Xcase33 Skrevet 18. november 2021 #1 Skrevet 18. november 2021 Tror ikke denne gjentatte vaksinerings syklusen verken er heldig, eller har noen effekt på sikt. Jeg tror faktisk at man bør stoppe vaksineringen helt utover dose nr 3. Fra nå av bør man mer oppfordre til varsomhet og forsiktighet. Bruk av sprit+munnbind. Effekten av vaksinen må mye sterkere ses opp mot den psykologiske effekten den har på befolkningen. Pr idag tror de fleste at de kan tillate seg en langt mer uforsiktig livsstil pga sin vaksine status. Noe som medfører rekordhøye smittetall uke for uke. Kombinert med at tilogmed influensaen har fått rom til å yngle. Ifjor når mulighetene for å få vaksine var langt mindre, så lå man knapt på 100 nye smitte tilfeller i døgnet på landsbasis. Dette takket være enkelt aktører som hurtigruten blant andre. Ellers var det stort sett begrenset til utsatte miljøer. Nå er vi over 4.2 millioner vaksinerte i Norge, og vi ligger ikke lengre på 100 tilfeller i døgnet, mer rundt 2500. Dette vil bare komme til å stige sannsynligvis, hvor antall dødsfall relatert til andre sykdommer vil øke grunnet kapasitet problemer. Man bør kun kjøre forbehold om vaksinasjon til spesielt utsatte grupper som eldre og dem i risikogruppene. For befolkningen ellers så bør en ikke lengre derfor få muligheten til fortsatt videre vaksinasjon. 3
Xcase33 Skrevet 19. november 2021 Forfatter #2 Skrevet 19. november 2021 Her var det ikke mange tanker eller refleksjoner blant folk nei. Kanskje ikke det å tenke nytt som er mest trendy nei 🙄
J.E Skrevet 19. november 2021 #3 Skrevet 19. november 2021 (endret) Hvor mange vaksiner vi bør ta overlater jeg til ekspertene og tiden vil vise om den tredje booster dosen er nok. Immunolog og vaksineforsker Spurkland har uttalt at hun har god tro på at den tredje er den siste. Det er vanlig at man trenger tre doser. Det gjelder jo ikke bare covid vaksinen. Den beste oppskriften til å holde smitten lav og kunne leve forholdsvis normalt finner vi nå i sør Europa. De har høy vaksinedekning, var tidlig ute med tredje dose for de over 65 år, og de er veldig nøye med det grunnleggende smittevernet. Munnbind, avstand og håndsprit. De har faste regler som befolkingen kan forholde seg til over tid. Troverdige og tydelige beskjeder er også viktig. Der er Norge håpløse dessverre. Pandemi håndtering burde heller ikke være opp til kommunene. Endret 19. november 2021 av J.E 3
Gjest Lawyam Skrevet 19. november 2021 #4 Skrevet 19. november 2021 Ja, vi trenger en fast hånd nå - med klare utvetydige beskjeder - som ALLLE forstår - og bøter for ikke å overholde, men det tøvet med å se nedgang i to dager for å slippe opp igjen er jeg lei av. Få tallene ned og vent før slipper opp igjen. Noe må vel helseministeren kunne gjøre med den hånda hun ikke skal hilse med...
Hatsumomo Skrevet 19. november 2021 #5 Skrevet 19. november 2021 J.E skrev (45 minutter siden): Hvor mange vaksiner vi bør ta overlater jeg til ekspertene og tiden vil vise om den tredje booster dosen er nok. Immunolog og vaksineforsker Spurkland har uttalt at hun har god tro på at den tredje er den siste Eh, det tror jeg overhodet ingenting på. Denne 3 dosen er jo helt lik dose 1 og dose 2, det er en vaksinedose - og dosene virker jo dårligere etter en gitt tid. Ettersom Covid19 ikke har tenkt å forsvinne med det første, så vil jo også dose 3 virke dårligere etter en viss tid er gått. Enten vi snakker 3 mnd, 6 mnd eller 1 år så vil man måtte ta dose 4, dose 5, dose 6 osv - altså en dose vaksine hver 6 mnd kanskje i lang tid fremover - så lenge vi har Covid19 i samfunnet. Så nei, dose 3 blir ikke siste dose. Rart at folk tror det. 5
AnonymBraker Skrevet 19. november 2021 #6 Skrevet 19. november 2021 1 hour ago, Xcase33 said: Her var det ikke mange tanker eller refleksjoner blant folk nei. Kanskje ikke det å tenke nytt som er mest trendy nei 🙄 Å ta nye vaksiner for et nytt virus, er nettopp å tenke nytt. Det kom ut en grafikk her om dagen som illustrerer hvor mange vaksinerte mot uvaksinerte som blir innlagt om dagen, så man trenger ikke engang lese noe særlig for å forstå den. 3
J.E Skrevet 19. november 2021 #7 Skrevet 19. november 2021 Lawyam skrev (26 minutter siden): Ja, vi trenger en fast hånd nå - med klare utvetydige beskjeder - som ALLLE forstår - og bøter for ikke å overholde, men det tøvet med å se nedgang i to dager for å slippe opp igjen er jeg lei av. Få tallene ned og vent før slipper opp igjen. Noe må vel helseministeren kunne gjøre med den hånda hun ikke skal hilse med... En helseminister som mener one night stand ikke fører til smitte bare man ikke håndhilser... FHI ansatte som skriver på Twitter at pandemien er over... Regjering som klemmer for å markere åpning selv om smitten er høy, bryter regler de selv har innført , et folkehelse institutt som tar påfallende mye feil. Ordførere som skal være smittevernseksperter. I Norge har aldri viruset smittet på skoler i følge Guri Melby og FHI. Det smittet ikke på treningssentre i følge Kallager. Det smitter ikke på restauranter i følge bransjen. Ikke på kultur arrangementer i følge bransjen. Ikke i butikker i følge regjering og FHI mars 2020. Ikke i breddeidretten. Heller ikke i kollektiven i Oslo påsto Johansen for et par uker siden. Ruter påsto at å trykke på samme knapp for å åpne dørene ikke førte til mer smitte. Så det er ok å ta der hundrevis har trykket bare man ikke tar en person i hånden. Det kommer ikke til å smitte på julebord for det har ikke utelivsbransjen råd til. Alt dette tullet forblir selvfølgelig uimotsagt hele tiden. Det er tragisk. Vi har ingen tydelige ledere. Vi har et virvar av folk som slenger ut av seg all verdens påstander og regler som endres i ett sett så folk ikke får det med seg. Virus smitter selvfølgelig overalt og krever et smittevern for at ting skal forbli åpne. Tipper vi får en nedstengning før jul. Særlig med tanke på at Norge sin vaksinasjonsdekning ikke er særlig høyere enn Tyskland sin, og der går jo smittetallene til værs . 10
tussi84 Skrevet 19. november 2021 #8 Skrevet 19. november 2021 3 doser av vaksine blir ikke nok. Vaksinene mister effekten over tid. Vi kommer derfor til å trenge en boosterdose minst 2 ganger i året framover, kanskje 3 også. I alle fall med vaksinene slik de er nå. I tillegg må man utvikle de nåværende vaksinene opp mot nye varianter av corona.
J.E Skrevet 19. november 2021 #9 Skrevet 19. november 2021 Hatsumomo skrev (8 minutter siden): Eh, det tror jeg overhodet ingenting på. Denne 3 dosen er jo helt lik dose 1 og dose 2, det er en vaksinedose - og dosene virker jo dårligere etter en gitt tid. Ettersom Covid19 ikke har tenkt å forsvinne med det første, så vil jo også dose 3 virke dårligere etter en viss tid er gått. Enten vi snakker 3 mnd, 6 mnd eller 1 år så vil man måtte ta dose 4, dose 5, dose 6 osv - altså en dose vaksine hver 6 mnd kanskje i lang tid fremover - så lenge vi har Covid19 i samfunnet. Så nei, dose 3 blir ikke siste dose. Rart at folk tror det. Det kan godt hende det blir slik ja . Jeg refererte kun til Spurkland og hun var optimist. Håpet er jo at vi også kan få bedre vaksiner etter hvert, som virker bedre mot nye varianter. Vaksinene ble jo aldri laget for delta.
zemer Skrevet 19. november 2021 #10 Skrevet 19. november 2021 J.E skrev (Akkurat nå): Det kan godt hende det blir slik ja . Jeg refererte kun til Spurkland og hun var optimist. Håpet er jo at vi også kan få bedre vaksiner etter hvert, som virker bedre mot nye varianter. Vaksinene ble jo aldri laget for delta. Nettopp, hvorfor ikke gjøre så vaksinen treffer bedre? 2
Hatsumomo Skrevet 19. november 2021 #11 Skrevet 19. november 2021 J.E skrev (Akkurat nå): Det kan godt hende det blir slik ja . Jeg refererte kun til Spurkland og hun var optimist. Håpet er jo at vi også kan få bedre vaksiner etter hvert, som virker bedre mot nye varianter. Vaksinene ble jo aldri laget for delta. Ja, skal ikke se bort i fra at man får bedre vaksiner med lenger holdbarhet. Men akkurat nå ser det ut til at man må ta vedlikeholdsvaksine hver 6mnd/1 gang i året i flere år fremover. Jeg kan ta en dose 1 gang i året, det plager meg ikke. Men jeg syntes det virker som man i media og blandt folk generelt tror at det bare er denne tredje dosen som skal til så blir alt bra. Sånn ser ikke virkeligheten ut akkurat nå, og det burde være et større fokus på at man må forberede seg på en årlig dose.
zemer Skrevet 19. november 2021 #12 Skrevet 19. november 2021 Hatsumomo skrev (1 minutt siden): Ja, skal ikke se bort i fra at man får bedre vaksiner med lenger holdbarhet. Men akkurat nå ser det ut til at man må ta vedlikeholdsvaksine hver 6mnd/1 gang i året i flere år fremover. Jeg kan ta en dose 1 gang i året, det plager meg ikke. Men jeg syntes det virker som man i media og blandt folk generelt tror at det bare er denne tredje dosen som skal til så blir alt bra. Sånn ser ikke virkeligheten ut akkurat nå, og det burde være et større fokus på at man må forberede seg på en årlig dose. Er nye vaksiner på vei, ikke mrna vaksine. Får se om de kommer hit. 1
Hatsumomo Skrevet 19. november 2021 #13 Skrevet 19. november 2021 zemer skrev (5 minutter siden): Er nye vaksiner på vei, ikke mrna vaksine. Får se om de kommer hit. Er klar over det, og kunne gjerne tenkt meg å ta en som er laget på "gamlemåten" også. 1
Gjest Lawyam Skrevet 19. november 2021 #14 Skrevet 19. november 2021 J.E skrev (49 minutter siden): En helseminister som mener one night stand ikke fører til smitte bare man ikke håndhilser... FHI ansatte som skriver på Twitter at pandemien er over... Regjering som klemmer for å markere åpning selv om smitten er høy, bryter regler de selv har innført , et folkehelse institutt som tar påfallende mye feil. Ordførere som skal være smittevernseksperter. I Norge har aldri viruset smittet på skoler i følge Guri Melby og FHI. Det smittet ikke på treningssentre i følge Kallager. Det smitter ikke på restauranter i følge bransjen. Ikke på kultur arrangementer i følge bransjen. Ikke i butikker i følge regjering og FHI mars 2020. Ikke i breddeidretten. Heller ikke i kollektiven i Oslo påsto Johansen for et par uker siden. Ruter påsto at å trykke på samme knapp for å åpne dørene ikke førte til mer smitte. Så det er ok å ta der hundrevis har trykket bare man ikke tar en person i hånden. Det kommer ikke til å smitte på julebord for det har ikke utelivsbransjen råd til. Alt dette tullet forblir selvfølgelig uimotsagt hele tiden. Det er tragisk. Vi har ingen tydelige ledere. Vi har et virvar av folk som slenger ut av seg all verdens påstander og regler som endres i ett sett så folk ikke får det med seg. Virus smitter selvfølgelig overalt og krever et smittevern for at ting skal forbli åpne. Tipper vi får en nedstengning før jul. Særlig med tanke på at Norge sin vaksinasjonsdekning ikke er særlig høyere enn Tyskland sin, og der går jo smittetallene til værs . Ja, og igår/idag har Stavanger gjenåpningsfest med smitterekord....samtidig som de avlyser julebord. Det er bare surr fra ende til annen.
Xcase33 Skrevet 21. november 2021 Forfatter #15 Skrevet 21. november 2021 On 11/19/2021 at 5:00 PM, AnonymBraker said: Å ta nye vaksiner for et nytt virus, er nettopp å tenke nytt. Det kom ut en grafikk her om dagen som illustrerer hvor mange vaksinerte mot uvaksinerte som blir innlagt om dagen, så man trenger ikke engang lese noe særlig for å forstå den. Men du har ikke reflektert noe over hvordan det kan ha seg at vi har 2500 nye smitte tilfeller i døgnet kontra 100-150 ifjor, når antallet vaksinerte i befolkningen var lav? 2
Gjest Adobyen Skrevet 21. november 2021 #16 Skrevet 21. november 2021 (endret) Xcase33 skrev (På 19.11.2021 den 0.48): Tror ikke denne gjentatte vaksinerings syklusen verken er heldig, eller har noen effekt på sikt. Jeg tror faktisk at man bør stoppe vaksineringen helt utover dose nr 3. Fra nå av bør man mer oppfordre til varsomhet og forsiktighet. Bruk av sprit+munnbind. Effekten av vaksinen må mye sterkere ses opp mot den psykologiske effekten den har på befolkningen. Pr idag tror de fleste at de kan tillate seg en langt mer uforsiktig livsstil pga sin vaksine status. Noe som medfører rekordhøye smittetall uke for uke. Kombinert med at tilogmed influensaen har fått rom til å yngle. Ifjor når mulighetene for å få vaksine var langt mindre, så lå man knapt på 100 nye smitte tilfeller i døgnet på landsbasis. Dette takket være enkelt aktører som hurtigruten blant andre. Ellers var det stort sett begrenset til utsatte miljøer. Nå er vi over 4.2 millioner vaksinerte i Norge, og vi ligger ikke lengre på 100 tilfeller i døgnet, mer rundt 2500. Dette vil bare komme til å stige sannsynligvis, hvor antall dødsfall relatert til andre sykdommer vil øke grunnet kapasitet problemer. Man bør kun kjøre forbehold om vaksinasjon til spesielt utsatte grupper som eldre og dem i risikogruppene. For befolkningen ellers så bør en ikke lengre derfor få muligheten til fortsatt videre vaksinasjon. I fjor måtte folk følge strenge tiltak, og det hjalp, selv om mange var ukomfortable med alle restriksjonene. Nå er alle tiltak skrotet og folk er desperate etter å flokke seg sammen tett innpå hverandre. En del er uvaksinert, en del fikk vaksiner for 6-9 måneder siden og virkningen avtar. Det er demonstrasjoner mot nye restriksjoner, folk klager og demonstrerer. Jeg synes ikke at det er så rart om smitten stiger, og vi bør vel ha både meteren og påfyllingsdoser for å få den ned. Endret 21. november 2021 av Adobyen
Xcase33 Skrevet 21. november 2021 Forfatter #17 Skrevet 21. november 2021 On 11/19/2021 at 5:07 PM, zemer said: Nettopp, hvorfor ikke gjøre så vaksinen treffer bedre? Beste vaksinen som finnes er sprit, munnbind kombinert med sunn fornuft. Det å holde på å vaksinere slik man gjør idag skaper en falsk trygghet. Folk blir uforsiktige og tror at de er immune. Det er det vi ser resultatet av nå...folk bryr seg ikke lengre og sprer dette viruset i rekord fart pga de er vaksinerte. Det de ikke forstår er jo at det vil resultere i et mangfold av nye mutasjoner i en hastighet som vi ikke klarer å følge med på. Du kan heller ikke holde på å vaskinere i det uendelige uten at det vil få konsekvenser for folkehelsen i seg selv på sikt. Så i 2025 så begynner rapportene å komme inn om at mange har begynt å få mistenkelig mange auto immune sykdommer, som kan knyttes til et altfor hyppig vaksinerings regime. Dette har vi ingen garrantier for i det hele tatt...det eneste som er sikkert er at det vil få konsekvenser på sikt. Hvilke vil tiden vise. 4
Xcase33 Skrevet 21. november 2021 Forfatter #18 Skrevet 21. november 2021 3 minutter siden, Adobyen said: I fjor måtte folk følge strenge tiltak, og det hjalp, selv om mange var ukomfortable med alle restriksjonene. Nå er alle tiltak skrotet og folk er desperate etter å flokke seg sammen tett innpå hverandre. En del er uvaksinert, en del fikk vaksiner for 6-9 måneder siden og virkningen avtar. Det er demonstrasjoner mot nye restriksjoner, folk klager og demonstrerer. Jeg synes ikke at det er så rart om smitten stiger, og vi bør vel ha både meteren og påfyllingsdoser for å få den ned. Hovedpoenget mitt er at vaksinering gjør folk uforsiktige og uaktsomme. Det er derfor smittetallene 2500 kontra 100-150 pr døgn nå. Nå er det ca 4.2 millioner Nordmenn som er vaksinerte. Derfor lever de uforsiktig og gir f***. Viruset sprer seg og muterer derfor i rekord hastighet. Om du ser tilbake på hverdagen når vi ikke hadde denne vaksinen, så holdt vi smittetallene nede på kanskje bare 100-150 i døgnet. Det var pga at folk levde mer forsiktig og etter aktsomhet. Håper du klarer å se sammenhengen her. 3
Gjest Adobyen Skrevet 21. november 2021 #19 Skrevet 21. november 2021 (endret) Xcase33 skrev (50 minutter siden): Hovedpoenget mitt er at vaksinering gjør folk uforsiktige og uaktsomme. Det er derfor smittetallene 2500 kontra 100-150 pr døgn nå. Nå er det ca 4.2 millioner Nordmenn som er vaksinerte. Derfor lever de uforsiktig og gir f***. Viruset sprer seg og muterer derfor i rekord hastighet. Om du ser tilbake på hverdagen når vi ikke hadde denne vaksinen, så holdt vi smittetallene nede på kanskje bare 100-150 i døgnet. Det var pga at folk levde mer forsiktig og etter aktsomhet. Håper du klarer å se sammenhengen her. Ja, jeg har ingen problemer med å se sammenhengen i dette, men en stor del av oss har ikke deltatt i denne galskapen og slutter ikke med håndvask, sprit, munnbind om nødvendig og avstand. Jeg unngår trengsel så godt som mulig, og det vet jeg at mange andre også gjør, selv om vi er fullvaksinerte. Det finnes nok ingen statistikk over dette. Jeg vet ikke om det er en viss type folk som fyller utesteder, konserter og tribuner, men det er mange, og vi som er forsiktige er nok i mindretall. Nå i natt melder tv2 om en hendelse på et utested i Hammerfest, hvor en person i 20-årene bet en annen person i øret… Endret 21. november 2021 av Adobyen
Elaine Marley Skrevet 21. november 2021 #20 Skrevet 21. november 2021 Tråden er ryddet for spekulasjoner. Elaine Marley, mod.
Anbefalte innlegg