Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sa ungen til venninna mi dønn seriøst. Jeg humra litt, men venninna mi er nå blitt bekymra for at han ikke ønsker å jobbe.

Skal sies at han er 13 år så han begynner jo å bli «mer voksen» nå som han har blitt tenåring :)

Snakker med ho nå mens vi skriver innlegget, og vi ønsker gjerne ærlige svar. Har dere vært borti barn som sier at de ønsker å nave?

Bør venninna mi være bekymra for at sønnens ambisjoner er å bli naver? Skal sies at han har svart dette flere ganger siden han var 10 år, så dette er noe som går igjen..

Ingen i familien deres er naver, så hun aner ikke hvor han har fått det fra. Mulig det kun er en fase?

Edit; dette er ikke kritikk mot navere, kun en mor som er bekymra for at sønnens største ambisjoner er å sitte og ikke gjøre noen ting... sånt blir man gal og syk av!

Anonymkode: 61f55...386

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ei barndomsvenninne som ønsket å bli ufør som sin mor, og den prosessen startet hun på så fort hun ble 18.

Anonymkode: 2b390...1c7

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ei barndomsvenninne som ønsket å bli ufør som sin mor, og den prosessen startet hun på så fort hun ble 18.

Hun høres ut som en snylter.... Off, får håpe denne perioden går over og at han før noe ambisjoner og lyst til å gjøre det bra i livet :( 

• Liker 2
Skrevet

Min 12-åring vet ikke hva en naver er.

Anonymkode: dfd64...09c

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er flaut...

Anonymkode: 4cb34...e01

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min 12-åring vet ikke hva en naver er.

Anonymkode: dfd64...09c

Det er bra :) Er visst noen på skolen som har foreldre som naver, og de gjør «hva de vil». De drar ofte på hyttetur og ferie og baker kanelboller og sånt til sønnen kommer hjem. Også har han blitt fortalt at «faren til * har sitter og sett på TV hele dagen». Så, det høres vel bare veldig behagelig ut tenker jeg meg. Håper det vokser av han....

• Liker 1
Skrevet

La merke til en ting i HI...dette med at en naver ikke gjør noe, men bare sitter hjemme.

Husker en kar jeg gikk på skole med som hadde samme tankegang. Han var overbevist om at den eneste måten han ville ha et fullverdig liv med seg selv på, var å være uavhengig av alt som la press på ham. Han ville velge alt når han ville og om han ville.

Etter skolen jobbet han intenst noen år for å få høy lønn som igjen ville føre til høy trygd om han fikk det innvilget. Lang historie, men dette greide han. Dermed hadde han oppnådd det han ville.

Anonymkode: f3a29...3b3

• Liker 2
Skrevet

Min 14 åring sa som en spøk "det er jo bare å bli naver, om man ikke gidder å gå på skolen mer". Så dette er nok kjent for ungdommen.

Anonymkode: 6a586...f2d

Skrevet

"Ting som aldri har skjedd".

Anonymkode: 2477f...789

• Liker 11
Skrevet

Han er 13. Da jeg var 13 ville jeg bli rompoliti, og jeg har endret mening mange ganger siden den gang.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan barnet har fått for seg ordet "naver", da det viser til de som snylter på NAV, og ikke faktisk har behov for en slik støtte. Dette ville jeg forklart gutten, og også lagt trykk på hvordan velferdsstaten Norge fungerer, og fundert, undret og reflektert sammen med ham over hva som ville skje om "alle" ville navet, og hva som ville skjedd med de som faktisk ikke ville klart å leve uten NAV, eventuelt hatt  alvorlig nedsatt livskvalitet. NAV er ikke bare en pengemaskin, tross alt. De tilrettelegger, ordner og fikser, og står på for at alle skal ha et funksjonelt liv. 
Ja, jeg vet at NAV er firkantet, og iblant oppleves beintøffe, harde og umenneskelige, men det trenger ikke gutten å vite i dag.

Som bruker 17.11 skriver, så er han bare 13 år. Han har sannsynligvis ingen formening over hva det faktisk vil si.

Anonymkode: a421c...f08

• Liker 8
Skrevet

Mener ikke å være frekk, men høres ut som noen har feilet med opplæring av moral og verdier.

Man barn kan jo si de utroligste ting, uten at det nødvendigvis behøver å bety nå. Er for eksempel ikke alt av "humor" blant barn og unge jeg en gang klarer å identifisere som "humor".

Anonymkode: 3e302...b0b

Skrevet

Jeg er selv uføretrygdet, og er det noe ungene helt klart IKKE vil, er det å bli syk og måtte være avhengig av Nav.

De har selv sett hvordan jeg har måtte gå glipp av mye pga. helsesituasjonen, og de ser også at det ikke akkurat er en dans på roser økonomisk heller.

Når det er sagt, så har vi snakket mye om hvor viktig det er å bidra med det en kan bidra med i jobb og ellers, at utdanning er viktig, og at alle er forskjellige og har ulike utgangspunkt.

Tenker det er viktig hvilke holdninger en får med seg hjemmefra, men tenker også at det ikke er så veldig bekymringsfullt at en 13 åring sier dette så lenge en voksen kan nyansere tingene litt for han. Han har nok ikke helt kunnskap om hva det innebærer :)

Anonymkode: 8e0fd...931

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mener ikke å være frekk, men høres ut som noen har feilet med opplæring av moral og verdier.

Man barn kan jo si de utroligste ting, uten at det nødvendigvis behøver å bety nå. Er for eksempel ikke alt av "humor" blant barn og unge jeg en gang klarer å identifisere som "humor".

Anonymkode: 3e302...b0b

Er ikke morens feil dette, de i guttegjengen vil alle bli navere fordi han ene faren i gjengen er det og har derfor mulighet til å gjøre litt ekstra stas på sønnen når han kommer hjem fra skolen. De har utviklet et uttrykk som de kaller «navianere». Det er et litt merkelig ord, men i deres øyne er hvertfall dette noe positivt... ikke et uttrykk de bruker for å henge ut, men for å gjøre navere «kulere» var vel det han sa 😄 

Skrevet

La merke til en ting i HI...dette med at en naver ikke gjør noe, men bare sitter hjemme.

Husker en kar jeg gikk på skole med som hadde samme tankegang. Han var overbevist om at den eneste måten han ville ha et fullverdig liv med seg selv på, var å være uavhengig av alt som la press på ham. Han ville velge alt når han ville og om han ville.

Etter skolen jobbet han intenst noen år for å få høy lønn som igjen ville føre til høy trygd om han fikk det innvilget. Lang historie, men dette greide han. Dermed hadde han oppnådd det han ville.

Anonymkode: f3a29...3b3

Off, det er sånne personer som ødelegger. Dessverre er det endel som er sånn.....

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobber i attføringsbedrift og skremmende mange som bare har satt seg som mål å bli uføre. Gjerne fordi foreldre og besteforeldre allerede er det, og de ser ikke vitsen med å jobbe... 

Anonymkode: 8105e...7a9

• Liker 1
Skrevet

Hahaha... nice try. 

Anonymkode: 96c6d...a24

• Liker 2
Skrevet

Er man 13 år, er det mye man ønsker seg. Nave så man kan føle at man er fullstendig sjef over livet sitt og slippe å jobbe. Hvorfor ikke? kan mange tenkte i den alderen. Men det er en lang rekke med år før han får sjans til noe sånt. Tror de årene fort kan justere attituden hans.

Anonymkode: 4cad4...865

• Liker 1
Skrevet

"Ting som aldri har skjedd".

Anonymkode: 2477f...789

Dette.

Nok en tråd for å rakke ned på folk. Det begynner å bli forutsigbart og gjennomskuelig, dette. Tipper TS står bak de fleste av trådene om uføre, navere og fattige her på KG. Det må være trist å føle behov for å tråkke andre ned gjennom tråder som AB her inne...
Tipper TS føler seg liten og ubetydelig i virkeligheten, og trenger disse trådene for å føle seg litt bedre. Patetisk.

Anonymkode: 26d22...c8f

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg jobber i attføringsbedrift og skremmende mange som bare har satt seg som mål å bli uføre. Gjerne fordi foreldre og besteforeldre allerede er det, og de ser ikke vitsen med å jobbe... 

Anonymkode: 8105e...7a9

Dette tror jeg ikke noe på. Verken at du jobber i attføringsbedrift, eller at det er så mange som har som mål å bli uføre. Hva får dere ut av disse hetsende trådene her inne? Har dere ikke bedre ting å gjøre?

Og nei, jeg er verken naver eller ufør selv. 

Anonymkode: 26d22...c8f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...