AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #1 Skrevet 19. november 2021 Har fått brev om at kreditor har sendt konkursvarsel for forkynnelse til Namsmannen. Jeg er privatperson. Hva vil dette bety for meg? Har ikke funnet noe konkret. Mesteparten av info jeg finner er om AS osv. Noen som har vært borti lignende? Jeg har ingen verdier utenom bilen, men den er allerede tatt pant i + at jeg trenger bilen til jobb. Hva skal jeg gjøre? Fikk avslag på gjeldsordning i fjor, men sender inn en ny en nå. Anonymkode: 41cb2...1ee
Kaisada Skrevet 19. november 2021 #2 Skrevet 19. november 2021 Du kan begynne med å betale det du skylder, så går nok mye av seg selv. 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #3 Skrevet 19. november 2021 Sannsynligvis vil det ha lite konsekvenser for deg, annet enn at gjelden muligens øker pga gebyrer etc. Ved konkurs vil de fordele dine verdier på kreditorene. Har du ingen verdier er det intet å fordele. Gjelden blir ikke slettet ved personlig konkurs, slik den gjør ved konkurs av AS. Anonymkode: 6994c...142 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #4 Skrevet 19. november 2021 Kaisada skrev (7 timer siden): Du kan begynne med å betale det du skylder, så går nok mye av seg selv. Det er forsøkt. Derfor jeg søker gjeldsordning da det er umulig å betale alt ned med mindre jeg vinner i Eurojackpot... Anonymkode: 41cb2...1ee
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #5 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Sannsynligvis vil det ha lite konsekvenser for deg, annet enn at gjelden muligens øker pga gebyrer etc. Ved konkurs vil de fordele dine verdier på kreditorene. Har du ingen verdier er det intet å fordele. Gjelden blir ikke slettet ved personlig konkurs, slik den gjør ved konkurs av AS. Anonymkode: 6994c...142 Ja, det har jeg skjønt, men om man blir konkurs får man fortsatt disponere sine egne penger osv ? Blir liksom bankkort osv inndratt? Er det jeg ikke helt skjønner - hva forskjellen er fra konkurs og vanlig utleggsforretning. Anonymkode: 41cb2...1ee
dyptvann Skrevet 19. november 2021 #6 Skrevet 19. november 2021 Ved konkurs så kommer det inn en bostyrer, som tar en gjennomgang av dine økonomiske forhold. I en periode kan du se på det som at du får ukelønn av en annen voksen. Du selv blir i praksis umyndiggjort og kan ikke inngå avtaler som hefter boet. Et konkursbo er langt mer omfattende enn en utlegg forretning og vil vare mye lenger. Vedkommende blir den juridiske disponenten av alle dine verdier og avtaler og har et vidt mandat til å hente inn penger til boet, samtidig så er det en del begrensninger i dekningsloven om hva som kan kan kreves å bli solgt og hva du har krav på å beholde. Når bostyrer ikke finner det lønnsomt å drive lenger, vil konkursbehandlingen avsluttes og du får tilbake råderetten over dine ting. I motsetning til konkurs i næring, så slettes ikke gjelden etter en konkursbehandling, men for deg kan det være et viktig kort å bruke ved senere søknad om gjeldsordning. 3
Illuminatum Skrevet 19. november 2021 #7 Skrevet 19. november 2021 Alt du eier blir en del av konkursboet. Leg gjerne Personlig konkurs - Konkursrådet (konkursradet.no) Rart at de åpner kurs om du ikke eier noe. Den som begjærer konkurs må betale ca 60000 får å åpne konkurs. 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #8 Skrevet 19. november 2021 Illuminatum skrev (51 minutter siden): Alt du eier blir en del av konkursboet. Leg gjerne Personlig konkurs - Konkursrådet (konkursradet.no) Rart at de åpner kurs om du ikke eier noe. Den som begjærer konkurs må betale ca 60000 får å åpne konkurs. Ja, jeg også syns det er rart da jeg har hatt 5 utleggsforretninger hvor det har vært intet til utlegg med unntak av førstemann som tok pant i bilen (som allerede er salgspant på pga billån). Bilen er verdt typ en femtedel av summen den kreditoren har tatt pant i. Mulig de bruker det bare som en skremmestrategi. Noe jeg også syns er rart da jeg har prata med dem tidligere og forklart at gjeldsordning er eneste utvei. Jeg har hatt dialog med alle kreditorer siste 1,5 år for å finne en løsning uten å finne en løsning som faktisk gjør at jeg får betalt ned og ikke bare står på stedet hvil ved å betale bare renter. Jeg håper bare at gjelden er blitt "gammel nok" nå når jeg sender inn ny søknad. Jeg kjente jeg fikk litt sjokk i går kveld da jeg så brevet. Da det var nytt for meg. Kan de tvangsselge vanlige eiendeler også - inkludert kjæledyr?? (kjæledyr går jo juridisk sett under "ting"). Jeg har jo noen ting av større verdi som datamaskin og kamera, men det brukes jo i jobben min - de kan vel ikke ta det da? Jeg har ENK i tillegg til å være ansatt. Anonymkode: 41cb2...1ee
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #9 Skrevet 19. november 2021 dyptvann skrev (1 time siden): Ved konkurs så kommer det inn en bostyrer, som tar en gjennomgang av dine økonomiske forhold. I en periode kan du se på det som at du får ukelønn av en annen voksen. Du selv blir i praksis umyndiggjort og kan ikke inngå avtaler som hefter boet. Et konkursbo er langt mer omfattende enn en utlegg forretning og vil vare mye lenger. Vedkommende blir den juridiske disponenten av alle dine verdier og avtaler og har et vidt mandat til å hente inn penger til boet, samtidig så er det en del begrensninger i dekningsloven om hva som kan kan kreves å bli solgt og hva du har krav på å beholde. Når bostyrer ikke finner det lønnsomt å drive lenger, vil konkursbehandlingen avsluttes og du får tilbake råderetten over dine ting. I motsetning til konkurs i næring, så slettes ikke gjelden etter en konkursbehandling, men for deg kan det være et viktig kort å bruke ved senere søknad om gjeldsordning. Eneste jeg ikke helt forstår er hvordan det vil bli gjort når 80% av inntekten min er gjennom mitt ENK. Har googlet og googlet, men finner liksom ikke noe som passer helt til min situasjon... Anonymkode: 41cb2...1ee
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #10 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er forsøkt. Derfor jeg søker gjeldsordning da det er umulig å betale alt ned med mindre jeg vinner i Eurojackpot... Anonymkode: 41cb2...1ee Hvor mye er gjelden din på og hvor mye må du betale for å holde gjelden i sjakk...? Anonymkode: cc02d...d86
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #11 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Eneste jeg ikke helt forstår er hvordan det vil bli gjort når 80% av inntekten min er gjennom mitt ENK. Har googlet og googlet, men finner liksom ikke noe som passer helt til min situasjon... Anonymkode: 41cb2...1ee Er det en offentlig etat som har sendt konkursvarselet? Hvis du søkte GO for et år siden, så kan det hende at de mener du driver for kreditors regning (det er ulovlig) og er insolvent og at det er for å forhindre at du skal drive videre. Anonymkode: b6aa5...44f
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #12 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor mye er gjelden din på og hvor mye må du betale for å holde gjelden i sjakk...? Anonymkode: cc02d...d86 Nesten 2 mill hvor mesteparten er forbrukslån/kredittkort. 300 000 kr er studielån. Som sagt, det er ikke sjans. Bare rentene blir flere titallstusen kroner i måneden... Jeg vet jeg har vært dum - trenger ikke noe mer skyldfølelse. Men jeg har ikke brukt pengene på festing, dyre klær og vesker, ekstravagante reiser osv. Mye av gjelden har vært for å betjene gammel gjeld som har blitt tatt opp i forbindelse med uforutsette utgifter som verkstedregninger, veterinær, mye flytting. Mye av det har også blitt brukt til utdannelse, kurs og annet i forbindelse med dette - og for å holde fasaden. Så baller det bare på seg. Anonymkode: 41cb2...1ee
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #13 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er det en offentlig etat som har sendt konkursvarselet? Hvis du søkte GO for et år siden, så kan det hende at de mener du driver for kreditors regning (det er ulovlig) og er insolvent og at det er for å forhindre at du skal drive videre. Anonymkode: b6aa5...44f Det er kreditor som har sendt til namsmannen. Driver for kreditors regning? Skjønner ikke helt hva du mener? Jeg er insolvent etter flere utleggsforretninger. Jeg fikk avslag på gjeldsordning pga "for ny" gjeld. Anonymkode: 41cb2...1ee
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #14 Skrevet 19. november 2021 De tar ikke bilen hvis du kan vise at du trenger den for å tjene penger. Vis til at om du mister jobben vil det også bli kreditors problem, da vil du i hvert fall ikke kunne betale noe. MEN namsmannen eller -kvinnen kan tvinge deg til å bytte bil om den er mer verdt enn nødvendig. Om den f eks er verdt 200 000 mens du strengt tatt bare trenger en driftssikker liten gammel toyota til 50 000 til og fra jobb. Da er det 150 000 i mellomlegg som kreditorene sikkert gjerne skulle hatt. Anonymkode: b7b04...64f
A-hunter Skrevet 19. november 2021 #15 Skrevet 19. november 2021 Konkursvarsel er noe ganske annet enn en konkursbegjæring. Ingen private kreditorer begjærer en privat skyldner uten noen eiendeler konkurs. Den prosessen er for dyr til det.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #16 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): De tar ikke bilen hvis du kan vise at du trenger den for å tjene penger. Vis til at om du mister jobben vil det også bli kreditors problem, da vil du i hvert fall ikke kunne betale noe. MEN namsmannen eller -kvinnen kan tvinge deg til å bytte bil om den er mer verdt enn nødvendig. Om den f eks er verdt 200 000 mens du strengt tatt bare trenger en driftssikker liten gammel toyota til 50 000 til og fra jobb. Da er det 150 000 i mellomlegg som kreditorene sikkert gjerne skulle hatt. Anonymkode: b7b04...64f Den er verdt mindre en folketrygdens grunnbeløp. Avhengig av en slik type bil pga jobb. Litt som en håndtverker som er avhengig av sin bil for å gjøre jobben sin pga plass til verktøy, materiale osv. Anonymkode: 41cb2...1ee
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #17 Skrevet 19. november 2021 A-hunter skrev (2 minutter siden): Konkursvarsel er noe ganske annet enn en konkursbegjæring. Ingen private kreditorer begjærer en privat skyldner uten noen eiendeler konkurs. Den prosessen er for dyr til det. Ja. Leste en plass at de må betale rundt 60 000 kr hvis de går igjennom med det. Da er det kanskje "bare" skremselspropaganda? Skremt ble jeg uansett, men kan ikke trylle frem penger heller. Anonymkode: 41cb2...1ee
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #18 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Nesten 2 mill hvor mesteparten er forbrukslån/kredittkort. 300 000 kr er studielån. Som sagt, det er ikke sjans. Bare rentene blir flere titallstusen kroner i måneden... Jeg vet jeg har vært dum - trenger ikke noe mer skyldfølelse. Men jeg har ikke brukt pengene på festing, dyre klær og vesker, ekstravagante reiser osv. Mye av gjelden har vært for å betjene gammel gjeld som har blitt tatt opp i forbindelse med uforutsette utgifter som verkstedregninger, veterinær, mye flytting. Mye av det har også blitt brukt til utdannelse, kurs og annet i forbindelse med dette - og for å holde fasaden. Så baller det bare på seg. Anonymkode: 41cb2...1ee Ja jeg skjønner 😕 Ville helt ærlig ha meldt meg på Luksusfellen igrunn.. Synes de som melder seg på der er tøffe som tør - all respekt til det. Ville ha sendt en søknad, og heller ta stilling til det om de velger deg Håper du tar vare på kjæledyret ditt og ikke lar det få lide noe ift lite penger, husk at dyr er med deg i tykt og tynt... Siden du fikk avslag på gjeldsordning; hvor gammel er gjelden? Tror det er noe regler på at gjelden ikke kan være så altfor ny nemlig, satt deg inn i når du bør søke igjen? Meld deg uansett på Luksusfellen! Anonymkode: cc02d...d86
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #19 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Ja jeg skjønner 😕 Ville helt ærlig ha meldt meg på Luksusfellen igrunn.. Synes de som melder seg på der er tøffe som tør - all respekt til det. Ville ha sendt en søknad, og heller ta stilling til det om de velger deg Håper du tar vare på kjæledyret ditt og ikke lar det få lide noe ift lite penger, husk at dyr er med deg i tykt og tynt... Siden du fikk avslag på gjeldsordning; hvor gammel er gjelden? Tror det er noe regler på at gjelden ikke kan være så altfor ny nemlig, satt deg inn i når du bør søke igjen? Meld deg uansett på Luksusfellen! Anonymkode: cc02d...d86 Det skjer ikke. Selv familien min vet ikke om det. Da blir jeg garantert arveløs... Er kun to venner jeg har fortalt det til (+ psykolog, lege, sosionom, NAV, fysio og andre terapeuter). De får uansett ikke gjort noe mer enn hva som andre rådgivere har anbefalt. Det er bare gjeldsordning som er løsningen, lottogevinst eller hvis foreldrene mine går i graven i nærmeste fremtid - og det vil jeg såklart ikke. + Å bli med et slikt program hadde garantert gått utover jobben min og andre relasjoner. Sliter nok psykisk fra før - hadde ikke tålt en slik belastning. Selvfølgelig tar jeg vare på kjæledyrene mine. Kjøper heller mat til dem enn meg selv for å si det slik. Jeg klarer fint å betale faste utgifter. Det er alle regningene til lån osv som har gått over styr. Jeg har dialog med namsmannen ++ om gjeldsordning. De ba meg søke på nytt året etter. De kunne ikke svare konkret på hvor mange år som definerer ny og gammel gjeld. Jeg er en god kandidat i følge dem. Det jeg har spørsmål om er angående dette brevet om konkurs da jeg ikke har vært borti det før. Anonymkode: 41cb2...1ee 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #20 Skrevet 27. november 2021 Snakket med Intrum/Lindorff, og det er mitt ENK de har sendt konkursvarsel på. Jeg prøvde å forklare at jeg ikke har noen verdier og at jeg holder på med søknad om gjeldsordning. Mitt ENK er hovedinntektskilden min. Jeg skjønner ikke helt tanken bak da ved å slå meg konkurs gjør at jeg hvertfall ikke klarer å betjene gjelden. I verste fall, kan jeg starte nytt ENK rett etter de slår meg konkurs?? Jeg må jo ha en inntektskilde. Sliter med søvn fra før, men nå er det enda verre. Anonymkode: 41cb2...1ee 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå