Gå til innhold

Trenger sårt råd, angående antall barn og kjønn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn og må helt ærlig innrømme at jeg ønsket meg jente/jenter. 

Det er fordi jeg synes gutter blir for mye bråk og støy for meg, liker heller ikke disse voldsomme lekene, men er veldig jentete av meg og synes jentesaker er mer gøy.

Jeg kunne ha hatt to barn dersom det er en gutt og en jente, eller jeg hadde fått to jenter. Det var drømmen. 

Men må blir det jo en gutt og kanskje en jente, men det kan jo også bli en gutt til og det er jeg ærlig talt ikke om jeg orker og er lagd for. 

Bør jeg satse på at n til og håpe på jente, eller legge planen om to barn fra meg?

Jeg vet at det ikke er "lov" å ønske seg et spesifikt kjønn her inne, men det er jo fortsatt sånn jeg føler det. 

Takk❤️

Anonymkode: 04a58...db1

• Liker 7
Skrevet

Det spørs jo helt hva du mener med "ikke orker og er lagd for". Tar du abort om det er en gutt til liksom?

Jeg har forøvrig én av hver, og jenta mi, som er yngst, er mye mer aktiv og høylytt enn storebroren noengang har vært.

Anonymkode: 8a687...b42

• Liker 25
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det spørs jo helt hva du mener med "ikke orker og er lagd for". Tar du abort om det er en gutt til liksom?

Jeg har forøvrig én av hver, og jenta mi, som er yngst, er mye mer aktiv og høylytt enn storebroren noengang har vært.

Jeg tar selvfølgelig ikke abort da, men ville nok tenkt i mitt stille sinn at livet hadde vært lettere med bare et dersom neste også blir gutt.

Skrevet

Jeg tror du legger for mye i at kjønn har gitte egenskaper.

Jeg har en storesøster og en lillebror. Der jeg og søstera mi snakker mye og høyt, har bestemte meninger, står på kravene, og ikke tar noe som helst for å ta en real krangel/diskusjon, så er broren vår stille og beskjeden, og trives best i eget selskap. Favorittlekene hans var lego, og etterhvert bøker. Jeg ble litt jentete i tenårene etter å ha vært anti-rosa gjennom barndommen, mens søstera min hatet jenteting og dill da hun vokste opp. 

Så om det er bråk og støy som skremmer deg har jeg bare ett råd: ikke få barn. En er som en, og to er som ti, uansett kjønn. 

Anonymkode: 48aec...3a9

• Liker 35
Skrevet

Jeg har to jenter, og ingen av de har noensinne vært rolige, lavmælte eller rilbøyelig til å drive med "jentesaker". Jeg har kjøpt inn utallige perler og tegnebøker, men har måttet kapitulere. Jentene er tenåringer nå, jeg perler sammen med nabobarna. Både jenta og gutten elsker å sitte ved bordet mitt og tegne og perle. 

Barn blir sjelden akkurat slik man har drømt de skal være, men det gjør ikke noe. Kanskje er det til og med bra å bli utfordret. Jeg hadde aldri stått slalom om ikke jeg hadde vært sjåfør til skisenteret hele vinteren, og har slitt ut soveposen jeg aldri skulle eie.

Anonymkode: fb9db...4ed

• Liker 12
Skrevet

Jeg tror også du legger veldig mye egenskaper i et kjønn. Av de jentene jeg kjenner er de viltre og helt bananas. De er også litt "ekstra" i puberteten, bare så du er klar over det 😄

Anonymkode: 006c6...0e8

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hehe, signerer denne. Jenta her produserer en god del mer støy og bråk enn gutten noen gang har. Så dersom det er fordi man er var for støy man ønsker seg jente, bør man heller vurdere om man orker flere barn i det hele tatt. 

Anonymkode: 8b42b...8ed

• Liker 8
Skrevet

Jenter støyer og herjer de og. Kanskje greit å få to så kan de leke sammen. 

Det har ikke noe med kjønn å gjøre sånn egentlig. 

Anonymkode: c72d2...cc5

• Liker 9
Skrevet

Hvis du bare slutter koble kjønn til interesser og egenskaper, slipper du alt dette. Kjøp samme leker til gutter og jenter. Ikke tillat mer bråk fra en gutt enn du ville fra en jente. Dette er ikke medfødte egenskaper, men går på oppdragelse. 

Anonymkode: e57b8...b43

• Liker 22
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg tror også du legger veldig mye egenskaper i et kjønn. Av de jentene jeg kjenner er de viltre og helt bananas. De er også litt "ekstra" i puberteten, bare så du er klar over det 😄

Anonymkode: 006c6...0e8

Åh... jeg glemte jo hele puberteten i innlegget mitt 😅

Innerdørene er fortsatt slitne i hengslene, 15 år senere. Og mens broren min fortsatt foretrakk bøkene sine var gutter og sniking av alkohol høyt på min prioriteringsliste disse årene. 

Og ikke minst; Tenåringshormoner + PMS, der har du en winning combo 🤣

Anonymkode: 48aec...3a9

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis du bare slutter koble kjønn til interesser og egenskaper, slipper du alt dette. Kjøp samme leker til gutter og jenter. Ikke tillat mer bråk fra en gutt enn du ville fra en jente. Dette er ikke medfødte egenskaper, men går på oppdragelse. 

Anonymkode: e57b8...b43

Jeg skjønner hva dere mener, men det er også så mange enkle ting som bare det at jenteklærne er mye koselige og finere å handle inn. Og jeg ville innrede rommet som det rommet jeg selv aldri fikk. 

Jentene jeg kjenner er også mer interessert i å være med foreldrene, snakke og diskutere. 

• Liker 4
Skrevet

Da får du kjøpe deg en jentedukke du kan kle opp 😊 

Ingen garanti for å få ei jente som liker å pynte seg. 
Dattera mi på 6 år elsker traktorer og arbeidsklær. Niesa mi på 16 år har alltid elsket treningstøy og har en sporty klesstil. 

Anonymkode: b6adf...7e1

• Liker 18
Skrevet

Jeg jobbet med et barn med ekstrem ADHD, og helt sikkert tilleggsdiagnoser. Var gutter med ADHD i samme barnehage, men de kunne man jaggu kommunisere med på ordentlig, jenta var det bare tull med og man visste aldri om hun var alvorlig eller løy. 

Har et barn selv, en jente, uten ADHD, men livet er langt fra stille. Hun løper vegg i mellom med hundelekene med hunden jagende etter seg, det er et ståhoi å kle på pysj og pusse tenna og skal hun være med meg til kjøpesenteret en dag så ombestemmer hun seg 50 ganger på 5 minutter. Hun elsker leker som lager lyd. Hun elsker å krangle. 

Du er ikke lagd for å være jente-eller guttemamma, du er enten en mamma eller ikke. 

Anonymkode: 063ca...f2d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg skjønner hva dere mener, men det er også så mange enkle ting som bare det at jenteklærne er mye koselige og finere å handle inn. Og jeg ville innrede rommet som det rommet jeg selv aldri fikk. 

Jentene jeg kjenner er også mer interessert i å være med foreldrene, snakke og diskutere. 

Enig med klær og rom, det er hakket mer koselig om man liker sånt, men det er jo virkelig en ekstremt liten del av det å ha barn? Ikke noe man baserer det valget på i alle fall.

Jeg har tre gutter og de er på mange områder helt ulike, alle elsker tegning og perling så lenge jeg er med. De er aktive alle sammen, men en mye mer følsom og jeg har ulikt forhold til alle tre.

De er hjemmekjære og elsker samtaler over kveldsmaten. Vi er strenge på oppførsel og synes ikke de er noe mer bråkete enn jentene som kommer på besøk, jentene er kanskje hakket mer skarpe i skrikene😅.

Har alltid ønsket meg jente, men nå ble det ikke sånn, får vi flere føler jeg at det går utover de vi har. Gutter er like fantastisk og hva du gjør det til tenker jeg. Er jeg heldig får jeg noen flotte svigerdøtre eller sønner en gang.

Kjedelig svar, men du bør ønske deg barn, også for den sønnen du har, han høres annenrangs ut når det legges frem sånn.

Anonymkode: 38ba3...e47

• Liker 10
Skrevet

Personlighet, interesser og egenskaper handler ikke om kjønn. Hilsen mamma til ei jente og snart fire gutter, som er totalt forskjellige.

• Liker 6
Skrevet

Har en rolig jente men tror nok du kan gå på en smell hvis du tar for gitt at gutter er mer bråkete enn jenter. Kjenner flere på avdelingen i barnehagen som er høyt og lavt og langt mer aktive, bestemte og bråkete enn de rolige guttene. Tro nok det er best å la være å få flere når det er sånn at du føler det er nok arbeid med den ene ... Da blir det ikke akkurat en lettere hverdag selv om du skulle få en jente, eller en rolig gutt. 

Må også si at jeg tipper at det er mer styr med jenter når de vokser til. Sminke, klikker og utestenging , styr med maten osv 

Anonymkode: fec90...261

• Liker 2
Skrevet

Supert å være guttemamma! Spesielt med flere, da de ofte får samme interesser. Her er mine glade i traktor ol. Mannen tar de med, og jeg slapper av hjemme😆

Anonymkode: bdcb4...d56

• Liker 1
Skrevet

Er gravid med min andre gutt nå, og har egentlig kommet til at det er veldig fint for det forhåpentligvis gode forholdet de kan få til hverandre 🥰

Men vil gjerne også ha en jente, så nå risikerer jeg jo evt. istedet tre gutter om vi får et barn til. Men min imaginære «perfekte kombinasjon» ville vært jente, gutt, gutt, eller gutt, gutt, jente. Og det kan jo fremdeles skje. Min tidligere største skrekk, kjønnsfordelingsmessig er gutt, gutt, gutt, og det kan jo nå også skje 😂

Har sett litt på kjønnsselektering i utlandet, men tror det blir for voldsomt. Vil jo først og fremst ha et friskt barn, og føler det blir litt feil å skulle «kjøpe» en jente. 

Anonymkode: d8e39...ea4

• Liker 2
Skrevet

Alle dere damer som sier at kjønn ikke spiller noen rolle for personligheten og hvem dette barnet kommer til å være. Har dere 50/50 med venner og venninner? Er det heeeelt tilfeldig og kun personlighetsavhengig? 

Anonymkode: f1f4d...5e3

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alle dere damer som sier at kjønn ikke spiller noen rolle for personligheten og hvem dette barnet kommer til å være. Har dere 50/50 med venner og venninner? Er det heeeelt tilfeldig og kun personlighetsavhengig? 

Anonymkode: f1f4d...5e3

Nå er det vel ingen som sier det er helt tilfeldig, men at at de individuelle variasjonene kan vere vel så store som de kjønnsspesifikke og at barn går sin egen vei uavhengig av mors drømmer.

Men for å svare, min beste venn er kvinne men jeg har flere nære mannlige venner. Og jeg går turer med min far ukentlig og snakker knapt med min mor. Fordi jeg og mamma aldri har kommet overens, ikke fordi vi er uvenner eller noe.

Anonymkode: fb9db...4ed

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...