Gå til innhold

Herpes sår eller ikke? (Advarsel: EKLE BILDER)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært litt sår rundt nesa siden forrige helg, da typen tok kjegget og hadde stubber 

Fikk mensen på tirsdag. Da pleier jeg også alltid få en del kviser og uren hud. Fikk en på nesa også, der huden var irritert fra før, og jeg klarer jo ikke la være å prøve presse på det

Så jeg pressa og pressa på den. Ingenting skjedde, og jeg ble bare hoven. Og fikk skeiv nese. Fordi jeg var hoven så fikk jeg en skorpe der, litt tykkere irritert hud. Prøvde presse mer på onsdag, og det var ikke lurt, selv om det ikke skjedde noe mer, ble det jo mer irritert. Våknet opp med en gul skorpe i dag. Jeg skulle på senteret, og irriterte meg over at den gule skorpa så ut som en buse. Så da pelte jeg den bort… og da ble såret større. 

Ikke hjelper det at jeg er kronisk snufsete på denne tiden av året heller (Ikke korona, har slitet en del med rihitritt eller hva det heter)

Pelte bort en liten del i sta, og da så det litt herpes aktig ut under… var liksom et blankt sår. Ser jo også at jeg har 1 stort sår, med 3 små sår på sidene. 

Har opplevd å få kviser i 17 år, så jeg vet jo godt hvordan det føles. Har hatt herpes (type 1) i 8 år, og kjenner godt til symptomene der også, med kribling osv. 

Jeg var helt sikker på at det var en kvise. Nå er jeg 90% sikker på at det er et irritert sår. Men det er de 10% usikkerheten da. 

I morgen kommer typen, som jeg har vært sammen med i bare 1 mnd. Han vet ikke at jeg har herpes, jeg har helt ærlig helt glemt det selv. Har utbrudd kanskje hvert andre år, og de er minimale. Sist gang jeg hadde utbrudd så var det nedentil, og jeg har ikke hatt utbrudd i ansiktet på 6 år. 

Men hodet mitt begynner å kjøre. Hva om det føles annerledes ut nå (som et sår) fordi det er i nese åpningen?? Hvorfor har jeg ikke følt prikking?

Om det er herpes, eller om jeg har noe tvil, så er jeg jo pliktig til å si ifra. Han kommer langveisfra, sier jeg ifra før, eller når han er her??

Er der kvise?? Er det herpes?? Er det gule stafylokokker?😰 Om jeg drar til legen med dette så føler jeg de vil tenke jeg er dramaqueen. Jeg må jo bare la det gå tid og la det være i fred. Problemet er bare at typen kommer til meg i morgen…

6E9B5151-B75A-4928-AF2E-32C925DD5341.jpeg

4AA62BFD-3BF4-459E-8345-9B170FD4D1F0.jpeg

1AAEC47C-6ECF-4789-8A2B-276F9DE32D73.jpeg

Anonymkode: ec584...4d3

Skrevet

Sånn har jeg også nå, ser helt jævlig ut! Tipper det er herpes, for det ble straks bedre og sluttet å væske da jeg tok på zovirax

Anonymkode: 69abd...114

• Liker 2
Skrevet

Kan ikke si om det er herpes uten trst. Men det ser infisert ut. Jeg ville forsøkt brulidine, fåes reseptfritt på apotek. 

Anonymkode: 2eda1...0dc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sånn har jeg også nå, ser helt jævlig ut! Tipper det er herpes, for det ble straks bedre og sluttet å væske da jeg tok på zovirax

Ånei 😫😫 Men vil det hjelpe å smøre på zovirax når det er så langt uti heeling prosessen? Trodde det bare funka når herpes sår var i tidlig stadie, med prikking osv?😳

ts

Skrevet

Kan ikke si om det er herpes uten trst. Men det ser infisert ut. Jeg ville forsøkt brulidine, fåes reseptfritt på apotek. 

Anonymkode: 2eda1...0dc

Den har jeg faktisk aldri brukt før, men den så jo veldig lovende ut når jeg googlet den da! Desinfiserende sårkrem 😊 Når nesa renner når jeg er ute, så svir det jo skikkelig på såret. Og jeg er jo redd for at det skal komme bakterier der når det stadig vekk blir fuktig! 

ts

Skrevet

Ånei 😫😫 Men vil det hjelpe å smøre på zovirax når det er så langt uti heeling prosessen? Trodde det bare funka når herpes sår var i tidlig stadie, med prikking osv?😳

ts

Funka hos meg i hvert fall. Er betydelig bedre nå enn jeg var i dag morges. Aner ikke hvordan det blir i morgen tidlig. Nå har jeg lagt et tjukt lag på som sikkert lager en hvit skorpe blandet med resten av såret. Håper det ikke ser så ille ut når jeg vasker av den i morgen tidlig.

Men herpes i nesa utarter seg på en annen måte hos meg, enn feks på leppa. Starter med at jeg klør der. Ikke den prikkingen.  Også klør det over en periode på ca en uke før det bryter ut i sår. Skjønner ikke hva det er før det kommer sånn til væskende skorpe på.

Skrevet (endret)

Synest det ser ut som Seboreisk eksem. Hilsen ikkje ekspert, hilsen ikkje lege. 

Endret av mammahjarte
  • Liker 1
Skrevet
mammahjarte skrev (5 minutter siden):

Synest det ser ut som Seboreisk eksem. Hilsen ikkje ekspert, hilsen ikkje lege. 

Oj, det håper jeg da ikke 😳 Har ikke hatt eksem før, noen som vet om alle eksem klør eller kan det oppleves som kviser og sår? Har ikke noe brennende følelse heller, bare merker at det er noe der, men tenker jeg bare kjenner skorpa… den presser jo på og gjør hele nesa skeiv 🙈

ts

• Liker 1
Skrevet

Er litt redd for å ta på zovirax om det er et betent sår, og er litt redd for å smøre på brulidine om det er herpes 😰 Hva er verst?? 

ts

Skrevet

Klassisk herpes. Bare si det til kjæresten din, er det real love så driter han i det. 

Anonymkode: 5b5b6...83b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Klassisk herpes. Bare si det til kjæresten din, er det real love så driter han i det. 

Anonymkode: 5b5b6...83b

Åneiiiii 😫😫😫 Uff 😓 Ja, blir som en test dette her, om han vil komme når jeg har mensen og herpes i tryne 😰😖

ts

Skrevet

Ser ut som herpes ja, smør på Zovirax. 

Anonymkode: 719de...77a

• Liker 1
Skrevet (endret)

Gå på apoteket og spør. Det gjorde jeg den gangen jeg fikk det. Ja det er litt flaut men…verdt det😊

Endret av Entern
Speåkrensking
Skrevet
Entern skrev (3 minutter siden):

Gå på apoteket og spør. Det gjorde jeg den gangen jeg fikk det. Ja det er litt flaut men…verdt det😊

Herpes i nese og munn er da ikke flaut. Heller ikke i underlivet. Til og med min lille sønn har utbrudd med herpes på leppene. Null flauhet 😁

Skrevet
Hannah80 skrev (1 minutt siden):

Herpes i nese og munn er da ikke flaut. Heller ikke i underlivet. Til og med min lille sønn har utbrudd med herpes på leppene. Null flauhet 😁

Bra 😅

Når jeg hadde det på leppa var det ille. Var utrolig glad når jeg ble kvitt det😅

Men det er et godt poeng du kommer med. Finnes jo flere slags herpes og sykdommen trenger ikke ha noe som helst med sex å gjøre. Fikk jo den der milde varianten på leppene fra svømmehallen gjentatte ganger som barn.

Annonse
Skrevet
Entern skrev (Akkurat nå):

Bra 😅

Når jeg hadde det på leppa var det ille. Var utrolig glad når jeg ble kvitt det😅

Men det er et godt poeng du kommer med. Finnes jo flere slags herpes og sykdommen trenger ikke ha noe som helst med sex å gjøre. Fikk jo den der milde varianten på leppene fra svømmehallen gjentatte ganger som barn.

Ja, det ser ikke så pent ut😛 Men det kjipe er jo at herpes kan kryssmitte. At du som har munnherpes kan smitte noen slik at de får kjønnsherpes. Da er det bare å ghoste i en fei😂 (tuller)

Skrevet
Hannah80 skrev (Akkurat nå):

Ja, det ser ikke så pent ut😛 Men det kjipe er jo at herpes kan kryssmitte. At du som har munnherpes kan smitte noen slik at de får kjønnsherpes. Da er det bare å ghoste i en fei😂 (tuller)

Ja du skal tro jeg var populær på julebordet det året 😜🤪😬😆

Skrevet
Entern skrev (Akkurat nå):

Ja du skal tro jeg var populær på julebordet det året 😜🤪😬😆

Tviler ikke et sekund 😂😂

• Liker 1
Skrevet
Hannah80 skrev (12 minutter siden):

Tviler ikke et sekund 😂😂

«Han skal IKKE drekke av flaska😱 Skaff han et glass for hællvete😱», sånn der omtrent 😆

Det verste er at dagen etterpå hadde det gått over 🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Skrevet

Det kan være herpes. Så slutt å pelle på det. Pass på å vaske hender slik at du ikke smitter deg selv til andre steder. Smør på zovirax og ikke kline med typen. 

Men kan du ta prøve av det? Da får du sikkert svar. Er kanskje for sent? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...