AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #1 Skrevet 19. november 2021 Hei! Vi var på OUL og fikk da to forskjellige termindatoer.. i følge lårbenet var termin 7.mars, men i følge hodestr var termin 12.mars ..? Og siden jeg og samboer hadde «smale hoder» kunne det hende at baby kom før den 12? synes bare det var veldig rar greie, og lurer på om noen har erfaring med dette og isåfall når baby kom? Anonymkode: 7cb31...3dc
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #2 Skrevet 19. november 2021 Det var veldig merkelig. Jeg trodde det var ett slags «gjennomsnitt» ut fra alle de ulike målene de tok jeg. Var det jordmor eller gyn som utførte? En gynekolog er jo overlege og burde vel kanskje ha en «myndighet» til å kunne sette en av datoene, evt midt mellom? Man må jo kunne forholde seg til én dato med tanke på overtid og sånn tenker jeg. Dersom termin egentlig er 7 så burde du jo ikke gå 14 dager over den 12 liksom. Har fått ulike datoer på ulike ultralyder selv (en dato per ultralyd altså), men datoen fra ordinær forholder man seg jo til. Hva er mensterminen da? Anonymkode: a1751...30c
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #3 Skrevet 19. november 2021 Det er vanlig at de to måler forskjellig, men på enden av ultralyden så regner jordmor ut hvilken termin som blir korrekt basert på de forskjellige målene. Har du sjekket heldekortet og hva som står som ny termin etter ultralyd? Står begge skrevet der og? Anonymkode: 85009...5ea 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #4 Skrevet 19. november 2021 Hos meg hadde jeg 3 ulike terminer. Menstermin: 14 november. tidlig ultralydtermin: 20 november ordinær ultralyd: 28 november baby ble født frisk og fin 2 desember Anonymkode: dd673...f90
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #5 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hos meg hadde jeg 3 ulike terminer. Menstermin: 14 november. tidlig ultralydtermin: 20 november ordinær ultralyd: 28 november baby ble født frisk og fin 2 desember Anonymkode: dd673...f90 Her og. 26. 10 menstermin. 05.10 tidlig ul 31.10 ordinær ul. Baby født etter igangsetting 08.11. Jeg vil jo anta det står en spesifikk dato på helsekortet? Som helsepersonell skal forholde seg til? Anonymkode: 4ac66...35b
Snurrepurre Skrevet 19. november 2021 #6 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Her og. 26. 10 menstermin. 05.10 tidlig ul 31.10 ordinær ul. Baby født etter igangsetting 08.11. Jeg vil jo anta det står en spesifikk dato på helsekortet? Som helsepersonell skal forholde seg til? Anonymkode: 4ac66...35b De forholder seg til termin satt på ordinær ultralyd ☺️ Både ul og menstermin står på helsekortet 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #7 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hos meg hadde jeg 3 ulike terminer. Menstermin: 14 november. tidlig ultralydtermin: 20 november ordinær ultralyd: 28 november baby ble født frisk og fin 2 desember Anonymkode: dd673...f90 Du har jo ikke alle de terminene, frem til OUL er det bare antatte terminer. TS mener at jordmor ikke satte en spesifikk dato til henne ved OUL, noe som må være feil, for man skal ha èn dato å forholde seg til med tanke på for tidlig fødsel, igangsetting over tiden og så videre. Anonymkode: 85009...5ea 4
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #8 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det var veldig merkelig. Jeg trodde det var ett slags «gjennomsnitt» ut fra alle de ulike målene de tok jeg. Var det jordmor eller gyn som utførte? En gynekolog er jo overlege og burde vel kanskje ha en «myndighet» til å kunne sette en av datoene, evt midt mellom? Man må jo kunne forholde seg til én dato med tanke på overtid og sånn tenker jeg. Dersom termin egentlig er 7 så burde du jo ikke gå 14 dager over den 12 liksom. Har fått ulike datoer på ulike ultralyder selv (en dato per ultralyd altså), men datoen fra ordinær forholder man seg jo til. Hva er mensterminen da? Anonymkode: a1751...30c Hadde en syklus på 63 dager, grunnet hormonell ubalanse etter tidligere fødsel. Men i følge testene er termin 8 mars. Var føde/gyn avdeling på sykehus som utførte ultralyden. Skal dog tilbake i uke 32 for placentakontroll, så kan høre da. Bare syntes det hele var litt merkelig og lurte på om andre har erfaringer med det her TS. Anonymkode: 7cb31...3dc
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #9 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hadde en syklus på 63 dager, grunnet hormonell ubalanse etter tidligere fødsel. Men i følge testene er termin 8 mars. Var føde/gyn avdeling på sykehus som utførte ultralyden. Skal dog tilbake i uke 32 for placentakontroll, så kan høre da. Bare syntes det hele var litt merkelig og lurte på om andre har erfaringer med det her TS. Anonymkode: 7cb31...3dc Men hva er skrevet på helsekortet? Du SKAL ha en termin å forholde deg til, og ikke fordi det er koselig å ha, men fordi det er medisinsk nødvendig. Her ser du at min menstermin var 08. november, men ultralydterminen ble satt til 15. november. Man kan ikke skrive to datoer der, og dette skal fylles ut. Anonymkode: 85009...5ea
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #10 Skrevet 19. november 2021 7 hours ago, AnonymBruker said: Hei! Vi var på OUL og fikk da to forskjellige termindatoer.. i følge lårbenet var termin 7.mars, men i følge hodestr var termin 12.mars ..? Og siden jeg og samboer hadde «smale hoder» kunne det hende at baby kom før den 12? synes bare det var veldig rar greie, og lurer på om noen har erfaring med dette og isåfall når baby kom? Anonymkode: 7cb31...3dc Hva står det på papirene du fikk? Det skilte flere dager mellom de ulike målene hos mine og, men fikk beskjed om at lårbeinet var utslagsgivende. Mine har store hoder, så var tidligere termin basert på hodet enn lår. Anonymkode: e75d4...210
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #11 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Men hva er skrevet på helsekortet? Du SKAL ha en termin å forholde deg til, og ikke fordi det er koselig å ha, men fordi det er medisinsk nødvendig. Her ser du at min menstermin var 08. november, men ultralydterminen ble satt til 15. november. Man kan ikke skrive to datoer der, og dette skal fylles ut. Anonymkode: 85009...5ea Nei, menstermin er jo i januar. har ikke kortet på meg akkurat nå, men siste mens var i april… og jeg hadde da min første mens siden fødsel, så syklusen var utrolig lang. Derfor var jeg på TUL som satte ca 5. mars. i følge el-testene er det 8. mars. Jordmor på sykehuset sa da to forskjellige datoer(7. og 12.) , men har SKREVET 12.mars. Anonymkode: 7cb31...3dc
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #12 Skrevet 19. november 2021 Jeg syns også det hørtes rart ut. Jeg husker det kom opp termin på skjermen mens jordmoren målte, og den var tidligere for hodeomkretsen enn for lårbeina og mageomkrets (eller hva det var hun også målte). Vi kommenterte det spøkefullt, at både mannen og jeg har store hoder, og det blir vel litt kjipt ved fødsel. Men hun regnet ut og satte en termin ved å bruke alle målene. Hun sa ikke terminen det hadde blitt ut i fra hvert enkelt mål høyt, men sa at hodet var stort. Anonymkode: fb1cd...9be 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #13 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, menstermin er jo i januar. har ikke kortet på meg akkurat nå, men siste mens var i april… og jeg hadde da min første mens siden fødsel, så syklusen var utrolig lang. Derfor var jeg på TUL som satte ca 5. mars. i følge el-testene er det 8. mars. Jordmor på sykehuset sa da to forskjellige datoer(7. og 12.) , men har SKREVET 12.mars. Anonymkode: 7cb31...3dc Da er terminen din 12. Mars, du hsr ikke to terminer å forholde deg til. Det er ytterst sjeldent at hode-og lårbensmål stemmer overens, derfor tar jordmor flere mål og regner til slutt ut hvilken dato som blir korrekt. Menstermin er uvesentlig, poenget mitt var at man har en midlertidig termin og så får man en fastsatt ved OUL, det er den terminen du og helsevesenet forholder dere til, punktum. At et mål var litt annerledes er uvesentlig. Anonymkode: 85009...5ea 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #14 Skrevet 20. november 2021 Det har jo ingenting å si hva individuelle mål viser. Det viser som oftest litt ulikt, det er derfor man måler flere ganger og ulike deler. Som regel sier ikke jordmor noe før alt er målt ferdig og man har kommet frem til en konklusjon. Hvis jordmor har skrevet at termin er 12. mars er det det som er konklusjonen etter undersøkelsen som helhet. Så det er ikke to termindatoer, det er kun 12. mars du forholder deg til videre. :). Anonymkode: fe82a...60e
Duff Skrevet 20. november 2021 #15 Skrevet 20. november 2021 Jeg fikk en menstermin som var helt på viddene. Hun mente jeg var blitt gravid etter at jeg hadde tatt graviditetstest. Var sur og sa jeg ikke kunne komme til ordinær ul når jeg bare var 3 mnd på vei. Fikk ny ul hos en annen lege som flyttet terminen tilbake. Han traff ganske godt, jeg fødte 3 dager etter den terminen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå