AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #1 Skrevet 19. november 2021 Jeg har jobbet som lærervikar i nå et halvt år, og lurer på en del ting angående hvilke barn som har rett på IOP og ikke. Siden jeg bare er vikar, så er ikke jeg med på kartlegging og testing av elevene, og får derfor ikke vite noe om resultatene elevene scorer på nasjonale prøver og liknende. Der jeg stusser på, er at mange elever som sitter rolig i klasserommet, og ikke forstyrrer andre, har IOP, mens andre som løper rundt, prater, forstyrrer, og gjør null og niks i timene, ikke har dette. Hva kommer dette av? Så vidt jeg har forstått, så er IOP for de som ikke klarer å følge vanlig læreplan. Men disse som forstyrrer og knapt gjør noe i timene, har jo absolutt ikke noe utbytte av den vanlige undervisningen. Noen lærere eller foreldre til barn med IOP som kan forklare dette? Anonymkode: d06ff...541
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #2 Skrevet 19. november 2021 Eleven må ha en sakkyndig vurdering og et enkeltvedtak om spesialundervisning fra PPT, for å få IOP. Normaleleven har ikke dette (stort sprik i hva nirmalelevn er). Det er jo stort sett diagnoser som gjør at et barn får IOP. Det kan være rolige og høflige barn som har lærevansker eller kognitive begrensninger. Anonymkode: 28d86...b39 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #3 Skrevet 19. november 2021 Rett til spesialundervisning (med mål nedskrevet i en IOP) utløses hvis barnet ikke har utbytte av ordinær undervisning. Elever som er urolige og forstyrrer kan fort få med seg nok av undervisningen, eller ha så gode evner at de fint klarer å få utbytte av undervisningen, mens elever som sitter helt stille ikke får med seg eller forstår noe av undervisningen. Da får den stille eleven IOP, mens den urolige ikke har rett til spesialundervisning. Anonymkode: 43854...79c 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #4 Skrevet 19. november 2021 Mener å ha hørt en gang at et spekter på to år i hver retning går innenfor "normalen" og skal gå innenfor tilpasset opplæring. Anonymkode: bbb1f...406
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #5 Skrevet 20. november 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Mener å ha hørt en gang at et spekter på to år i hver retning går innenfor "normalen" og skal gå innenfor tilpasset opplæring. Anonymkode: bbb1f...406 Det finnes ingen konkret regel på dette. Barn som er særlig sterke faglig får ikke IOP med mindre de faller så langt bak de andre elevene at man ikke regner med de klarer å ta dem igjen før 10.trinn (og da har ikke skolen gjort jobben sin). Synd, for de har ofte behov for særlig tilrettelegging Anonymkode: 6dfef...fef
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #6 Skrevet 20. november 2021 Min sønn har IOP, og han er den som alltid var stille og rolig, oppførte seg pent, og gjorde alt han skulle, gjorde det daglig bra. Men han har Asperger, og med tiden så ble undervisning i klassen for vanskelig for han. hjalp heller ikke at han alltid ble plassert med de bråkete barna, noe som ble veldig stressende for han. Så nå er han hovedsakelig på grupperom, med 2 andre elever. Han er litt i klassen, men ikke mye. Anonymkode: c4356...f10
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #7 Skrevet 20. november 2021 Må en sakkyndige vurdering til. Dette gjelder i hovedsak barn som ikke kan følge vanlig undervisning og trinnets mål. Faglig svak utløser ikke en IOP, heller ikke dysleksi. Det skal tilpasses innenfor normal undervisning. Karakteren 2 på ungdommskolen er en normalkarakter, som 4 er det Anonymkode: 5b120...701 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #8 Skrevet 20. november 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Min sønn har IOP, og han er den som alltid var stille og rolig, oppførte seg pent, og gjorde alt han skulle, gjorde det daglig bra. Men han har Asperger, og med tiden så ble undervisning i klassen for vanskelig for han. hjalp heller ikke at han alltid ble plassert med de bråkete barna, noe som ble veldig stressende for han. Så nå er han hovedsakelig på grupperom, med 2 andre elever. Han er litt i klassen, men ikke mye. Anonymkode: c4356...f10 Det er så trist å lese🥺 Hvorfor er han ikke I klassen? Heg mener det er galskap å ta elever så mye ut av undervisningen. Spesialundervisning bør skje i klasserommet. Anonymkode: 38461...0d4 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #9 Skrevet 20. november 2021 Sakkyndig vurdering og enkeltvedtak. Anonymkode: 6e109...1a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå