Gå til innhold

Hvordan takle langvarig besøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nær familie er på besøk i en mnd. Er ca halvveis i oppholdet. Vi bor i en liten leilighet, og jeg kjenner at jeg er lei og sliten. Personen forventer ikke å bli vartet opp, er derimot hjelpsom med barn og hus, og vi har en god relasjon. Ting som irriterer er f.eks at personen sto opp kl 05.30 i dag og lagde seg frokost, jeg fikk ikke sove igjen, og har allerede lite søvn pga små barn. Var ikke bråkete,  men kutting, metall mot glass og kjøkkenvifte holdt meg våken. Tok dette opp første morgen ved ankomst at vi sover lett, men dette ble altså ikke respektert. Er noen andre småting, og summen av alt har gjort at jeg er en mye dårligere utgave av meg selv, teller ned dager til personen drar, og føler meg som en drittkjerring. Tips til hvordan jeg kan endre innstilling? Ønsker virkelig ikke å lage dårlig stemning, men sitter nå på jobb og orker ikke å dra hjem ennå. Er ikke lett å ta opp slike ting, for personen tyr lett til tårene og blir ganske dramatisk. Det er også slitsomt, så ønsker ikke å si noe.

Anonymkode: 51b90...b5c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Besøk i 1 mnd, det er jo galskap. Ting er dømt til å gå skeis da. MAKS en helg

Anonymkode: dd1ba...95f

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Besøk i 1 mnd, det er jo galskap. Ting er dømt til å gå skeis da. MAKS en helg

Anonymkode: dd1ba...95f

Er ikke mulig med helgebesøk, da dette er nær familie fra et land langt borte, som ikke har hatt innreisetillatelse siden mars 2020. Men ja, en mnd er sinnsykt lenge. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er ikke mulig med helgebesøk, da dette er nær familie fra et land langt borte, som ikke har hatt innreisetillatelse siden mars 2020. Men ja, en mnd er sinnsykt lenge. 

Det finnes airbnb, må ikke bo gratis hos dere.

Anonymkode: 9e7e0...c57

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det finnes airbnb, må ikke bo gratis hos dere.

Anonymkode: 9e7e0...c57

De få muligheten på bygda her er svindyre, har sjekket det ut. Bare forslag om det hadde sikkert forårsaket masse drama og gråt. Jeg må rett og slett bare bite tennene sammen den siste tiden, men er det noen som har noen forslag til hvordan å takle dette? Har nå fokusert masse på de gode sidene ved besøket, for det er flere av dem, men er så vanvittig sliten og lei. 

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor må personen være der en hel måned?

Anonymkode: 00182...2f0

Skrevet

Hvorfor må personen være der en hel måned?

Anonymkode: 00182...2f0

Bl.a for å tilbringe tid med sine barnebarn som personen bare har sett via Skype de siste 2 årene. Så hadde ikke vært mulig med et kort besøk på grunn av veldig lang reiseavstand. Men ja, en mnd er altfor lenge, holder på å klikke.

Skrevet

Benytt muligheten til å være mest mulig vekke hjemmefra. Jobb litt overtid, stikk og tren, besøk venner. Hvis det er familie til din mann det gjelder så tenker jeg hvertfall det er greit å holde seg litt vekke innimellom, kjekt for dem å få litt tid alene samtidig som du får verdifull egentid. (Ser dere har barn)

• Liker 2
Skrevet

To råd.

1. Kjøp sov-i-ro.

2. Hold ut! 

• Liker 4
Skrevet

Tusen takk for tips! Dessuten hjelper det mye å få en bekreftelse fra fremmede på at jeg ikke er så sær som sliter med dette.

• Liker 2
Skrevet

Kan godt forstå at besøk i en mnd virker slitsomt. Du kan jo si ifra at det hadde vært fint om en ikke begynte med frokost før litt senere. 5.30 er jo et veldig tidlig tidspunkt.

Har du mulighet til å dra på helgetur? Ellers hadde jeg tenkt at dette varer ikke for alltid.

Når du kommer hjem så spør du om vedkommende kan passe barna mens du sover en times tid. 

Anonymkode: b47a7...245

• Liker 1
Skrevet

Ikke noe konstruktivt å bidra med, men når du holder på å gå på veggen så kan du tenke at du ikke har det lik ille som meg.

Når slektninger til partneren min kommer, så blir de i 3 måneder. Dette unnskyldes med at 'de må få igjen for de dyre billettene'.  Jeg hadde gladelig betalt billettprisen hvis de bare hadde vært i 1 uke. 

Anonymkode: da744...800

Skrevet

Ikke noe konstruktivt å bidra med, men når du holder på å gå på veggen så kan du tenke at du ikke har det lik ille som meg.

Når slektninger til partneren min kommer, så blir de i 3 måneder. Dette unnskyldes med at 'de må få igjen for de dyre billettene'.  Jeg hadde gladelig betalt billettprisen hvis de bare hadde vært i 1 uke. 

Anonymkode: da744...800

3 mnd 😵

• Liker 2
Skrevet

Vi hadde besøk i nesten 1 mnd i forbindelse med fødselen til nr 2 og kjenner meg veldig igjen! 
Jeg prøvde å fokusere på alt det positive:  de lagde middag, rydda (men satte ting på feil sted… ), eldstemann og besteforeldre fikk masse tid sammen, vi fikk avlastning, de henta og leverte i barnehagen. 
Samtidig prøvde jeg og mannen å finne litt tid der vi fikk ha litt fri alene uten besøket. 
Da fødselen starta midt på natta og det var styrtfødsel var vi veldig takknemlig for at de bodde der (måtte vi ha venta på noen andre hadde det blitt hjemmefødsel) og hadde fått nok tid til å bli kjent med eldstemann igjen etter lite kontakt pga korona, men de dro med en gang vi kom hjem 🤣 Da var alle ferdig med det besøket! 
I ettertid er vi alle enige om at vi kan si oss fornøyd med at vi ikke begynte å krangle og at vi holder oss til kortere besøk i framtida med mindre det er snakk om helt spesielle omstendigheter. 

Anonymkode: 3df03...cdd

• Liker 2
Skrevet

Er det svigermor? 
Kanskje dere skal prøve å utnytte fordelene med besøket? Dra ut å spise, ut å gå tur osv, mens hun passer barna. 
Kanskje hun kan stå opp med barna i helgene, så dere får sove ut? 

Anonymkode: 2d5e7...642

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nær familie er på besøk i en mnd. Er ca halvveis i oppholdet. Vi bor i en liten leilighet, og jeg kjenner at jeg er lei og sliten. Personen forventer ikke å bli vartet opp, er derimot hjelpsom med barn og hus, og vi har en god relasjon. Ting som irriterer er f.eks at personen sto opp kl 05.30 i dag og lagde seg frokost, jeg fikk ikke sove igjen, og har allerede lite søvn pga små barn. Var ikke bråkete,  men kutting, metall mot glass og kjøkkenvifte holdt meg våken. Tok dette opp første morgen ved ankomst at vi sover lett, men dette ble altså ikke respektert. Er noen andre småting, og summen av alt har gjort at jeg er en mye dårligere utgave av meg selv, teller ned dager til personen drar, og føler meg som en drittkjerring. Tips til hvordan jeg kan endre innstilling? Ønsker virkelig ikke å lage dårlig stemning, men sitter nå på jobb og orker ikke å dra hjem ennå. Er ikke lett å ta opp slike ting, for personen tyr lett til tårene og blir ganske dramatisk. Det er også slitsomt, så ønsker ikke å si noe.

Snu om på det og tenk at du er heldig som har noen som vil besøke og tilbringe tid med deg/dere. 

Når man bor tett oppå hverandre over tid merker man det. Kan jo hende hun også teller dager for å dra hjem 🙂 Gjør det beste ut av det og når det er for en gitt periode burde det gå helt fint. Null still deg og dra hjem og vær hyggelig.

Anonymkode: 83c2a...a36

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

(...) personen sto opp kl 05.30 i dag og lagde seg frokost, jeg fikk ikke sove igjen, (...) Tips til hvordan jeg kan endre innstilling? 

Stå opp kl. 5:30, samtidig med gjesten. Spis frokost med gjesten, nyt en kopp kaffe før barna våkner. 

Ja, mener det seriøst. 

Da blir du naturlig trett tidligere på kvelden, legger deg tidligere, og voila så er du naturlig våken kl. 5:30 likevel. 

Du gjør et stort poeng ut av å understreke at gjesten er hensynsfull, hjelpsom, ikke krevende på noen vis, og at dere forøvrig har en god relasjon. Så det som mangler er egentlig bare "synkronisering" av døgnrytmer. Husk: det er bare for én måned, og du er allerede halvveis! Trenger du litt alenetid kan gjesten kanskje passe ungene 1-2 time ettermiddag/kveld, mens du gjør ditt - innkjøp/løpetur/går en tur i parken. 

Anonymkode: bd3f9...f22

Skrevet

he-he.. hvis jeg sover til 0530 har jeg sovet lenge, og morgenrutinen min går litt i stå 😄 (beklager avsporing)

Anonymkode: 37c78...74d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...