Gjest Khloe Skrevet 19. november 2021 #1 Skrevet 19. november 2021 Jeg har så lyst på nybakte rundstykker! Vil gjerne bake halvgrove, siden jeg liker det best. "Problemet" er at jeg aldri helt klarer å få rundstykker så luftige som jeg har lyst. De blir gode, men jeg tror de kan bli bedre! Del derfor gjerne en god oppskrift på myke og luftige rundstykker med meg! Kanskje noen har et godt tips som løfter baksten? Savner alltid å kunne bake like gode rundstykker som jeg får hos bakeren.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #2 Skrevet 19. november 2021 te trenger du: 10 ,5 dl vann, fingervarmt/lunkent/37 grader 1 pk tørrgjær/fersk gjær 1 dl rapsolje til baking eller annen nøytral olje 2 ts salt 1-2 ss sirup (kan sløyfes) 2 dl små havregryn 4 dl rugmel (fint eller grovt) Ca. 1,4 l hvetemel, begynn med 1 liter Til dryss: Valmuefrø eller sesamfrø Slik gjør du: Bruk gjerne en kjøkkenmaskin når du skal elte deigen, elter du for hånd bruk en stor bakebolle og en god eltesleiv. Løs gjæren opp i lunkent vann, tørrgjær tilsettes sammen med hvetemelet. Tilsett olje, salt, eventuelt honning, , havregryn og rugmel. Elt sammen før du tilsetter hvetemelet litt etter litt til du får en smidig, ikke for fast deig. Bedre med for lite mel enn for mye! Du kan eventuelt tilsette mer mel ved utbaking. Elt deigen i kjøkkenmaskin i 8-10 minutter. Dekk til bakebollen i 50-60 minutter eller i 6-8 timer hvis du bruker kaldt vann. Ved utbaking smør bakebordet og hendene med litt rapsolje, slik at du ikke trenger å tilsette mer mel enn nødvendig. Bruker du for mye mel får du tunge/kompakte rundstykker. Elt sammen deigen på bakebordet. Del i 3 biter og form hver bit til brød. Del så hvert brød opp i passende biter til rundstykker og trill/form til avlange/ovale rundstykker. Legg på bakepapirkledd stekebrett. Dekk til og la etterheve i 30-40 minutter. Varm stekeovnen til 225 grader. Pensle rundstykkene med vann og dryss med ønsket «dryss». Stek på midterste rille i varm stekeovn, 12-15 minutter, steketid avhengig av størrelse på rundstykkene. Avkjøl på rist, ønsker du en myk skorpe avkjøl med et klede over . Anonymkode: b18c9...df7
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #3 Skrevet 19. november 2021 Jeg sverger til denne oppskriften for grove rundstykker, og de blir luftige og fine: https://bollefrua.no/2013/02/19/enkle-grove-rundstykker-helt-sjef/ Anonymkode: a4e86...522
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå