Gå til innhold

Våknet av at det satt noen på sengekanten min... Ptsd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei det ts beskriver høres absolutt ikke ut som ptsd, men på bakgrunn av det hun har opplevd er det forståelig at hun knyttet søvnparalysen til det. 

For oss som har ptsd så er det ganske kjipt at folk slenger rundt seg denne diagnosen. F eks min venninne som mente hun hadde fått traumer av å svi en pizza... Ptsd er en alvorlig diagnose. 

I det du siterer står det rett ut at mareritt ved ptsd er gjennopplevelse av det traumet man er utsatt for, det betyr at man fjenoplever den konkrete scenen og situasjonen igjen og igjen, både i søvne og i våken tilstand, og man er der det skjedde og klarer ikke fungere her og nå. Hvis du ikke er kjent med hva en søvnparalyse er bør du lese linkenjeg postet om succubus i forrige innlegg så vil du se at PTSD og søvnparalyse tidligere kalt succubus er to vidt forskjellige ting 

Anonymkode: a02a5...fa4

Det jeg (over)reagerte på også. At folk kaster rundt seg PTSD og spesielt på KG. Voldtekt betyr ikke automatisk PTSD og traume betyr heller ikke automatisk PTSD. Nå snakker jeg ikke om ts spesifikt, men generelt sett. 
Men så begynte jeg å tenke litt. Lett for meg å si at flashbacks, påtrengende minner og mareritt knyttet til ptsd er lett å skille fra søvnparalyse. Siden jeg har opplevd begge deler titalls ganger i mange år. Og har snakket det i hjel med psykologer og har blitt opplært av psykologer i mange år. 
Jeg vet at voldtekt av en ansiktsløs skikkelse er på topp 3 av de vanligste opplevelsene man har under søvnparalyse. Og tok det kanskje forgitt at TS også viste det. 

Men en ting er sikkert, selvdiagnostisering og overdiagnostisering ødelegger så ufattelig mye for oss som virkelig har disse lidelsene. 

Anonymkode: f04f7...e30

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok, trodde jeg fikk dette i forbindelse med voldtektene. 

Har også hatt mareritt om den ene voldtekten, han kommer etter meg i drømme. Jeg våkner opp og  skriker.

Jeg sliter også med å sove. Om jeg er alene hjemme er jeg våken helt til morgenkvisten før jeg sovner utmattet. Er lettere å sovne når venner eller familie sover i samme hus. 

Anonymkode: 191aa...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vet du egentlig hva PTSD er eller slenger du bare ut diagnoser?

Mareritt og søvnparalyse. Google det.

Herregud så slem du er!

TS har opplevd voldtekt og gjenopplever det. Ikke så rart hun spør om PSTD, som kan være vanlig å få etter overgrep. 

Djisses. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det jeg (over)reagerte på også. At folk kaster rundt seg PTSD og spesielt på KG. Voldtekt betyr ikke automatisk PTSD og traume betyr heller ikke automatisk PTSD. Nå snakker jeg ikke om ts spesifikt, men generelt sett. 
Men så begynte jeg å tenke litt. Lett for meg å si at flashbacks, påtrengende minner og mareritt knyttet til ptsd er lett å skille fra søvnparalyse. Siden jeg har opplevd begge deler titalls ganger i mange år. Og har snakket det i hjel med psykologer og har blitt opplært av psykologer i mange år. 
Jeg vet at voldtekt av en ansiktsløs skikkelse er på topp 3 av de vanligste opplevelsene man har under søvnparalyse. Og tok det kanskje forgitt at TS også viste det. 

Men en ting er sikkert, selvdiagnostisering og overdiagnostisering ødelegger så ufattelig mye for oss som virkelig har disse lidelsene. 

Slutt å sparke nedover.

På deg selv kjenner du ingen, og det er uempatisk av deg å kommentere sånn.

TS sin opplevelse er skremmende, og like valid som det du sliter med. Ingen spør om de vet, det skjønner du og. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS HER! 

Grunnen til jeg lurte på dette er at ingen av de jeg kjenner har opplevd seksuelt misbruk eller voldtekt, og ingen av de har opplevd søvnparalyse, så derfor lurte jeg på om det kunne være i forbindelse med voldtektene og ptsd at man opplever sånne søvnparalyser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PTSD før: Krigsveteraner som har opplevd å nesten dø (på ordentlig nær døden opplevelse), som har opplevd å se venner dø på kloss hold, blitt skutt/skutt andre ++ En diagnose som var sjelden og vanskelig å sette.

PTSD nå: Jeg ble ertet/mobbet på skolen, jeg ble voldtatt på et nachspiel for 20 år siden så jeg selvdiogniserte meg selv.

Og før det blir ramaskrik; ja, voldtekt er fælt og alle reagerer forskjellig. PTSD oppstår i situasjoner der man oppriktig tror anslår at man skal dø og hjernen klarer ikke å bearbeide det da det skjer for det blir for brått og for mye.

Synes annenhver KG bruker har PTSD og det er blitt så utrolig utvannet, og det er synd at de få som virkelig lider av det kanskje ikke får samme type hjelp lenger.

Anonymkode: 010b2...4e0

Jeg forstår godt at du gjemmer deg bak AnonymBruker og ikke står frem med navn/nick med den kommentaren der

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser at flere hardnakket pådrar at dette ikke er PTSD. For meg høres det ut som enten søvnparalyse eller gjenopplevelse av traumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gjenferdet said:

Jeg ser at flere hardnakket pådrar at dette ikke er PTSD. For meg høres det ut som enten søvnparalyse eller gjenopplevelse av traumet?

Det er søvnparalyse. Som så mange opplever. Ts beskriver jo nøyaktig hvordan det utspiller seg. Man trenger ikke å ha opplevd traumer eller "ptsd" for det. Det er helt normalt. Det virker jo som noen desperat ønsker at det skal ligge mer bak det. Hjernen sover, men kroppen er i våken tilstand.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det er søvnparalyse. Som så mange opplever. Ts beskriver jo nøyaktig hvordan det utspiller seg. Man trenger ikke å ha opplevd traumer eller "ptsd" for det. Det er helt normalt. Det virker jo som noen desperat ønsker at det skal ligge mer bak det. Hjernen sover, men kroppen er i våken tilstand.

Typo. Hjernen er våken, men kroppen sover/er lammet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har aldri hatt søvnparalyse, bank i bordet ***, så jeg vet ikke hvordan det er. Synes uansett det virker som en form for gjenopplevelse, så ikke rart at ts lurer på om det henger sammen med voldtekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (Akkurat nå):

Jeg har aldri hatt søvnparalyse, bank i bordet ***, så jeg vet ikke hvordan det er. Synes uansett det virker som en form for gjenopplevelse, så ikke rart at ts lurer på om det henger sammen med voldtekten.

Ja, jeg visste ikke at jeg ville skape så sterke reaksjoner ved å spørre. Jeg spør fordi jeg ikke vet, og man må jo lære. 

Jeg traff kanskje et ømt punkt hos noen av brukerne her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg visste ikke at jeg ville skape så sterke reaksjoner ved å spørre. Jeg spør fordi jeg ikke vet, og man må jo lære. 

Uavhengig av hva det var hørtes det jævlig retraumatiserende ut. Fy faen, stakkars deg. Føler virkelig med deg. 😰❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen her kan diagnostiere deg over nett, og uansett hvor fagkyndig man måtte være, så kan man ikke sette diagnose basert på så lite. Det kan være alt fra psykoselidelse til mareritt, til søvnparalyse.

Hvis du leser om PTSD, så vil du se at enkelthendelser som dette ikke kvalifiserer til diagnosen, det må være gjentagende over tid. Igjen, basert på det lille du skriver, kan vi verken utelukke eller inkludere, men det er et punkt som taler imot PTSD når man kun ser på hva du beskriver her.

Anonymkode: 20b15...4ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjenferdet skrev (3 minutter siden):

Uavhengig av hva det var hørtes det jævlig retraumatiserende ut. Fy faen, stakkars deg. Føler virkelig med deg. 😰❤️

Ja, det var helt grusomt å ligge der uten å kunne forsvare eller beskytte meg selv mens han holdt på... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingen her kan diagnostiere deg over nett, og uansett hvor fagkyndig man måtte være, så kan man ikke sette diagnose basert på så lite. Det kan være alt fra psykoselidelse til mareritt, til søvnparalyse.

Hvis du leser om PTSD, så vil du se at enkelthendelser som dette ikke kvalifiserer til diagnosen, det må være gjentagende over tid. Igjen, basert på det lille du skriver, kan vi verken utelukke eller inkludere, men det er et punkt som taler imot PTSD når man kun ser på hva du beskriver her.

Ja, jeg går til psykiater på DPS, så får ta det opp der neste gang. Gruer meg... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror kanskje du treffer et punkt hos mennesker som lider av tunge diagnoser, som PTSD er. Og at selv om dette høres ut som en jævlig opplevelse, så kan du tenke deg hvordan det er å oppleve det om og om igjen over tid, med mye annet "på kjøpet". Ja, det er nok et ømt punkt, helt klart.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Just now, AnonymBruker said:

Ja, jeg går til psykiater på DPS, så får ta det opp der neste gang. Gruer meg... 

Det skjønner jeg godt, men prøv å holde fast ved at dette er viktig å ta opp, og at det kan gjøre deg godt over tid å få det frem og ut i lyset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (16 minutter siden):

Forstår en som aldri har opplevd søvnparalyse kan konkludere med det, men det er feil. Gjenopplevelse, også i form av mareritt, er ikke det samme som søvnparalyse. Har du opplevd det selv, så hadde du også vist med en gang at det ikke er det samme. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Feil. Man kan få PTSD av enkelthendelse. Kompleks PTSD, derimot, er et resultat av langvarige traumer.

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja, det var helt grusomt å ligge der uten å kunne forsvare eller beskytte meg selv mens han holdt på... 

Fullt forståelig ❤️❤️

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Forstår en som aldri har opplevd søvnparalyse kan konkludere med det, men det er feil. Gjenopplevelse, også i form av mareritt, er ikke det samme som søvnparalyse. Har du opplevd det selv, så hadde du også vist med en gang at det ikke er det samme. 

Som sagt, jeg har ikke opplevd søvnparalyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, trodde jeg fikk dette i forbindelse med voldtektene. 

Har også hatt mareritt om den ene voldtekten, han kommer etter meg i drømme. Jeg våkner opp og  skriker.

Jeg sliter også med å sove. Om jeg er alene hjemme er jeg våken helt til morgenkvisten før jeg sovner utmattet. Er lettere å sovne når venner eller familie sover i samme hus. 

Det kan godt hende at du har ptsd om du plages av jevnlig eller ofte av gjenopplever av overgrepet. Men akuratt denne søvnparalysen har ingenting med ptsd å gjøre. Uansett når du har vært utsatt for overgrep bør du komme deg til psykolog å jobbe gjennom og bearbeide dette skikkelig 

Anonymkode: a02a5...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...