Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Per er 24 år og studerer i samme by som foreldrene bor i. Til nå har han bodd hjemme hos foreldrene. Nå har han fått seg kjæreste og vil flytte inn hos henne (samme by). Har han da rett til ekstra stipend fra lånekassen? Han skal ikke betale leie.

Anonymkode: caf6a...312

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge kjæresten ikke er mor eller far så ja.

Anonymkode: 7a71a...cf0

• Liker 3
Skrevet

Spørs hva du mener med ekstra stipend. Med full støtte får fulltidsstudenter 8600kr i mnd. Han vil ikke få mer en dette per mnd, men 40% av det(tror det er 40%) blir omgjort til stipend etter endt skoleår. Så fremt han har bestått alle fagene, ikke har for høy inntekt eller formue. 

Anonymkode: 47c20...042

• Liker 1
Skrevet

Så lenge man er student (ikke vgs-elev) er eneste kravet, når det gjelder bosted, at man ikke bor hos én av foreldrene. Det har ikke noe å si hvor nærme foreldrene bor, de kan bo i nabohuset, for den saks skyld. Om du betaler leie til kjæresten eller ikke har heller ingenting å si, Lånekassen bryr seg ikke borti det.

Det du dog må være klar over, er at du får alt som lån, ikke stipend, i utgangspunktet. Du kan søke om kun stipend hvis du vil det, men i utgangspunktet er dette også et lån, for du må oppfylle visse kriterier for at det skal bli omgjort til stipend. Disse kriteriene er at du ikke bor med foreldrene dine, at du består de fagene/emnene du har søkt stipend for og at du ikke har for høy inntekt (vet ikke hva grenser er der per nå, men det står nok på nettsiden til Lånekassen).

Anonymkode: cd5f1...416

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar til dere! 👍😊

Skrevet

Kan lånekassen kreve noen form for dokumentasjon på dette? 
ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

ts

Ja, det gjorde de av meg. Var nok å sende bilde av en lapp der det sto at XXX bor hos XXX fra den og den datoen. 

Anonymkode: 47c20...042

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

ts

Ja, de kan ta stikkprøver. Dokumentasjon trenger ikke å være en fancy leiekontrakt, det holder med underskrift fra den du bor sammen med. Kjæresten kan f.eks skrive "Jeg bekrefter herved at XX bor sammen med meg i min leilighet." og så signere.

Anonymkode: cd5f1...416

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...