Gå til innhold

Ulovlig arbeids situasjon? (Kontrakt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere , jeg er i en presset og lite hyggelig situasjon på jobben min og lurer litt på hva som er lov og ikke, hva jeg har rett til og hva arbeidsgiver har rett til.

Det hele startet med at jeg i 2020 ble ansatt i en ny bedrift.
Her ble jeg ansatt med 100% stilling, 525 000 i årslønn.
Det står at jeg har rett til overtids betaling og at arbeidstid skal gjennomsnittberegnes.

Sånn som jeg tolker dette har jeg da i følge arbeidsmiljøloven rett til minimum 40% overtidsbetalt og at timer skal avspaseres.

Etter noen måneder når det ble mye å gjøre på jobben måtte vi alle jobbe overtid, og jeg fikk utbetalt 3 000 ekstra på lønn.
Dette skjedde så på nytt neste måned, når sjefen fikk høre sa han att det var feil, vi hadde ikke overtidsbetalt men fastlønn.

Deretter på lønnen derpå ble vi alle uten varsel trukket tilsvarende beløp vi hadde fått utbetalt, uten varsel.
Og i følge kontrakten står det rett til overtidsbetalt.

Men det var ikke stort nok å gjøre en greie av akkurat da, vi bare jobbet videre og aksepterte at det ikke var overtidsbetalt, men vi må jo i hvert fall få avspasering for disse timene, for det står jo og i kontrakten.
I en periode på ca 5 mnd jobbet jeg personlig ca 300 timer overtid, langt over hva som er lovlig, og sjefen sa ifra at vi ikke fikk lov å registrere 60+ timer på en uke, fordi det ikke var lov, så vi trikset og flyttet timer fra en uke til en annen og så videre, inntil vi fikk beskjed om å slutte registrere timer helt, siden det ikke var mulig å flytte nok timer mellom uker i samme måned uten at alle ble " ulovlige ".

Så vi sluttet å registrere arbeidstid, men fikk utbetalt lønn likevel.

Når denne tøffe perioden var over, og vi endelig kunne jobbe normalt på nytt, så gledet vi oss alle til å få ta avspasering og ferie, noe som sjefen brukt som motivasjon om og om igjen i løpet av vinteren " vi jobber mer om vinteren og mindre på sommeren, vi skal passe på å ta fri på sommeren " .
Men når sommeren kom hadde sjefen en beskjed til oss, at vi skulle være på kontoret i starten av uken, og torsdag fredag hadde vi litt mer fri og kunne jobbe hvorifra vi selv ønsket.
En person på jobben stilte da et spørsmål åpent på fellesmøtet, "betyr dette at vi da tar fri torsdag og fredag, og at det da er avspaseringen fra i vinter?" 
Der var beskjeden klar og tydelig, nei, vi forventes jobbe mandag til fredag, men kan selv velge hvorifra vi jobber torsdag og fredag, dvs ingen avspasering, den eneste fri vi ble tilbytt var 5 uker ferie som står i kontrakten.

Her ble det da en del misnøye som dere sikkert forstår.
Men håpet fantes fortsatt om at etter denne tøffe perioden ville vi i hvert fall bli godt kompensert ved neste lønnssamtal som skulle skje i oktober 2021.

Når denne lønnsamtalen til slutt skjer, etter vi ansatte pushet sjefen som nølte ut i november før noen form av samtal ens ble nevnt.
Så kom den fantastiske beskjeden, vi får alle 2.5% lønnsøkning, samtidig som de fjerner rett til overtidsbetalt og avspasering før de første 8 timerne med overtid per UKE.
DVS at i året 2020 hvor KPI har vært ca 4.1% får vi en lønn som i praktiken gir oss lavere lønn.
Samtidig som vilkårene blir semre.

Kan dette være lov?
Jeg har ikke en særdeles uavhengig stilling, jeg er ikke leder, og det er sjefen klar over og sier selv.

Altså.
Fra 525 000 + overtidsbetalt og avspasering, vil de at jeg skal gå til 
538 000 + gratis overtidsbetalt og avspasering første 8 timer (per uke)( ikke begrenset til korte perioder av året)

I mitt hode er dette veldig sært.
Noe logikk hadde det snarere vært hvis jeg blitt tilbytt
1: 2.5% lønnsøkning
2: 4.1% økning grunnet inflasjon, dvs totalt 6.6%
3: utbetalt overtidsbetaling 40% for de 300 timer jeg jobbet + betaling for de 300 timene jeg jobbet men IKKE fått avspasering før ( det står tross alt i kontrakten)

Minimum, det kan og argumenteres for en bonus da arbeidet har vært av en type hvor jeg har vært tilgjengelig hver dag, har ikke hatt fri i helgene ens en gang, både dag og kveld.
Alle type lover om minimum timer mellom jobb, og 2 dager sammenhengende fri m.m er helt forbisett.
I tillegg ble sommer ferie brukt i 5 perioder om 1 uke og aldri sammenhengende uker.

Etter 1 år på denne bedriften føler jeg meg fullstendig deprimert, slitt og har søvnvansker hver natt.

Hva kan jeg gjøre, har de lov til å gjøre dette?

Kan bedriften gi meg sparken hvis jeg krever det som står i en signert avtal? ( dvs utbetaling overtid + avspasering )
Jeg har ikke signert den nye kontrakten enda da den er såpass dårlig sammenlignet med den første.
Er ganske presset for tiden økonomisk og har ikke mulighet å miste inntekt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk Anonym bruker jeg skal kontakte de.

Har kanskje stor tiltro til internet, men tar gjerne forslag og litt synsing og.
Men skal absolutt kontakte arbeidstilsynet med historien min, TakK!

• Liker 1
Skrevet

Har du kontrakt på at du skal ha overtidsbetalt, så skal du ha overtidsbetalt. Ta kontakt med fagforeninga dersom du er organisert.

Anonymkode: da938...f6a

• Liker 5
Skrevet

Dette er en svært liten og nyoppstartet avdeling som på under 10 personer som er del i en større bedrift / grupp ,  omsetter for over 100 miljoner, vi er ikke fagorganisert og av de på kontoret er 50% enten ceo eller aksjonær.

Skrevet

Til alle dere som tror at det bare er å springe til arbeidstilsynet med alt det tullballet disse cowboy-bedriftene/sjefene holder på med: Arbeidstilsynet har ikke kapasitet til å jobbe med disse sakene, det er det fagforeningene som gjør. Arbeidstilsynet må prioritere grov arbeidslivskriminalitet, human trafficking/ulovlig arbeidsinnvandring, tilsyn på arbeidsplasser med personskader, tilsyn på arbeidsplasser med storulykkeobjekter ol. 

TS: Nei, det er ikke lovlig det de holder på med. Hvis dette er en del av en bedrift med 100 mill i omsetning må det jo finnes fagorganserte der? Det beste dere kan gjøre er å organisere dere i relevant fagforbund, samle all dokumentasjon, mailer (ikke avkortede, men hele mailkorrespondanser), kontrakter, timelister, lønnslipper ol. Dernest avtaler dere møte med forbundssekretæren og legger fram dokumentasjonen. 

Til alle dere som vil svare "fagforeningene gjør ikke noe": Hvis det er deres erfaring eller en erfaring dere har hørt om, så er det slik at heller ikke fagforbundene tar alle saker, kun der de har en sjanse til å nå fram. Hvis de sier du ikke har en sak, ja så har du ikke det fordi de er erfarne og ser saken fra flere sider eller at du bygger saken på indisier og ikke kan dokumentere noe.

Anonymkode: 6c53e...e1c

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Til alle dere som tror at det bare er å springe til arbeidstilsynet med alt det tullballet disse cowboy-bedriftene/sjefene holder på med: Arbeidstilsynet har ikke kapasitet til å jobbe med disse sakene, det er det fagforeningene som gjør. Arbeidstilsynet må prioritere grov arbeidslivskriminalitet, human trafficking/ulovlig arbeidsinnvandring, tilsyn på arbeidsplasser med personskader, tilsyn på arbeidsplasser med storulykkeobjekter ol. 

TS: Nei, det er ikke lovlig det de holder på med. Hvis dette er en del av en bedrift med 100 mill i omsetning må det jo finnes fagorganserte der? Det beste dere kan gjøre er å organisere dere i relevant fagforbund, samle all dokumentasjon, mailer (ikke avkortede, men hele mailkorrespondanser), kontrakter, timelister, lønnslipper ol. Dernest avtaler dere møte med forbundssekretæren og legger fram dokumentasjonen. 

Til alle dere som vil svare "fagforeningene gjør ikke noe": Hvis det er deres erfaring eller en erfaring dere har hørt om, så er det slik at heller ikke fagforbundene tar alle saker, kun der de har en sjanse til å nå fram. Hvis de sier du ikke har en sak, ja så har du ikke det fordi de er erfarne og ser saken fra flere sider eller at du bygger saken på indisier og ikke kan dokumentere noe.

Så man skal organisere seg, betale medlemskontingent, men ikke få hjelp? 

Anonymkode: 304c6...461

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man får jo hjelp, i form av å få vite at man ikke har noen sak.

Anonymkode: e0c46...561

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man får jo hjelp, i form av å få vite at man ikke har noen sak.

Anonymkode: e0c46...561

🤣🤣 for en hjelp! 

Skrevet

Du får hjelp hvis du virkelig har en sak, men den må kunne dokumenteres, slik som TS helt åpenbart kan i dette tilfellet. 

• Liker 8
Skrevet

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis du mener du ikke har fått hjelp av fagforeninga i din sak, tror du arbeidstilsynet kommer deg til unnsetning i stedet?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvis du mener du ikke har fått hjelp av fagforeninga i din sak, tror du arbeidstilsynet kommer deg til unnsetning i stedet?

Jeg er ikke ts, men når det gjelder min situasjon, min arbeidsplass, så er det 100% sak. Jeg kommer dog ikke til å rapportere sjefen min fordi jeg er redd for konsekvenser. De som sa fra om ting før, mistet jobben i løpet av de neste 2-3 ukene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det var en spesiell tolkning av innlegget. Man får hjelp så fremt man har en sak, i mitt forbund får man til og med hjelp også når man har en dårlig sak. Mange arbeidstakere har urealistiske oppfatninger av arbeidslivet, men i TS sitt tilfelle er det et klart brudd på arbeidskontrakt, samt en arbeidsgiver som driter i arbeidsmiljøloven og som tjener på at de ansatte ikke tørr/ser nytten i å organisere seg.

Anonymkode: da938...f6a

Skrevet
Lise2021 skrev (1 time siden):

Dette er en svært liten og nyoppstartet avdeling som på under 10 personer som er del i en større bedrift / grupp ,  omsetter for over 100 miljoner, vi er ikke fagorganisert og av de på kontoret er 50% enten ceo eller aksjonær.

Man trenger ikke å ha tariffavtale eller høy andel fagorganiserte på akkurat din arbeidsplass for å bli med i fagforening. Kan være medlem uten at bedriften er organisert. Du har uansett rett på hjelp fra fagorganisasjonen i kommunen/området/regionen så lenge du er medlem.

Anonymkode: f7f61...0dd

• Liker 4
Skrevet

Helt ærlig så har jeg fryktelig liten sympati for folk som ikke gidder å være medlem i en fagforening, de som ikke bidrar til å ha folk som kjemper for vår vilkår, og som snylter på godene de som bidrar opparbeider til felles beste. Jeg syns ikke det pøkk synd på deg når du med viten og vilje godtar en dårlig ordning, det er kun ditt eget problem. Heldigvis har de fleste fagforeninger karenstid ved innmelding nettopp for å slippe folk som melder seg inn kun for å få hjelp når det trøkker. Her får du går høyere opp i bedriften, finne deg nye jobb eller fortsette som du gjør. Arbeidstilsynet kommer ikke til å blande seg i arbeidstid og lønn, dere har jo ikke en gang tatt det videre internt. 

Anonymkode: 3bd69...f54

• Liker 2
Skrevet

Dette er en typisk sak for fagforening.
Men om ingen av dere er interessert i å betale noen tusenlapper i året for den tryggheten en fagorganisasjon kan gi, så kan dere samle dere å leie inn en advokat som kan ta saken.
Arbeidstilsynet vil muligens kunne reagere veldig på det høye antall overtidstimer og manglende betaling for det, men resten vil dem ha tid til å ta tak i.

Om du alene er fagorganisert, så kan du alene få en fagorganisasjons advokat til å se på saken din.
Og om du er redd for å få sparken for å kreve rett kontrakt, så er det også noe en fagorganisasjon kan hjelpe med. De tar ofte saker som går på usaklig oppsigelse.

Så kort og godt, nei dem har ikke lov til dette, og det du kan gjøre er å skaffe juridisk bistand.

Anonymkode: 4776e...792

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...