Tiit Skrevet 8. oktober 2005 #1 Skrevet 8. oktober 2005 Er det lov å selge til noen som er synlig påvirket av alkohol? Er det lov å selge til en som ikke er synlig påvirket når den som står ved siden av er den som skal ha ølet, og nesten ikke kan stå oppreist? Er det lov å selge til en over 18 når du vet at han deler det ut til 16 åringene som står på trappa og venter?
Tiit Skrevet 8. oktober 2005 Forfatter #2 Skrevet 8. oktober 2005 (endret) Endret 8. oktober 2005 av Tiit
Malie Skrevet 9. oktober 2005 #3 Skrevet 9. oktober 2005 Er det lov å selge til noen som er synlig påvirket av alkohol? NEI Er det lov å selge til en som ikke er synlig påvirket når den som står ved siden av er den som skal ha ølet, og nesten ikke kan stå oppreist? NEI eg hadde ikke gjort det, litt usikker på om det står i loven men.. Er det lov å selge til en over 18 når du vet at han deler det ut til 16 åringene som står på trappa og venter? NEI
Gjest Catwoman Skrevet 9. oktober 2005 #4 Skrevet 9. oktober 2005 Er det lov å selge til en som ikke er synlig påvirket når den som står ved siden av er den som skal ha ølet, og nesten ikke kan stå oppreist? NEI eg hadde ikke gjort det, litt usikker på om det står i loven men.. Er det lov å selge til en over 18 når du vet at han deler det ut til 16 åringene som står på trappa og venter? NEI Du kan vel ikke bevise noen av de tingene. Så da har du vel heller ikke lov å nekte å selge øl når den som kjøper er over 18?
Tiit Skrevet 9. oktober 2005 Forfatter #5 Skrevet 9. oktober 2005 Jeg kan ikke loven, og lurer på om det står noe om at man "burde skjønne" eller sånt. Har sett alle de nevnte alternativene i løpet av ei helg her nå, og ble rimelig svett. Hva skal jeg gjøre? Er det for drastisk å anmelde/rapportere til politiet? ... kan nevne at jeg sa til ekspeditrisen hva jeg hadde sett og at jeg reagerte negativt på det. Vil ikke ha det slik på vårt hjemsted.
Gjest Puhh Skrevet 10. oktober 2005 #6 Skrevet 10. oktober 2005 Det er ikke lov til å selge alkohol til noen som er synlig beruset. Heller ikke dersom det er åpenlyst at de skal levere dette videre til mindreårige. Så dersom jeg hadde sett at et utsalgsted på min hjemplass hadde gjort dette, skulle jeg sagt fra til rette innstans. Dette er "kontrollørene" nøye med, og det har faktisk skjedd at butikker har mistet sin bevilgning pga slike ting.
Gjest Violetta Skrevet 10. oktober 2005 #7 Skrevet 10. oktober 2005 Jeg prøvde å la være, men må bare kommentere. Det heter bevilling. Skjenkebevilling.
Gjest Puhh Skrevet 10. oktober 2005 #8 Skrevet 10. oktober 2005 jaja, sikkert lite spennende å lese her inne idag siden du henger deg opp i slike bagateller
Gjest Violetta Skrevet 10. oktober 2005 #9 Skrevet 10. oktober 2005 jaja, sikkert lite spennende å lese her inne idag siden du henger deg opp i slike bagateller ← Det som for deg er bagateller er viktig for andre. Sånn er det.
Tiit Skrevet 12. oktober 2005 Forfatter #10 Skrevet 12. oktober 2005 Snakket med politiet i dag, og de skulle ta saken opp med innehaver. De syns det var greit å bli varslet.
Gjest Puhh Skrevet 12. oktober 2005 #11 Skrevet 12. oktober 2005 Det var bra å høre, kanskje det blir bedre om politiet "skremmer" dem litt.
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2005 #12 Skrevet 14. oktober 2005 Det er IKKE lov å selge øl til synlige berusede personer. Er kjøperen over 18 så kan du i utgansgpunktet ikke vite HVEM han kjøper TIL, og han/hun har jo lov til å kjøpe alkohol. Men det er heller ikke lov for de som er over 18 og kjøpe til de som ikke har lov til å kjøpe selv. MEN om du VET han kjøper for noen andre. Hvis du ser det med ditt eget øye. Så kan du nekte!! Blir ikke alkoreglene fulgt kan butikken miste bevilgningen..
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2005 #13 Skrevet 16. oktober 2005 Violetta: det heter strengt tatt ikke skjenkebevilling heller. I dette tilfellet var det snakk om butikker, og butikker har ikke skjenkebevilling. De har salgsbevilling...... Jeg jobber på et sted som har skjenkebevilling, og noen ganger kommer folk og spør om å få en uåpnet flaske vin og ta med seg ut. Men det går ikke, for vi har ikke salgsbevilling, bare skjenkebevilling.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå