Gå til innhold

Ble koronapasset ugyldig for innreise nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser på pressekonferansen om nye reiseråd. Det ble sagt at man nå må være vaksinert siste seks mnd for å regnes som fullvaksinert. Usikker på om jeg forsto det rett, for ingen av journalistene stilte spørsmål om det. Men mange er jo vaksinert for over seks mnd siden nå og har ikke fått tilbud om tredje dose, er de nå plutselig som uvaksinert å regne? Synes også det var litt uklart om testregimet gjelder før man reiser fra utlandet og hjem, eller bare testing på grensen i Norge. Faktisk ble begge deler sagt. 

Anonymkode: 7a1f8...93e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spolte tilbake i sendingen og kom til at det hun sa var "hvis du er fullvaksinert eller har hatt covid siste halvår". Så betyr det at man må være vaksinert siste halvår, eller er det bare hvis du har hatt covid det må være siste halvår? Dette var litt forvirrende.

Skrevet

Spolte videre for å høre hva hun egentlig sa om test før innreise. Hvis jeg forsto det rett denne gangen, kan nordmenn ta testen ved ankomst, mens utlendinger må ta den innen 24 timer før ankomst? Håper den nye helseministeren er på kvinneguiden og kan oppklare litt. 😄 Eller at de legger ut skriftlig info på regjeringens sider, der er det ikke oppdatert koronainformasjon siden tidlig i oktober. Glemte Høie å gi fra seg passordet? 😅

Skrevet

Og nå fikk de endelig passordet, så da har jeg fått svar på alt jeg spurte meg selv om. Med unntak av hvorfor de snakket om at utlendinger må teste seg før avreise, som om de er en homogen gruppe. Men det ble i hvert fall litt klarere her:

• Gjeninnføring av krav om attest for negativ test tatt i løpet av 24 timer før innreise for de som ikke kan dokumentere med et verifiserbart koronasertifikat at de er fullvaksinert eller har gjennomgått covid-19 siste seks måneder.
  • Plikt til å teste seg ved innreise uavhengig av hvor du ankommer Norge fra, så fremt du at du ikke er fullvaksinert eller har gjennomgått covid-19 siste seks måneder - og  kan dokumentere det med et verifiserbart koronasertifikat. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...