Gå til innhold

Hvorfor er jenter så vanvittig kjipe mot hverandre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pappa her som har et blødende hjerte for sin datter på 10. Jeg blir stadig vitne til at min jente blir behandlet pissekjipt av andre jenter, og jeg er helt rådvill. Hva skal man gjøre med det, og hvordan skal hun bli trygg på seg selv?

3 eksempler:

Bestevennina over flere år blir kjipere og kjipere. Hun bestemmer alt, og snakker ned jenta mi konstant. Det går så langt at hun ikke greier å styre seg med voksne til stede en gang: Hun gjør narr av hår og klær og sier til meg: "dere har så liten bil, æsj", hver gang hun sitter på, og begynner å ese ut om foreldrenes svære doning. Den sjangeren der. Dattera mi får etter hvert nok, klarer å si fra litt - men den viktige samtalen tar de aldri. I dag snakker de lite sammen, bruddet er kanskje 10 måneder siden.

En litt grei vennine i klassen blir sur pga. en misforståelse. Alle forstår at det er en misforståelse, men hun fortsetter lel. Stygge blikk, ignorering, snakke over hodet, generell kjiphet. Til det plutselig en dag er over.

Ny bestevennine er på besøk her. De lager seg toast og da begynner vennina å skryte av at hun skal lage toast av hvitt brød hjemme (vi har sjeldent loff eller toast). Hun skryter av at hun har finere sko, at hun kan se så mye på TV/skjerm som hun vil (vi har skjermtid) og så videre. Dattera mi blir veldig misunnelig og ordentlig lei seg.

Slik er det stadig vekk. Også sønnen min skryter, og vennene hans gjør likeså, men de guttene er likevel mer inkluderende - og sparker ikke en som ligger nede. 

Det er så vondt og jævlig. Hva gjør man da? Vi kan ikke bare fôre barna med drittmat og la dem råtne foran en skjerm hele dagen heller. Da svikter vi jo foreldreansvaret, selv om det hadde vært det kuleste de vet. Og, ja, sko til flere tusen kroner som varer én sesong...det er også kult. Gaaaaah!!!

Anonymkode: 97fb6...a0e

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn gjenspeiler ofte foreldre frem til en gitt alder, da gjenspeiler de mer og mer miljøet de går i - det beste du kan gjøre som forelder er å forberede ungne, gi dem solid dose selvtillit, lære dem å si fra, at det er greit å sette grenser for sg selv og likevel være en god venn osv. samt at verdier ikke kan måles i materielle goder men i omsorg og hvem man er. 

Det er ikke enkelt men det vil bidra til at ditt barn vokser opp og blir en flott person mens disse andre barna vokser opp og blir drittsetkker som sine foreldre.. 

Anonymkode: 4208c...13e

• Liker 5
Skrevet

Jenter er vel generelt ganske kjipe mot alt og alle egentlig?  Jeg syns genrelt jenter virker å synes tilværelsen er kjip. Rare vesener.

Anonymkode: a888f...aac

• Liker 5
Skrevet

Jeg har en datter på samme alder. Jeg har også to sønner. Jeg kjenner igjen det du skriver. 

Jeg tror datteren din er heldig med pappaen sin, som ser hva som skjer. 

Vet ikke om jeg har noen gode råd, men jeg ville nok svart disse frekke venninnene når de f.eks kommenterer bilen. 

Anonymkode: e8d95...a37

• Liker 10
Skrevet

Jenter er pyton. Det begynner tidligere og tidligere, og jeg trodde vi var ferdige nå (jentungen går Vg1 og er 16), men i klassen er det jenter som gjør narr av ei annen jente i klassen med et fysisk handicap hun overhodet ikke kan noe for. Min datter kom dødsfrustrert hjem senest tidligere denne uka.... 

De gir beskjed om at de ikke kan kjøpe klær på Cubus, for det er for billig(!!!???), at det MÅ drikkes alkohol, at feriemålene ikke er bra nok osv. Et par kjenner jeg igjen på foreldrene, for de må også rakke ned på andre tydeligvis for å føle seg bra nok... 

Man må bare gi eget barn så mye backup og ryggrad man kan, tenke over om man kan lempe på NOE uten å gå på akkord med alt man mener, og bygge relasjon til jentene det gjelder sånn at det får litt tyngde når man  setter dem på plass.... 

• Liker 4
Skrevet

Har en sønn og en datter og jeg merker stor forskjell. Sønnen er en del av en stor inkluderende guttegjeng på rundt 10, datteren har et par venninner og en bestevenninne. Ingen av vennene har samme fritidsinteresse og heller ingen fra trinnet driver med det samme. De møtes aldri mer enn noen få. Min er litt stille og driver med trening som ingen andre på trinnet gjør så min føler seg litt utenfor, sjelden hun er sammen med andre. 
På trinnet til sønnen er det mange færre jenter og sønnen er helt sjokkert over hvor klikkete jentene er og hvordan de fryser ut andre.   2-3 jenter har byttet skole på sønnens trinn for å komme i klasse med bedre kjønnsbalanse. På begge trinnene er det et par jenter som utser seg selv som «ledere» og legger premissene. Foreldrene til disse barna er samme type, se på meg, så det går i arv her. Her er det ikke superpress på klær (enda), så datteren synes det er helt ok med klær fra Cubus. 

Anonymkode: ddca4...3da

• Liker 3
Skrevet

Når dere snakker om jenter på denne måten, tenker dere på hvordan dere oppdrar deres egne døtre?

• Liker 4
Skrevet
Ulrikke skrev (2 timer siden):

Jenter er pyton. Det begynner tidligere og tidligere, og jeg trodde vi var ferdige nå (jentungen går Vg1 og er 16), men i klassen er det jenter som gjør narr av ei annen jente i klassen med et fysisk handicap hun overhodet ikke kan noe for. Min datter kom dødsfrustrert hjem senest tidligere denne uka.... 

De gir beskjed om at de ikke kan kjøpe klær på Cubus, for det er for billig(!!!???), at det MÅ drikkes alkohol, at feriemålene ikke er bra nok osv. Et par kjenner jeg igjen på foreldrene, for de må også rakke ned på andre tydeligvis for å føle seg bra nok... 

Man må bare gi eget barn så mye backup og ryggrad man kan, tenke over om man kan lempe på NOE uten å gå på akkord med alt man mener, og bygge relasjon til jentene det gjelder sånn at det får litt tyngde når man  setter dem på plass.... 

Kjenner det veldig godt igjen. Til tross for at vi har prøvd å gi barna våre gode verdier, blir det tidvis skylt helt bort i møte med dette mote- og kjøpepresset. Og jeg forstår det. Det skal utrolig mye til, i den alderen, å stå imot dem som roper høyest.

Rosmarin(ert) skrev (1 time siden):

Når dere snakker om jenter på denne måten, tenker dere på hvordan dere oppdrar deres egne døtre?

Ja, vi har vært veldig bevisste på det. Fra lærere i skole og barnehage har vi stadig fått tilbakemelding om at barna våre er dem som uoppfordret tar vare på de som har skadet seg, som inkluderer tilflyttende barn og som har generelt god empati. Av og til lurer jeg dog på om vi har gjort dem en bjørnetjeneste - jeg tror barna våre lar seg lettere tråkke på fordi de ikke har den absolutte selvtilliten og mangelen på empati som noen av de andre barna blottlegger. Det kan til tider være ganske skremmende.

• Liker 5
Skrevet
Rosmarin(ert) skrev (1 time siden):

Ja, jeg har vært det bevisst hele tiden. Fra barnehagen og fram til nå.

Kontaktlæreren hennes på ungdomsskolen takket meg for måten hun var oppdratt på.... 

Mener ikke at jeg er noen helgen, det er nok en kombinasjon av oppdragelse og personlighet, men det har ALDRI her i huset vært akseptert å oppføre seg ufint mot andre. Ikke gjør vi voksne det heller, vi snakker heller ikke ufint om andre hjemme. Vi kan være uenige med folk, og det er vi ærlige om, men fra det og til å snakke ned om andre er det et STORT gap i mine øyne! Kunne ikke falle meg inn å høre på at jentene snakker hverandre ned her i huset og tenkte "jaja, det er en tenåringsgreie" uten å si noe om det! 

Når det er sagt: selvfølgelig er det fort gjort at det blir vanskelig å stå imot! Gruppepress er det sterkeste presset! Men det er noe med hva som ligger i bunnen og hva de er komfortable med i seg selv! 

• Liker 3
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Så - alle jenter er kjipe, unntatt din egen datter? Rart det der. (Dette er ikke et spørsmål til TS, men generelt til tråden, jfr. innlegg #7.)

Dette med venner som kommenterer alt som er galt med huset og sånt (som TS forteller om den første venninna) har jeg opplevd med en (gutte)venn av min sønn også. Det var ikke måte på hvor dårlig det var at vi hadde så gammelt bad, og ikke minst at vi bodde i leilighet! Han bodde nemlig i enebolig, altså! :ler: Denne gutten har over tid vært av og på-venn med min sønn, og stadig prøvd å trykke ham ned når min sønn har hatt noe "bedre" enn ham. En drittunge, rett og slett, men regner med det bunner i dårlig selvtillit hos ham. 

Jeg vet ikke, men min erfaring, både som barn/ungdom og senere som mor, er at noen unger er kjipe, uavhengig av kjønn. Kjøper ikke den (egentlig ganske kvinnefiendtlige) ideen om at kvinner er slemmere mot hverandre enn menn. 

Skrevet

Tror poenget er at mange med døtre som vil skrive her er av typen som blir overkjørt eller oversett av andre. Hvem vil si høyt at eget barn er en bitch.

• Liker 1
Skrevet

Nå kommer det nok noen å beskylder meg for internalisert misogyni igjen, men her kommer det:

Jenter kan være dritkjipe mot hverandre. Kvinner også, men jenter… verre. Ikke alle, selvfølgelig, men mitt kjønn tar dessverre prisen for utspekulert kjiphet med hverandre. 

Sånne ting som du beskriver er årsaken til at jeg ba min eldste om å heller søke til guttene. Det ble naturlig også det, siden de klassekompisene som bodde nært var hankjønn. 

Har en teori om hvorfor det er slik, jeg tror det er noe som ligger i genene. Vi må huske at kvinner har vært mye prigitt menn, konkurrert om attraktive menn blant annet. Så har evolusjonen gitt oss noen trekk som er usjarmerende. 

Tror jeg greier å se barna mine ganske objektivt, jeg har flere. Vil si at min eldste datter ikke er sånn. Hun er ærlig og rett frem. 
En annen datter… hun kan være kjip mot andre, også søstre. Samme oppdragelse. 

Anonymkode: d38f3...e67

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror poenget er at mange med døtre som vil skrive her er av typen som blir overkjørt eller oversett av andre. Hvem vil si høyt at eget barn er en bitch.

Jeg sier det høyt. 
Se over. 

Men når det kommer til grusomhet, typ vold og slikt, er det mer utbredt hos hankjønn. 
Jenter er mer giftige. 

• Liker 1
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (8 minutter siden):

Så - alle jenter er kjipe, unntatt din egen datter? Rart det der. (Dette er ikke et spørsmål til TS, men generelt til tråden, jfr. innlegg #7.)

Dette med venner som kommenterer alt som er galt med huset og sånt (som TS forteller om den første venninna) har jeg opplevd med en (gutte)venn av min sønn også. Det var ikke måte på hvor dårlig det var at vi hadde så gammelt bad, og ikke minst at vi bodde i leilighet! Han bodde nemlig i enebolig, altså! :ler: Denne gutten har over tid vært av og på-venn med min sønn, og stadig prøvd å trykke ham ned når min sønn har hatt noe "bedre" enn ham. En drittunge, rett og slett, men regner med det bunner i dårlig selvtillit hos ham. 

Jeg vet ikke, men min erfaring, både som barn/ungdom og senere som mor, er at noen unger er kjipe, uavhengig av kjønn. Kjøper ikke den (egentlig ganske kvinnefiendtlige) ideen om at kvinner er slemmere mot hverandre enn menn. 

Jeg prøver ikke å si at jenter prinsipielt er verre enn gutter, selv om jeg må innrømme at jeg har sett det gang på gang på gang. Skole, arbeidsliv, studier - det kan være ganske kjipt med baksnakk og holde-hverandre-nede-konkurranse.

Det jeg prøver å si er at hun er en jente som opplever mye kjipt, verre enn sønnen min, og som far møter jeg ofte veggen. Mitt sosiale liv har vært, og er, kolossalt mye enklere. Jeg kan gi noen råd, men det kommer et punkt der jeg blir like fortvila og har lyst til å gråte, jeg også.

Og, selvsagt, hun er ingen helgen heller. Hun er svært empatisk, ofte mer enn oss voksne, men det er situasjoner vi må snakke om etterpå der hun også kan virke kjip, eller være direkte slem.

• Liker 3
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (13 minutter siden):

Det er jo ikke kvinnefiendtlighet. Det er fakta.

• Liker 1
Skrevet

Dere gjør menneskeheten en bjørnetjeneste ved å prøve å få dette til å handle om kjønn. 

• Liker 3
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg prøver ikke å si at jenter prinsipielt er verre enn gutter, selv om jeg må innrømme at jeg har sett det gang på gang på gang. Skole, arbeidsliv, studier - det kan være ganske kjipt med baksnakk og holde-hverandre-nede-konkurranse.

Det jeg prøver å si er at hun er en jente som opplever mye kjipt, verre enn sønnen min, og som far møter jeg ofte veggen. Mitt sosiale liv har vært, og er, kolossalt mye enklere. Jeg kan gi noen råd, men det kommer et punkt der jeg blir like fortvila og har lyst til å gråte, jeg også.

Og, selvsagt, hun er ingen helgen heller. Hun er svært empatisk, ofte mer enn oss voksne, men det er situasjoner vi må snakke om etterpå der hun også kan virke kjip, eller være direkte slem.

Det er jo det du sier når du spør "hvorfor er jenter så vannvittig kjipe med hverandre" fremfor å spørre mer åpent om hva du kan gjøre når datteren din opplever at venninner er kjipe mot henne.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo ikke kvinnefiendtlighet. Det er fakta.

På hvilken måte er det fakta?

Kan jo f.eks. minne om at det er menn som i størst grad både utøver vold og blir utsatt for vold - altså menn som er "slemme med hverandre". Men det er verre med noen kjipe kommentarer fra ei bitchy tenåringsjente?

Skrevet

Ut fra det du sier så høres det ut som samfunnet di bor i generelt måles opp i hva de har. Og dette snapper jo jentebarn opp. 

Anonymkode: 793ee...a59

• Liker 2
Skrevet

Vi har en 11-årig jente, og der er det heller ikke bare bare. Mye utfrysing blant jentene i klassen.

Venninnene til vår datter er utspekulerte og manipulerende, de er elskelige til meg, men hvis jeg går forbi rommet der de sitter og snakker, og lytter litt, hører jeg at den høflige og sjarmerende jenta (overfor meg) sannelig er stygg og ekkel når hun tror hun ikke blir observert.

Min sønn på 9 har kompiser som oppfører seg mye mer rett frem. Skifter ikke taktikk og humør etter hvem som kommer inn i rommet. Det er mye lettere å forholde seg til, både for barna og oss voksne :)

Anonymkode: 8156a...cf4

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det blåser på toppene. Tenker at noen jenter kniver om å være klassens dronning. Finnes hyggelige jenter også, men de er kanskje ikke blant de mest populære? En teori, stemmer sikkert ikke alltid. Tror alle må  finne sine venner som man har det kjekt med og man er hyggelig mot hverandre.

En øvelse man kan gjøre hjemme er å fremsnakke andre mennesker, ikke baksnakke. Barn hører hva de voksne sier.

Endret av Akkar
  • Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...