AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #1 Skrevet 19. november 2021 Er ansatt på en kontrakt uten timer, så er på papiret ekstrahjelp, men har alltid bare blitt satt opp på timer. Jeg har for øyeblikket tre jobber, og skal jobbe medlever fra 25 november til 9 desember, og fra 16. desember til 23. desember. Dvs at jeg bor på jobben disse ukene. På den siste butikkjobben har jeg blitt satt opp på jobb 10, 11, 13 og 14 desember. Og bare kveldsskift. Hvis jeg takker nei regner jeg med at det blir dårlig stemning og at det går utover de andre på jobben. Vi er få ansatte og folk har ikke lyst til å jobbe alle lørdagene, og det blir garantert dårlig stemning om jeg sier nei til den ene lørdagen jeg er satt opp. Men jeg er også den eneste som har flere jobber. Jeg får bare så dårlig samvittighet. Men trenger jeg egentlig å ha det? Jeg jobber forresten alle lørdagene i oktober og november. Og jeg trenger en uke å slappe av etter å ha vært på jobb to uker i strekk. Anonymkode: 9ec82...d1f
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #2 Skrevet 19. november 2021 Hvis du har flere jobber, så må du jo ha litt kommunikasjon med alle sjefene. Feks før jul blir det jo alltid noe ekstra arbeid. Det blir det jo mindre av i januar, så da ville jeg nok ha takker ja takk til alt jeg fikk som ikke er dobbelt opp på samme tid. Evnt sagt opp en jobb og bedt om mer jobb på en av jobbene. Har jobbet både doble og triple skift tilsammen, mange ganger når jeg ikke hadde fast jobb Anonymkode: ae08d...7b4 7
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #3 Skrevet 19. november 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du har flere jobber, så må du jo ha litt kommunikasjon med alle sjefene. Feks før jul blir det jo alltid noe ekstra arbeid. Det blir det jo mindre av i januar, så da ville jeg nok ha takker ja takk til alt jeg fikk som ikke er dobbelt opp på samme tid. Evnt sagt opp en jobb og bedt om mer jobb på en av jobbene. Har jobbet både doble og triple skift tilsammen, mange ganger når jeg ikke hadde fast jobb Anonymkode: ae08d...7b4 Jeg trenger egentlig ikke butikkjobben. Den er mye dårligere betalt, får ca. 5000 kr før skatt for de fire skiftene. Mens en medleveruke drar inn ca. 30 0000. Trenger hjelp til hvordan jeg kan si nei uten å lage dårlig stemning. Jeg kan godt være ekstrahjelp, dvs at de ringer meg ved sykdom, men jeg ønsker ikke å bli satt opp på vakter lenger. Det gjør egentlig ikke noe om jeg ikke får noe særlig vakter lenger. Anonymkode: 9ec82...d1f
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #4 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kan godt være ekstrahjelp, dvs at de ringer meg ved sykdom, men jeg ønsker ikke å bli satt opp på vakter lenger. Det gjør egentlig ikke noe om jeg ikke får noe særlig vakter lenger. Anonymkode: 9ec82...d1f Si det du skriver her. Anonymkode: dddda...8e0 11
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #5 Skrevet 19. november 2021 Nå har jeg avvist 5 av 7 vakter jeg var satt opp på i desember. Har så dårlig samvittighet Håper at det går i orden. Anonymkode: 9ec82...d1f
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #6 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå har jeg avvist 5 av 7 vakter jeg var satt opp på i desember. Har så dårlig samvittighet Håper at det går i orden. Anonymkode: 9ec82...d1f Om du ikke er så avhengig av den jobbe så enten si den opp, eller si at du kun ønsker blir oppringt ved sykdom, men ikke satt på på vakter. Om sjefen blir sur, så kan h*n ikke klage da du som ekstra hjelp uten stillingsprosent kan si nei akkurat når det passer deg iht kontrakt, på samme måte som sjefen ikke plikter sette deg opp på vakter heller. Og gjerne påpek til h*n at h*an visste du hadde 2 jobber fra før, og dermed må kommunikasjonen være bedre enn vanligvis(at sjefen må høre med deg om det passer før sjefen setter deg opp). Anonymkode: b9ef3...dda 6
BobbySocks Skrevet 19. november 2021 #7 Skrevet 19. november 2021 Det er risikoen sjefen tar med å ansette timevikarer. 9
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #8 Skrevet 19. november 2021 1 minutt siden, BobbySocks said: Det er risikoen sjefen tar med å ansette timevikarer. Ja, det mener egentlig jeg også. Har fått beskjed lenge om at jeg skal få ny kontrakt med faktiske timer, men det har ikke skjedd enda. Så nå tenker jeg å utnytte det til min fordel. Anonymkode: 9ec82...d1f 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #9 Skrevet 19. november 2021 Det er selvsagt litt kjipt for dem, og de må finne noen som dekker opp. Men det er jo ikke verre enn at de ansetter noen nye ekstravakter som faktisk kan jobbe når det er behov. Jeg ville dog ikke forventet så veldig mye godvilje fra leder framover, hverken med å få flere vakter, og iallefall ikke kontrakt på spesifisert time. Anonymkode: cfc30...07f
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #10 Skrevet 19. november 2021 Da må du gi beskjed om at du ikke er interessert i flere vakter. Det som skaper arbeid for folk, er at de tror de har ekstravakter, men som viser seg å ikke være interessert eller aldri kan. Anonymkode: ac0f1...1a0 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #11 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da må du gi beskjed om at du ikke er interessert i flere vakter. Det som skaper arbeid for folk, er at de tror de har ekstravakter, men som viser seg å ikke være interessert eller aldri kan. Anonymkode: ac0f1...1a0 Hun er jo interessert, og har jobbet mye før. Blant annet alle helger hele oktober/november. Men NÅ kan hun ikke de vaktene hun er satt opp på. Når en bedrift ansetter ekstravakter UTEN stillingsprosent, så må de kunne forutse at noe slikt kan skje. De har ingen plikter sånn sett overfor hverandre. De aller fleste som er ekstravakt jobber som regel alt de kan og er som regel et motsatt problem, altså at de ønsker seg flere vakter eller en stillingsprosent. Men så har vi de som utnytter midlertidig ansettelser..til gangs Anonymkode: b9ef3...dda 5
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #12 Skrevet 19. november 2021 Du har sakt ja til å bli ansatt som ekstrahjelp og takker nei til omtrent alt...ja det et slemt. Vil du ikke jobbe der må du si opp slik at de kan ansette en annet i ditt sted. Det er ikke så enkelt som at en butikk kan ha uttallige ansatte uten timer å ta av og er da avhengig av at de som har jobben som ekstrahjelp faktisk jobber ved behov. Å si nei til en og annen vakt gjennom året er innenfor, men å si nei til alle vakter i årets travleste måned er ikke greit. Anonymkode: ce1e8...92b 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #13 Skrevet 19. november 2021 Just now, AnonymBruker said: Du har sakt ja til å bli ansatt som ekstrahjelp og takker nei til omtrent alt...ja det et slemt. Vil du ikke jobbe der må du si opp slik at de kan ansette en annet i ditt sted. Det er ikke så enkelt som at en butikk kan ha uttallige ansatte uten timer å ta av og er da avhengig av at de som har jobben som ekstrahjelp faktisk jobber ved behov. Å si nei til en og annen vakt gjennom året er innenfor, men å si nei til alle vakter i årets travleste måned er ikke greit. Anonymkode: ce1e8...92b Det som irriterer meg er at jeg har vært ansatt der i 6 år uten å få spesifisert antall timer i kontrakten. Hadde jeg hatt det hadde jeg kanskje ikke trengt å hatt tre jobber og da ville jeg kunne jobbet mer i desember. På papiret er jeg bare ekstrahjelp, men jeg stepper jo ikke inn ved sykdom og ferie, det er jo et fast behov, det er bare ikke ønske om å gi folk de timene på papiret. Noe som merktes godt under korona da man plutselig fikk null timer og ingen rettigheter når det gjaldt lønn under permittering. Jeg kan ikke jobbe hver dag, alternativet da blir sykemelding, da jeg kjenner at jeg trenger litt fri nå etter å ha jobbet godt over 200 timer hver måned siden mai. Anonymkode: 9ec82...d1f 4
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #14 Skrevet 19. november 2021 Har heller ikke hatt ferie i år. Hvordan blir det egentlig når man ikke har tatt ut ferie. Jeg er "bare" ekstrahjelp på papiret, men ligger inne i systemet med 25 feriedager til gode. Kan jeg si at jeg vil ta ut dem før jul? Anonymkode: 9ec82...d1f
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #15 Skrevet 19. november 2021 Husk at jeg allerede skal tilbringe 384 timer på jobb i desember uten mulighet til å dra hjem. Det er 744 timer totalt i desember og over halvparten av dem kommer jeg til å være på jobb. Jeg trenger all fritid jeg kan få nå. Anonymkode: 9ec82...d1f
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #16 Skrevet 19. november 2021 BobbySocks skrev (40 minutter siden): Det er risikoen sjefen tar med å ansette timevikarer. Enig, og det kommer en tid timevikaren finner seg noe bedre. Anonymkode: a8fd9...74c 5
Gjest ti10 Skrevet 25. november 2021 #17 Skrevet 25. november 2021 AnonymBruker skrev (På 19.11.2021 den 11.33): Ja, det mener egentlig jeg også. Har fått beskjed lenge om at jeg skal få ny kontrakt med faktiske timer, men det har ikke skjedd enda. Så nå tenker jeg å utnytte det til min fordel. Anonymkode: 9ec82...d1f Utnytte det til din fordel? Du sa jo nettopp at du hadde så dårlig samvittighet ..? Det er greit at du tydeligvis jobber mye, men her har du åpenbart tatt deg vann over hodet. Det er ingen som har behov for en ekstrahjelp/ringehjelp som aldri kan jobbe. Du bør heller vise deg så voksen at du sier opp hvis du uansett ikke har tenkt å jobbe, så kan noen andre som trenger timene og ønsker å stille opp heller få stillingen din.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #18 Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (På 19.11.2021 den 10.33): Er ansatt på en kontrakt uten timer, så er på papiret ekstrahjelp, men har alltid bare blitt satt opp på timer. Jeg har for øyeblikket tre jobber, og skal jobbe medlever fra 25 november til 9 desember, og fra 16. desember til 23. desember. Dvs at jeg bor på jobben disse ukene. På den siste butikkjobben har jeg blitt satt opp på jobb 10, 11, 13 og 14 desember. Og bare kveldsskift. Hvis jeg takker nei regner jeg med at det blir dårlig stemning og at det går utover de andre på jobben. Vi er få ansatte og folk har ikke lyst til å jobbe alle lørdagene, og det blir garantert dårlig stemning om jeg sier nei til den ene lørdagen jeg er satt opp. Men jeg er også den eneste som har flere jobber. Jeg får bare så dårlig samvittighet. Men trenger jeg egentlig å ha det? Jeg jobber forresten alle lørdagene i oktober og november. Og jeg trenger en uke å slappe av etter å ha vært på jobb to uker i strekk. Anonymkode: 9ec82...d1f Dette er ikke ditt ansvar som ekstrahjelp på 0 timer stilling/kontrakt. Ta deg fri med god samvittighet! Anonymkode: d3e02...2ee 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #19 Skrevet 28. november 2021 ti10 skrev (På 25.11.2021 den 19.07): Utnytte det til din fordel? Du sa jo nettopp at du hadde så dårlig samvittighet ..? Det er greit at du tydeligvis jobber mye, men her har du åpenbart tatt deg vann over hodet. Det er ingen som har behov for en ekstrahjelp/ringehjelp som aldri kan jobbe. Du bør heller vise deg så voksen at du sier opp hvis du uansett ikke har tenkt å jobbe, så kan noen andre som trenger timene og ønsker å stille opp heller få stillingen din. Arbeidsgiver utnytter det til si fordel når det er tilfellet, så jeg ser ikke noe galt i dette.. Anonymkode: d3e02...2ee
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #20 Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (På 19.11.2021 den 10.42): Jeg trenger egentlig ikke butikkjobben. Den er mye dårligere betalt, får ca. 5000 kr før skatt for de fire skiftene. Mens en medleveruke drar inn ca. 30 0000. Trenger hjelp til hvordan jeg kan si nei uten å lage dårlig stemning. Jeg kan godt være ekstrahjelp, dvs at de ringer meg ved sykdom, men jeg ønsker ikke å bli satt opp på vakter lenger. Det gjør egentlig ikke noe om jeg ikke får noe særlig vakter lenger. Anonymkode: 9ec82...d1f Jeg hadde absolutt tenkt at arbeidet og stresset ikke er verdt de 5000kr!! Uten tvil. Anonymkode: 4771c...82d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå