Gå til innhold

Sjefen har satt meg på vakt når jeg er bortreist. Hvordan best si i fra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå ser jeg at sjefen min har satt meg opp på ekstravakt en lørdag jeg har fri og heller gitt fri på nyttårsaften. Hun har ikke spurt meg  og jeg oppdaget det helt tilfeldig. Det er  selvfølgelig gjort for å få juleturnusen til å gå opp. Jeg har på ingen måte mulighet. Dette er helgen med hotellopphold i en annen by med julebord med samboeren. Jeg vet at sjefen har vært helt oppjaget og ute av seg selv med å få juleturnusen til å gå opp og sagt at det er en helt umulig oppgave. Nå er hun veldig lettet og stolt over å være i mål. Jeg vet at hun synes den var en uløselig kabal

Hva skal jeg si? Hvordan skal jeg legge det fram at hun har byttet vakt til en dag jeg allerede har planer. Jeg er en veldig forsiktig person som ikke har verdens beste selvbilde og å stå opp for meg  er ikke lett. Jeg ønsker gjerne innspill på hvordan dere hadde løst dette problemet 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finn noen å bytte med å opplys sjefen om det

Anonymkode: 57d51...b89

• Liker 4
Skrevet
Laraa skrev (1 minutt siden):

Nå ser jeg at sjefen min har satt meg opp på ekstravakt en lørdag jeg har fri og heller gitt fri på nyttårsaften. Hun har ikke spurt meg  og jeg oppdaget det helt tilfeldig. Det er  selvfølgelig gjort for å få juleturnusen til å gå opp. Jeg har på ingen måte mulighet. Dette er helgen med hotellopphold i en annen by med julebord med samboeren. Jeg vet at sjefen har vært helt oppjaget og ute av seg selv med å få juleturnusen til å gå opp og sagt at det er en helt umulig oppgave. Nå er hun veldig lettet og stolt over å være i mål. Jeg vet at hun synes den var en uløselig kabal

Hva skal jeg si? Hvordan skal jeg legge det fram at hun har byttet vakt til en dag jeg allerede har planer. Jeg er en veldig forsiktig person som ikke har verdens beste selvbilde og å stå opp for meg  er ikke lett. Jeg ønsker gjerne innspill på hvordan dere hadde løst dette problemet 

Det beste er å gi beskjed så fort som mulig. Ikke lag noen stor greie ut av det, og ikke vis at du vet at turnusen er «umulig».

Hei, ser jeg er satt opp på vakt x. Da har jeg fri og er bortreist. 

Anonymkode: 1fad9...a06

• Liker 22
Skrevet

Men hjelpes, kan du ikke bare si "jeg ser du har satt meg opp på en dag jeg egentlig hadde fri. Og er bortreist.."?

ikke gjør det verre enn det trenger å være. 

Anonymkode: 55ddb...a1b

• Liker 26
Skrevet

Vanskelig å svare siden vi ikke helt vet hvordan dette funker hos dere, er det sjefen som bestemmer vakter og sånn er det når dere får vaktplanen så må du jo bare bytte. Men har du blitt satt opp på vakt du ikke vanligvis jobber så er det jo bare å si ifra med en gang til sjefen "Hei jeg ser du har satt meg opp ekstra på dag x - den helgen er jeg bortreist så det blir vanskelig å jobbe, kan du sette meg opp en annen dag istedet?"

Anonymkode: b5f5f...d82

• Liker 3
Skrevet

Juleturnusen er like bindende som all annen turnus gitt at varslingsfrist på 14dager er overholdt. Det er derfor ditt ansvar å bytte vakt selv.

Anonymkode: 4f5de...7ce

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Juleturnusen er like bindende som all annen turnus gitt at varslingsfrist på 14dager er overholdt. Det er derfor ditt ansvar å bytte vakt selv.

Men sjefen har vel også selv plikt om melde fra om bytte av dager som ikke er en del av juleturnusen? Det er jo ikke greit å bare sette opp folk på dager  i hytt og pine uten å avklare først? Det  hun har byttet meg til er i begynnelsen av desember og er ikke en del av juleturnusen 

• Liker 10
Skrevet

Men sjefen har vel også selv plikt om melde fra om bytte av dager som ikke er en del av juleturnusen? Det er jo ikke greit å bare sette opp folk på dager  i hytt og pine uten å avklare først? Det  hun har byttet meg til er i begynnelsen av desember og er ikke en del av juleturnusen 

Du har rett, sjefen din kan ikke bare sette deg opp.

Men vær på tilbudssiden og si at du kan jobbe en annen dag. :)

Anonymkode: 64739...6e8

• Liker 2
Skrevet

Si at du tar nyttårsvakten men trenger denne vakten fri. 

Anonymkode: ffac1...1d9

• Liker 1
Skrevet
Laraa skrev (45 minutter siden):

Du får si ifra at du ser hun har satt deg opp på frihelgen, og at den helgen er du bortreist så hun må finne noen andre. 

Blir hun sint og starter å argumentere, så får du si at dette har vært planlagt lenge pga dette er en frihelg. Dette er sjefen sin feil, ikke din. 

• Liker 8
Skrevet

Da må du nok avbestille turen. Vaktplaner er bindende så lenge 14 dagers fristen er overholdt. 

Anonymkode: 26b4d...f4a

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Da må du nok avbestille turen. Vaktplaner er bindende så lenge 14 dagers fristen er overholdt. 

Ikke når det er en ekstravakt som faller på en dato TS egentlig skal ha fri. Sjefer kan jo ikke bare sette opp folk slik som det passer uten  godkjenning først. 

Anonymkode: 97d61...7cb

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke når det er en ekstravakt som faller på en dato TS egentlig skal ha fri. Sjefer kan jo ikke bare sette opp folk slik som det passer uten  godkjenning først. 

Anonymkode: 97d61...7cb

Endringer i vaktplanen kan også gjøres innen 14 dager før vakten, så det er jo også innenfor. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Endringer i vaktplanen kan også gjøres innen 14 dager før vakten, så det er jo også innenfor. 

Uten samtykke?

Skrevet

Uten samtykke?

Arbeidsgiver har styringsrett, og så lenge vedkommende holder seg innen AML eller tariffavtalen som gjelder for den aktuelle jobben, så kan arbeidsgiver velge å videreføre en turns eller endre turnus inntil en tidsfrist som i de aller fleste tilfeller er 14 dager. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Arbeidsgiver har styringsrett, og så lenge vedkommende holder seg innen AML eller tariffavtalen som gjelder for den aktuelle jobben, så kan arbeidsgiver velge å videreføre en turns eller endre turnus inntil en tidsfrist som i de aller fleste tilfeller er 14 dager. 

Ok,  kanskje har lederen retten på sin side rent formelt, men å hindre noen å reise på en lenge planlagt og dyr tur fordi du legger jobb i en frihelg for din egen bekvemmelighet og nekter å flytte på det,  er garantert en "fin " måte å gjøre seg ekstremt upopulær  utfryst og til den store snakkisen på pauserommet. Hvis lederen synes det er verdt det, så kjør på

Anonymkode: 8fb2a...61d

• Liker 4
Skrevet

Jobber du fast turnus normalt? Hva sier regelverket hos dere? Hvis det er slik at du f.eks normalt jobber hver 3.helg, så skal dette ikke endres uten videre. 

Du må se på regelverket som gjelder for dere. Leder bryr seg ikke om hva du har planlagt på fritiden, men kommer du med arbeidsmiljøloven eller særavtalen er det en annen sak. Regner også med du skjønner viktigheten av å organisere deg.

Anonymkode: 57d26...77b

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jobber du fast turnus normalt? Hva sier regelverket hos dere? Hvis det er slik at du f.eks normalt jobber hver 3.helg, så skal dette ikke endres uten videre. 

Anonymkode: 57d26...77b

Eh joda. Så lenge frister for varsling er overholdt er det virkelig helt ok. 

TS: du må bytte vakt, evt tilby deg å ta en annen helg hvor det er ledige vakter i bytte med avdelingen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.11.2021 den 12.22):

Ok,  kanskje har lederen retten på sin side rent formelt, men å hindre noen å reise på en lenge planlagt og dyr tur fordi du legger jobb i en frihelg for din egen bekvemmelighet og nekter å flytte på det,  er garantert en "fin " måte å gjøre seg ekstremt upopulær  utfryst og til den store snakkisen på pauserommet. Hvis lederen synes det er verdt det, så kjør på

Anonymkode: 8fb2a...61d

Ikke uenig i at det er dårlig policy å endre en vaktrotasjon uten å snakke med arbeidstaker først. Skjer det ofte så kan det som du påpeker føre til at man blir upopulær og at de flinke etter hvert slutter. 

Men her dreier det seg jo først og fremst hva som formelt sett er lovlig, arbeidsgiver står fritt til å endre en turnus så lenge fristen for antall dager før vakten begynner blir overholdt. 

Skrevet

Bare si du er bortreist den helgen og ønsker fri da, tilby deg og arbeide en annen dag i jula. 

Anonymkode: 835fc...a60

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...