Gå til innhold

Bekymret for hjemmesituasjonen til et barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det gjelder en venninne av min datter. De forteller at barnet må være hjemme for å «hjelpe» mamma med ting. Altså ikke hjelpe, men være en støtte for mor som er redd for å være alene og gjøre ting alene. De sover i samme seng, barnet får ikke lov å ha besøk, kun i ekstremt sjeldne tilfeller. Min datter spurte en gang om hun kunne få låne doen når hun var på besøk for å leke i hagen og fikk da beskjed om å «gå hjem». Dette var før korona også. Mor følger og henter på skolen med bil daglig og venter til barnet har kommet inn på skolen og må vinke. Det er en liten nærskole og de fleste begynte å gå alene i første og andre klasse. Hun er 12 år og bor ca 600meter fra skolen. Vi bor litt nærmere og har foreslått at barna kan gå sammen, men mor sa at datteren ville gå eller bli kjørt av mamma.

Det er også noe som skurrer med personligheten til dette barnet, hun virker skremt, bytter personlighet så fort hun nærmer seg hjemme og er ekstremt frekk og nedlatende mot andre rundt seg. Hun forventer å få alt levert i henda når hun er på besøk og takker ikke for ting heller. Datteren min forteller at hun ofte havner i konflikter og egentlig ikke har noe særlig venner. 

Jeg klarer ikke gi helt slipp på at det er noe som ikke stemmer, og vil gjerne ha synspunkter. Har pratet med mor ved flere anledninger, men hun snakker kun om hvor synd det er på det barnet hennes som ikke har så mange å leke med når hun er så perfekt,og virker helt virklighetsfjern. Far har jeg møtt såvidt en gang. 

Anonymkode: 51143...207

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er bekymret så kontakter du barnevernet.

Anonymkode: 79498...6e4

• Liker 23
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvis du er bekymret så kontakter du barnevernet.

Anonymkode: 79498...6e4

Er veldig usikker på om det er såpass ille at barnevernet burde bli innblandet. -ts

• Liker 3
Skrevet (endret)

Da jeg leste det du skrev, begynte jeg å tenke på Angelica-saken (hun som hadde anoreksi og døde på en hytte i Valdres). Lokalavisen Budstikka hadde en sak der moren ble skildret som overbeskyttende på den måten. Den har tittelen «Da Lommedalen mistet en av sine», og kan anbefales å leses. Jeg hadde meldt til barnevernet!

Endret av Nasse Nøff
  • Liker 26
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er veldig usikker på om det er såpass ille at barnevernet burde bli innblandet. -ts

Jo det er det 

Anonymkode: 7ebc0...53b

• Liker 8
Skrevet

Kan du ikke spørre mammaen og lufte dine tanker? 
Du sender ihvertfall ikke melding på det grunnlaget! 

Anonymkode: 67e98...ad2

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kan du ikke spørre mammaen og lufte dine tanker? 
Du sender ihvertfall ikke melding på det grunnlaget! 

Anonymkode: 67e98...ad2

Har prøvd tidligere, men mor en fullstendig blottet for at det kan være noe i veien. Hun er en kjempeflink mamma og alle andre er i mot henne og barnet er perfekt og alle andre er slemme.

Nei, jeg føler også grunnlaget er for tynt til det, samtidig som jeg oppriktig er bekymret. Er mange små ting som blir mye etterhvert og flere ting jeg ikke kan skrive i frykt for å bli gjenkjent. 

-ts

Skrevet
Nasse Nøff skrev (17 minutter siden):

Da jeg leste det du skrev, begynte jeg å tenke på Angelica-saken (hun som hadde anoreksi og døde på en hytte i Valdres). Lokalavisen Budstikka hadde en sak der moren ble skildret som overbeskyttende på den måten. Den har tittelen «Da Lommedalen mistet en av sine», og kan anbefales å leses. Jeg hadde meldt til barnevernet!

Jeg har lest mye om denne saken og får litt sånne «vibber», men jeg tror, og håper, ikke det er så ille. Det er et eller annet som skurrer. Barnet har null frihet og støttekontakt for mor. Far bor med de, men usikker på hvor tilstede han er. 
-Ts

• Liker 1
Skrevet

Det som er fint når man er privatperson, er at man kan melde på «hva som helst», uten å informere foreldre. Du har jo ikke muligheten til å samarbeide med andre instanser rundt barnet, slik f.eks skolen har, og har dermed få andre virkemidler. Jeg synes du i det minste bør ringe bvt og drøfte. Om du melder, blir det opp til dem å vurdere hjelpebehov. Kanskje mor egentlig trenger hjelp?

Anonymkode: 14808...cc7

• Liker 13
Skrevet

Selv om du melder anonymt kan mor skjønne hvem du er basert på innsyn i bekymringsmeldingen. Detaljer, språkbruk m.v. kan avsløre identiteten din. Synes ærlig talt ikke det ser ut som om du har grunnlag for å melde henne til barnevernet.

Anonymkode: c8dfa...7a1

• Liker 4
Skrevet

Du kan jo ringe barnevernet anonymt og ikke nevne noen navn, heller ikke ditt og høre hva de mener. 

• Liker 9
Skrevet

Jeg ville definitivt meldt til Bv! Hvordan skal det gå med ungen når hun blir eldre og aldri får muligheten til å bli selvstendig feks? 

Anonymkode: 2523c...e91

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Har prøvd tidligere, men mor en fullstendig blottet for at det kan være noe i veien. Hun er en kjempeflink mamma og alle andre er i mot henne og barnet er perfekt og alle andre er slemme.

Nei, jeg føler også grunnlaget er for tynt til det, samtidig som jeg oppriktig er bekymret. Er mange små ting som blir mye etterhvert og flere ting jeg ikke kan skrive i frykt for å bli gjenkjent. 

-ts

Du, en sånn mor har jeg faktisk vokst opp med, og sliter enda den dag i dag med virkningene av det. Og jeg er straks 40 år. Barnevernet ble koblet inn i saken, men mor truet/manipulerte meg til å late som alt var perfekt, så saken ble etter hvert avsluttet 😢 Da jeg først noen år senere forstod opplegget hennes og hva det gjorde med meg opplevde jeg totalt svik fra barnevernet da jeg ba om hjelp

Anonymkode: 44808...ca8

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

-ts

Synes det høres litt ut som mor har en slags personlighetsforstyrrelse.

Anonymkode: 96ea3...598

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan drøfte det med de anonymt. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Selv om du melder anonymt kan mor skjønne hvem du er basert på innsyn i bekymringsmeldingen. Detaljer, språkbruk m.v. kan avsløre identiteten din. Synes ærlig talt ikke det ser ut som om du har grunnlag for å melde henne til barnevernet.

Anonymkode: c8dfa...7a1

Men kan msn ikke bare ringe og få drøftet saken anonymt, så er det jo ikke sikkert det blir opprettet noen «bekymringsmelding.» 

• Liker 2
Skrevet

Å sove i samme seng som mor når man er 12 år gammel, og bli vinket inn på skolen er veldig langt fra normalt, tenker jeg. Jeg får ordentlig frysninger av å tenke på dette….

• Liker 7
Skrevet

Vi har og noen slike foreldre på vår skole, der er det nok fordi barna ikke er helt som andre barn at de gjør som de er.

Anonymkode: a0108...a3f

• Liker 1
Skrevet

Dette er spekulasjoner og har ikke noe hos barnevernet å gjøre. Hva mener du barnevernet skal gjøre her, sette jenta i fosterhjem fordi moren vil samsove og trives med å ha barnet sitt hjemme? 

Når jeg var liten fikk jeg heller ikke ha besøk av venner hele tiden og foreldrene mine ville helst at andre barn gikk hjem til seg selv for å gå på do eller spise istedet for at vi stakk innom oss. Kanskje litt sært i noens øyne, men også forståelig at ikke alle orker fremmede barn rennende rundt hjemme. Dette er ikke en barnevernssak du beskriver og at jenta er frekk har mer med skolemiljø og andre hun påvirkes av der enn dårlig og skadelig oppdragelse hjemme 

Anonymkode: 00030...9d5

• Liker 2
Skrevet

Uff…får vondt av å lese dette. Kan du melde bekymring til lærer og be om at helsesøster tar kontakt med jenta for en samtale. Fortell om dine observasjoner i en mail. Be om at informasjon fra deg holdes konfidensiell fra andre enn lærer og helsesøster. Kan jo hende dette er lurt. De helsesøster evt finner ut, kan jo dessverre ikke du få vite noe om. Men du kan jo følge litt med?  

Tenker at den uheldige oppførselen også kan være et signal på at jenta ikke har det bra  

Tenker det haster og er viktig at det blir tatt tak i. Straks er det pubertet og alt som hører med. 

Lykke til. Det er utrolig tung å se når ting ikke er bra. Er en sånn familie her også. De er litt annerledes og gjør litt andre vurderinger enn hva som kanskje anses som vanlig. Men det er vel ikke akkurat omsorgssvikt. Håper barnet får litt mer frihet etterhvert. Jeg følger iallfall med. 

Anonymkode: 6cb31...37c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...