Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min baby våkner så forferdelig tidlig og har alltid gjort det! 

Han våkner kl 05 hver eneste morgen. Jeg legger han klokken 6 for da er han kjempe trøtt. Igår prøvde jeg å legge han litt senere men står opp like tidlig.. Blir sprø!

På dagtid sover han bare korte hviler på 20 minutt. Max en time en sjelden gang. 

Hvordan får jeg baby til å sove lengre? 

Anonymkode: 7076b...d19

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du må snu døgnet litt over tid. Bare EN kveld er ingenting. Du ser ikke resultater før etter flere dager med å snu rytmen litt, legge han f.eks ti- tjue minutter senere hver kveld frem til klokken er f.eks sju om kvelden eller halv åtte. Da vil mange barn justere seg og sove tilsvarende lenger om morgenen, fordi de er "programmert" til et visst antall timer nattesøvn totalt.

Sønnen min var likedan som din. En helg var alltid for kort til å snu døgnrytmen, så det klarte vi bare å justere litt i ferier. Men som regel våknet han altså mellom kl 05 og 05.30 hver eneste dag. Morgenfugl...

OBS! Det er ikke alle barn dette fungerer med, bare så det er sagt. Noen våkner så gørrtidlig uansett. Da må man nesten bare legge dem tidlig på kvelden, for at de skal få nok søvn.

Endret av Million
  • Liker 2
Skrevet

Første babyen min var slik og jeg sto opp når han våknet. Så frem til 3 år så sro han opp tidlig, først nå så kan han sove til 7-8.

På andre babyen så la jeg han med igjen eller ned igjen i sengen min. Jeg viste han at det var natta helt til jeg sa noe annet. Fra han var 10 mnd sov han da fra 19 til 7. Barnehagestart som 1 åring og nå sover han fra 18 til 7. 

Anonymkode: 4cbfc...33f

Skrevet

Er du sikker på at han sover nok på dagtid? Det kan påvirke nattesøvnen. Hvor mange timer sover han tilsammen ila dagen? Hvor gammel er baby? 

Skrevet

Velkommen i klubben... 

Anonymkode: 0dfc2...b37

Skrevet

5 er jo helt vanlig for mange barn? Det er først nå når sønnen min er 3 at han faktisk sover lenger enn 6, og det har bare vart i noen uker. Han har mange ganger stått opp både 3 og 4.

Anonymkode: 49721...d10

Skrevet

En del av det å ha barn, dessverre, noen bare står opp tidlig 🤷🏻‍♀️ Fordelen din er jo at barnet ditt legger seks, og da har du muligheten til å legge deg tidlig selv. Du skriver ikke noe om hvor gammel babyen din er eller om det våkner mye i løpet av natta, men hvis baby sover sammenhengende fra 18 til 05, så bør du klare å få nok søvn ved å legge deg litt tidlig selv. 

Min nå 3-åring sov forøvrig aldri lange dupper, det var først når hun bikka 10 måneder at de ble over en time lange. Hun startet også dagen sin tidlig, og det ble bedre når hun begynte i barnehagen. Nå sover hun til 7/0730, så det kan bli bedre også. 

Anonymkode: cec1c...1a4

Skrevet
Bahir skrev (27 minutter siden):

Er du sikker på at han sover nok på dagtid? Det kan påvirke nattesøvnen. Hvor mange timer sover han tilsammen ila dagen? Hvor gammel er baby? 

Det står jo i HI at babyen sover lite på dagtid, mellom 20 minutter og en time hver gang. Noen babyer sover ikke så mye på dagtid, slik er det jo bare. 

Skrevet

Min våkner også 5, men jeg står ikke opp da . skifter bleie i senga, ammer og ligger i senga til han sovner igjen også sover vi til kl 9 :)

Anonymkode: 62944...4e3

Skrevet

Må bare vente til han blir eldre 🤷🏻‍♀️ helt vanlig fase det der

Anonymkode: 87f50...586

Skrevet

Hvor gammel er babyen? 

Anonymkode: b8c67...208

Skrevet

Ts her. Baby er 7mnd. 

Han sovner greit på kvelden og sover godt frem til ca 23 tiden, da er han urolig og jeg tar han opp og lar han sove med meg. Han er mye urolig iløpet av natten. Hvis jeg prøver å legge han i hans egen seng så blir han enda mer urolig. 

Når han våkner kl 05 så pleier jeg å ligge å stryke på han og kose i håp om at han sovner, men det har aldri skjedd... 

Anonymkode: 7076b...d19

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det står jo i HI at babyen sover lite på dagtid, mellom 20 minutter og en time hver gang. Noen babyer sover ikke så mye på dagtid, slik er det jo bare. 

Det står ingenting om samlet antall timer,det var spørsmålet mitt. Men noen trenger mer søvn enn de får, og foreldene må gjerne jobbe en del fot det.. En konstant overtrøtt baby kan havne i en ond sirkel og dermed sove dårlig dag som natt. Derfor jeg lurte. 

Skrevet

Våkne klokka fem er helt vanlig, dupper å tjue minutter er helt vanlig. Hvis jeg hadde visst hva man kunne gjøre med det, så hadde jeg gjort det (og skrevet det). This too shall pass. Legg deg tidligere. Hvis baby sover fra 6-7 og til klokka 05 uten mer enn 1-2 oppvåkninger for å få mat, er det faktisk veldig bra. 
Hilsen mamma til tre barn som ikke sov, og som våknet tidlig. 

Anonymkode: 2dd41...0f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...