andre i 180.no, og fått hjelp av noen andre til å annullere ordren. Dette har ikke jeg lyktes med. 

Noen som kan gi meg råd?

Anonymkode: 0fbd3...da9

Skrevet

Om samtalen skal bli tatt opp så må de spesifikt spørre deg i samtalen om du samtykker til dette. Om du ikke gjorde det så har de ikke samtalen på bånd. Be om dokumentasjon på aksept av avtalen, er punkt 1.

180.no er sleipe, og har latterlig mange klager på seg. Mitt råd om noen blir oppringt av de er å si klart å tydelig "NEI TAKK", og legg på. Kommer det noe som helst i ettertid på SMS, mail eller per post, så send skriftlig innsigelse. Bestrid denne, når den blir avslått, så har man i det minste dokumentasjon som man kan ta med videre.

Anonymkode: f72cb...5ed

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om samtalen skal bli tatt opp så må de spesifikt spørre deg i samtalen om du samtykker til dette. Om du ikke gjorde det så har de ikke samtalen på bånd. Be om dokumentasjon på aksept av avtalen, er punkt 1.

180.no er sleipe, og har latterlig mange klager på seg. Mitt råd om noen blir oppringt av de er å si klart å tydelig "NEI TAKK", og legg på. Kommer det noe som helst i ettertid på SMS, mail eller per post, så send skriftlig innsigelse. Bestrid denne, når den blir avslått, så har man i det minste dokumentasjon som man kan ta med videre.

Anonymkode: f72cb...5ed

TS her:

Da lyver jo 180.no, for de mener de har meg på samtale. Men da er saken grei. Da har de ingen dokumentasjon på noe aksept. Det viser jo bare hvor sleipe de her. 

Jeg var jo naiv, for jeg trodde først han bare ville være hyggelig, og gjøre bedriften min tilgjengelig. Mot slutten av samtalen kom det frem at det kostet penger, og det var da jeg ante ugler i mosen, og ble usikker. Jeg følte uansett aldri at jeg per telefon inngikk en bindende avtale. 

En annen ting jeg stusser på er at det ikke finnes noen ledere i 180.no. Det må jo være noen overordnede der?!

Skrevet (endret)

Hvis du er selvstendig næringsdrivende så må du aldri takke ja til noen over telefon, aldri! De tar opp samtalen i det du sier ja, og da er du bundet til avtalen. Ferdig. Som privatperson er de pliktet sende deg avtalen skriftlig før endelig aksept, men som enkeltmannsforetak har du ikke et slikt vern.

Du sitter godt i saksa når du har sagt ja. En selger kan ta hemmelige opptak av telefonsamtalen så lenge parten (selgeren) som tar opptaket er med i samtalen, og dette kan også brukes som bevis i en rettssak så lenge det ikke er utilbørlig. Det er ikke straffbart å ta hemmelige opptak, men det kan være straffbart avhengig av hva du bruker opptaket til. Det er desverre mange som ikke vet dette. Mer om dette her: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/lydopptak/

Så uansett hva du får høre om gode tilbud eller tilbud om mer informasjon, så må du si nei og legge på. Ikke bruk tid på å snakke med en selger. Ikke si noe som høres positivt ut eller eller som kan høres ut som ja eller et aksept. Bare si nei, og legg på. De er dem som er frekk og forsøker å lure deg, så du trenger ikke å være høflig. 

Du har ingen vern, nada, niks. Hvis du forsøker bestride noe så sier de bare at de har opptak av at du har sagt ja. De har "mistet" den delen om at det var snakk om mer informasjon eller noe tilleggsinformasjon som tydeliggjorde at du ikke svar interessert. De vet bare at du sa "ja".

Som enkeltpersonsforetak burde du ikke oppgi telefonnumre til Breg, du kan ikke reservere deg for noe som helst og de vil ringe deg, spesielt om du er nyetablert. Har du gitt dem nummeret så fjern det! Det er typisk søkesider uten verdi som 180.no, telefonabonnement eller annet... Mange høres troverdige ut og forsøker lure naive personer... Og mange blir vel lurt.

Endret av Pachka Sigaret
  • Liker 2
Skrevet

Takk for langt og godt svar! 

Jeg sa ikke ja til å inngå en avtale. Jeg sa ja til å få mer informasjon. Selger sa heller aldri noe om en bindende avtale, så vi får se hvor langt dette går. Jeg bestrider i hvert fall den påståtte avtalen, og jeg kommer til å bestride en eventuelt faktura eller et evt. krav som kommer. Jeg har nemlig aldri takket ja til en avtale. 

Jeg ser du skriver at jeg har null vern, men jeg kommer til å dra denne helt til retten om jeg må, for jeg kommer ikke til akseptere det 180.no holder på med. 

Jeg har vært naiv, og burde ikke trodd godt om 180.no da selger ringte. Utrolig sleipt, og utrolig at de får lov å holde på slik de gjør. 

Skrevet

Det skulle bare mangle! 

Hvis du er helt sikker på at du aldri har takket ja til avtalen så kan du gjøre deg selv så vrang og så sta som mulig! Du trenger ikke å ta dette som en lekse og akseptere det hvis du ikke vil, for har du krefter og evner til å bestride det så er det bare å dra det helt ut og så langt som mulig. 

Da må du stå fast ved at du aldri har inngått en avtale, og bestride fakturaen de har sendt deg. Siden de likevel sier at du har inngått en avtale, så krever du å få en bekreftelse på at du har takket ja til denne avtalen. Klarer ikke 180.no å fremskaffe noen rettslig bindende bevis på at du faktisk takket ja, så skal du heller ikke betale fakturaen.

Hvis de ikke gir deg noe konkret som viser at du faktisk har bestilt det, og de nekter å trekke tilbake fakturaen - så skal du komme med en innsigelse til dem hvor du bestrider kravet, og dette må gjøres skriftlig (e-poster, osv) slik at du har dokumentasjon du kan vise til senere. Er det en god klage så kan du få stoppet kravet fra å drives inn gjennom ordinær inkasso. Det er her det er mulig at de gir seg, for de har som regel ikke ønske om å dra saken videre inn til forliksrådet i kommunen motparten befinner seg, spesielt ikke for småpenger som f.eks. 7000 kr.

Ulempen er at hvis du ikke får stoppet kravet så må du selvfølgelig betale kostnadene assosiert med det, men hvis de ikke kan bevise at du har inngått en avtale så er ikke klagen din grunnløs.

• Liker 3
Skrevet

Takk! Gode ord.

Jeg har sikkert sagt ja på et eller annet tidspunkt i telefonsamtalen, men jeg takket aldri ja til en bindende avtale. Det er jeg helt sikker på. Jeg føler meg urettferdig behandlet, bedrift eller ikke. Jeg er nyoppstartet, og gjør dette kun som hobby (men har et enkeltpersonsforetak for å gjøre det ryddig). Ikke sikkert dette hjelper i en rett, men selgeren oppførte seg uprofesjonell og villedende. 

Jeg kommer til å bestride fakturaen som blir sendt meg, og jeg har allerede bedt om en bekreftelse på at jeg har takket ja til en avtale. På telefon fikk jeg beskjed av selgeren at dette ikke var mulig, siden jeg var i en helt annen by enn han var. 

Ordren er på 2100 + moms, så blir vel 2650,-. 

Jeg er 99% sikker på at de ikke kan bevise at jeg har har sagt ja til en avtale, men i en rett vet jeg ikke hva som legges til grunn. Kanskje jeg burde forstått noe som jeg åpenbart ikke forsto da jeg snakket i telefonen. Jeg skjønner at bedrift ikke har angrerett (det skjønte jeg i etterkant), men jeg sendte mail om at jeg ikke ønsket noe produkt samme dag som jeg snakket med 180.no, så jeg har ikke akkurat benyttet meg av noe produkt. At 180.no er så vrange at de ikke kan fjerne ordren beviser bare hvor villedende og uetisk de arbeider.

At 180.no får lov å holde på skjønner jeg ikke!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk! Gode ord.

Jeg har sikkert sagt ja på et eller annet tidspunkt i telefonsamtalen, men jeg takket aldri ja til en bindende avtale. Det er jeg helt sikker på. Jeg føler meg urettferdig behandlet, bedrift eller ikke. Jeg er nyoppstartet, og gjør dette kun som hobby (men har et enkeltpersonsforetak for å gjøre det ryddig). Ikke sikkert dette hjelper i en rett, men selgeren oppførte seg uprofesjonell og villedende. 

Jeg kommer til å bestride fakturaen som blir sendt meg, og jeg har allerede bedt om en bekreftelse på at jeg har takket ja til en avtale. På telefon fikk jeg beskjed av selgeren at dette ikke var mulig, siden jeg var i en helt annen by enn han var. 

Ordren er på 2100 + moms, så blir vel 2650,-. 

Jeg er 99% sikker på at de ikke kan bevise at jeg har har sagt ja til en avtale, men i en rett vet jeg ikke hva som legges til grunn. Kanskje jeg burde forstått noe som jeg åpenbart ikke forsto da jeg snakket i telefonen. Jeg skjønner at bedrift ikke har angrerett (det skjønte jeg i etterkant), men jeg sendte mail om at jeg ikke ønsket noe produkt samme dag som jeg snakket med 180.no, så jeg har ikke akkurat benyttet meg av noe produkt. At 180.no er så vrange at de ikke kan fjerne ordren beviser bare hvor villedende og uetisk de arbeider.

At 180.no får lov å holde på skjønner jeg ikke!

Maken til bullshit! 🤣 Om han kommer med den der igjen får du fortelle ham at et minstekrav for noen som driver i hans bransje er at de befinner seg i samme århundre som oss andre. 

Anonymkode: e27dc...735

• Liker 1
Skrevet

Greit nok at du ikkle har angrerett, men en angrerett gjelder jo uansett bare en avtale som faktisk er inngått.

Husk å hold alt skriftlig. Du må bestride fakturaen skriftlig, og skrive at du ikke har inngått noen kontrakt. 

De må kunne dokumentere at dere har en kontrakt. At du ikke bor i samme by har da absolutt ingenting å si, hadde han liksom tenkt å komme hjem til deg med dokumentasjonen i så fall?? Lydopptak er jo nødvendigvis digitale, så hvis de har det kan de sende det (Muligens i et merkelig filformat, men det er en annen sak). Det er jo akkurat derfor de tar lydopptak; for å kunne bevise at du har sagt ja. 

• Liker 2
Skrevet

fy så frekt. Det er ikke bare 180 som driver på sånn, men også mobil og strømleverandører. De er helt ville om dagen, det ringer noen nesten hver dag.

Anonymkode: d6497...438

• Liker 2
Skrevet

Hvordan melde seg på TV 2 hjelper deg?

Vi hjelper også mange norske forbrukere som har fått trøbbel med en butikk eller et selskap. Har du en sak du ønsker at Solveig og redaksjonen skal se på? Da kan du skrive til TV 2 hjelper deg. Epostadressen er [email protected].

TV2 Hjelper Deg - Mastiff

• Liker 1
Skrevet

https://no.trustpilot.com/review/180.no 

se her TS,

kansje du skal prøve de på Facebook?

Vurdert til 3 av 5 stjerner
Oppdatert: 15. jun. 2021

Blandet følelse

Hatt en del problemer med 180 der de krevde over 5000kr av meg, ringte kundeservice men fikk ikke noe hjelp, de kunne gå ned på beløpet til ca 3750kr.. tok kontakt på Facebook, og fikk hjelp med en gang, ble satt over til salgssjef og alt ble slettet å ryddet opp i!

• Liker 2
Skrevet
Hedda-78 skrev (3 timer siden):

Greit nok at du ikkle har angrerett, men en angrerett gjelder jo uansett bare en avtale som faktisk er inngått.

Husk å hold alt skriftlig. Du må bestride fakturaen skriftlig, og skrive at du ikke har inngått noen kontrakt. 

De må kunne dokumentere at dere har en kontrakt. At du ikke bor i samme by har da absolutt ingenting å si, hadde han liksom tenkt å komme hjem til deg med dokumentasjonen i så fall?? Lydopptak er jo nødvendigvis digitale, så hvis de har det kan de sende det (Muligens i et merkelig filformat, men det er en annen sak). Det er jo akkurat derfor de tar lydopptak; for å kunne bevise at du har sagt ja. 

TS her:

Helt enig. Selgeren spurte meg flere ganger om jeg angret, men jeg sa at det ikke var noe å angre, for vi inngikk aldri en avtale. Jeg har sendt en mail og blant annet forklart det slik det er, at vi aldri inngikk en avtale, og at jeg forventer en bekreftelse på at ordren blir annullert. 

Jeg sa at jeg ville høre lydopptaket, men det var ikke mulig. Jeg ble aldri spurt om det var greit at samtalen ble tatt opp, men slik jeg forstår det må de ikke de, men det er naturligvis mest ryddig å gjøre det. Jeg tviler litt på at de har lydopptak. Jeg tenker de tjener penger på at folk gir seg, og bare betaler. Det skal de ikke få oppleve denne gangen. 

Det kan godt hende jeg har sagt ja til noe, men jeg husker ikke samtalen i noe særlig detalj (men ikke en bindende avtale). De er sikkert så rutinerte at de vet nøyaktig hva de skal si (og få meg til å si) for å holde seg akkurat innenfor. Men det de bedriver med er villedende og umoralsk. Leste en artikkel av NRK der daglig leder Øyvind Rast Bangsund benekter at de spekulerer i at kjøper ikke kan heve kontrakt etter inngåelse av avtale: https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/_-telefonselgere-lurer-nyetablerte-1.7634815
Det er nok akkurat det de gjør. Umoralske jævler!

• Liker 1
Skrevet
lillevill skrev (2 timer siden):

Hvordan melde seg på TV 2 hjelper deg?

Vi hjelper også mange norske forbrukere som har fått trøbbel med en butikk eller et selskap. Har du en sak du ønsker at Solveig og redaksjonen skal se på? Da kan du skrive til TV 2 hjelper deg. Epostadressen er [email protected].

TV2 Hjelper Deg - Mastiff

Vet ikke om TV2 hjelper deg hjelper firmaer, for strengt tatt er jeg jo et firma, selv om det er et enkeltpersonsforetak. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

https://no.trustpilot.com/review/180.no 

se her TS,

kansje du skal prøve de på Facebook?

Vurdert til 3 av 5 stjerner
Oppdatert: 15. jun. 2021

Blandet følelse

Hatt en del problemer med 180 der de krevde over 5000kr av meg, ringte kundeservice men fikk ikke noe hjelp, de kunne gå ned på beløpet til ca 3750kr.. tok kontakt på Facebook, og fikk hjelp med en gang, ble satt over til salgssjef og alt ble slettet å ryddet opp i!

Har sendt henvendelse til Facebook. Fikk beskjed om at de kun var support på Facebook, og de kunne ikke se noen detaljer om min sak. De sendte min henvendelse til den riktige avdelingen. Hvem de har sendt til, vet jeg ikke. Da jeg ringte support (før jeg kontaktet 180 på Facebook), satte bare support meg over til selgeren, for support kunne ikke gjøre noe. Var kun selgeren som kunne gjøre det. Videre sa selgeren at det ikke var noen over han, for uansett hvem jeg ringte, ville support sette meg over til selgeren igjen. 

Annonse
Skrevet (endret)
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vet ikke om TV2 hjelper deg hjelper firmaer, for strengt tatt er jeg jo et firma, selv om det er et enkeltpersonsforetak. 

Det hadde jo vært gøy om man fikk til noe som kunne sette søkelys på hvordan den enkelte personen i gata kan bli rundlurt og sitte uten rettigheter så snart de oppretter et enkeltpersonsforetak. 

Tidligere var det faktisk en sånn her type svindel som kom på nyhetene. Svindelen handlet om bedrifter som ringte og hørtes troverdige ut, og de kunne også hjelpe dem spare på skatten med å registrere selskapet som NUF; norsk avdeling av utenlandsk foretak. Det hele var selvfølgelig svindel.

Her fra TV2:

https://www.tv2.no/a/8004509/

https://www.tv2.no/a/8415665/

les: "x trodde det var Brønnøysundregisteret som ringte angående enkeltpersonforetak."

https://www.tv2.no/a/8020355/

les: "Selgeren snakket så fort at jeg ikke skjønte hva som skjedde"

Endret av Pachka Sigaret
  • Liker 1
Skrevet

Bestrid avtalen, så er det opp til 180.no og bevise at du har inngått avtalen, vis de klarer å hoste opp et lydopptak kan du si at opptaket er manipulert. Heretter aldri inngå avtale pr tlf, med firmaer du ikke kjenner men få avtalen på epost før du bekrefter skriftlig.

• Liker 1
Skrevet

Ble lurt av phonero, som gjør det samme bare med telefon. Man mister rettigheter med en gang man kjøper en avtale med eget foretak. 

• Liker 1
Skrevet
Pachka Sigaret skrev (22 timer siden):

Det hadde jo vært gøy om man fikk til noe som kunne sette søkelys på hvordan den enkelte personen i gata kan bli rundlurt og sitte uten rettigheter så snart de oppretter et enkeltpersonsforetak. 

Tidligere var det faktisk en sånn her type svindel som kom på nyhetene. Svindelen handlet om bedrifter som ringte og hørtes troverdige ut, og de kunne også hjelpe dem spare på skatten med å registrere selskapet som NUF; norsk avdeling av utenlandsk foretak. Det hele var selvfølgelig svindel.

Her fra TV2:

https://www.tv2.no/a/8004509/

https://www.tv2.no/a/8415665/

les: "x trodde det var Brønnøysundregisteret som ringte angående enkeltpersonforetak."

https://www.tv2.no/a/8020355/

les: "Selgeren snakket så fort at jeg ikke skjønte hva som skjedde"

Det er bare et fåtall som havner i media, ellers er det flere som opplever det samme som jeg opplever. Det er rett og slett så smålig, og jeg kan ikke forstå at noen ønsker å jobbe i en slik bedrift - enda mindre å være en sånn person som utnytter folk, bedrift eller ei. 

Jeg ser hva som skjer til uka, om jeg kommer noen vei med 180 eller om jeg får faktura eller ikke. Kommer også til å ta kontakt med Lindorff der jeg bestrider den eventuelle fakturaen som dukker opp. Noen har opplevd at Lindorff sletter fakturaen, så jeg får se hva som skjer her. 

Kommer til å ta kontakt med media, men jeg har ikke så lyst til å navngi meg selv, så spørs om media vil ta saken da. 

Jeg har blitt oppringt av et selskap som vil at jeg skal registrere foretaket mitt som NUF, men her takket jeg pent nei. De ga seg riktig nok ikke, og ringte meg et par ganger til uten at de fikk noe fra meg. 

• Liker 1
Skrevet
Apis skrev (22 timer siden):

Bestrid avtalen, så er det opp til 180.no og bevise at du har inngått avtalen, vis de klarer å hoste opp et lydopptak kan du si at opptaket er manipulert. Heretter aldri inngå avtale pr tlf, med firmaer du ikke kjenner men få avtalen på epost før du bekrefter skriftlig.

Tenkte faktisk på dette lydopptaket i går. Det skulle ikke forundre meg om de har manipulert det, og klippet det til slik at det høres ut som jeg svarte ja på en avtale. 

Da jeg snakket med selgeren på fredag, sa han flere ganger: "Husker du da du sa at jeg skulle sende deg fakturaen til din adresse (her oppga han min adresse)?" Jeg sa ALDRI ja til at han skulle sende meg en faktura til min adresse, så jeg mistenker han prøve å få meg til å innrømme noe jeg aldri sa.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...