AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #1 Del Skrevet 19. november 2021 Hei! Som tittel tilsier så skal jeg i gang med et lite prosjekt der jeg skal gå fra latsabb som ikke trent på mange år, til å komma i så god form som mulig på 6 måneder. Hadde egentlig bare tenkt å komme i lit bedre form, få bedre holdning osv, men så tenkte jeg at dette hadde vært morsomt å prøve. Å se "hvor mye det er mulig å forandre kroppen i løpet av 6 måneder. " Lit om meg: Mann / 37 år / Cirka 176 høy / 78kg / Deformert pappakropp (relativt lite muskler, utstående mage, slakk deprimerende holdning. Utstående skulderblad sikkert grunnet lite muskler i rygg. Osv...... Jeg har trent mye styrke i mine yngre dager, men det er ikke mulig å se spor av nå Så her trenger jeg lit hjelp. Hvordan bør jeg gå frem? Hvordan bør jeg trene? Intensitet? Bør jeg ta tilskudd? Bør jeg trappe opp? Hvor ofte? Ta høyde for tilvenning i sener og ledd? Kosthold som faktisk funker osv... Hvis dere vare med i en konkurranse der oppgaven var å forvandle meg mest mulig i løpet av 6 måneder. Hvordan hadde dere gjort dette? Både muskelvolum og styrke. Tips og råd til å måle utviklingen? Kan tenke meg at vekt er lite interessant. Takker for eventuelle bidrag! Anonymkode: af553...e03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #2 Del Skrevet 20. november 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hei! Som tittel tilsier så skal jeg i gang med et lite prosjekt der jeg skal gå fra latsabb som ikke trent på mange år, til å komma i så god form som mulig på 6 måneder. Hadde egentlig bare tenkt å komme i lit bedre form, få bedre holdning osv, men så tenkte jeg at dette hadde vært morsomt å prøve. Å se "hvor mye det er mulig å forandre kroppen i løpet av 6 måneder. " Lit om meg: Mann / 37 år / Cirka 176 høy / 78kg / Deformert pappakropp (relativt lite muskler, utstående mage, slakk deprimerende holdning. Utstående skulderblad sikkert grunnet lite muskler i rygg. Osv...... Jeg har trent mye styrke i mine yngre dager, men det er ikke mulig å se spor av nå Så her trenger jeg lit hjelp. Hvordan bør jeg gå frem? Hvordan bør jeg trene? Intensitet? Bør jeg ta tilskudd? Bør jeg trappe opp? Hvor ofte? Ta høyde for tilvenning i sener og ledd? Kosthold som faktisk funker osv... Hvis dere vare med i en konkurranse der oppgaven var å forvandle meg mest mulig i løpet av 6 måneder. Hvordan hadde dere gjort dette? Både muskelvolum og styrke. Tips og råd til å måle utviklingen? Kan tenke meg at vekt er lite interessant. Takker for eventuelle bidrag! Anonymkode: af553...e03 Hadde trent en blanding mellom styrke trening og kroppsbygning, det så de på engelsk kaller powerbodybulding. ville lagd et program som var effektivt , minimalistisk og noen man kan følge over tid. hadde lagt de tyngste dagene , rygg- bein rett før eller etter hviledager, egentlig når jeg tenker meg om så går det fin å legge inn 48 timer hvile mellom hver økt uansett., her eksempel på bein dag, bruker samme oppsett på rygg, og bryst. 1 stryke øvelse og 2 bygge øvelser, - Knebøy 5 reps 6 sett ( 5 minutter pause mellom setts - hamstring curl 10 reps 5 sett 90 sec mellom setts - lårcurl 3 sett 8-10 reps Splitten jeg er fornøyd med er bryst hvile bein hvile rygg hvile armer ( ekstra fokus på bakside skuldre og sidehev for å utvikle runde atletiske skuldre) hvile spis proteinrik mat, bra fettsyre fra fisk, mandler og oliven olje. test deg litt med karbohydratene, hvor mye ris må jeg spise for å få bra trøkk på trening? respondere jeg bedre på å spise ris eller poteter? ingen fasit man må se ett mønster i mat inntak og prestasjon ! Har jeg gått opp eller ned i vekt de siste 14 dagene? Du kan også fint legge inn kveldsturer på 30-40 minutter og varm dusj .. hjelper med å avslappet muskulaturen og gir en bedre natt søvn. om du får et dilemma mellom trening og tilstrekkelig med søvn.. så velg alltid søvn! Om du har en typisk 8-16 jobb anbefaler jeg å teste ut morgen trening, da har kroppen lang tid å landet på før legge tid. Anonymkode: f11af...a77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #3 Del Skrevet 20. november 2021 Glemte å si at stronglift 5x5 også er et utrolig greit program å beggyne med, de har egen nettside og gratis app. Anonymkode: f11af...a77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #4 Del Skrevet 20. november 2021 Takk for veldig informativt svar! Har aldri tenkt det er forskjell på styrketrening og kroppsbygging? 😊 Du sier at jeg skal teste meg frem lit ris ift til trøkk på trening. Hvordan gjør jeg dette? Betyr det at jeg bør spise ris før trening for å få trøkk, så kjøtt etter trening for å bygge muskler? Hvor tøft kan jeg gå ut nå i starten da? Bør jeg bruke 1 måned på å trappe opp? Feks kun 1-2 trening i uken? hva med tilskudd av vitaminer, proteiner, gainer osv? Har det mye for seg, spesielt nå i starten? det der med kveldsturer høres jo koselig ut, men det får jeg nok ikke tid til. Må kanskje legge trening for det meste til 5-6 om morgenen. Men leste en plass at du får bare ut 50% effekt av trening om morgen, kontra ettermiddag. Den er jo lit kjedelig da… Ska sjekka på Stronglift 5x5! Tusen takk! Anonymkode: af553...e03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå