Gå til innhold

Trenger sårt råd, angående antall barn og kjønn

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Typisk i slike tråder at om noen skriver som TS, at de ønsker seg en jente, så blir de hudflettet og får slengt etter seg at de ikke fortjener barn i det hele tatt. Likevel er det ingen som reagerer negativt hvis menn åpenlyst ytrer ønsker om å få en sønn..🤔

I disse trådene og kjønn er det dessuten alltid slik at det står frem folk som har begge kjønn, og de kan rapportere om at jentene deres er helt jævlige å ha med å gjøre mens guttene bare er snille og rolige…tro på det de som vil🙄

Anonymkode: f01a3...6c7

Nei, det gjelder jo akkurat det samme med menn som vil ha en sønn, fordi de har et bildet i hodet sitt om at en gutt vil følge stereotypiske normer og ha mer felles interesser med dem. Men det er jo ikke garantert, verken for gutter eller jenter. 

De som kommenterer til TS at jentene deres har vært vanskeligere eller ikke typisk jente-jenter, prøver jo bare få TS til å få et mer nyansert bilde av dette med kjønn. Ingenting av interesser eller oppførsel er kjønnsbetinget; TS gjør det jo klart at hun ikke ville behandlet jenter og gutter likt, ellers hadde ikke kjønn spilt noen rolle. Hun kan jo fint kjøpe samme type klær hun liker til gutten, men er for opphengt i kjønnsstereotyper. 

Anonymkode: e57b8...b43

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvis du bare slutter koble kjønn til interesser og egenskaper, slipper du alt dette. Kjøp samme leker til gutter og jenter. Ikke tillat mer bråk fra en gutt enn du ville fra en jente. Dette er ikke medfødte egenskaper, men går på oppdragelse. 

Er så hjertens enig! Jeg har to gutter og vi tillater ikke voldsom lek roping og skriking. De får selvfølgelig lov til å utfolde seg fysisk, men da får de være ute hvis støynivået blir for høyt. Vi må innimellom snakke til andre barn, gutter, som er på besøk som tydeligvis mangler litt oppdragelse, men dette tar de helt fint. Og min yngste gutt er veldig rolig, han sitter og tegner, og leker rolig for seg selv i timesvis. 
Vi hadde nettopp besøk av deres jevnaldrende kusiner og jammen var det mye hyl skrik og hoiing der og!

Anonymkode: d42e4...dab

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Du er mamma hele livet ditt og barna vokser jo opp også. Det å ha en datter i voksen alder er noe annet enn å ha en sønn. Jeg sier ikke at det er bedre, men det er «noe annet». 

Anonymkode: f1f4d...5e3

Jo, men det kommer an på forholdet datteren har til sin mor, det er ikke alltid så nært skjønner du.

Jeg er veldig nær min mor, men det er ikke min søster. Det vil si, vi møtes på besøk og alt går fint, men søsteren min tar ikke kontakt med vår mor sånn uten videre, selv om hun har små barn. De har veldig ulik personlighet og jeg vet at min mor kan gå min søster på nervene.

Mannen min har er veldig nært forhold til sin mor, de chatter sammen nesten hver dag. Og mannen til min søster likeså, de ser hans familie oftere enn vår. Så dette kommer an på familiebåndene. Hvis ts har en så negativ holdning til sine sønner som hun tydeligvis har, så vil nok ikke deres forhold bli spesielt nært nei. Synes ts fremstår som skremmende ureflektert og lavt utdannet, beklager altså.

Skrevet

Jeg har to gutter og de har aldri vært slike som

herjer, støyer og bråker. Når de var små elsket de å bli lest for, leste selv, spilte, puslet, holdt på med Lego i timesvis, lekte fantasileker med lego (må det være barbie liksom?), bamser osv. Nå er de ungdommer og støyer i vert fall ikke! Kjekke ordentlige gutter

Anonymkode: 03360...cf2

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er KOSELIGERE å kjøpe jenteklær? Virkelig? Er det koseligere å dekke et behov til en jente enn en gutt? Koseligere å pynte ei jente enn en gutt!?  

Anonymkode: e8baa...bd6

Å kjøpe klær handler jo om mye mer enn å dekke omsorgsbehov da, noe annet blir bare tull å påstå. Om man liker tyll og blonder har jeg ingen problemer med å forstå at man synes det er koseligere å handle det enn de ulike nyansene av grønt og grått i kamo-mønster som finnes i gutteavdelingen. Også kan vi godt late som om man kan kjøpe klær uavhengig av kjønn, men realiteten er ikke slik. 

Anonymkode: 8a687...b42

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal folk alltid generalisere og overdrive hvor dramatiske og bråkete jenter er i slike tråder?

Anonymkode: 31ca8...154

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor skal folk alltid generalisere og overdrive hvor dramatiske og bråkete jenter er i slike tråder?

Det er jo ikke problemet, tenker jeg. Problemet ligger i HI:

«Men må blir det jo en gutt og kanskje en jente, men det kan jo også bli en gutt til og det er jeg ærlig talt ikke om jeg orker og er lagd for. 

Bør jeg satse på at n til og håpe på jente, eller legge planen om to barn fra meg?»

TS vil jo egentlig bare ha et barn til hvis det er en jente! En gutt vil hun faktisk ikke ha! Hun går dermed lengre enn de fleste av trådene jeg har sett om dette her inne tidligere (og det er ikke få). Og i og med at det er ca 51% sjanse for å få et barn hun faktisk ikke vil ha, og ikke vet om hun orker, så mener jeg helt ærlig at hun burde la være. 

Anonymkode: f0566...a8c

• Liker 1
Skrevet

Jeg selv er jente og ikke jentete i det heletatt. Jeg har alltid hatt guttebestevenner og lekt med dem. Aldri likt stillesittende leker,og typ hoppetau. 

Men jeg bare ganske rolig og forsiktig barn. Frem til 11-12. Ble jævlig frekk og rampete. Så det er ingen garantier 😅 

Anonymkode: d7f5b...6ab

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.11.2021 den 15.25):

Jeg har en sønn og må helt ærlig innrømme at jeg ønsket meg jente/jenter. 

Det er fordi jeg synes gutter blir for mye bråk og støy for meg, liker heller ikke disse voldsomme lekene, men er veldig jentete av meg og synes jentesaker er mer gøy.

Jeg kunne ha hatt to barn dersom det er en gutt og en jente, eller jeg hadde fått to jenter. Det var drømmen. 

Men må blir det jo en gutt og kanskje en jente, men det kan jo også bli en gutt til og det er jeg ærlig talt ikke om jeg orker og er lagd for. 

Bør jeg satse på at n til og håpe på jente, eller legge planen om to barn fra meg?

Jeg vet at det ikke er "lov" å ønske seg et spesifikt kjønn her inne, men det er jo fortsatt sånn jeg føler det. 

Takk❤️

Anonymkode: 04a58...db1

Mange som ønsker seg et spesielt kjønn. 

Mange gutter som er rolige og mange jenter som er veldig gira. 

Anonymkode: 51b21...47d

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Guttemamma her. Jenter er nok generelt roligere enn gutter på mange områder, men det trenger ikke å være sånn. Derfor er det ganske håpløst av ts å fokusere sånn på kjønn, for man har ingen garantier for at et jentebarn blir mer rolig enn et guttebarn. Jeg vil heller råde ts til å oppdra guttene sine bedre og jobbe med sin relasjon til dem. Så får de kanskje et tett og godt forhold som hun ønsker seg.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Du er mamma hele livet ditt og barna vokser jo opp også. Det å ha en datter i voksen alder er noe annet enn å ha en sønn. Jeg sier ikke at det er bedre, men det er «noe annet». 

Ja, jeg forstår jo det, men nå er det nå en gang sånn at om du ikke vil til utlandet å kjøpe kjønn så må man da regne med å også få gutt. Det vil være greit å ha som utgangspunkt at en gutt er like velkomment. Ser til tider disse med barn i rekke der de helt tydelig har ventet på jenta, noen balanserer det fint andre oppelsker det så mye at det virker litt småsykt.

Anonymkode: 38ba3...e47

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.11.2021 den 15.25):

Jeg har en sønn og må helt ærlig innrømme at jeg ønsket meg jente/jenter. 

Det er fordi jeg synes gutter blir for mye bråk og støy for meg, liker heller ikke disse voldsomme lekene, men er veldig jentete av meg og synes jentesaker er mer gøy.

Jeg kunne ha hatt to barn dersom det er en gutt og en jente, eller jeg hadde fått to jenter. Det var drømmen. 

Men må blir det jo en gutt og kanskje en jente, men det kan jo også bli en gutt til og det er jeg ærlig talt ikke om jeg orker og er lagd for. 

Bør jeg satse på at n til og håpe på jente, eller legge planen om to barn fra meg?

Jeg vet at det ikke er "lov" å ønske seg et spesifikt kjønn her inne, men det er jo fortsatt sånn jeg føler det. 

Takk❤️

Synes du 1 bråker for guds skyld ikke få flere!..1 er som en ferie...to er bråk og jobb 24/7 mens flere enn det er som en krig!

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, jeg forstår jo det, men nå er det nå en gang sånn at om du ikke vil til utlandet å kjøpe kjønn så må man da regne med å også få gutt. Det vil være greit å ha som utgangspunkt at en gutt er like velkomment. Ser til tider disse med barn i rekke der de helt tydelig har ventet på jenta, noen balanserer det fint andre oppelsker det så mye at det virker litt småsykt.

Anonymkode: 38ba3...e47

Er det noen som har erfaring med å dra til utlandet her for å kjønnsbalanser familien?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.11.2021 den 10.47):

Hele poenget er at gutter og jenter ikke alle sammen ER noe som helst. Det er individuelt. 

Skrevet

Haha! Jeg har to jenter (tre med min samboers datter) og for å si det sånn; de er to meget aktive jenter (yngste min er 10 måneder), de er høyt og lavt og lager en del lyd 😅 begge to har dukker på rommene sine, men de blir lekt pent lite med. De fine jenteklærne du klør etter å kjøpe blir brukt lite, da begge to foretrekker ullundertøy nå på vinteren, så selv om du skulle få jenta di, er det ikke engang sikkert du ville fått jentejenta di 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: efd64...314

Skrevet

Jeg har en av hver, og gutten er den roligste og enkleste. Så du legger mye press på en framtidig datter her. Hun kan ha adhd og hate jenteleker og klær for alt du vet. 
Men tenk på gutten din, en til som ham er vel ikke det verste som kan skje?

Min venninne hadde en sønn og hadde samme tanker som deg. Hun fikk nr 2 og fant tidlig ut at det var en gutt. Svangerskapet ble litt ødelagt har hun sagt i ettertid, og ønsket hun hadde ventet med å finne ut til fødselen. For da er jo barnet perfekt uansett. Hun valgte å få nr3 i håp om en jente, ventet til fødselen og fikk et mye bedre svangerskap. Også ble det jente og:)

Anonymkode: fc229...f94

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.11.2021 den 16.34):

Jeg skjønner hva dere mener, men det er også så mange enkle ting som bare det at jenteklærne er mye koselige og finere å handle inn. Og jeg ville innrede rommet som det rommet jeg selv aldri fikk. 

Jentene jeg kjenner er også mer interessert i å være med foreldrene, snakke og diskutere. 

Barn er barn i bare noen få år, så at kjoler og rosa tøy er mye søtere og gøyere å kjøpe inn, er ikke riktig grunnlag for å sette et barn til verden som tross alt begynner å bestemme sin egen stil innen sine 15 første leveår. 

Minner meg helt ærlig litt om de som vil ha hund fordi valper er så søte, og valpeutstyr er så søtt... Også glemmer de at den loddene dotten de skaffet seg er liten og søt i maks et år, og de neste 13 årene kanskje er en 40 kg stor bikkje som du ikke har sjans til å finne en liten rosa sele til. 

Anonymkode: fb99e...490

Skrevet

Kjønn spiller ingen rolle, de er like travle uansett. 

Kjønn spiller ingen rolle, du blir like glad i de uansett. 

Hilsen jente og guttemamma.

Anonymkode: cbf8a...e07

• Liker 1
Skrevet

Man får ikke barn bare fordi man vil ha ett kjønn. Du høres umoden ut og bør ikke få fler

Anonymkode: 1ece8...8d3

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det noen som har erfaring med å dra til utlandet her for å kjønnsbalanser familien?

Søsteren min gjorde det. Dro til nordkypros, kostet rundt 60 000, men da var euroen litt billigere.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...