Gå til innhold

Våknet av at det satt noen på sengekanten min... Ptsd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var alene hjemme og sov da jeg våknet midt på natta av at det satt noen på sengekanten min. Det var en mann, men jeg så ikke ansiktet hans. Alt er defust. 

Plutselig legger han seg oppå meg, og jeg kjenner tyngden av kroppen hans. Jeg klarer ikke bevege meg og jeg klarer ikke rope eller skrike for jeg har ingen stemme. 

Så kjenner jeg at han prøver å trenge inn i meg og jeg får panikk. Jeg kjenner at han kysser meg i ansiktet, tynger meg ned med kroppen sin, armene hans holder meg fast og han voldtar meg... 

Jeg blir helt ifra meg inni meg, men er helt lam og har ingen stemme. Jeg kjemper inni meg og plutselig forsvinner alt på sekundet. Jeg setter meg opp i senga og sitter der alene midt på natta og gråter... 

Jeg har blitt voldtatt tidligere av ukjente. Er dette ptsd? 

Anonymkode: 191aa...190

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg var alene hjemme og sov da jeg våknet midt på natta av at det satt noen på sengekanten min. Det var en mann, men jeg så ikke ansiktet hans. Alt er defust. 

Plutselig legger han seg oppå meg, og jeg kjenner tyngden av kroppen hans. Jeg klarer ikke bevege meg og jeg klarer ikke rope eller skrike for jeg har ingen stemme. 

Så kjenner jeg at han prøver å trenge inn i meg og jeg får panikk. Jeg kjenner at han kysser meg i ansiktet, tynger meg ned med kroppen sin, armene hans holder meg fast og han voldtar meg... 

Jeg blir helt ifra meg inni meg, men er helt lam og har ingen stemme. Jeg kjemper inni meg og plutselig forsvinner alt på sekundet. Jeg setter meg opp i senga og sitter der alene midt på natta og gråter... 

Vet du egentlig hva PTSD er eller slenger du bare ut diagnoser?

Mareritt og søvnparalyse. Google det.

Anonymkode: f04f7...e30

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er søvnparalyse. Har opplevd det samme flere ganger med et lignende scenario du beskriver.

Anonymkode: 2a58a...ba5

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søvnparalyse ja. Mange opplever det i løpet av livet, og det er helt forferdelig før man våkner. 

Endret av Sykepleierinnen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kjente dere alt som ekte? For jeg kjente absolutt alt! Og det var så grusomt. 

Lurte på om det hadde noe med voldtektene jeg har vært utsatt for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kan man ikke få ptsd etter voldtekt? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er søvnparalyse. Har opplevd det samme flere ganger med et lignende scenario du beskriver.

Anonymkode: 2a58a...ba5

Jeg bare opplevd dette én gang. Er redd for å oppleve det igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jo det vil jeg tro man kan! Det høres ekkelt ut.

Anonymkode: 47725...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble dratt ut av senga, og ramlet liksom oppå tlf laderen på gulvet og ble så dratt bortover gulvet. 

Da jeg kom til meg selv igjen lå jeg i sengen, og hadde ekstremt vondt i armen akkurat der hvor jeg traff laderen liksom.

Så ja - man lurer kanskje hjernen? Slik at man faktisk får fysisk vondt? 

Når det er sagt så er det helt jævlig. Jeg har slitt skikkelig med dette noen år. 
Se serien the nightmare på Netflix.

Anonymkode: 9e8b0...007

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har opplevd søvnparalyse. Ikke et uvanlig fenomen og har ingenting med voldtekt å gjøre selvom paralysen kan føles ut som et tungt spøkelse som legger seg oppå deg og ja.. Voldtar.. Ja det kjennes ekte ut vekten av "spøkelset", og før i tiden trodde man det var ekte spøkelser og de ble kalt for succubus når det var kvinnelig demon, og incubus når det var mannlig demon som "kom for å ha sex" . Jeg har opplevd det selv og det er kjempe ekkelt 

Skjønner at du lurer på om det kan ha med overgrepet du har opplevd før å gjøre men det har det altså ikke. Når man har PTSD så gjenopplever man traumet man har vært gjennom, den samme settingen, samme personen, samme lukten, altså man gjenopplever det som om det eksagt samme skjedde på nytt og man vil ha hyppige mareritt hele tiden og en rekke andre plager som hemmer deg i det daglige for å oppfylle en ptsd diagnose. Uansett er det nok bra for deg å få snakket med en psykolog om overgrepet du har opplevd tidligere og da vil også psykologen trolig utrede deg for å se om du kan ha ptsd. 

Anonymkode: a02a5...fa4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hva er dette for en respons? Vet DU egentlig hva det er? Og hun "slang" ikke ut noen diagnose.

Det høres veldig ut som PTSD, og det høres forferdelig ut.

For å sitere Helsenorge:

"Posttraumatisk stresslidelse (posttraumatic stress disorder, PTSD) utløses av en traumatisk hendelse du enten har opplevd selv eller har vært vitne til. Mange forbinder PTSD med voldtekt eller krig ... Tilstanden kjennetegnes av at man gjennomlever hendelsen på nytt og har stadige mareritt om det som skjedde.

https://www.helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/angst/posttraumatisk-stresslidelse/

Anonymkode: c1173...b7a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke opplevd akkurat dette, men har opplevd å se en mann stående ved sengen eller kjent at noen har lagt seg i sengen. Så sier folk at det er søvnparalyse, men jeg er ikke i paralyse når det skjer og kan bevege meg og skru på lyset. Det forsvinner alltid når jeg skrur på lyset, og jeg har heller aldri opplevd det noe annet sted enn der jeg bor nå.. 

Anonymkode: d545e...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Så klart. Men det som blir beskrevet er ikke flashbacks og mareritt knyttet til voldtekt. Skrevet mer under.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva er dette for en respons? Vet DU egentlig hva det er? Og hun "slang" ikke ut noen diagnose.

For å sitere Helsenorge:

"Posttraumatisk stresslidelse (posttraumatic stress disorder, PTSD) utløses av en traumatisk hendelse du enten har opplevd selv eller har vært vitne til. Mange forbinder PTSD med voldtekt eller krig ... Tilstanden kjennetegnes av at man gjennomlever hendelsen på nytt og har stadige mareritt om det som skjedde.

https://www.helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/angst/posttraumatisk-stresslidelse/

Jeg er ufør på grunn av PTSD og har gått til DPS i 11 år og har senest i går hatt en dobbeltime med traumebehandling. Så ja, jeg vet svært godt hva PTSD er og også PTSD knyttet til overgrep og voldtekt. Da jeg har blitt voldtatt fra jeg var 4 år.
Jeg har ikke sagt at voldtekt ikke kan føre til PTSD. Det TS beskriver er ikke flashbacks knyttet til PTSD. Flashbacks og slikt kommer i flere former og fasonger, men det er knyttet til traumet på en eller annen måte. TS beskriver søvnparalyse fra punkt til prikke. 

Søvnparalyse kan være knyttet til PTSD i den forstand at man sover dårlig og spesielt om man er plaget med stress, uro, angst og flashbacks i våkentilstand. Søvnparalyse oppstår når man våkner midt i dyp søvn og REM søvn. Har slitt med det i mange år og det er absolutt en tilknytting til ptsd i den forstand at ptsd påvirker søvn, men det er ikke et symptom på ptsd og ikke det samme som flashbacks. Mareritt om inntrenger og overgrep, og drapsforsøk (blir kvalt f.eks) er på toppen av listen av normale mareritt under søvnparalyse. Har hatt en håndfull mareritt i forbindelse med søvnparalyse om overgrep og absolutt ingen av de marerittene har vært knyttet til overgrepene jeg har opplevd. Sier ikke at det ikke skjer, men tror nok det er ren tilfeldig at det kan ligne for noen. Da vanlig mareritt og mareritt i forbindelse med søvnparalyse er to forskjellige ting og jeg har ukentlig mareritt og påtrengende minner og flashbacks i drømmer. 

Blir litt forvirrende, men mareritt er en ting. Det vet alle hva er og man våkner opp av det helt selv. Marerittene kan være irrasjonelle og fiktive, men når det kommer til PTSD så får man ofte mareritt knyttet til traumene og minnene. Det er påtrengende minner og flashback mens man sover, altså mareritt. 
Ved søvnparalyse så har man "mareritt", den opplevelsen og det man ser, hører og føler (alt det TS beskriver). Vet ikke hva annet ord jeg skal bruke en mareritt, siden det er jo mareritt i våken tilstand. Man er våken, men samtidig ikke. 

Har aldri drømt et ansikt i forbindelse ved søvnparalyse, noe som også er vanlig. Det er det som gjør søvnparalyse ekstra ubehagelig og skummelt. Når du våkner opp fra et mareritt, så vet du med en gang at det er et mareritt. Søvnparalyse er så intenst, skummelt med ekstreme kroppslige fornemmelser. Du føler virkelig at noen er i rommet, du kan høre hvisking, se skygger og føle at noen puster deg i nakken og du ser ikke hvem det er (ingen ansikt, står i mørket eller i sidesynet). Den følelsen etter en søvnparalyse er ofte vanskelig å riste av seg og det føles veldig ekte ut, mareritt forsvinner så å si så fort man våkner opp, søvnparalyse kan henge igjen hele dagen. Det å grue seg til å legge seg om natten etter er vanlig. 

Det å konkludere om at i TS sitt tilfelle at det er på grunn av PTSD, blir for tidlig. Det må nok ha skjedd mer enn en gang, men så klart, en gang må jo være den første. Så kanskje det er TS sitt første og kanskje første av mange, og da sier jeg bare lykke til og hold ut. 
Og som sagt, TS beskriver søvnparalyse som klipp og lim fra alle artikler. Altså innlysende at det er søvnparalyse. Om hun da har PTSD, så er det rart å mikse de to på den måten. Kanskje jeg som blir litt blind på hvor likt det kanskje er, siden det er som natt og dag for meg i alle fall, men så har jeg også jobbet med det i 11 år hos psykolog. Så beklager til TS om jeg ble litt brå. Som sagt, en gang må være den første og det skulle jeg ha tenkt på før jeg skrev. Så beklager for det. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ikke opplevd akkurat dette, men har opplevd å se en mann stående ved sengen eller kjent at noen har lagt seg i sengen. Så sier folk at det er søvnparalyse, men jeg er ikke i paralyse når det skjer og kan bevege meg og skru på lyset. Det forsvinner alltid når jeg skrur på lyset, og jeg har heller aldri opplevd det noe annet sted enn der jeg bor nå.. 

Anonymkode: d545e...bdc

Det høres ut som det du opplever er hypnagoge hallusinasjoner, det er sanseopplevelser som kommer i forbindelse med innsovning eller oppvåkning. Da har man ikke lammelse, men kan likevel oppleve mye rart.

Anonymkode: 0c68d...a02

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får hypnagoge hallusinasjoner i kombinasjon med søvnparalyser. Det er helt jævlig. Jeg kan slite leeeeeenge etterpå. Livredd for å sovne igjen. Gruer meg å sove i sin helhet ofte.

Har man opplevd mareritt, slik alle har i livet, bare VET man forskjellen på det og søvnparalyser. Det finnes ingen tvil i hjertet.

Jeg «ser» ofte en svart skikkelse i døråpningen. Noen ganger drar den meg ut av sengen.

Andre ganger ser jeg en gammel heks (?), som sitter rett utenfor vinduet mitt og stirrer den verste ondskap i meg. Hun har også ved anledninger splittet ryggen min i to med neglene sine.

Disse to går igjen. Vet dere, jeg trodde i så mange år at de var ekte, i form av overtroiske skikkelser. Var sikker på demoner var etter meg. Jeg synes det er veldig interessant at folk over hele verden opplever ca de samme tingene. Er det da virkelig bare fantasi? Eller er det faktisk noe som har evnen til å oppsøke visse folk..

Hvorfor ser så mange de samme tingene?

«The man with the hat»

«The old hag»

og noen mener aliens. Personlig ikke opplevd.

HVORFOR er det de samme tingene? 

Som sagt; se «The nightmare» på Netflix… dokumentar om dette!

Anonymkode: 9e8b0...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt noe liknende og det var skremmende. Dette var akkurat da jeg var mellom søvn og våken tilstand og så en kvinne med grått, krøllete hår som stod og så ned på meg. Jeg ble skremt og gikk rundt i huset og så etter fremmede, men der var ingen.

Tror slike "hallusinasjoner" er vanlig når du befinner deg sånn halvveis mellom våken og søvn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker said:

For å sitere Helsenorge:

PTSD før: Krigsveteraner som har opplevd å nesten dø (på ordentlig nær døden opplevelse), som har opplevd å se venner dø på kloss hold, blitt skutt/skutt andre ++ En diagnose som var sjelden og vanskelig å sette.

PTSD nå: Jeg ble ertet/mobbet på skolen, jeg ble voldtatt på et nachspiel for 20 år siden så jeg selvdiogniserte meg selv.

Og før det blir ramaskrik; ja, voldtekt er fælt og alle reagerer forskjellig. PTSD oppstår i situasjoner der man oppriktig tror anslår at man skal dø og hjernen klarer ikke å bearbeide det da det skjer for det blir for brått og for mye.

Synes annenhver KG bruker har PTSD og det er blitt så utrolig utvannet, og det er synd at de få som virkelig lider av det kanskje ikke får samme type hjelp lenger.

Anonymkode: 010b2...4e0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

For å sitere Helsenorge:

Nei det ts beskriver høres absolutt ikke ut som ptsd, men på bakgrunn av det hun har opplevd er det forståelig at hun knyttet søvnparalysen til det. 

For oss som har ptsd så er det ganske kjipt at folk slenger rundt seg denne diagnosen. F eks min venninne som mente hun hadde fått traumer av å svi en pizza... Ptsd er en alvorlig diagnose. 

I det du siterer står det rett ut at mareritt ved ptsd er gjennopplevelse av det traumet man er utsatt for, det betyr at man fjenoplever den konkrete scenen og situasjonen igjen og igjen, både i søvne og i våken tilstand, og man er der det skjedde og klarer ikke fungere her og nå. Hvis du ikke er kjent med hva en søvnparalyse er bør du lese linkenjeg postet om succubus i forrige innlegg så vil du se at PTSD og søvnparalyse tidligere kalt succubus er to vidt forskjellige ting 

Anonymkode: a02a5...fa4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hater når det skjer... Du har hatt en søvnparalyse, og alle mennesker opplever dette 1 eller flere ganger løpet av livet.. Det er kjempe ekkelt, jeg slet med dette hver jævla kveld før . 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...