AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #1 Skrevet 19. november 2021 Ektemannen min fikk jobbtilbud fra Nordamerika for ti minutter siden. Jeg er 70% ufør. Kan jeg ta med meg dette til det store utlandet? Anonymkode: cd94b...ea8
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #2 Skrevet 19. november 2021 Google er din venn: https://www.nav.no/no/person/flere-tema/arbeid-og-opphold-i-utlandet/opphold-i-utlandet-og-folketrygden/uforetrygd-og-utland Anonymkode: 23403...bef 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #3 Skrevet 19. november 2021 Det er den, men hvordan er det med erfaringer? Sitat Hvis du er bosatt i et av disse landene og har arbeidet eller bodd i Norge tidligere kan du også søke om og få innvilget uføretrygd, selv om du ikke er medlem av folketrygden. Dette leser jeg ikke med vennlig stemme. Etter min (og mandre andres) erfaring er NAV kjip og gjør stadig skjønnsvurderinger i pasientenes disfavør. Å søke om dette vil da sannsynligvis lede til redusert støtte? Anonymkode: cd94b...ea8
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #4 Skrevet 19. november 2021 Det kan du, men du risikerer å miste ditt medlemskap i folketrygden. Du må søke NAV utland for å få med trygden til utlandet, du vil også måtte betale kildeskatt til den norske stat da USA ikke har avtale med Skatteetaten vedrørende en skatteavtale. Så her burde du kontakte NAV utland da de kan gi deg klare svar på det du lurer på, men svaret på spørsmålet ditt er «JA». Anonymkode: aac79...72e 5
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #5 Skrevet 19. november 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det er den, men hvordan er det med erfaringer? Dette leser jeg ikke med vennlig stemme. Etter min (og mandre andres) erfaring er NAV kjip og gjør stadig skjønnsvurderinger i pasientenes disfavør. Å søke om dette vil da sannsynligvis lede til redusert støtte? Anonymkode: cd94b...ea8 Nei, det vil ikke redusere støtte/trygd. Eneste man mister ved å ta uføretrygd med til utlandet er ung-ufør tillegget. Anonymkode: aac79...72e 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #6 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Nei, det vil ikke redusere støtte/trygd. Eneste man mister ved å ta uføretrygd med til utlandet er ung-ufør tillegget. Anonymkode: aac79...72e Det fikk jeg aldri, til tross for at jeg innfrir alle krav. Trygderetten var enig med NAV sin "skjønnsvurdering" og jeg hadde ikke råd til å gå videre. Takk for gode svar her! Anonymkode: cd94b...ea8
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #7 Skrevet 19. november 2021 Du kan bo 6 mnd i året i utlandet uten at det får noen konsekvenser for trygden din eller beløpet. Bor du mer enn 6 mnd i året i utlandet så mister du medlemsskap i den norske folketrygden, og trygdebeløpet vil bli nedjustert. Er du da boende fast i et annet land skal du i prinsippet også skatte av inntekten din i det landet i tillegg til å skatte av trygden din i Norge. Men hvis ikke det nye landet vet at du bor der vil de ikke kreve skatt av deg Anonymkode: 75aea...a18
n_97 Skrevet 19. november 2021 #8 Skrevet 19. november 2021 Om du er ufør har du dårlig helse regner jeg med, og det kan bli veldig utfordrende med helseforsikring. Vet ikke hvordan det er blitt etter obamacare, men før så kunne de nekte å dekke "pre existing conditions". Vil anbefale å undersøke grundig hvilken forsikring mannen din får gjennom jobben. Det sagt, et opphold i USA høres unektelig veldig spennende ut hvis dere er av den eventyrlystne typen 🙂 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #9 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du kan bo 6 mnd i året i utlandet uten at det får noen konsekvenser for trygden din eller beløpet. Bor du mer enn 6 mnd i året i utlandet så mister du medlemsskap i den norske folketrygden, og trygdebeløpet vil bli nedjustert. Er du da boende fast i et annet land skal du i prinsippet også skatte av inntekten din i det landet i tillegg til å skatte av trygden din i Norge. Men hvis ikke det nye landet vet at du bor der vil de ikke kreve skatt av deg Anonymkode: 75aea...a18 For noe tull, du burde ikke uttale deg når du tydeligvis ikke har peiling på hva du snakker om. Man får IKKE nedjustert beløpet om man mister medlemskapet i Folketrygden, den eneste gruppen som får redusert utbetaling ved flytting til et annet land er de som har ung-ufør tillegget. Flytter man til et land som ikke har trygdeavtale med Norge så betyr det at man må ordne seg med privat forsikring eller betale inn til det landets trygdesystem, når man flytter til et land som Norge har trygdeavtaler med så betyr det i grunnen at man blir medlem i trygdesystemet i det landet og at man har de samme rettighetene som landets egne innbyggere. Dobbeltbeskatning kan forekomme, men igjen så har Norge skatteavtaler med mange land. Hovedregelen er at man skal skatte til det landet man er bosatt i, som oftest så er det snakk om kildeskatt hvis man flytter til et land uten skatteavtale. Anonymkode: 28a17...f52 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #10 Skrevet 19. november 2021 n_97 skrev (1 time siden): Om du er ufør har du dårlig helse regner jeg med, og det kan bli veldig utfordrende med helseforsikring. Vet ikke hvordan det er blitt etter obamacare, men før så kunne de nekte å dekke "pre existing conditions". Vil anbefale å undersøke grundig hvilken forsikring mannen din får gjennom jobben. Det sagt, et opphold i USA høres unektelig veldig spennende ut hvis dere er av den eventyrlystne typen 🙂 Ja, jeg er veldig spent på det. Foreløpig er det snakk om ett år med mulighet for forlengelse, så det kan hende at jeg forblir medlem i folketrygden. Ellers er vi litt rådvill hva vi skal gjøre med huset her hjemme...fylt til randen av ting vi verdsetter, men det er vel mest skrot. Tør vi å leie det ut? Blir mange spørsmål å svare på her for oss, vet knapt hvor vi skal begynne. Anonymkode: cd94b...ea8
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #11 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): For noe tull, du burde ikke uttale deg når du tydeligvis ikke har peiling på hva du snakker om. Man får IKKE nedjustert beløpet om man mister medlemskapet i Folketrygden, den eneste gruppen som får redusert utbetaling ved flytting til et annet land er de som har ung-ufør tillegget. Flytter man til et land som ikke har trygdeavtale med Norge så betyr det at man må ordne seg med privat forsikring eller betale inn til det landets trygdesystem, når man flytter til et land som Norge har trygdeavtaler med så betyr det i grunnen at man blir medlem i trygdesystemet i det landet og at man har de samme rettighetene som landets egne innbyggere. Dobbeltbeskatning kan forekomme, men igjen så har Norge skatteavtaler med mange land. Hovedregelen er at man skal skatte til det landet man er bosatt i, som oftest så er det snakk om kildeskatt hvis man flytter til et land uten skatteavtale. Anonymkode: 28a17...f52 Ok så hvis man flytter til Sverige eller Danmark så mister man ikke noe trygd og må ikke betale skatt til det landet? Mao beholder det man har utbetalt her, evn minus ung ufør tillegget? Anonymkode: 75aea...a18
n_97 Skrevet 19. november 2021 #12 Skrevet 19. november 2021 44 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, jeg er veldig spent på det. Foreløpig er det snakk om ett år med mulighet for forlengelse, så det kan hende at jeg forblir medlem i folketrygden. Ellers er vi litt rådvill hva vi skal gjøre med huset her hjemme...fylt til randen av ting vi verdsetter, men det er vel mest skrot. Tør vi å leie det ut? Blir mange spørsmål å svare på her for oss, vet knapt hvor vi skal begynne. Anonymkode: cd94b...ea8 Avhengig av sykdommen din så kanskje du holder deg brukbart frisk i ett år, og du kan jo reise tilbake om du blir syk de første 6 månedene. Vet ikke om det gjelder ved adresse endring til utlandet. Hva som er lurt å gjøre med huset kan jeg ikke svare på. Plassere ting av verdi på et lager og leie ut møblert? Det blir litt komplisert med skatt og slikt, definitivt. Levekostnader i USA er lavere enn Norge og skattenivået også, så utleie kan bli en fin ekstra inntekt. Men blir du syk så kan det bli veldig dyrt, selv med en god helseforsikring som dekker mye.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #13 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ok så hvis man flytter til Sverige eller Danmark så mister man ikke noe trygd og må ikke betale skatt til det landet? Mao beholder det man har utbetalt her, evn minus ung ufør tillegget? Anonymkode: 75aea...a18 Nei du får ikke redusert utbetaling, når det gjelder skatt så er det skattereglene i det landet du flytter til og eventuelle skatteavtaler som gjelder. Anonymkode: 28a17...f52 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #14 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei du får ikke redusert utbetaling, når det gjelder skatt så er det skattereglene i det landet du flytter til og eventuelle skatteavtaler som gjelder. Anonymkode: 28a17...f52 Må legge til at trygdetid også spiller inn, for å få full uttelling på utbetalingen så må man ha minst 20 års trygdetid etter fylte 16 år. Anonymkode: 28a17...f52 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #15 Skrevet 20. november 2021 Noen arbeidsgivere er greie dersom arbeidstakers familie bor i hjemlandet, og gir den ansatte fri bolig på arbeidsstedet. Undersøk om det kan være mulig for din mann. Da beholder dere huset i Norge og du blir boende her men reiser på besøk til ham, og han reiser til Norge i feriene. Da slipper du styr med helseforsikring, og vil alltid ha tryggheten fra Folketrygden. Anonymkode: bdccd...2b9 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #16 Skrevet 21. november 2021 Jeg bor i Thailand og har uføretrygd fra Norge. Anonymkode: 69a7a...027
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #17 Skrevet 21. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg bor i Thailand og har uføretrygd fra Norge. Anonymkode: 69a7a...027 Beklager, jeg kjenner noen som bor i Thailand og har uføretrygd fra Norge. Anonymkode: 69a7a...027
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå