Gå til innhold

Melding om sendt konkursvarsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje på tide å bite i seg stoltheten og spørre foreldre om hjelp. Høres jo ut som de har litt penger siden du blander inn arv.

Kanskje du kan få forskudd på arv?

Anonymkode: 7ee6f...b29

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei.

Gjeldens alder.

Hoveddelen av gjelden skal ikke være nyere enn 2 - to år. Men det kan gjøres unntak. Hvis du har refinansiert eldre gjeld for å få ebdre betingelser, skal denne delen av gjelden ikke ansees som nyere gjeld. Det samme gjelder hvis du har vært nødt til å ta opp gjeld, som ansees som forsvarlig. F.eks. til å betale husleie, kjøpe mat, klær osv.

Med vennlig hilsen

TBergh

Endret av TBergh
  • Liker 1
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

I verste fall, kan jeg starte nytt ENK rett etter de slår meg konkurs?? Jeg må jo ha en inntektskilde. 

Sliter med søvn fra før, men nå er det enda verre.

Anonymkode: 41cb2...1ee

Du kan jo gjøre som de fleste av oss, og få deg en jobb. ENK er ikke eneste alternativet som inntektskilde.

Det kan jo virke som om du ikke er helt egnet for å drive for deg selv pga. det økonomiske, det vil være trygt og stabilt å få lønn fra en arbeidsgiver i stedet.

Anonymkode: 9320e...c00

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan jo gjøre som de fleste av oss, og få deg en jobb. ENK er ikke eneste alternativet som inntektskilde.

Det kan jo virke som om du ikke er helt egnet for å drive for deg selv pga. det økonomiske, det vil være trygt og stabilt å få lønn fra en arbeidsgiver i stedet.

Jeg er ansatt også, men jobber i en bransje hvor jeg tjener mer på mitt ENK enn om jeg hadde jobbet tilsvarende der jeg er ansatt veldig få timer i uken. Hadde det ikke vært for gjeldsutgiftene hadde jeg klart meg veldig fint økonomisk. 

Jeg har også søkt jobber utenom bransjen, men det er ikke bare bare "å få seg en jobb". Så da må jeg gjøre det beste utav situasjonen og jobbe meg ihjel og ta alle oppdrag jeg kan få akkurat nå.

Jeg har alltid hatt minst 2 jobber, så arbeidslysten har det ikke stått på.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kanskje på tide å bite i seg stoltheten og spørre foreldre om hjelp. Høres jo ut som de har litt penger siden du blander inn arv.

Kanskje du kan få forskudd på arv?

Anonymkode: 7ee6f...b29

Det er nok for seint. Er snakk om altfor store summer.

Hadde det 'bare' vært 200-300 000 kr så hadde det nok gått, men det er på nærmere 2 mill - som stadig øker pga renter.

Jeg har flere søsken også, så det ville ikke vært rettferdig.

Derfor jeg håper på gjeldsordning da det er min feil og det er jeg som skal få kjenne på det de 5-7 årene.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er nok for seint. Er snakk om altfor store summer.

Hadde det 'bare' vært 200-300 000 kr så hadde det nok gått, men det er på nærmere 2 mill - som stadig øker pga renter.

Jeg har flere søsken også, så det ville ikke vært rettferdig.

Derfor jeg håper på gjeldsordning da det er min feil og det er jeg som skal få kjenne på det de 5-7 årene.

er det ikke mulig å få fast arbeid? Mye av grunnen til at du ikke får gjeldsordning kan være at arbeidssituasjonen/inntekt er uavklart. At de ber om konkurs på foretaket ditt kan være at det er rotet til her?

Anonymkode: a1165...784

Skrevet
TBergh skrev (På 27.11.2021 den 11.28):

Hei.

Gjeldens alder.

Hoveddelen av gjelden skal ikke være nyere enn 2 - to år. Men det kan gjøres unntak. Hvis du har refinansiert eldre gjeld for å få ebdre betingelser, skal denne delen av gjelden ikke ansees som nyere gjeld. Det samme gjelder hvis du har vært nødt til å ta opp gjeld, som ansees som forsvarlig. F.eks. til å betale husleie, kjøpe mat, klær osv.

Med vennlig hilsen

TBergh

Hva svarer du egentlig på her? Fint om du begynner å sitere den du svarer, hvis ikke så er det vanskelig å vite hva du svarer på.

Anonymkode: b6aa5...44f

Skrevet

Hei.

En kommentar til mitt innlegg er som følger:

«Hva svarer du egentlig på her? Fint om du begynner å sitere den du svarer, hvis ikke så er det vanskelig å vite hva du svarer på

Ja du har helt rett.

Beklager.

Det jeg svarer på er dette:

«Siden du fikk avslag på gjeldsordning; hvor gammel er gjelden? Tror det er noe regler på at gjelden ikke kan være så altfor ny nemlig, satt deg inn i når du bør søke igjen

Håper jeg nå er tilgitt.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, TBergh said:

Hei.

«Hva svarer du egentlig på her? Fint om du begynner å sitere den du svarer, hvis ikke så er det vanskelig å vite hva du svarer på

Ja du har helt rett.

Beklager.

«Siden du fikk avslag på gjeldsordning; hvor gammel er gjelden? Tror det er noe regler på at gjelden ikke kan være så altfor ny nemlig, satt deg inn i når du bør søke igjen

Håper jeg nå er tilgitt.

Med vennlig hilsen

TBergh

Du er tilgitt hos meg i hvert fall! ❤️ 

Skrevet
On 11/27/2021 at 2:40 PM, AnonymBruker said:

Jeg er ansatt også, men jobber i en bransje hvor jeg tjener mer på mitt ENK enn om jeg hadde jobbet tilsvarende der jeg er ansatt veldig få timer i uken. Hadde det ikke vært for gjeldsutgiftene hadde jeg klart meg veldig fint økonomisk. 

Jeg har også søkt jobber utenom bransjen, men det er ikke bare bare "å få seg en jobb". Så da må jeg gjøre det beste utav situasjonen og jobbe meg ihjel og ta alle oppdrag jeg kan få akkurat nå.

Jeg har alltid hatt minst 2 jobber, så arbeidslysten har det ikke stått på.

Nei, skjønner det, misforstå meg rett - det er ikke bare å få seg jobb, og det sa jeg ikke heller. Selv om tonen i innlegget mitt kanskje var litt krass, så var det jeg mente at du muligens vil ha godt av sikkerheten det gir å være fast ansatt (på fulltid) et sted. Da er det muligens enklere å få til en gjeldsordning også, fordi forholdene rundt inntekt vil være stabile og avklart.

Hvordan er det egentlig med ENK når man blir slått konkurs? Kan man starte opp igjen?

Det at du hadde klart deg fint hvis du ikke hadde gjeld, tror jeg vi er mange som kjenner seg igjen i! 

Skrevet

Man får ikke automatisk konkurskarantene, men det kan bli vurdert. Samme som at en politianmeldelse kan vurderes hvis du ikke har ført korrekt regnskap om du er regnskapspliktig.

Og når de slår ditt ENK konkurs, så slettes ikke gjelden, du som privatperson er fortsatt ansvarlig for den. De kan ta alle eiendeler du eier, og de tar kontroll over kontoer. Du vil få beholde nok til livsopphold, og du kan kanskje få beholde bilen om den ikke har noe særlig verdi og du har behov for den for å ha inntekt.  de kan også gå inn å se på eventuelle gaver til nærstående familie, og vurdere trekke de tilbake med mindre du hadde god nok økonomi på giver-tidspunkt.

Skrevet
TBergh skrev (3 timer siden):

Hei.

Ja du har helt rett.

Beklager.

Håper jeg nå er tilgitt.

Med vennlig hilsen

TBergh

Du er tilgitt, men jeg lurer likevel på hvorfor du ikke kan trykke på "Siter" når du svarer i tråder. Ofte kan tråder være ganske lange og da er det veldig greit å bruke siteringsfunksjonen slik at det er lettere å holde oversikten. Da får også den du svarer et varsel om at du har svart, hvis vedkommende ikke er anonym bruker da.

Anonymkode: b6aa5...44f

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

er det ikke mulig å få fast arbeid? Mye av grunnen til at du ikke får gjeldsordning kan være at arbeidssituasjonen/inntekt er uavklart. At de ber om konkurs på foretaket ditt kan være at det er rotet til her?

Anonymkode: a1165...784

Avslaget jeg fikk i fjor var pga det var for ny gjeld. Så lenge ikke så å så mye er gjeld knytta til ENK kan man få gjeldsordning. Har vært i flere møter hos økonomirådgiver i NAV hvor vi har bl.a. snakket med namsmannen om ENK og gjeldsordning.

Jeg har svart tidligere i tråden ang. jobb.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, skjønner det, misforstå meg rett - det er ikke bare å få seg jobb, og det sa jeg ikke heller. Selv om tonen i innlegget mitt kanskje var litt krass, så var det jeg mente at du muligens vil ha godt av sikkerheten det gir å være fast ansatt (på fulltid) et sted. Da er det muligens enklere å få til en gjeldsordning også, fordi forholdene rundt inntekt vil være stabile og avklart.

Hvordan er det egentlig med ENK når man blir slått konkurs? Kan man starte opp igjen?

Det at du hadde klart deg fint hvis du ikke hadde gjeld, tror jeg vi er mange som kjenner seg igjen i! 

Tro meg, jeg har sett på flere muligheter. Har også som sagt prøvd å søke fulltidsjobb uten hell.

Jeg har alltid hatt minst en deltidsjobb i tillegg til ENK. Det er ikke lett å bli ansatt fulltid dessverre. Jeg har jo regnskap å vise til i mitt ENK - som viser økning fra år til år siden jeg starta opp for flere år siden.

Jeg ringer Tingretten i morgen for å høre mer detaljer rundt prosessen. Ringte namsmannen før helga, men de henviste til Tingretten i første omgang.

Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre om jeg blir slått konkurs og attpåtil får konkurskarantene. Det verste vil være at venner, kunder og familie får vite om det. Som om jeg ikke sliter nok psykisk allerede liksom...

Kommer de til å ta alt arbeidsutstyr knytta til ENK inkl. Mobil og data, samt kjæledyr og alt?? Mister jeg kjæledyrene mine så er ingenting vits lengre hvertfall...

Jeg har bil, men den er det pant på tilsvarende 5 x verdien dens. Men jeg trenger bilen pga jobb, bosituasjon og helse. Den er verdt mindre enn folketrygdens grunnbeløp.

Kjenner jeg er skikkelig skuffa over meg selv. Hadde jeg bedt om hjelp med en gang for flere år siden istedenfor å være så innmari stolt og sta på at man skal klare ting på egenhånd så hadde jeg ikke havna her jeg er i dag 

Flaut å ikke "klare livet".

• 2 måneder senere...
Skrevet

Hei,

Jeg lure på om hva har skjedd videre med saken din etter du fikk den konkursvarsel?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...